• Σχόλιο του χρήστη 'Τριανταφυλλόπουλος Γεώργιος' | 5 Σεπτεμβρίου 2016, 18:29

    Ενόψει του διαλόγου σχετικά με το παρών νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών και συγκεκριμένα τη σύσταση αφενός της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α (στην έδρα κάθε Περιφέρειας) και αφετέρου 2 νέων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων α)Κεντρικής Μακεδονίας και β)Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ( αντί της υφιστάμενης ΑΔ Μακεδονίας-Θράκης), πέραν των προτάσεών μας ως Σύλλογος Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μ-Θ, Περιοχής ΑΜΘ που καταθέσαμε ήδη (είτε απευθείας στο Υπουργείο, είτε και στην ηλεκτρονική διαβούλευση), θα ήθελα να καταθέσω έναν προβληματισμό, τον οποίο κατέθεσα ήδη στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΣΕΑΔΕ στις 30-6-2016, καθώς και στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά με το ΔΣ της ΟΣΕΑΔΕ και τον εκπρόσωπο του Υπ. Εσωτερικών, κ. Α. Γκουγκουλή. Εφόσον το ανωτέρω νομοθέτημα αποσκοπεί αφενός στην αναβάθμιση των δομών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και αφετέρου στην αναβάθμιση των διαδικασιών εποπτείας των Ο.Τ.Α. και δεδομένης της έλλειψης προσωπικού για την εύρυθμη και επαρκή λειτουργία των ανωτέρω δομών, μήπως θα έπρεπε να αναζητήσουμε μια άλλη λύση, ώστε να επιτύχουμε τους ανωτέρω επιδιωκόμενους στόχους μας; Για να απαντήσουμε, εκτιμώ ότι θα πρέπει να προσδιορίσουμε τον ρόλο του κάθε θεσμού-δομής, καθώς και τις υφιστάμενες αδυναμίες του. Ως εκ τούτου, οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις (πρώην Κρατικές Περιφέρειες) είναι μια κρίσιμη δομή καθώς αποτελούν το πεδίο συναρμογής-προσαρμογής των Κεντρικών Πολιτικών (Κυβέρνηση-Κεντρική Διοίκηση) με τις Τοπικές Πολιτικές (Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού-Περιφερειακή-Δημοτική Διοίκηση). Έτσι οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής καθώς και τις τοπικές πολιτικές των φορέων της Αυτοδιοίκησης προκρίνουν-εισηγούνται-αποφασίζουν τους τρόπους εκείνους, ώστε οι εθνικές πολιτικές να εφαρμοστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις αντίστοιχες περιοχές. Η μεγαλύτερη αδυναμία στη λειτουργία των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων είναι η εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας και των σχετικών διαδικασιών, δεδομένου του χαοτικού νομοθετικού πλαισίου, της ελλείμματος ενιαίου και συστηματικού συντονισμού του έργου τους, με αποτέλεσμα την διακινδύνευση της αξιοπιστίας τους. Αντί λοιπόν να δημιουργούμε αυτοτελείς ή ανεξάρτητες δομές, δεν θα ήταν προτιμότερο και κατά πολύ αποτελεσματικότερο, να βρούμε τις λύσεις για συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων; Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ ότι με βάση τα πραγματικά δεδομένα (έλλειψη προσωπικού, χαοτικό νομοθετικό πλαίσιο, έλλειψη συντονισμού των Υπηρεσιών, παρεμβάσεις των Αιρετών στο έργο των Υπηρεσιών κλπ), στην παρούσα φάση θα έπρεπε να δημιουργηθεί εντός των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, συντονιστική Δομή «Εποπτείας ΟΤΑ και Νομικής Υποστήριξης», η οποία θα αποσκοπεί στην αναβάθμιση και την αξιοπιστία του έργου όλων των Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Αυτό θα είχε πολλαπλά θετικά αποτελέσματα καθώς με το υφιστάμενο προσωπικό και την πρόσληψη ενός μικρού αριθμού νομικών, θα επιτευχθεί άμεσα ραγδαία αναβάθμιση στην αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα του έργου των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, η οποία θα έχει αντίστοιχες θετικές συνέπειες στην αναβάθμιση του έργου των Ο.Τ.Α. Εν κατακλείδι, εκτιμώ ότι οι προτεινόμενες σχετικές ρυθμίσεις, θα πρέπει να τύχουν ουσιαστικότερου και βαθύτερου διαλόγου, εάν όντως σκοπεύουμε στην ουσιαστική αναβάθμιση του έργου των εν λόγω Υπηρεσιών και όχι σε μια συνήθη «μεταρρύθμιση» που δεν λαμβάνει υπόψη της τα πραγματικά δεδομένα.