• Στην Περιφέρεια Α.Μ.Θ. η οποία αποτελεί «ενιαία διαχειριστική ενότητα», κατά τις προβλέψεις του ήδη εγκεκριμένου από 26-07-2002 Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων Αν. Μακεδονίας – Θράκης, (ΠΕΣΔΑ), όπως αυτό αναθεωρήθηκε με τις υπ’ αριθμ. 4292/14-11-2006 και 9424/03-09-2009 αποφάσεις του Γ.Γ. Περιφέρειας Α.Μ.Θ., υφίσταται και λειτουργεί ήδη Περιφερειακός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων (Π. ΦΟΔΣΑ) ήτοι η «Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Απορριμμάτων Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης A.Α.Ε.» με τον διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε.», με αρμοδιότητα τη λειτουργία όλων των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων και την υλοποίηση των έργων ή δραστηριοτήτων που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ Α.Μ.Θ και το «Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων σε επίπεδο Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης» (Ο.Σ.Δ.Α. Α.Μ.Θ.) και σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους, μέτρα, περιορισμούς και προϋποθέσεις που έχουν τεθεί προς τούτο. Ειδικότερα, η εταιρία μας, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχουν όλοι οι πρωτοβάθμιοι ΟΤΑ της Περιφέρειας Α.Μ.Θ., εναρμόνισε, εγκαίρως, εντός της τασσόμενης από τον νόμο τριετούς προθεσμίας στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που θέτει το άρθρ. 30 του Ν. 3536/2007, το άρθρο 15 του Ν. 3688/2008 και η σχετική υπ’αριθμ. 38/13-8-2008 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, τη συστατική της πράξη και κατήρτισε Κανονισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΚΕΥ) και Κανονισμό Προσωπικού, ενημερώνοντας σχετικά και τη Δ/νση Οργάνωσης και Λειτουργίας των ΟΤΑ του Τμήματος ΝΠ και Επιχειρήσεων ΟΤΑ της Περιφέρειας ΑΜΘ, ενώ συγκρότησε το Διοικητικό της Συμβούλιο σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 64 του Ν. 4042/ 2012 (ΦΕΚ 24Α/13-02-2012). Έχοντας, τους ανωτέρω καταστατικούς σκοπούς και προσαρμοζόμενη πλήρως στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο της Κ.Υ.Α. 2527/09 και σε συναφείς νομικές ρυθμίσεις και διατάγματα, η «ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε.», διαχειρίζεται, εξάλλου, όλες τις υποδομές που της έχουν παραχωρηθεί από την Περιφέρεια ΑΜΘ στα πλαίσια λειτουργίας του ΠΕΣΔΑ σε όλους ανεξαιρέτως τους νομούς της Περιφέρειας (Κέντρα Διαχείρισης Ανακυκλώσιμων Υλικών, Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, μηχανολογικό εξοπλισμό (οχήματα, συρμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων, κάδους μηχανικής αποκομιδής κ.α.), οργανώνει σε συνεργασία με τους Δήμους -μετόχους της και συμμετέχει σε συστήματα συλλογικής εναλλα-κτικής διαχείρισης συσκευασιών και άλλων προϊόντων κατά την έννοια του Νόμου 2939/2001, υλοποιεί μέσω Επιχειρησιακών Προγραμμάτων ποικίλα έργα με σκοπό τη συμπλήρωση των ήδη υφιστάμενων υποδομών του ΠΕΣΔΑ (όπως π.χ. το έργο της προμήθειας μηχανολογικού εξοπλισμού προεπεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων και Κομποστοποίησης των αδειοδοτημένων ΧΥΤΑ της Περιφέρειας ΑΜΘ (Κομοτηνής, Ξάνθης και Καβάλας), το έργο της κατασκευής Μονάδας Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων στην ΠΕ Δράμας, την προμήθεια συμπληρωματικού εξοπλισμού για την ομαλή λειτουργία των ΚΔΑΥ Δράμας, Ξάνθης, Κομοτηνής και Διδυμοτείχου κ.λπ.), διαθέτοντας προς τούτο τεχνικά μέσα αλλά και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό με τεχνογνωσία σε θέματα τεχνολογίας και διαχείρισης περιβάλλοντος. Υποστηρίζοντας άλλωστε ένθερμα όλοι οι Ο.Τ.Α. της Περιφέρειάς μας τη λειτουργία της ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Ε. ως Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, τις ανάγκες των οποίων άλλωστε υπηρετεί, συνεργάζονται μαζί της σε διάφορα άλλα περιβαλλοντικά σχέδια που αφορούν τη βιώσιμη εφαρμογή μεθόδων Επεξεργασίας και Αξιοποίησης των αστικών τους απορριμμάτων. Έτσι η ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε. ως μοναδικός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΦΟΔΣΑ) στη Περιφέρεια Α.Μ.Θ. και ήδη Περιφερειακός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΦΟΔΣΑ) αυτής όπως επιβεβαιώθηκε και με την αριθμ. πρωτ. 20875/22-01-2013 Διαπιστωτική Πράξη του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης, επιτελεί στο ακέραιο τις υποχρεώσεις της που πηγάζουν από τον καταστατικό της σκοπό, ασκώντας τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο άρθρο 7 παρ. 2 της ΚΥΑ 50910/2727/2003 (ΦΕΚ 1909Β/23-12-2003) και της ΚΥΑ 2527/23-01-2009 (ΦΕΚ 83 Β/23-1-2009) «Ειδικότερα ζητήματα και θέματα αναφορικά με τη λειτουργία, την άσκηση των δραστηριοτήτων και την άσκηση τιμολογιακής πολιτικής των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δι.Σ.Α.)», με τη μορφή της Ανωνύμου Εταιρίας του αρ. 30 του Ν. 3635/2007 (ΦΕΚ 42Α/23-02-07), όντας ο μοναδικός εταίρος των εμπλεκόμενων Φορέων της Πολιτείας στο έργο της Διαχείρισης του ΠΕΣΔΑ ΑΜΘ και για την οργάνωση και εφαρμογή του διαχειριστικού σχεδίου του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) σε επίπεδο Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, με σκοπό να καθορισθούν κατευθύνσεις, μέτρα, όροι και διαδικασίες με γνώμονα την πρόληψη, κατά το δυνατό, αρνητικών επιπτώσεων για το περιβάλλον και τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας των πολιτών. Κατόπιν των ανωτέρω, δεν τίθεται στην Περιφέρειά μας ζήτημα εφαρμογής του νομοσχεδίου περί Σύστασης Διαχειριστή Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ) καθώς υφίσταται ήδη σε αυτήν Περιφερειακός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΔΙ.Α.Α.ΜΑ.Θ. Α.Α.Ε.), με τις ανωτέρω αρμοδιότητες που προβλέπει αυτό στο άρθρο 3 για τον «Διαχειριστή Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ)», χωρίς να απαιτείται στην περίπτωση του Φορέα μας οποιαδήποτε διαφοροποίηση ως προς τον τρόπο διοίκησης, οργάνωσης και λειτουργίας του, τούτο δε θα πρέπει να προβλέπε-ται ειδικώς και σαφώς και στο τιθέμενο υπόψη μας νομοσχέδιο. Περαιτέρω έχοντας υπόψη ότι το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ιδίως η διάταξη του εδ. β της παρ. 1 του άρθρου 16 Ν. 4071/12 σύμφωνα με το οποίο «οι δήμοι (ή οι Σύνδεσμοι που ασκούν αντ’ αυτών αρμοδιότητες πρωτοβάθμιων ΟΤΑ) παραχωρούν, υποχρεωτικά, στον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ (και ήδη ΔΙΣΑ κατά τις προβλέψεις του νομοσχεδίου), κατά χρήση, τις εγκαταστάσεις στερεών αποβλήτων που διαχειρίζονται και όλα τα περιουσιακά στοιχεία που εξυπηρετούν τις εν λόγω εγκαταστάσεις, αλλά και τις συναφείς προβλέψεις της αριθμ. οικ. 4194/27-05-2015 απόφασης του ασκούντος καθήκοντα Γεν. Γραμ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης (ΦΕΚ 1-49/04-06-2015) και προκειμένου να αρθούν τυχόν υφιστάμενες γραφειοκρατικές δυσκολίες στην εφαρμογή του θα πρέπει να συμπεριληφθεί ρητά στο εν λόγω νομοσχέδιο ότι όλες οι ανωτέρω υποδομές και εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων που εξυπηρετούν τις ανάγκες λειτουργίας του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (συμπεριλαμβανομένων ιδίως των ΧΥΤΑ κ.λπ.) θα περιέρχονται αυτοδίκαια στη διαχείριση και λειτουργία του ΔΙΣΑ (όπως μετονομάζονται με το εν λόγω νομοσχέδιο οι ΦΟΔΣΑ), ο οποίος και θα καθίσταται πλέον από τον νόμο αποκλειστικός υπόχρεος για την διαχείρισή τους. Τούδε δε επιπλέον διότι οποιαδήποτε καθυστέρηση στην παραχώρηση των ως ανωτέρω υποδομών από τους ΟΤΑ στους οποίους είναι χωροθετημένοι, προκαλεί μέγιστη δυσχέρεια στην απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου των ΔΙΣΑ κυρίως ως προς την υλοποίηση του εκάστοτε Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης των Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) εφόσον οι ανωτέρω υποδομές εξυπηρετούν ευρύτερα τις ανάγκες του συνόλου των πολιτών της Περιφέρειάς μας, με τεράστια οικονομική, περιβαλλοντική, πολιτική και κοινωνική ζημία. Συνακόλουθα, θα πρέπει να συμπεριληφθεί ρητά στο νομοσχέδιο όπως οποιαδήποτε συμπληρωματικά έργα σε υποδομές που εξυπηρετούν την υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης των Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) (όπως π.χ. σε ΧΥΤΑ) βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη από ΟΤΑ (ή από Συνδέσμους που ασκούν αντ’ αυτών αρμοδιότητες πρωτοβάθμιων ΟΤΑ) σε εκτέλεση επιχειρησιακών προγραμμάτων των οποίων έχουν καταστεί δικαιούχοι, θα πρέπει κατ’ορθή εφαρμογή του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου, να περιέλθουν στον ΔΙΣΑ (ή τον υπάρχοντα Π. ΦΟΔΣΑ, όπως στην περίπτωση της ΠΑΜΘ) ώστε να υπεισέλθουν αυτοί αυτοδίκαια στις αρμοδιότητες της Αναθέτουσας Αρχής έναντι των τρίτων, δεδομένου ότι η εκτέλεση των ανωτέρω έργων υποδομής συνάδει στις αρμοδιότητες που αντιστοιχούν στον «Διαχειριστή Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ)», ο οποίος διαχειρίζεται τις υπάρχουσες υποδομές που αφορούν στη λειτουργία του ΠΕΣΔΑ σε περιφερειακό επίπεδο, οι οποίες είναι απολύτως διακριτές με τις αρμοδιότητες περί τη διαχείριση των απορριμμάτων που αντιστοιχούν στους Πρωτο-βάθμιους ΟΤΑ, όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 75 Ν. 3463/2006 (αποκομιδή απορριμμάτων, καθαριότητα κοινοχρήστων δημοτικών χώρων κ.λπ.) ώστε να μην υπάρχει κανένα περιθώριο σύγχυσης αρμοδιοτήτων μεταξύ των δραστηριοποιούμενων σε διαφορετικούς τομείς εν γένει διαχείρισης απορριμμάτων και υποκείμενους σε διαφορετικό νομικό πλαίσιο λειτουργίας, ως ανωτέρω, Φορέων. Κατόπιν των ανωτέρω αναγκαίων αποσαφηνίσεων, παρακαλούμε για τη συμπερίληψη της πρότασής μας ώστε να καταστεί μέρος του υπό επεξεργασία νομοσχεδίου, ως εξής: «Άρθρο 16 2.α. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου δεν εφαρμόζονται στις Περιφέρειες όπου έχουν συσταθεί και λειτουργούν ήδη, δυνάμει του καταστατικού τους, Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) σε περιφερειακό επίπεδο μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν. 3852/10 και λειτουργούν ήδη κατ’ εφαρμογή προηγούμενων νόμων, διαταγμάτων ή κανονιστικών πράξεων ως Περιφερειακοί Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Π. ΦΟΔΣΑ) δια-χειριζόμενοι τον εκάστοτε εφαρμοζόμενο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) της αντίστοιχης περιφέρειας. Για τους Φορείς αυτούς, με οποιαδήποτε νομική μορφή και εάν λειτουργούν, εξακολουθούν να ισχύουν οι κείμενες για τη λειτουργία τους διατάξεις, για τις δε αρμοδιότητες, ασυμβίβαστα και ευθύνες τους ορίζεται ότι λειτουργούν αυτοδίκαια ως «Διαχειριστές Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ)» κατά την έννοια του παρόντος νόμου. Όλες οι υποδομές και εγκαταστάσεις στερεών αποβλήτων καθώς και όλα τα περιουσιακά στοιχεία ή εν εξελίξει έργα υποδομής που εξυπηρετούν τις ανάγκες λειτουργίας του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (συμπεριλαμβανομένων ιδίως των ΧΥΤΑ κ.λπ.) περιέρχονται από τους ΟΤΑ (ή από Συνδέσμους που ασκούν αντ’ αυτών αρμοδιότητες πρωτοβάθμιων ΟΤΑ) αυτοδίκαια στη διαχείριση και λειτουργία του ΔΙΣΑ, ο οποίος θα είναι αποκλειστικός υπόχρεος και δικαιούχος για τη διαχείρισή τους. Παράβαση της υποχρέωσης αυτής επισύρει πρόστιμο 5.000 Ευρώ ημερησίως, το οποίο επιβάλλεται σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με απόφαση του Συντονιστή εις βάρος του ΟΤΑ (ή του Συνδέσμου που ασκεί αντ’ αυτών αρμοδιότητες πρωτοβάθμιων ΟΤΑ). Το πρόστιμο αυτό εισπράττεται υπέρ του Δημοσίου σύμφωνα με τις διαδικασίες του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού οι πράξεις των οργάνων των εταιριών της παραγράφου αυτής υπόκεινται στην εποπτεία του άρθρου 11. Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και οικονομικών καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την επιβολή και είσπραξη του προστίμου αυτού».