• Σχόλιο του χρήστη 'Παντελής Ξηρουχάκης' | 13 Μαΐου 2018, 16:56

    Γενικό σχόλιο: Η διάθεση του νομοθέτη να αποδεσμεύσει την εκλογή των κοινοτικών αρχών από τους συνδυασμούς των δημοτικών συμβουλίων είναι δεδομένη. Ωστόσο, το νομοσχέδιο αυτό βρίσκεται στο μεταίχμιο της αλλαγής λόγω των πολλών διατάξεων που κληρονομήθηκαν από τον «Καλλικράτη» και οι οποίες δεν συμβάλλουν στην εδραίωση του πνεύματος του νόμου. Άλλωστε έχει εκφραστεί η επιθυμία το νομοσχέδιο να συντελέσει στην ενίσχυση του διαλόγου και της συνεννόησης μεταξύ των προσώπων (και των συνδυασμών). Αυτό στην προκειμένη περίπτωση μπορεί εύκολα και ακίνδυνα (για την κυβερνησιμότητα των τοπικών κοινωνιών) να δοκιμαστεί, καθώς οι αρμοδιότητες που έχουν οι κοινότητες είναι περιορισμένες και με συμβουλευτικό κυρίως χαρακτήρα. Παρ.1: Στα συμβούλια με 11 και πλέον μέλη, η ύπαρξη των συνδυασμών μπορεί να γίνει αντιληπτή ως αναγκαιότητα για τεχνικούς λόγους και για την αποφυγή της πολυδιάσπασης. Κάτι τέτοιο ενδεχομένως να μπορεί να θεωρηθεί και για τα πενταμελή συμβούλια. Τι ισχύει όμως για τα τριμελή; Εξ ορισμού οι κοινότητες που έχουν τριμελή συμβούλια εκφράζουν μικρές σχετικά κοινωνίες, όπου όλοι οι ψηφοφόροι γνωρίζουν όλους τους υποψηφίους. Δεδομένου του ότι τίθεται ένας και μόνο σταυρός προτίμησης στον κατά τη γνώμη του εκλογέα καταλληλότερο υποψήφιο (ή συγγενή-φίλο), η ύπαρξη ή όχι του συνδυασμού και των συνυποψήφιων σε αυτόν καθόλου δεν επηρεάζει την εκλογική κρίση. Αντιθέτως δημιουργεί επιπλέον προσκόμματα στην απλή και άδολη αναλογική που επιδιώκεται, αφού αναβαθμίζεται υπέρμετρα ο ρόλος του συνδυασμού σε βάρος της λαϊκής ετυμηγορίας. Η αναβάθμιση αυτή συμβαίνει σε τέτοιο βαθμό ώστε να καθορίζει εν τέλει ποιοι θα εκλεγούν, αγνοώντας το ότι οι πρώτοι σε σταυρούς έχουν προτιμηθεί (ως πρόσωπα, όχι λόγω συνδυασμού) από περισσότερους ψηφοφόρους. Εξάλλου, η ύπαρξη των συνδυασμών σε καμία περίπτωση δεν εξασφαλίζει κάποιου είδους «κυβερνησιμότητα» καθώς η εκλογή δύο μελών από τον ίδιο συνδυασμό (σε σύνολο τριών μελών του συμβουλίου) δεν είναι δεδομένη. Ωστόσο δεν θεωρώ απαραίτητη την προεκλογική σύγκλιση καθώς όπως προείπα τα θέματα που καλούνται τα εν λόγω συμβούλια να διαχειριστούν-αντιμετωπίσουν είναι τέτοια που δύνανται να εξασφαλίσουν την εκ των υστέρων σύγκλιση απόψεων. Στις ελάχιστες περιπτώσεις που κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, τα θέματα θα είναι τέτοια που θα δύνανται να τινάξουν την οποιαδήποτε προεκλογική σύγκλιση στον αέρα! Επίσης, η ύπαρξη συμβούλων μόνο από διαφορετικούς συνδυασμούς έχει ήδη δοκιμαστεί και με τον ισχύοντα νόμο, χωρίς να αποδειχθεί επιβλαβής για τις τοπικές κοινωνίες. Κατά συνέπεια προκύπτει ότι εκλογές για πληθυσμό μέχρι 2000 κατοίκους θα μπορούσαν να γίνονται από ενιαία λίστα με εκλογή στο συμβούλιο των τριών πρώτων σε σταυρούς προτίμησης. Το ίδιο θα μπορούσε να εξεταστεί σταδιακά και για μεγαλύτερα συμβούλια, ξεκινώντας από τα πενταμελή για αυτές τις εκλογές. Παρ.5: Η ποσόστωση ανά φύλο είναι θετική μεν, υπερβολική δε για τα τριμελή συμβούλια, σε σημείο τέτοιο που να απαιτεί ότι εφόσον κατέλθουν τέσσερις υποψήφιοι, αυτοί θα πρέπει αναγκαστικά να είναι 2 από κάθε φύλο. (Φυσικά αυτό είναι κάτι που δεν υφίσταται αν κατά την ανωτέρω πρόταση η εκλογή τριμελούς συμβουλίου γίνεται από κοινό ψηφοδέλτιο). Παρ.7: Η δυνατότητα να κατέλθει στην κοινότητα υποψήφιος συνδυασμός που κατέρχεται και στις εκλογές δημοτικού συμβουλίου λειτουργεί παραμορφωτικά ως προς το χαρακτήρα που επιδιώκεται να αποκτήσει ο θεσμός των κοινοτήτων και ως εκ τούτου θα πρέπει να παύσει να υφίσταται. Παρ.8 : Η παρούσα παράγραφος αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο αντικατάστασης αποβιώσαντος/ παραιτηθέντος προσώπου μετά τη παρέλευση της προθεσμίας δήλωσης συνδυασμού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 21. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν ισχύει καθώς εκείνο το άρθρο (κατόπιν της αντικατάστασής του σύμφωνα με το άρ.19 του παρόντος νομοσχεδίου), ορίζει ότι αντικατάσταση υποψηφίων συμβούλων κοινότητας που απεβίωσαν/παραιτήθηκαν είναι εφικτή μόνο πριν την παρέλευση της προθεσμίας δήλωσης συνδυασμού.