• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ)' | 15 Ιουνίου 2016, 13:14

    Επί του άρθρου 16 του σχεδίου νόμου υποβάλλονται οι εξής παρατηρήσεις: 1. Με την παρ. 2 περ. α του άρθρου 16 ορίζεται ότι διατηρούνται από τις υπάρχουσες σήμερα ανώνυμες εταιρείες ΦοΔΣΑ εκείνες που είχαν συσταθεί πριν τη θέση σε ισχύ του Καλλικράτη (ν. 3852/2010, όπως ισχύει) και βρίσκονται σε λειτουργία, εφόσον διαχειρίζονται τα στερεά απόβλητα του συνόλου ενός νομού. Η ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) εμπίπτει στην ως άνω διάταξη, καθώς αφενός προέρχεται από μετατροπή της ομώνυμης διαδημοτικής επιχείρησης που συντελέστηκε δυνάμει της υπ’ αριθ. 32716/23.09.2009 συμβολαιογραφικής πράξης της Συμβ/φου Χανίων Γρηγορίας Μαλεφάκη – Αποστολάκη, δημοσιευθείσα στο ΦΕΚ τ. Α.Ε. & Ε.Π.Ε. 11809/1.10.2009, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 παρ. 1 και 2 του Κ.Ν. 2190/1920, των άρθρων 265 και 269 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Κ.Δ.Κ. – Ν. 3463/2006), του άρθρου 30 του Ν. 3536/2007 και της ΚΥΑ υπ’ αριθ. 2527/2009. Αφετέρου διαχειρίζεται, εν τοις πράγμασι και σύμφωνα με τον υφιστάμενο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κρήτης (ΠΕΣΔΑΚ) (όπως η τελευταία Αναθεώρηση – Επικαιροποίηση αυτού εγκρίθηκε δυνάμει της υπ’ αριθ. 89/2013 απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης - ΑΔΑ: ΒΛ4Τ7ΛΚ-ΛΙΩ), τα Σ.Α. του συνόλου των Δήμων της Π.Ε. Χανίων, στις εγκαταστάσεις που διατηρεί στο Ακρωτήρι Χανίων, ήτοι στο Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ) και στο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Χανίων. Επομένως, βάσει των παραπάνω η ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) διατηρείται και παραμένει αρμόδια για τη διαχείριση των Σ.Α. όλων των Δήμων του Νομού Χανίων, ήτοι στην 1η Διαχειριστική Ενότητα της Περιφέρειας Κρήτης σύμφωνα με τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑΚ. Ωστόσο, εκ των επτά Δήμων της Π.Ε. Χανίων, μόνο δύο είναι μέτοχοι – μέλη της ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ), παρ’ όλο που, ως προαναφέρθηκε, όλοι εξυπηρετούνται ως προς τη διαχείριση των Σ.Α. από τις εγκαταστάσεις της. Συγκεκριμένα, το μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) ανήκει εξ ολοκλήρου στους μεγαλύτερους Δήμους της Π.Ε. Χανίων, ήτοι στο Δήμο Χανίων κατά ποσοστό περίπου 97 % και στο Δήμο Πλατανιά κατά ποσοστό περίπου 3%. Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 340/2012 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, μετά την τροποποίηση των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 107 του ν. 3852/2010, από τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 18 του ν. 3870/2010, είναι πλέον αδύνατη η σύσταση ή συμμετοχή των Δήμων σε οιασδήποτε μορφής ανώνυμες εταιρείες, εκτός εάν οι πράξεις αυτές (σύσταση ή έναρξη συμμετοχής) είχαν ήδη λάβει χώρα πριν από την έναρξη ισχύος της διατάξεως (1-1-2011). Επομένως, για να είναι νόμιμη μετά την ημερομηνία αυτή η συμμετοχή Ο.Τ.Α. σε ανώνυμη εταιρεία (εκτός από τη συμμετοχή στις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες του άρθρου 194 του Ν. 3852/2010), θα πρέπει να προβλέπεται από ειδική διάταξη, μεταγενέστερη του Ν. 3870/2010. (ομοφ.). Ενόψει των παραπάνω και της αρχής της εγγύτητας που διαπνέει τις ρυθμίσεις του εν λόγω νομοσχεδίου, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σ΄ όλους τους εξυπηρετούμενους από τη ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) Δήμους της Π.Ε. Χανίων να συμμετέχουν σ’ αυτήν. Για τους λόγους αυτούς προτείνεται στην παρ. 2α του άρθρου 16 του νομοσχεδίου να προβλεφθεί ότι οι διατηρούμενες Α.Ε. που διαχειρίζονται τα στερεά απόβλητα του συνόλου ενός νομού, θα πρέπει, σε περίπτωση που δεν έχουν όλους τους εξυπηρετούμενους Δήμους μέλη τους, να τροποποιήσουν το καταστατικό τους ώστε να συμμετέχουν σ’ αυτές όλοι οι Δήμοι του νομού. 2. Για λόγους ίσης μεταχείρισης με τους ΔΙΣΑ (των οποίων η εποπτεία τους από το Συντονιστή κατ’ άρθρο 11 του νομοσχεδίου, άρχεται από τη σύστασή τους, ήτοι μετά 3μηνο από τη δημοσίευση του νόμου), καθώς και προκειμένου να διενεργηθούν εντός σύντομου χρόνου οι διαδικασίες συμμετοχής των Δήμων στην Α.Ε. ΦοΔΣΑ όπου αυτό απαιτείται, λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι ο έλεγχος νομιμότητας που εισάγεται με το νομοσχέδιο απαιτεί την κατάλληλη διοικητική προετοιμασία των Α.Ε. ΦοΔΣΑ, είναι προτιμότερο η εποπτεία του άρθρου 11 στην περίπτωση των Α.Ε. που διατηρούνται να αρχίσει μετά 3 μηνο από τη δημοσίευση του νόμου. Για τους λόγους αυτούς προτείνεται να τροποποιηθεί το πέμπτο εδάφιο της παρ. 2 α του άρθρου 16 του νομοσχεδίου, όπου ορίζεται ότι: «Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού οι πράξεις των οργάνων των εταιριών της παραγράφου αυτής υπόκεινται στην εποπτεία του άρθρου 11», ώστε η εποπτεία να αρχίζει μετά 3μηνο από τη δημοσίευση του νόμου.