• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Μ-Θ, ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ' | 5 Σεπτεμβρίου 2016, 17:44

    ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Του Ενιαίου Συλλόγου Εργαζομένων στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας –Θράκης -περιοχή ΑΜΘ, σχετικά με το σχέδιο νόμου (Κεφάλαιο πρώτο )περί της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ. Αρχικά θα πρέπει να αναφέρουμε τον προβληματισμό μας για την ανάγκη δημιουργίας ενός ακόμη ανεξάρτητου ελεγκτικού μηχανισμού των ΟΤΑ Α΄και Β΄βαθμού που θα προστεθεί στους ήδη υπάρχοντες π.χ. Ελεγκτικό Συνέδριο, Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου, Οικονομική Επιθεώρηση. Ο σκεπτικισμός αυτός εδράζεται αφενός στην αναγκαιότητα ελέγχου των πράξεων των οργάνων των ΟΤΑ, που όμως εκ του Συντάγματος , συνίσταται μόνο στον έλεγχο νομιμότητας των αποφάσεων και όχι σκοπιμότητας ή έστω αναγκαιότητάς των και αφετέρου στην επιπλέον γραφειοκρατία που δημιουργείται και επιφέρει καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων των Δήμων και Περιφερειών. Πέραν των παραπάνω, που κατά την άποψη μας όμως αποτελούν το πιο κρίσιμο σημείο, έχουμε να παρατηρήσουμε τα κάτωθι: 1.Σήμερα ο έλεγχος νομιμότητας ασκείται από τη Δ/νση Διοίκησης και τα Τμήματα Διοικητικού-Οικονομικού των Νομών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης. Με τον έλεγχο νομιμότητας σε επίπεδο Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απασχολούνται κατ΄αποκλειστικότητα δώδεκα (12) υπάλληλοι και με παράλληλα καθήκοντα δεκατέσσερις (14) υπάλληλοι . Στο υπό κρίση σχέδιο νόμου δεν υπάρχει, καμία πρόβλεψη για το προσωπικό που διενεργεί έλεγχο νομιμότητας κατά νομό και δεν διευκρινίζεται εάν το προσωπικό αυτό θα συνεχίσει να ασκεί τον έλεγχο στις κατά τόπους υπηρεσίες των νομών ή θα μεταφερθεί στην έδρα κάθε Περιφέρειας στην οποία θα ευρίσκεται η αυτοτελής κρατική υπηρεσία εποπτείας των ΟΤΑ , ή αν θα παραμείνει στα αντίστοιχα τμήματα Διοικητικού-Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και με ποιες αρμοδιότητες . Πρόταση μας είναι η δημιουργία Γραφείων ανά Νομό με αρμοδιότητα ελέγχου των ΟΤΑ Α΄βαθμού. Στα Γραφεία αυτά να δοθούν αρμοδιότητες που θα προσιδιάζουν με αυτές του Τμήματος Γενικών Υποθέσεων εντασσόμενα στο διάρθρωση της ΑΥΕ ΟΤΑ. Η προαναφερόμενη διάρθρωση της ΑΥΕ ΟΤΑ θα ενισχύσει σαφέστατα την ζητούμενη αποκέντρωση αφενός και αφετέρου θα αντιμετωπίσει τις υφιστάμενες δυσκολίες λόγω των υπαρκτών προβλημάτων που δημιουργούνται εξαιτίας των αποστάσεων μεταξύ έδρας και των ελεγχόμενων Δήμων. Εξάλλου η μέχρι σήμερα οργανωτική δομή , ήτοι του ελέγχου από τις κατά τόπους υπηρεσίες απέδειξε σαφή λειτουργικότητα και επίλυση όλων των επιμέρους προβλημάτων. 2. Στο άρθρο 9 με το οποίο τροποποιείται το άρθρο 239 του Ν.3852/2010 και ειδικότερα στην παρ. 1α. αναφέρεται ότι, «το προσωπικό που υπηρετούσε την 1/6/2016 στις υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων στην έδρα κάθε περιφέρειας και ασχολούνταν με τον έλεγχο νομιμότητας……………μετατάσσεται αυτοδικαίως στις οικείες Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας ΟΤΑ, ανεξαρτήτως τυπικών προσόντων ή κατηγορίας , από τον χρόνο έναρξης λειτουργίας κάθε μίας….» Το παρόν άρθρο περιορίζει κατά πολύ το προσωπικό που θα μεταταχθεί αρχικά στις ΑΥΕ , με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας επί μακρύ χρονικό διάστημα , καθώς η προβαλλόμενη πρόβλεψη για μετατάξεις από άλλους φορείς δεν μπορεί να καλύψει το κενό και τίθεται κατά την άποψη μας επ’ αμφιβόλω και χωρίς εξασφαλισμένο αποτέλεσμα. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι, οι ανωτέρω αναφερόμενες περιορισμένες αυτοδίκαιες μετατάξεις δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το τεράστιο όγκο ΄΄ελέγχου νομιμότητας΄΄ των πράξεων των ΟΤΑ οι οποίες θα συσσωρευθούν στην έδρα κάθε περιφέρειας. 3.Δεν υφίσταται καμία αναφορά για τους υπαλλήλους , οι οποίοι λόγω περιορισμένου προσωπικού στα Τμήματα Διοικητικού-Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης έχουν επωμισθεί και με άλλα παράλληλα καθήκοντα(π.χ. έλεγχο δαπανών , κληροδοτήματα κλπ). Θα ενταχθούν οι υπάλληλοι αυτοί στην ΑΥΕ ΟΤΑ ή θα έχουν το δικαίωμα επιλογής? Έχουμε την άποψη ότι το δικαίωμα επιλογής πρέπει να αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα τόσο των υπαλλήλων με παράλληλα καθήκοντα όσο και των υπαλλήλων που απασχολούνται κατ΄αποκλειστικότητα στον έλεγχο ότι με αίτηση του ο ενδιαφερόμενος πρέπει να επιλέξει μεταξύ των δύο αυτών φορέων στη νομιμότητας, καθόσον, έχουμε σαφή αλλαγή φορέα απασχόλησης και πιστεύουμε κατεύθυνση αποδοτικότερης συμμετοχής τους στην εν λόγω υπηρεσία και στη βάσει της σχετικής κατάρτισης και επαγγελματικής του επάρκειας. Ειρήσθω εν παρόδω στην κατεύθυνση αυτή αποτελεί εξαιρετικής σημασίας γεγονός η δέσμευση για ταχεία εκπαίδευση του προσωπικού σε ζητήματα που άπτονται του ελέγχου νομιμότητας, ειδικά και μη όπως π.χ. δημοσίων συμβάσεων, δημοσίων έργων, προμηθειών δημοσίου, Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων, πειθαρχικής ευθύνης αιρετών κλπ. Περαιτέρω είναι επίσης εξίσου αποφασιστικής σημασίας η σύνταξη του «Κανονισμού διαδικασιών ελέγχου των αποφάσεων των ΟΤΑ» καθώς έχει διαπιστωθεί η μη ομοιόμορφη αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τον έλεγχο. 4.Πρέπει να υπάρξει σχετική αναφορά, σε περίπτωση τροποποίησης της σχετικής διάρθρωσης της ΑΥΕ ΟΤΑ με Γραφεία ανά νομό, έτσι ώστε οι αυτοδίκαια μετατασσόμενοι υπάλληλοι να μπορούν να ζητήσουν με αίτηση τους την μεταφορά τους σε Γραφείο ΑΥΕ του νομού στον οποίο διαμένουν μόνιμα, δίνοντας ταυτόχρονα λύση σε χρόνια προβλήματα συναδέλφων που απασχολούνται μακριά από τον τόπο κατοικίας των. 5.Άποψη μας είναι ότι οι υπάλληλοι οι οποίοι θα επωμισθούν το αρχικό βάρος λειτουργίας της Υπηρεσίας αυτής θα πρέπει να τύχουν όχι μόνο ευνοϊκής αντιμετώπισης στην υπηρεσιακή τους εξέλιξη αλλά και οικονομικής , την οποία τυγχάνουν ήδη και άλλοι υπάλληλοι παρόμοιων εποπτικών ή ελεγκτικών μηχανισμών.