• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΒ σύνδεσμος επιχειρήσεων και βιομηχανιών' | 17 Φεβρουαρίου 2016, 11:48

    1. Η θεσμοθέτηση οργανωτικής δομής της Διοίκησης για την υλοποίηση της Ψηφιακής Πολιτικής σε στρατηγικό, σχεδιαστικό, επιχειρησιακό και ελεγκτικό επίπεδο εκτιμάται, κατ’ αρχήν, ως ιδιαίτερα θετική. Όμως, στο Σχέδιο Νόμου διαπιστώνεται ότι δεν επιλύεται το υφιστάμενο πρόβλημα του κερματισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των υπουργείων. Εκτιμούμε ότι θα πρέπει να εξειδικευτούν και να αποσαφηνιστούν θέματα όπως: ροή της συνολικής εγκριτικής διαδικασίας, λογοδοσία, ευθύνη, κλπ 2. Για την αποτελεσματικότερη κατάρτιση και επικαιροποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Ψηφιακή Πολιτική, αλλά και την βέλτιστη λειτουργία της ΓΓΨΠ γενικότερα (Παράγραφος 1.α, και αλλού) θα πρέπει να προβλεφθεί ένας διαρκής μηχανισμός ενημέρωσής της από φορείς της αγοράς, για τεχνολογικές, εμπορικές και επιχειρηματικές τάσεις. 3. Στις αρμοδιότητες της ΓΓΨΠ υπάρχουν πολλές επιπρόσθετες εγκριτικές διαδικασίες (όπως π.χ. της προέγκρισης των Τεχνικών Δελτίων έργων πριν κατατεθούν στις οικείες Διαχειριστικές Αρχές, Παράγραφος 1.ιδ). Η ύπαρξη ενός ακόμη εγκριτικού κύκλου (χωρίς μάλιστα να προβλέπονται δεσμευτικές προθεσμίες, και με την διαπίστωση περί υποστελέχωσης της υπηρεσίας, δες και σχετικό σχόλιο στο Άρθρο 7) είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιμηκύνει περαιτέρω τους ήδη υπερβολικά μεγάλους κύκλους υλοποίησης των έργων ΤΠΕ. Προτείνεται οι διαδικασίες αυτές: α) να περιγραφούν αναλυτικότερα (λαμβάνοντας υπόψη και τις διαφοροποιήσεις που προκύπτουν από τους σχετικούς βαθμούς ωριμότητας και την εμπειρία των φορέων), και β) να τεθούν δεσμευτικές προθεσμίες γι΄ αυτές, και να τεκμαίρεται η σιωπηρή αποδοχή σε περίπτωση μη απάντησης. 4. Η δημοσιοποίηση των έργων ΤΠΕ πρέπει να γίνεται όχι μόνον για λόγους διαφάνειας (Παράγραφος 1.κδ), αλλά προκειμένου να διαχέεται η πληροφόρηση για τις προσφερόμενες υπηρεσίες στους πολίτες, τις επιχειρήσεις και την διοίκηση με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο. Συνεπώς θα πρέπει η δράση αυτή να αναφέρεται αναλυτικά στο Σχέδιο Νόμου, και να χρησιμοποιεί όλα τα πρόσφορα μέσα, ιδιαίτερα δε το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 5. Η αναφορά στην «μέση τιμή αγοράς, στο φυσικό αντικείμενο», (Παράγραφος 2.κγ.iii) είναι ασαφής, καθότι δεν υπάρχει μέση τιμή αγοράς στα έργα Πληροφορικής, εγκυμονώντας κινδύνους όταν συγκρίνονται ανόμοια φυσικά αντικείμενα. Το ΝΣ οφείλει να προβλέψει κατηγοριοποίηση φυσικών αντικειμένων, ώστε να μπορούν να συγκρίνονται ομοειδή αντικείμενα. 6. Στην κατεύθυνση της επιτάχυνσης της υλοποίησης σημαντική θεωρείται η ωρίμανση των έργων από τους τελικούς δικαιούχους. Στο ΝΣ γίνεται μία περιληπτική αναφορά ως προς την καθοδήγηση «με στόχο να παράγεται τελικό προϊόν» (Παράγραφος 1.κ). Η ωρίμανση των έργων αποτελεί μία πολύ σύνθετη διαδικασία, στην οποία συχνά διαπιστώνεται αδυναμία των τελικών δικαιούχων, και όπου απαιτείται ουσιαστική υποστήριξη. Συνεπώς θα πρέπει να προσδιοριστούν το εύρος της ωρίμανσης, οι μέθοδοι και οι απαιτούμενοι πόροι (είτε δημόσιοι είτε εξειδικευμένες υπηρεσίες παρεχόμενες από την αγορά), ως μία από τις βασικές δραστηριότητες της ΓΓΨΠ. 7. Κρίσιμη παράμετρο της επιτυχίας της ΓΓΨΠ αποτελεί η εποπτεία και η συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. (ΚτΠ Α.Ε). Επειδή διαπιστώνεται ότι υπάρχουν πολλές επικαλύψεις με την λειτουργία της ΚτΠ Α.Ε., απαιτείται να εξειδικευτεί η φύση της συλλειτουργίας με την ΚΤΠ Α.Ε. στο παρόν ΝΣ (Παράγραφος 2.α). Επιπλέον, καθώς αναγκαστικά –λόγω της σύστασης της ΓΓΨΠ— επηρεάζονται η λειτουργία και οι αρμοδιότητες της ΚτΠ Α.Ε., επιβάλλεται να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι νέες αρμοδιότητες και η λειτουργία της ΚτΠ Α.Ε., ως κύριου υλοποιητικού βραχίονα. 8. Στο πλαίσιο της εποπτείας της μονάδας Τεκμηρίωσης και Καινοτομιών του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚΔΔΑ) και Αυτοδιοίκησης (Παράγραφος 2β), επισημαίνεται ότι η επιμόρφωση των στελεχών της διοίκησης πρέπει να συμπεριλαμβάνει όχι μόνον θέματα πληροφορικής αλλά και ευρύτερα θέματα όπως: λειτουργίας αγορών, επιχειρηματικότητας, ανταγωνιστικότητας, διεθνών αγορών, επενδύσεων, καινοτομίας καθώς και σε θέματα που άπτονται βασικών παραγωγικών τομέων της οικονομίας όπως η ενέργεια, τα τρόφιμα, κλπ. Μόνον τότε οι υπηρεσίες ανοιχτής/ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα παρέχει το κράτος θα μπορούν να προδιαγράφονται με επάρκεια και να παρέχονται με αποτελεσματικότητα. Συνεπώς το σημείο αυτό θα πρέπει να εξειδικευτεί κατάλληλα στο υπό διαβούλευση ΝΣ. 9. Η διαλειτουργικότητα των συστημάτων πρέπει να αξιοποιεί υπάρχουσες δομές και συστήματα (Παράγραφος 2.θ). Προς τούτο κρίνεται ότι πρέπει να αναφερθεί η χρήση του υφιστάμενου «Ληξιαρχείου Διαλειτουργικότητας» της διαδικτυακής πύλης ΕΡΜΗΣ της Δημόσιας Διοίκησης. 10. Ενώ ορθώς αναφέρεται (Παράγραφος 2κε) η παραγωγή πολιτικών προς όφελος του πολίτη και του καταναλωτή, δεν υπάρχει σχετική αναφορά για τις επιχειρήσεις. Εκτιμούμε ότι, σε συνδυασμό με την αναφορά περί απλούστευσης διαδικασιών (Παράγραφος 1θ), θα πρέπει να γίνεται ειδική αναφορά στην μετρήσιμη απλούστευση των διαδικασιών με στόχο την μείωση των διοικητικών βαρών των επιχειρήσεων. Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται ειδικότερα η εποπτεία από την ΓΓΨΠ της βελτίωσης, σε ετήσια βάση, των παρεχομένων υπηρεσιών προς επιχειρήσεις (μέσω δεσμευτικών πρωτοκόλλων παροχής υπηρεσιών (SLAs) του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις) στη βάση ενιαίων κανόνων και μεθοδολογίας, όπου θα προδιαγράφεται ο τρόπος επίτευξης και μέτρησης της βελτίωσης μέσω των ΤΠΕ. Τέλος, κρίσιμος θεωρείται ο συντονισμός των δράσεων απλούστευσης διαδικασιών (και ευρύτερα των μεταρρυθμίσεων) με τα έργα ΤΠΕ, καθώς και η δημιουργία ευέλικτων πλαισίων υλοποίησης, έτσι ώστε να υλοποιούνται έργα πληροφορικής τα οποία θα υλοποιούν ήδη απλουστευμένες διαδικασίες.