• Ο Σύνδεσμός μας με την επωνυμία «Περιφερειακός Σύνδεσμος Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας» συστάθηκε στις 15.06.2012, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 45037/07.06.2012 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης (ΦΕΚ Β 1908/2012), με σκοπό, όπως αναφέρεται στο άρθρο 1 αυτής, την ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, σύμφωνα με το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), και ειδικότερα η εξειδίκευση και η υλοποίηση των στόχων και των δράσεων αυτού για την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, θαλάσσια μεταφορά ΑΣΑ, επεξεργασία, ανάκτηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων της χωρικής τους αρμοδιότητας, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 2527/2009 (ΦΕΚ 83/Α’/2009) κοινή υπουργική απόφαση. Κατόπιν, στις 31.12.2013 συγχωνεύθηκαν στον νεοσυσταθέντα Σύνδεσμο όλοι οι φορείς διαχείρισης των στερεών αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 70259/23.12.2013 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης (ΦΕΚ Β 3426/31.12.2013), ωστόσο πραγματική κυκλοφορία του εν λόγω ΦΕΚ υπήρξε η 14.01.2014. Με την ανωτέρω πράξη συγχώνευσης ο Περιφερειακός Σύνδεσμος ανέλαβε την λειτουργία και τη διαχείριση 11 ΧΥΤΑ της Κεντρικής Μακεδονίας, είτε αφού υπεισήλθε ως καθολικός διάδοχος στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μερικών από αυτών, είτε αφού παρέλαβε άλλους από αυτούς κατά χρήση, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν. 4071/2012. Μετά, από την σχετική διαπιστωτική πράξη συγχώνευσης, εφόσον κατέστη καθολικός διάδοχος, ανέλαβε τις υποχρεώσεις των συγχωνευθέντων φορέων και εξόφλησε οφειλές προς τρίτους (προμηθευτές, προσωπικό κλπ) μέχρι σήμερα , ύψους περίπου 2.500.000,00 € όπως αυτές προέκυψαν από τις εκθέσεις ορκωτών εκτιμητών. Από την διαπιστωτική πράξη συγχώνευσης όμως, εκτός των υποχρεώσεων των συγχωνευθέντων φορέων που ανέλαβε να τακτοποιήσει, ο Περιφερειακός Σύνδεσμος προχώρησε στις απαραίτητες ενέργειες και φρόντισε για την αναβάθμιση της λειτουργίας των υφιστάμενων ΧΥΤΑ μέσω της καταγραφής των ελλείψεων των χώρων, της εκπόνησης των αναγκαίων μελετών προς αναβάθμιση της λειτουργίας αυτών και της υλοποίησης των στόχων των μελετών, κατασκευάζοντας πολλαπλά έργα και ανευρίσκοντας ταυτόχρονα τις πιο ενδεδειγμένες υπηρεσίες προς εκπλήρωση των ανωτέρω σκοπών. Ενδεικτικά αναφέρουμε την σύνταξη του Τεύχους Τεχνικών Δεδομένων του Ιουνίου 2015 (αρ. μελέτης 32), για την εκπόνηση μελετών αναβάθμισης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης υφιστάμενων ΧΥΤΑ Κεντρικής Μακεδονίας με συμφωνία- πλαίσιο κατά το Ν. 3316/2005 (άρθρο 8), όπου καταγράφηκαν οι ελλείψεις των υφιστάμενων ΧΥΤΑ και περιγράφηκε το σχέδιο μελέτης της λήψης των αναγκαίων μέτρων αναβάθμισής τους σε συνδυασμό με την ανάθεση των σχετικών έργων σε αναδόχους. Η συγκεκριμένη συμφωνία- πλαίσιο αφορούσε όλους τους ΧΥΤΑ της Κεντρικής Μακεδονίας. Σήμερα δε, ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας έχει δημιουργήσει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για να υποβάλλει άμεσα προτάσεις στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη» , άξονα προτεραιότητας 14 «Διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος – προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων», το οποίο συγχρηματοδοτείται από το ταμείο συνοχής όπως προκύπτει από την πρόσκληση του Υπουργείου Οικονομίας , ανάπτυξης και τουρισμού με ΑΠ οικ.5101, 28-04-2016 για απορρόφηση χρηματοδότησης. Δεδομένου λοιπόν πως όπως αναφέρθηκε παραπάνω ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας επιτελεί στο έπακρον το έργο που του ανετέθη με τη διαπιστωτική πράξη συγχώνευσης περί διαχείρισης της λειτουργίας όλων των ΧΥΤΑ Κεντρικής Μακεδονίας και υλοποιεί τους σκοπούς για τους οποίους συστάθηκε. Ειδικότερα, έχει εκπονήσει-υλοποιήσει, ως αρμόδιος φορέας, το νέο ΠΕΣΔΑ της Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος είναι σύμφωνος με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τους στόχους που θέτει ο ΕΣΔΑ και εκκρεμεί η έγκρισή του. Συνεπώς, ο φορέας μας από την έναρξη της λειτουργίας του έως σήμερα, ως αρμόδιος φορέας στην Κεντρική Μακεδονία για τη διαχείριση των στερεών αστικών αποβλήτων είναι στην κατεύθυνση προς την υλοποίηση των στόχων που έχει θέσει ο Εθνικός Σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων, με απώτερο σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος και κατ’ επέκταση την προστασία του υπέρτατου δικαιώματος της δημόσιας υγείας. Επομένως, ως προς τον φορέα μας, δηλαδή τον Περιφερειακό Σύνδεσμο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, ενόψει του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με θέμα «Σύσταση και οργάνωση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων της χώρας», θα πρέπει στο άρθρο 16, παρ.1 και παρ. 3 αυτού με τίτλο Μεταβατικές Διατάξεις, να αναφερθεί ρητά ότι εξαιρείται του ανωτέρω νόμου και δεν ισχύουν οι διατάξεις του, συνεχίζει δε να λειτουργεί με την νομική μορφή που έχει ως σήμερα, δεδομένου ότι είναι ο μοναδικός φορέας στην Ελλάδα, ο οποίος συστάθηκε και λειτουργεί επί δυόμισι έτη περίπου, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13 και επόμενα του Ν. 4071/2012. Συνεπώς θα πρέπει να αναγράφεται στο άνω αναφερόμενο άρθρο ότι o Περιφερειακός ΦοΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας και όχι o ΦΟΔΣΑ νομού Θεσσαλονίκης, εξαιρείται του νόμου και δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του σε αυτόν .