• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Δ. Λ.' | 2 Σεπτεμβρίου 2016, 10:23

    Πρόκειται για διάταξη που είναι σε ευθεία αντίθεση με το περιεχόμενο της 94/2016 Γνωμοδότησης του Ε΄ Τμήματος Ν.Σ.Κ. Προφανώς η διάταξη υπαγορεύτηκε από την Ένωση Ανωνύμων Αναπτυξιακών Εταιρειών που σκοπό έχει να παραμείνουν ως έχουν τα, κακώς και παρανόμως διατηρούμενα, μέχρι σήμερα κεκτημένα τους, προκειμένου οι εν λόγω εταιρείες συνεχίσουν: Α) Να προσλαμβάνουν το προσωπικό τους εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ !!. Β) Να αμείβουν το προσωπικό τους ελεύθερα ως προς το ύψος των μισθών που δίνουν και εκτός διαδικασιών Ενιαίου Μισθολογίου !!. Γ) Να μη δημοσιεύουν καμία πράξη τους στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ ακόμα και όταν πρόκειται για τη διαχείριση Εθνικών και Ευρωπαϊκών κονδυλίων μεγάλου ύψους !!. Δ) Να μην στέλνουν οικονομικά στοιχεία και οικονομικές καταστάσεις στις βάσεις δεδομένων του αρμοδίου Υπουργείου !!. Ε) Να μπορεί το προσωπικό τους, λόγω των ανωτέρω κεκτημένων, να διατηρεί δεύτερη ή και Τρίτη έμμισθη θέση (πολυθεσίτες) ακόμα και σε φορείς του Δημοσίου ή σε ΟΤΑ !! ΣΤ) Να μην συμπεριλαμβάνεται το προσωπικό τους στο Μητρώο Μισθοδοτούμενων του Ελληνικού Δημοσίου !! Το Συμβούλιο της Επικρατείας που έχει μελετήσει νομικά το ζήτημα αναφέρει με τη φετινή του γνωμοδότηση κατά λέξη τα εξής: « …..Ερμηνεία και εφαρμογή διατάξεων Από τις προπαρατεθείσες διατάξεις ερμηνευόμενες αυτοτελώς και σε συνδυασμό μεταξύ τους, συνάγονται τα ακόλουθα: 6. Με τη διάταξη της παρ. 1α του άρθρου 31 του ν. 4024/2011 επιβάλλεται στα ΝΠΙΔ, που ανήκουν στο Κράτος, ή σε ΝΠΔΔ ή σε OTA, η υποχρέωση να εφαρμόζουν ανώτατο όριο μέσου κατά κεφαλή κόστους στις αμοιβές του προσωπικού τους, όπως αυτό (μέσο κατά κεφαλή κόστος) ορίζεται στις επόμενες παραγράφους του ιδίου άρθρου, διευρύνοντας μάλιστα τα όρια του δημόσιου τομέα, όπως αυτά είχαν οριοθετηθεί με τη διάταξη του άρθρου 51 παρ. 1 του ν. 1892/1990, που συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 4 του ν. 1943/1991. Από τη γραμματική διατύπωση της διάταξης αυτής προκύπτει ότι, για να υπαχθεί ένα ΝΙΠΔ που ανήκει στο Κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε OTA στις ρυθμίσεις τη διάταξης αυτής, απαιτείται να συντρέχει μία από τις διαζευκτικώς και όχι σωρευτικώς τιθέμενες στην διάταξη αυτή προϋποθέσεις, δηλαδή α) είτε αυτό να επιδιώκει κρατικό ή δημόσιο ή αυτοδιοικητικό σκοπό, να εποπτεύεται, να διορίζεται και να ελέγχεται η πλειοψηφία της διοίκησης του από το Κράτος, ή το ΝΠΔΔ ή τον OTA και β) να επιχορηγείται τακτικά από πόρους του Κράτους κατά 50% τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού του (ΝΣΚ 319/2015, 646/2012, 243/2012). Η κατά τα προαναφερόμενα εποπτεία, από το Κράτος ή το ΝΠΔΔ ή τον OTA, προκειμένου τα ΝΠΙΔ να υπαχθούν στους ανωτέρω κανόνες και περιορισμούς, θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι αφορά σε οποιοδήποτε, τιθέμενο, από κείμενη διάταξη, περιορισμό της αυτοδιοίκησης τους, με επέμβαση είτε στα όργανα τους (επιλογή και απομάκρυνση, επιβολή κυρώσεων κλπ) είτε στις πράξεις τις οποίες αυτά εκδίδουν (έγκριση ή ακύρωση πράξεων, παροχή οδηγιών σχετικά με την άσκηση αρμοδιοτήτων, κλπ). Ειδικά δε στην περίπτωση των ΝΠΙΔ που λειτουργούν υπό τη μορφή εταιρειών, η εποπτεία που αφορά τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, εφ' όσον δεν ισχύουν ειδικές διατάξεις, ασκείται από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων, σύμφωνα με τους κανόνες του εμπορικού δικαίου (πρβλ. Επ. Σπηλιωτόπουλο, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου 2002, παρ. 351, ΝΣΚ 319/2015). 7. Εξάλλου, με τις διατάξεις της περ. 12, της υποπαραγράφου Γ1, της παραγράφου Γ του ν. 4093/2012, επεκτάθηκε, από την 1.1.2013, μεταξύ άλλων, και στο προσωπικό των ΝΠΙΔ που ανήκουν στο Κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε OTA, κατά την έννοια της προηγούμενης (υπ' αριθμ. 6) παραγράφου, η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 4 του ν. 4024/2011, περί συνδεδεμένου συστήματος βαθμολογικών προαγωγών και μισθολογικής εξέλιξης (ενιαίο βαθμολόγιο-μισθολόγιο) για το προσωπικό που υπηρετεί στο Δημόσιο, ενώ έπαυσε, ως προς αυτά, η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 31 του ν. 4024/2011, διατηρήθηκε η ρύθμιση για το ανώτατο όριο αποδοχών και προσθέτων παροχών του Διοικητού ή του Δ/ντος Συμβούλου τους έτσι ώστε αυτές (αποδοχές) να μην υπερβαίνουν τις αποδοχές του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου (ΝΣΚ 319/2015). 8. Από τις διατάξεις των άρθρων 252 επ. του ΚΔΚ προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις, τις οποίες μπορούν να συνιστούν ή στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν οι OTA, κατά τα ειδικώς προβλεπόμενα στις ανωτέρω διατάξεις, ορίζονται, κατά τρόπο αποκλειστικό, με δύο μορφές, των δημοτικών ή κοινωφελών επιχειρήσεων και των ανωνύμων εταιρειών OTA (ΕΣ 126/2010 Πράξη-Τμ. VII). Υπό το πρίσμα των ανωνύμων εταιρειών OTA συνιστώνται και λειτουργούν οι κοινές ανώνυμες εταιρείες OTA, οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA και οι μονομετοχικές δημοτικές ανώνυμες εταιρείες (άρθρο 266). 9. Ειδικότερα, οι κοινές ανώνυμες εταιρείες OTA, οι οποίες συνιστώνται είτε μόνον από έναν ή περισσότερους δήμους, είτε με τη συμμετοχή OTA β' βαθμού ή και άλλων φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης ή του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ ή τρίτων, διέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 265 ΚΔΚ και τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, όπως αυτός ισχύει, θεωρούνται δε επιχειρήσεις OTA, εφόσον οι OTA και οι οριζόμενοι στην παρ. 9 του άρθρου 252 ΚΔΚ φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης διαθέτουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου (δηλαδή τουλάχιστον 50%+1 μετοχή). Οι εταιρείες αυτές, οι οποίες αποτελούν ΝΠΙΔ, δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από OTA, πλην της προβλεπόμενης στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 265 ΚΔΚ περίπτωσης, έχουν δε ως αντικείμενο την επιδίωξη εμπορικών και βιομηχανικών σκοπών (Ε.Σ. 126/2010 Πράξη-Τμ. VII). 10. Περαιτέρω, οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA, πολυμετοχικού χαρακτήρα, συνιστώνται και λειτουργούν με τη συμμετοχή των αποκλειστικώς οριζομένων προσώπων (είτε μόνον OTA α' ή β' βαθμού ή και άλλων φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε των ανωτέρω νομικών προσώπων με τη συμμετοχή φορέων του δημοσίου τομέα, συνεταιρισμών, επιστημονικών φορέων κ.λ.π.). Στις εταιρείες αυτές, οι OTA και οι λοιποί φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης κατέχουν, απαραιτήτως, την πλειοψηφία του εταιρικού κεφαλαίου. Σκοπός των ανωτέρω εταιρειών είναι η παροχή επιστημονικής και τεχνικής υποστήριξης σε OTA, καθώς και σε φορείς του Δημοσίου, αποτελούν δε τον θεσμοθετημένο επιστημονικό και τεχνικό σύμβουλο της τοπικής αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, καθώς και των φορέων της Κεντρικής διοίκησης για τη διαμόρφωση και υλοποίηση ολοκληρωμένων στρατηγικών και πολιτικών σε θέματα που αφορούν στην τοπική αυτοδιοίκηση και στην Τοπική ανάπτυξη (πρβλ Α.Π. 17/2012). Οι ανωτέρω αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από OTA (άρθρο 265 παρ. 3 ΚΔΚ), τα έσοδα τους δε, προέρχονται, κατά κανόνα, από την παροχή υπηρεσιών (με απευθείας ανάθεση από OTA έως 45.000 ευρώ, κατ' άρθρο 368 ΚΔΚ), συμμετοχή σε κοινοτικά/εθνικά προγράμματα, σύναψη, κατ' άρθρο 225 Κ.Δ.Κ. και 100 ν. 3852/2010, προγραμματικών συμβάσεων (ως κυρίων πλέον συμβαλλομένων) με τους δήμους, το δημόσιο ή φορείς του δημόσιου τομέα μεμονωμένα ή από κοινού (βλ. και την εκδοθείσα κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του άρθρου 253 του Κ.Δ.Κ. υπ' αριθμ.πρωτ. οικ. 43886/3-8-2007 Υ.Α). Επομένως, οι εταιρείες αυτές με την άσκηση των ανωτέρω αυτοδιοικητικών δραστηριοτήτων, αφενός επιτυγχάνουν αυτοδιοικητικό σκοπό (επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των OTA, ανάπτυξη δραστηριοτήτων προστασίας του περιβάλλοντος) και, αφετέρου αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση δημοσίου συμφέροντος, υπό την έννοια ότι οι κύριοι σκοποί τους δεν σχετίζονται μόνο με συγκεκριμένο OTA, αλλά στοχεύουν στην ενίσχυση και υποστήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης γενικώς, δηλαδή όλων των OTA της Επικράτειας (ΝΣΚ 243/2012, 531/1999). Έτι περαιτέρω, οι αναπτυξιακές εταιρείες OTA είναι αυτοδιοικούμενοι φορείς και διέπονται και από την προβλεπόμενη για τις ανώνυμες εταιρείες νομοθεσία, ήτοι έχουν τα σχετικώς προβλεπόμενα για αυτές όργανα, με μετόχους-μέλη της Γενικής Συνέλευσης, κατά πλειοψηφία, OTA α' και β' βαθμού ή και άλλους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, εκδίδουν ονομαστικές μετοχές, έχουν αυτοτελή λογιστική και οικονομική διαχείριση κ.λ.π., πλην, όμως, ταυτοχρόνως, διέπονται και από σειρά ρυθμίσεων, δυνάμει των οποίων περιορίζεται η αυτοδιοίκηση τους, μεταξύ δε των ρυθμίσεων αυτών περιλαμβάνονται, ιδίως, εκείνες που προβλέπουν ότι: α) Οι προσλήψεις του προσωπικού τους διέπονται, εν γένει, από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του ν. 2190/1994 (ΦΕΚ Α'28), περί ΑΣΕΠ, (άρθρα 14 παρ. 1 του ν. 2190/1994, 49 παρ. 9 ν. 3943/2011 και ένατο παρ. 20 και 21 του ν. 4057/2012), β) η εκτέλεση έργων των εταιρειών αυτών διέπεται από τις διατάξεις περί εκτελέσεως δημοσίων έργων (άρθρο 2 ν. 1418/1984 σε συνδ. με το άρθρο 14 παρ. 1 του ν. 2190/1994), γ) η μισθοδοσία και οι πάσης φύσεως αποδοχές ή πρόσθετες αμοιβές ή αποζημιώσεις ή με οποιαδήποτε άλλη ονομασία απολαβές που καταβάλουν υπάγονται στις ρυθμίσεις περί απογραφής και στην Ενιαία Αρχή Πληρωμών {(άρθρα δεύτερο του ν. 3845/2010 (ΦΕΚ Α'65) και 1 παρ. 3 της κυα 2/37345/0004/2010 (ΦΕΚ Β784), όπως αυτή ισχύει μετά την τροποποίηση της με την παρ. 4 της υπ' αριθμ. ΕΑΠ2003486 ΕΞ2013/2013 κυα (ΦΕΚ Β'3091)}, δ) οι αποφάσεις των οργάνων τους υπόκεινται σε υποχρεωτικό και αυτεπάγγελτο έλεγχο νομιμότητας από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας OTA (άρθρο 225 και 226 σε συνδυασμό με το άρθρο 238 του ν. 3852/2010), ρυθμίσεις οι οποίες, όμως, μετά την 14.4.2014 καταργήθηκαν, δυνάμει του άρθρου 7 του ν. 4257/2014. Η ως άνω κατάργηση (του υποχρεωτικού και αυτεπάγγελτου ελέγχου νομιμότητας) δεν απέβλεψε σε οποιαδήποτε, περαιτέρω, εξαίρεση από υπαγωγή σε άλλη ρύθμιση (ΝΣΚ 319/2015). Πέραν των ανωτέρω, οι εταιρείες αυτές (αναπτυξιακές, αλλά και οι κοινές ανώνυμες εταιρείες OTA) υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (άρθρο 1 παρ. 2 ν. 2690/1999, ως ισχύει), υπάγονται στον έλεγχο, κατ' άρθρο 1 παρ. 2 α'εδ. του ν. 3074/2002, του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και, τέλος, υπάγονται στον οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο της Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομικών, ως εξαρτώμενα από τους OTA νομικά πρόσωπα, κατά την έννοια της διάταξης της περ. α της παρ. 3 του άρθρου 12 του π.δ. 156/2001 (ΦΕΚ ΑΊ29) (ήδη άρθρο 45 παρ. 3 περ. στ' του π.δ. 111/2014), μόνον όσον αφορά στα κεφάλαια αυτών που προέρχονται από δήμους ή άλλους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και σε αυτά, με τα οποία συμμετέχει, ενδεχομένως, το Δημόσιο και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΣΚ 299/2012, 433/2011, 162/2006). Οι ως άνω έλεγχοι περιλαμβάνονται στην έννοια της κρατικής εποπτείας. Εξάλλου, με τη διάταξη του άρθρου 46 του ν. 4257/2012, με την οποία προστίθεται παρ. 8 στο άρθρο 109 του ν. 3852/2010, παρέχεται η δυνατότητα στις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA, αλλά και στις κοινές ανώνυμες εταιρείες OTA, στις οποίες οι OTA και οι λοιποί φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης κατέχουν την πλειοψηφία του εταιρικού τους κεφαλαίου, να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις των τελευταίων εδαφίων της παρ. 7 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010 που ισχύουν για τις κοινωφελείς και ΔΕΥΑ, σύμφωνα με τις οποίες οι οφειλές των εταιρειών αυτών προς το Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και προς τρίτους, καθώς και οφειλές των ανωτέρω εταιρειών, που τελούν υπό εκκαθάριση ή λύση, να μπορούν να καταβάλλονται από τον οικείο δήμο μετά από αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του. Πλέον των ανωτέρω, με την αναλογική εφαρμογή της παρ.9 του άρθρου 10 του ν. 4071/2012, που εφαρμόζεται δυνάμει της παρ. 3 του άρθρου 46 του ν. 4257/2014 και στις ανωτέρω δημοτικές ανώνυμες εταιρείες, οι εκκαθαριστές των επιχειρήσεων αυτών δεν διώκονται ποινικώς, δεν υπόκεινται σε προσωπική κράτηση, ούτε υπέχουν οποιαδήποτε αστική ή άλλη ατομική ευθύνη για χρέη των φορέων αυτών προς το Δημόσιο ή τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσης τους. Τέλος, οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA υπόκεινται και στην εποπτεία των OTA, λόγω του διορισμού και του ελέγχου της πλειοψηφίας των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων-ΟΤΑ-φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τους κανόνες του εμπορικού δικαίου. Επίσης, τα μέλη της διοίκησης τους διορίζονται και ελέγχονται, κατά τις κείμενες διατάξεις περί ανωνύμων εταιρειών, από τους OTA και τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθόσον αυτοί (OTA και φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης), κατέχοντες την πλειοψηφία του συνόλου των μετοχών, επιτυγχάνουν το διορισμό της διοίκησης τους, μέσω της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, την οποία ως κύριοι μέτοχοι ελέγχουν και η οποία με τον τρόπο αυτό απηχεί τη δημοτική βούληση (ΝΣΚ 319/2015 παρ. 25 και 30, 338/2003). Από τα προεκτεθέντα συνάγεται ότι οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA αποτελούν ΝΠΙΔ που ανήκουν σε OTA κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 31 παρ.1α του ν. 4024/2011 και της περ. 12 της Υποπαραγράφου Γ1, της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, από την άποψη της επίτευξης δημόσιου και αυτοδιοικητικού σκοπού, της εποπτείας τους από το Κράτος και τους OTA και του διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της διοίκησης τους από OTA και φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και, κατά συνέπεια, εμπίπτουν στις ρυθμίσεις των ανωτέρω διατάξεων. 11. Αντιθέτως, οι κοινές ανώνυμες εταιρείες OTA, ανεξαρτήτως του ότι πληρούν, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο για τις αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, τα προβλεπόμενα από το άρθρο 31 παρ.1α του ν. 4024/2011 και της περ. 12 της Υποπαραγράφου Γ1, της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 κριτήρια εποπτείας, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της Διοίκησης τους, δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων, καθόσον με τις ασκούμενες δραστηριότητες τους δεν επιδιώκουν δημόσιο ή αυτοδιοικητικό σκοπό, κριτήριο το οποίο σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις πρέπει να ισχύει σωρευτικά με τα προαναφερόμενα κριτήρια. ΑΠΑΝΤΗΣΗ 19. Κατ' ακολουθία των προεκτεθέντων, επί του τεθέντος ερωτήματος το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα E') γνωμοδοτεί, ομόφωνα, ότι: α) οι κοινές πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες OTA της παρ. 3.α. του άρθρου 252 του Κ.Δ.Κ. δεν υπάγονται στο ρυθμιστικό πεδίο των διατάξεων της παρ. 1α του άρθρου 31 του ν. 4024/2011 και της περ. 12, της υποπαραγράφου Π, της παραγράφου Γ του ν. 4093/2012 και β) οι αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες OTA της παρ. 3.β. του άρθρου 252 του ίδιου ΚΔΚ, οι οποίες αποτελούν ΝΠΙΔ που ανήκουν σε OTA, κατά την έννοια των προπαρατεθεισών διατάξεων από την άποψη της επίτευξης δημόσιου και αυτοδιοικητικού σκοπού, εποπτείας τους από το Κράτος και από τους OTA, διορισμού και ελέγχου της πλειοψηφίας της διοίκησης τους από OTA και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων. Συνεπώς, μέχρι τη θέση σε ισχύ του ν. 4093/2012, εφαρμόζονται ως προς τις ανωτέρω εταιρείες οι κανόνες και οι περιορισμοί της παρ. 1α του άρθρου 31 του ν. 4024/2011, που αφορούν τα εν λόγω ΝΠΙΔ, μετά δε τη θέση σε ισχύ των διατάξεων του ν. 4093/2012, ήτοι από 1.1.2013, οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4024/2011, που αφορούν το προσωπικό που υπηρετεί στο Δημόσιο και, τέλος, μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4354/2015, ήτοι από 1-1-2016, οι διατάξεις του άρθρου 7 του νόμου αυτού. ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ Αθήνα, 21-04-2016». Συνεπώς με αυτή τη διάταξη καθίσταται η γνωμοδότηση άχρηστη , διότι προφανώς είναι σωστή, πρόσφατη, έγκυρη και καθ όλα νόμιμη. (Τι λέει για αυτό ο «νομικός κύκλος» της χώρας;) Επί της ουσίας. Οι εν λόγω Αναπτυξιακές αποτελούν διοικητικό, ή και τεχνικό ή και νομικό ή και οικονομικό βραχίονα των ΟΤΑ και σε πολλές περιπτώσεις ασκούν αμιγώς αρμοδιότητες των δημοτικών υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα ασκούν όλες τις αρμοδιότητες των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων, ήτοι: Διαχειρίζονται προγράμματα για λογαριασμό των ΟΤΑ , διενεργούν δημοπρασίες, υπογράφουν συμβάσεις, επιβλέπουν έργα, εγκρίνουν λογαριασμούς αναδόχων και πραγματοποιούν πληρωμές. Με μόνη αυτή τους τη δραστηριότητα δεν μπορούν να εξαιρεθούν από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Δηλαδή αποτελούν οιονεί υπηρεσία των ΟΤΑ μετόχων τους (συνεπώς αποτελούν φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα), των οποίων οι ενέργειες διαφεύγουν κάθε ελέγχου, που προβλέπεται για τους υπόλοιπους φορείς της Τ.Α , του Δημοσίου ή για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης) . ΓΙΑΤΙ ΑΡΑΓΕ ;; Γεννάται το ερώτημα: Γιατί πρέπει να διατηρείται αυτό το περίεργο – ερμαφρόδιτο (νομικά) καθεστώς λειτουργίας των συγκεκριμένων Αναπτυξιακών Εταιρειών και δεν στελεχώνονται οι Δήμοι με προσωπικό, (υπαλλήλους με την πλήρη έννοια του Νόμου και διεπόμενους από το σύνολο των ευθυνών του Υπαλληλικού Κώδικα), προκειμένου να λειτουργούν απρόσκοπτα ;; Κατά την ταπεινή ΜΟΥ άποψη πρόκειται για διάταξη ΝΤΡΟΠΙΑΣΤΙΚΗ και ΠΑΡΑΝΟΜΗ ή οποία πρέπει να αποσυρθεί.