• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΡΥΣΑΦΗΣ ΝΙΚΟΣ' | 7 Μαΐου 2018, 08:34

    Με το άρθρο 106παρ.2περ.ε του υπό διαβούλευση σχεδίου Νόμου «Κλεισθένης» προβλέπεται ότι «Συστήνονται επτά (7) Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας ΟΤΑ, οι οποίες αποτελούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, υπαγόμενες απευθείας στον Υπουργό και είναι αρμόδιες για την εποπτεία των ΟΤΑ, ως εξής: ε. Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ Αιγαίου, με κατά τόπο αρμοδιότητα που εκτείνεται στα όρια των Περιφερειών Βορείου Αιγαίου και Νοτίου Αιγαίου και με έδρα τον Πειραιά». Περαιτέρω με το άρθρο 109παρ1 προβλέπεται ότι «1.Η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ έχει την ακόλουθη βασική οργανωτική διάρθρωση: α) Επόπτης ΟΤΑ β) Διεύθυνση Εποπτείας Ο.Τ.Α. γ) Τμήμα Νομικών Συμβούλων, το οποίο στελεχώνεται από τους νομικούς συμβούλους με σχέση έμμισθης εντολής και υπάγεται στον Επόπτη. Το Τμήμα Νομικών Συμβούλων συνεπικουρεί το έργο της Διεύθυνσης Εποπτείας ΟΤΑ και διατυπώνει γνώμη για κάθε νομικό ζήτημα που του τίθεται από τον Επόπτη και τη Διεύθυνση Εποπτείας ΟΤΑ. 2.Σε κάθε νομό της χωρικής περιφέρειας κάθε Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ, πλην του νομού της έδρας, συστήνεται οργανική μονάδα επιπέδου Γραφείου με τίτλο «Γραφείο Εποπτείας ΟΤΑ και την ονομασία του νομού» ως αποκεντρωμένη μονάδα της Διεύθυνσης Εποπτείας ΟΤΑ ή Τμημάτων αυτής. Επιπλέον με το άρθρο 128παρ.3 ορίζεται ότι «Το προσωπικό που υπηρετεί σε κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση και που, στα υπηρεσιακά του καθήκοντα, περιλαμβάνονταν, κατά την 1.1.2018, ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και τα θέματα της πειθαρχικής ευθύνης των αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μετατάσσεται αυτοδίκαια, με τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της επόμενης παραγράφου, σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις στις οικείες Αυτοτελείς Υπηρεσίες Εποπτείας Ο.Τ.Α. και στα αντίστοιχα Γραφεία αυτών, ακόμα και αν δεν διαθέτει τα προσόντα της παραγράφου 2 του άρθρου 217 του ν. 3852/2010. Στο προσωπικό που μετατάσσεται κατά το προηγούμενο εδάφιο περιλαμβάνεται και το 50% τουλάχιστον των υπαλλήλων που, κατά την 1.1.2018, ασκούσαν, παράλληλα με τα καθήκοντα της οργανικής τους θέσης και καθήκοντα ελέγχου νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ. Κριτήριο για τον προσδιορισμό των μετατασσόμενων, κατά το προηγούμενο εδάφιο, υπαλλήλων είναι ο μακρότερος χρόνος άσκησης των παράλληλων καθηκόντων. Οι υπάλληλοι που μετατάσσονται σύμφωνα με την παράγραφο αυτή καθορίζονται με απόφαση του οικείου Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εντός ενός (1) μήνα από τη θέση σε ισχύ του παρόντος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μπορούν να ρυθμίζονται λεπτομέρειες εφαρμογής της παραγράφου αυτής». Οι εν λόγω ρυθμίσεις προφανώς επιδιώκουν τη σύσταση ομοιόμορφων Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας ΟΤΑ, πλην όμως το προταθέν σχήμα δεν είναι δυνατό να τύχει εφαρμογής καθώς δημιουργεί πλείστα λειτουργικά προβλήματα. Για ακόμα μία φορά επιδιώκεται η σύσταση της μοναδικής Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ, η έδρα της οποίας θα βρίσκεται σε περιοχή εκτός των ορίων αρμοδιότητάς της, καθώς ο χώρος ευθύνης της εκτείνεται στην κατεξοχήν νησιωτική περιοχή του Αιγαίου. Το νησί πρέπει να αποτελεί τη βασική μονάδα ανάλυσης και σχεδιασμού, γεγονός που πρέπει να αποτυπωθεί και στο διοικητικό σύστημα, διαφοροποιώντας το από εκείνο της ηπειρωτικής χώρας, σε μια προσπάθεια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νησιών να μη λειτουργούν ως μειονεκτήματα αλλά να αξιοποιηθούν ως πλεονεκτήματα. Ο σχεδιασμός θα πρέπει να συνδράμει προς την ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης για τους υπαλλήλους που υπηρετούν στη νησιωτική περιοχή, προκειμένου όχι μόνο να παραμείνουν σ’ αυτήν, αλλά να αναπτυχθούν κίνητρα που θα προσελκύσουν και άλλους, τόσο για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των υπηρεσιών όσο και συνακόλουθα για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς τους νησιώτες πολίτες. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις όχι μόνο δεν κάνουν αποδοτικότερο και ευκολότερο τον έλεγχο νομιμότητας των ΟΤΑ, αλλά θα δυσχεράνει ακόμα περισσότερο την σημαντική αυτή κρατική λειτουργία. Ο έλεγχος νομιμότητας των ΟΤΑ Α και Β Βαθμού εδώ και οχτώ χρόνια διενεργείται από τις Δυο Δ/νσεις Διοικητικού-Οικονομικού Βορείου και Νοτίου Αιγαίου αντίστοιχα και από τα Τμήματα Διοίκησης των Νομών Χίου, Σάμου και Ρόδου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου. Οι υπάλληλοι του Τμήματος Προσωπικού στην έδρα την Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, στον Πειραιά, μόλις πέντε (05) έχουν μηδενική εμπειρία στον έλεγχο νομιμότητας. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δημιουργείται μία «δαιδαλώδης και υδροκέφαλη» Διεύθυνση εποπτείας, αποξενωμένη τόσο από τους υπαλλήλους της όσο και από τους ΟΤΑ επί των οποίων θα ασκεί εποπτεία. Επισημαίνεται ότι ακόμα και στην περίπτωση της ψηφιακής πλέον υπογραφής της εκάστοτε πράξης, θα είναι αναγκαία η διαβίβαση του φακέλου της υπόθεσης, ο οποίος θα πρέπει να ταχυδρομείται στον Πειραιά, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα καθυστέρησης και να παρέρχονται οι αποκλειστικές προθεσμίες για τον έλεγχο νομιμότητας. Τέλος με τη σύσταση σε κάθε νομό της χωρικής περιφέρειας κάθε Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ, οργανικής μονάδας επιπέδου Γραφείου, υποβαθμίζονται οι υπηρετούντες στα νησιά υπάλληλοι, αφού με την αναγκαστική μετάταξή τους στις εν λόγω υπηρεσίες, οι υπάλληλοι των νησιών, οι οποίοι, όπως προαναφέρθηκε ήταν και οι μόνοι που ασκούσαν έως τώρα τον έλεγχο νομιμότητας, αν επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα προσόντα τους και να διεκδικήσουν κάποια θέση ευθύνης, είναι υποχρεωμένοι να μετακινηθούν στον Πειραιά με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομική και οικογενειακή τους κατάσταση.