• Ο Περιφερειακός Σύνδεσμος Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας» συστάθηκε στις 15.06.2012, συγκροτήθηκε με την συγχώνευση 14 ΦΟΔΣΑ, ως επί το πλείστο προβληματικών και μη λειτουργικών, των 7 Νομών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ο επισπεύδων φορέας της συγχώνευσης ήταν ο Σύνδεσμος ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης (ΣΟΤΑΝΘ) ο οποίος ήταν ο μεγαλύτερος και ο μοναδικός που κάλυπτε επαρκώς όλες τις λειτουργίες ενός ΦΟΔΣΑ (Διοικητικές, Οικονομικές, Τεχνικές, Νομικές). Χρησιμοποιήθηκε δε ως πλατφόρμα, για την επιτυχημένη σήμερα λειτουργία του Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ ΚΜ. Η διάρθρωση του Φορέα περιλαμβάνει Υπηρεσίες όπως προβλέπεται από τη λειτουργία ενός ΝΠΔΔ ΟΤΑ Α’ βαθμού (Διοικητική, Τεχνική, Οικονομική υπηρεσία κλπ), όπως άλλωστε φαίνεται και στον εγκεκριμένο Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας που διέπει τον ΦΟΔΣΑ ΚΜ (ΦΕΚ 707Β, 20.03.2014). Ο Περιφερειακός Σύνδεσμος ΦΟΔΣΑ ΚΜ κατάφερε σήμερα μετά από 2,5 ουσιαστικά έτη λειτουργίας με τη σημερινή μορφή των υπηρεσιών του, να λειτουργεί με μέλη 38 Δήμους της ΠΚΜ, με κατακτημένη την συλλογικότητα και την ομοφωνία στην λήψη όλων των αποφάσεων. Από τη στιγμή της επίσημης συγκρότησης του Φορέα, τόσο η Διοίκηση όσο και οι Υπηρεσίες του, ανέλαβαν ένα άνευ προηγουμένου και εξ ορισμού δύσκολο έργο για τον εξορθολογισμό και την ομαλή λειτουργία των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διάθεσης (11 ΧΥΤΑ) που αρκετοί εξ αυτών τότε αντιμετώπιζαν διαχειριστικά, λειτουργικά, περιβαλλοντικά , τεχνικά και οικονομικά προβλήματα. Μαζί με τους χώρους διάθεσης της Περιφέρειας περιλαμβάνεται και το δίκτυο των ΣΜΑ της Περιφέρειας, το ΚΔΑΥ του Νομού Θεσσαλονίκης και τα περιβαλλοντικά πάρκα (αποκατεστημένοι ΧΑΔΑ), έχοντας παραλάβει, στη συντριπτική πλειοψηφία, εγκαταστάσεις υποστελεχωμένες με τεχνικά προβλήματα και έλλειψη αδειοδοτήσεων. Στο διάστημα που μεσολάβησε, δρομολογήθηκαν όλες οι αναγκαίες αναβαθμίσεις - επεκτάσεις των ΧΥΤΥ, ολοκληρώνοντας πολύπλοκες μελέτες με ίδιους πόρους του Φορέα, προκειμένου να υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα ασφαλούς διάθεσης σε όλη την Περιφέρεια. Έτσι εξασφαλίζονται οι βασικές υποδομές διάθεσης για την επόμενη 20ετία και εκμηδενίζεται ο κίνδυνος αναβίωσης των ΧΑΔΑ που έχουν κλείσει και αποκατασταθεί εδώ και καιρό, απαλλάσσοντας την χώρα από το βαρύ ευρωπαϊκό πρόστιμο. Επίσης κατόρθωσε να συμμορφώσει περιβαλλοντικά τις εγκαταστάσεις, ακολουθώντας τις επιταγές της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, προσθέτοντας τριτοβάθμια επεξεργασία σε όλες τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων των υφισταμένων ΧΥΤΥ, δίνοντας μόνιμες λύσεις στο πρόβλημα της διάθεσης επεξεργασμένων στραγγισμάτων. Υλοποίησε με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ τη σύμβαση για την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας, που έχει λάβει θετικές γνωμοδοτήσεις από τα αρμόδια Υπουργεία, με την μέγιστη συναίνεση και αποδοχή και ρεαλιστικές χωροθετήσεις καθώς το 90% των προτεινόμενων νέων έργων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ έχουν δεδομένες χωροθετήσεις. Έχει ολοκληρώσει και εφαρμόζει ήδη το επιχειρησιακό του σχέδιο, που παρόλη την μεγάλη γεωγραφική διασπορά του οδηγεί σε λειτουργικό κόστος (εισφορές Δήμων Μελών), το οποίο είναι πολύ μικρότερο από άλλους μεγάλους ΦΟΔΣΑ που δεν έχουν και το μειονέκτημα της γεωγραφικής διασποράς (όπως της Αττικής) κάτι που τον καθιστά βιώσιμο τόσο για τα μέλη του Δήμους όσο και για τον ίδιο. Έχει απαλλάξει τους Δήμους από το βάρος διοίκησης μικρών και αδύναμων σχημάτων συνδέσμων, όπως στο παρελθόν με αποτέλεσμα να μπορούν να αφιερωθούν σε σημαντικές δημοτικές δράσεις αποκομιδής, ανακύκλωσης , επαναχρησιμοποίησης, κλπ. Με βάση τα παραπάνω οποιαδήποτε μεταβολή του μεγέθους του που εκ των διαδικασιών θα απαιτήσει μήνες, θα οδηγήσει νομοτελειακά σε: 1. Αδυναμία ολοκλήρωσης προτάσεων για τη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων και υποδομών στο νέο ΕΣΠΑ εντός του 2016 (βλ. πρόσκληση ΥΜΕΠΠΕΡΑΑ), καθώς θα παρέλθει άπρακτο ένα κρίσιμο διάστημα δύο ετών, στο οποίο θα είναι αδύνατο να ενταχθούν πράξεις. Τούτο δε θα είναι μόνο δυσμενές για την Περιφέρεια, αλλά και για τη χώρα καθώς οι υποδομές θα πρέπει να υλοποιηθούν με δαπάνες που θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. 2. Αδυναμία λειτουργίας μικρότερων σχημάτων λόγω μη ύπαρξης προσωπικού προς στελέχωση, καθώς τεράστιο θέμα ήδη αντιμετωπίζουν οι Δήμοι με έλλειψη στελεχιακού δυναμικού. Με δεδομένο ότι οι όλες αυτές οι υποδομές αυτές είναι εξειδικευμένες και εξεζητημένες, απαιτείται έμπειρο προσωπικό, ικανό για την ορθή διαχείριση τους. 3. Αδυναμία χρηματοδότησης και άμεσης δημοπράτησης των ώριμων μελετητικά έργων επέκτασης – αναβάθμισης των 11 ΧΥΤΑ. Ορισμένες από τις επενδύσεις αυτές είναι ιδιαιτέρως επείγουσες καθώς υπάρχει κίνδυνος κορεσμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων με συνέπεια την απευκταία δημιουργία νέων ΧΑΔΑ ή μη αποκομιδής των απορριμμάτων από τις πόλεις (Δημόσια Υγεία). Με βάση το παραπάνω σκεπτικό αλλά και δεδομένου ότι το γράμμα και πνεύμα της προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης είναι να διασφαλίσει ότι στους μεγαλύτερους ΦΟΔΣΑ της Ελλάδος (Περ. Αττικης – ΕΔΣΝΑ Περ.ΚΜ – ΦΟΔΣΑ ΚΜ ) δεν θα δημιουργηθούν λειτουργικοί κίνδυνοι, θεωρούμε προφανές ότι η διατήρηση των φορέων αυτών (συνεπώς και του ΦΟΔΣΑ ΚΜ) είναι επιβεβλημένη. ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΦΟΔΣΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΓΕΡΑΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. Δ.ΠΥΛΑΙΑΣ-ΧΟΡΤΙΑΤΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΣΤΑΜΚΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ, ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΛΛΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ Δ.ΒΕΡΟΙΑΣ ΗΜΑΘΙΑΣ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ.ΗΡΑΚΛΕΙΑΣ ΣΕΡΡΩΝ ΝΤΟΥΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ.ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΙΕΡΙΑΣ