• Σχόλιο του χρήστη 'ΖΑΜΒΙΑ ΠΑΓΚΑΛΟΥ' | 26 Αυγούστου 2016, 18:12

    Σε συνθήκες δραματικής έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού στους ΟΤΑ, ιδιαίτερα στους μικρότερους που υπάρχουν θέματα εδαφικής μορφολογίας και προσέγγισης, αποτελεί ζωτικό θέμα η επί της ουσίας αντιμετώπιση των θεμάτων και η εύρεση λύσεων που διασφαλίζουν την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα στις απαιτούμενες ενέργειες της Διοίκησης. Το γεγονός ότι τα προβλήματα που αφορούν τις παροχές στο προσωπικό είναι παλαιά, απασχολούν τους περισσότερους ΟΤΑ και επαναλαμβάνονται, αποδεικνύει ότι δεν οφείλονται σε αμέλεια ή κακό σχεδιασμό από τις αρμόδιες υπηρεσίες- στην πλειονότητα των περιπτώσεων- αλλά την ύπαρξη ουσιαστικών προβλημάτων που δεν έχουν εντοπισθεί στην πλήρη τους έκταση. Στο σύνολό τους οι παροχές αυτές, ιδιαίτερα η προμήθεια μέσων προστασίας και γάλακτος, έχουν αποδειχθεί προβληματικές αλλά και κοστοβόρες, βάσει της σχέσης χρόνου ενασχόλησης του συνόλου των υπηρεσιών του Δήμου, της ωφέλειας του προσωπικού που δικαιούται την παροχή, αλλά και της αυξημένης συχνότητας απόρριψης των σχετικών ενταλμάτων από τους Επιτρόπους λόγω των ιδιαιτεροτήτων του νόμιμου τρόπου διενέργειάς τους. Τέτοιες παροχές είναι: α) Ιατροκλινικές εξετάσεις στο σύνολο του προσωπικού του Δήμου για την επιβεβαίωση από τον ιατρό εργασίας της φυσικής καταλληλότητας τους για την εργασία που τους ανατέθηκε. Απαιτείται ιδιαίτερη ενασχόληση της Υπηρεσίας που διενεργεί τη δαπάνη για την εύρεση διαγνωστικών κέντρων που είναι διατεθειμένα να συνεργαστούν αφενός με τον ΟΤΑ, αλλά και να χειριστούν τις ανάγκες διενέργειας εξετάσεων σε μεγάλο αριθμό προσωπικού. Επίσης απαιτείται η συμπλήρωση ατομικών ειδικών δελτίων εξετάσεων, διαφορετικών ανά κατηγορία προσωπικού, η αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση της σύμβασης, αλλά και κατά την εκκαθάριση των τιμολογίων κατόπιν επικοινωνίας με τον ιατρό εργασίας, λόγω του ιατρικού απορρήτου και ανάγκη εξατομικευμένης αντιμετώπισης όταν διαπιστωθούν προβλήματα. Η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με Δημόσιο Νοσοκομείο καθυστερεί συχνά για λόγους γραφειοκρατικούς (πρόσφατα υπήρχε το θέμα της καθυστέρησης διορισμού διοικήσεων στα Νοσοκομεία) ή έλλειψης διοικητικού προσωπικού διαθέσιμου και κατάλληλου να διασφαλίσει την έκδοση των απαραίτητων αποφάσεων της διοίκησης του Νοσοκομείου, να παρακολουθήσει την εκτέλεση της σύμβασης, να ξεχωρίζει και να παραδίδει τα αποτελέσματα των εξετάσεων στον ιατρό εργασίας, να συνεργάζεται με το προσωπικό του ΟΤΑ για τη συμφωνία της τιμολόγησης και βέβαια η έλλειψη ιατρικού προσωπικού, το οποίο αδυνατεί επιπρόσθετα στην καθημερινή του εργασία να εξετάσει το μεγάλο αριθμό προσωπικού που απασχολούν οι ΟΤΑ. Οι εργαζόμενοι αυτοί είναι εργαζόμενοι του Δημόσιου Τομέα, ήδη ασφαλισμένοι σε φορέα για τον οποίο ο Δήμος καταβάλλει εργοδοτικές εισφορές. Θα μπορούσε λοιπόν να πραγματοποιηθεί ανά διετία έλεγχος υγείας από τα κρατικά νοσοκομεία ή συμβεβλημένα με το Υπ. Υγείας ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα με το, με απλό παραπεμπτικό του εξουσιοδοτημένου ιατρού εργασίας και την υποχρέωση των εξεταζόμενων να του προσκομίσουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Ο Δήμος, ως δημόσια αρχή θα μπορούσε να μην επιβαρύνεται με επιπλέον κόστος, ή διαφορετικά να ορισθεί μια περιοδική οικονομική εισφορά των ΟΤΑ στο Υπ. Υγείας για το σκοπό της διενέργειας αυτών των εξετάσεων. β) Παροχή φρέσκου γάλακτος στο εργατοτεχνικό προσωπικό των ΟΤΑ: Ενδεικτικά αναφέρω το κόστος ενασχόλησης των υπηρεσιών για τη δημιουργία πινάκων προσωπικού και προγραμματισμού πιθανών προσλήψεων κατά τη σύνταξη μελέτης, άλλων κατά την απορρόφηση της προμήθειας, προγραμματισμό παραδόσεων, συμφωνία τιμολογίων και ημερήσιων δελτίων αποστολής με τις λίστες υπογραφών παραλαβόντων ανά υπηρεσία. Επίσης την ανάγκη αντιμετώπισης των συχνών προβλημάτων που παρουσιάζονται λόγω της μη δυνατότητας νόμιμης παροχής του είδους εκ των υστέρων σε έκτακτες περιπτώσεις- έγκαιρα προγραμματισμένων από μηνών- άγονων διαγωνισμών λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος ή στην περίπτωση μη έγκαιρων παραδόσεων (πχ πρόβλημα στο εργοστάσιο παραγωγής), τα προβλήματα νόμιμης καταβολής στον ανάδοχο ποσοτήτων αδιάθετου γάλακτος λόγω απρόβλεπτων απουσιών του προσωπικού ή έκτακτων τροποποιήσεων στην αρχική παραγγελία. Τέλος, είναι ιδιαίτερα προβληματική για τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες (Τεχνικές και Καθαριότητας) πρώτης γραμμής των ΟΤΑ η ανάγκη απασχόλησης ικανού προσωπικού από κάθε συνεργείο, για την παραλαβή και διανομή γάλακτος, τη λήψη υπογραφών από τους δικαιούχους, την αποστολή προγραμματισμού παραδόσεων βάσει των δηλωθέντων αδειών ή προσλήψεων, προβλήματα φύλαξης σε καθαρό χώρο με κατάλληλη θερμοκρασία και μεταφοράς (μεμονωμένοι εργαζόμενοι σε τοπικές κοινότητες θα πρέπει να προσέρχονται οι ίδιοι, επιβαρυνόμενοι με το κόστος μετακίνησης, για την παραλαβή του γάλακτος, διότι κανείς ανάδοχος δεν αναλαμβάνει να παραδίδει μικρές ποσότητες γάλακτος), πλέον των συνεχών διαμαρτυριών από το προσωπικό και έντασης με τις διοικητικές υπηρεσίες, στην περίπτωση που το παρεχόμενο γάλα δεν είναι εκείνο που προτιμούν (οσμή, γεύση, ελαφρύ αντί για πλήρες κλπ). Ειδικά για την προμήθεια αυτή έχω την άποψη ότι θα πρέπει να γίνει και εκτίμηση εάν οι συναφθείσες συμβάσεις από τους ΟΤΑ κινούνται σε αποδεκτά πλαίσια σε σχέση πχ με τα Δελτίων Τιμών Καταναλωτή του Υπ. Ανάπτυξης ή εάν υπάρχει δυσανάλογη επιβάρυνση των προβληματικών προϋπολογισμών τους από το ολιγοπώλιο με ιδιαίτερα υψηλές τιμές (με εξαίρεση τους ΟΤΑ γαλακτοπαραγωγών περιοχών). Θα μπορούσε λοιπόν έναντι της παροχής να δίδεται από τους ΟΤΑ ειδικό επίδομα στο προσωπικό που δικαιούται την παροχή, απαλλασσόμενο από φόρο εισοδήματος, με βάση τις τιμές του Τμήματος Εμπορίου της αρμόδιας Αποκ. Διοίκησης συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, ώστε αφενός έκαστος εργαζόμενος να προμηθεύεται εγκαίρως το γάλα της αρεσκείας του από την ελεύθερη αγορά, αφετέρου οι υπηρεσίες των ΟΤΑ να έχουν τη δυνατότητα να απασχολήσουν ικανό και έμπειρο τεχνικό και διοικητικό προσωπικό σε καθήκοντα σημαντικά για την ορθή λειτουργία κάθε υπηρεσίας. γ) Ειδικά για την παροχή μέσων προστασίας θα πρέπει να προσδιορισθεί από το νομοθέτη με σαφήνεια, εάν το επιστημονικό τεχνικό προσωπικό των Υπηρεσιών Τεχνικών και Περιβάλλοντος δικαιούται και ποιά μέσα προστασίας. Παγίως τα τελευταία έτη απορρίπτοντα τα σχετικά εντάλματα από τους Επιτρόπους, κατόπιν σειράς Πράξεων του Ελ. Συν, οι οποίες ερμηνεύοντας τις διατάξεις της ΚΥΑ 53361/2.10.2006 (ΦΕΚ 1503/11.10.2006/ τ.Β΄) θεωρούν ότι το ως άνω προσωπικό δεν δικαιούται μέσα προστασίας λόγω της μη ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗΣ του απασχόλησης σε χώρους όπου εκτελούνται οι εκεί αναφερόμενες εργασίες. Το επιστημονικό λοιπόν προσωπικό λοιπόν των ΟΤΑ, μεταβαίνει στα εργοτάξια για επίβλεψη των εκτελουμένων έργων ή εργασιών, χωρίς τη στοιχειώδη προστασία (κράνος, αδιάβροχο, ανακλαστικό, άρβυλα) και εκτεθειμένο σε κινδύνους. Όμως, πλέον της ΚΥΑ 53361, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 1,2,3 του Π.Δ. 396/1994 (ΦΕΚ 220/19.12.1994 τεύχος Α) «Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας για τη χρήση από τους εργαζόμενους εξοπλισμών ατομικής προστασίας κατά την εργασία σε συμμόρφωση προς την οδηγία του Συμβουλίου 89/656/ΕΟΚ», αλλά και οι διατάξεις του Π.Δ. 395/1994 (ΦΕΚ 220/19.12.1994 τεύχος Α') «Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας για τη χρησιμοποίηση εξοπλισμού εργασίας από τους εργαζόμενους κατά την εργασία τους σε συμμόρφωση με την οδηγία 89/655/ΕΟΚ» (άρθρο 1 παρ. 1,2,3, άρθρο 2 παρ. 3,4, άρθρο 11 παρ. 1). Οι διατάξεις των ως άνω Π.Δ. εφαρμόζονται και στο δημόσιο τομέα, επιπρόσθετα με την εν ισχύι ΚΥΑ 53361 (η οποία αντικατέστησε την ΚΥΑ 88555/3293/88 η οποία μνημονεύεται στα δύο Π.Δ.). Ως εκτιθέμενος δε εργαζόμενος θεωρείται ΚΑΘΕ εργαζόμενος που βρίσκεται εξολοκλήρου ή ΕΝ ΜΕΡΕΙ σε επικίνδυνη ζώνη, ενώ ορίζεται ότι στους εργοδότες επιβάλλονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, δημιουργώντας κινδύνους δικαστικής εμπλοκής στις διοικήσεις των ΟΤΑ, σε περίπτωση ατυχήματος σε επιστημονικό προσωπικό εργοταξίου ή συνεργείου κατά την παρουσία του προς έλεγχο των εργασιών. Θα πρέπει λοιπόν το συντομότερο ο νομοθέτης να διευκρινίσει ξεκάθαρα τον κατάλληλο τρόπο χειρισμού του θέματος.