• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Δημόπουλος' | 22 Νοεμβρίου 2019, 11:57

    Στην αιτιολογική έκθεση του αρθ. 4 αναφέρεται «Η εμπειρία των πρώτων κύκλων κινητικότητας κατέδειξε δυσλειτουργίες που οδήγησαν σε σημαντικές καθυστερήσεις καθιστώντας, πολλές φορές, τη διαδικασία κινητικότητας άνευ αντικειμένου. Συνεπεία αυτού, ακόμα και σήμερα υπάρχουν εκκρεμείς διαδικασίες μετάταξης γεγονός που δυσχεραίνει τον συντονιστικό/εποπτικό ρόλο της Γενικής Γραμματείας αναφορικά με τον προγραμματισμό και τη βέλτιστη στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών. Μέσω των συγκεκριμένων παρεμβάσεων επιδιώκεται η διαμόρφωση ευέλικτων διαδικασιών χωρίς εκπτώσεις σε θέματα διαφάνειας και αξιοκρατίας με γνώμονα, κατά πρώτον, τις υπηρεσιακές ανάγκες αλλά και τη βούληση του υπαλλήλου.» Οι καθυστερήσεις και οι δυσλειτουργίες που ορθά επισημαίνονται, στο προσωπικό παράδειγμά μου που εξέθεσα σε προηγούμενο σχόλιό μου ( http://www.opengov.gr/ypes/?p=7147&cpage=1#comment-31273 ) αναφορικά με τις μετατάξεις των εκπαιδευτικών, δεν οφείλονται στους φορείς υποδοχής, αλλά εν προκειμένω στον φορέα προέλευσης, το Υπουργείο Παιδείας. Το χρονικό διάστημα των 4 μηνών για την έκδοση απόφασης του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία θεωρείται απαραίτητη για την αποδέσμευση από τα εκπαιδευτικά καθήκοντα λόγω της ασάφειας του προηγούμενου νόμου που δεν καθορίζει σαφώς το νομικό πλαίσιο και επιτρέπει στο Υπουργείο Παιδείας να δρα διοικητικά βάση καταργημένων διατάξεων, σε συνδυασμό με τις γραφικές παλινωδίες της υπαναχώρησης από την αρχική θετική γνωμοδότηση κατόπιν παρέμβασης του τότε Υπουργού Γαβρόγλου, καθιστούν την διαδικασία ευτελή και όντως άνευ αντικειμένου. Στην περίπτωσή μου, που δεν είναι η μοναδική, και στις δυο συνεδριάσεις του υπηρεσιακού συμβουλίου στην εισήγηση του αρμόδιου τμήματος περιλαμβάνονταν πίνακας με την σύνθεση του προσωπικού στον κλάδο (ΠΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ) για τον φορέα που υπηρετώ (Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας), όπου καταγράφονταν πλεόνασμα 28 εκπαιδευτικών (κάλυψη αναγκών του φορέα πολύ πάνω από το 100%). Συνεπώς ούτε το πνεύμα του Νόμου της Κινητικότητας που επιβάλλει την βέλτιστη διαχείριση προσωπικού εξυπηρετήθηκε, εφόσον η αίτησή μου η οποία έγινε δεκτή από δυο φορείς με μεγάλες ανάγκες (ΑΑΔΕ και ΓΓΠΣ) λιμνάζει λόγω του φορέα προέλευσης, πολλώ δε μάλλον δεν ελήφθη υπ' όψιν η βούλησή μου ως υπαλλήλου. Οι παροικούντες στο Υπουργείο Παιδείας αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη των πολιτικών προϊστάμενων να διατηρούν ακόμα και πλεονάζον ανά ειδικότητα σε περιοχές μετάθεσης προσωπικό, ώστε να διαθέτουν την απαραίτητη ευχέρεια στην εξυπηρέτηση των πελατειακών τους σχέσεων μέσω των κατά κοινή ομολογία αδιαφανών αποσπάσεων σε διάφορους εποπτευόμενους φορείς, περιφερειακές υπηρεσίες, Μητροπόλεις κλπ.,και ως εκ τούτου την αποστροφή τους για ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα σαν το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. Εφόσον όμως δηλωμένη βούληση της τωρινής πολιτικής ηγεσίας είναι αυτές οι νοοτροπίες και πρακτικές να αλλάξουν, τώρα είναι μια καλή ευκαιρία. Αν πρόθεση του Νομοθέτη είναι η ταχύτητα και διαφάνεια των διαδικασιών, αυτές θα πρέπει να ορίζονται σαφώς, με αμιγώς ποσοτικά κριτήρια, και να είναι ανεξάρτητες από πολιτικές - κομματικές αποφάσεις Υπουργών και των διορισμένων από αυτούς Υπηρεσιακών Συμβουλίων, που καλούνται με τις αποφάσεις τους να δώσουν στις αποφάσεις των προϊσταμένων τους μια επίφαση νομιμότητας. Για λόγους πληρότητας του σχολίου εκθέτω ξανά το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και επαναλαμβάνω την προτεινόμενη διαδικασία, βάση της οποίας δύναται να καταστεί πλήρως αυτοματοποιημένη η διαπίστωση της δυνατότητας μετάταξης εκπαιδευτικού προσωπικού, χωρίς τις ατελέσφορες και διοικητικά έωλες διαδικασίες που χαρακτηρίζουν το Υπουργείο Παιδείας. Ο Νομοθέτης θα πρέπει να τροποποιήσει την παρ. 6 του αρθ. 3 του Ν. 4440/2016, όπως σήμερα ισχύει «Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δύναται να μεταταγούν ή να αποσπαστούν σε φορείς της παραγράφου 1 μόνο μέσω του ΕΣΚ, τηρουμένων των ισχυουσών διατάξεων για την αποδέσμευσή τους από την άσκηση εκπαιδευτικών καθηκόντων.» διασαφηνίζοντας ποιές ακριβώς είναι αυτές οι διατάξεις, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα το Υπ. Παιδείας δρα βάση της παρ. 7 του αρθ. 5 του Ν. 1824/1988 (ΦΕΚ Α ́296/30.12.1988) που αναφέρει «Επιτρέπεται η μετάταξη εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας παίδευσης σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και σε Ν.Π.Δ.Δ., εφ` όσον υπάρχει σύμφωνη γνώμη των διοικούντων αυτά οργάνων. Οι μετατασσόμενοι πρέπει να κατέχουν τα προσόντα του κλάδου στον οποίο μετατάσσονται. Η μετάταξη γίνεται σε κενή θέση ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου, γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων και κοινή απόφαση των αρμόδιων κατά περίπτωση υπουργών.». Η διάταξη αυτή, καθώς και συναφείς διατάξεις περί μετατάξεων που προβλέπονταν στον Υπαλληλικό Κώδικα έχουν καταργηθεί - τροποποιηθεί α) από την παρ. 1 του αρθ. 19 του Ν. 4440/2016 που αναφέρει «Κάθε γενική ή ειδική διάταξη για τη διενέργεια απόσπασης ή μετάταξης που αντίκειται στις διαδικασίες, τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει το ΕΣΚ καταργείται, με την επιφύλαξη του άρθρου 18, με εξαίρεση τις εξής ειδικές διατάξεις για τις αποσπάσεις: […]», και στην συνέχεια του οποίου δεν εξαιρείται η διάταξη της παρ. 7 του αρθ. 5 του Ν. 1824/1988 β) από την παρ. 3 του αρθ. 19 του Ν. 4440/2016 που αναφέρει «Με την επιφύλαξη του άρθρου 18, καταργούνται από την ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας, στις 15.9.2017, […] τα άρθρα 71, 72, 74 και 75 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007, Α ́26),[…]», στα οποία προβλέπονταν κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών για την διενέργεια μετατάξεων από υπηρεσία σε υπηρεσία και η διατήρηση σε ισχύ ειδικών διατάξεων που προβλέπουν μετατάξεις. γ) από το αρθ. 13 του Ν. 4440/2016 «Το άρθρο 71 του Υπαλληλικού Κώδικα αντικαθίσταται ως εξής: Άρθρο 71 Μετάταξη σε άλλη υπηρεσία Η μετάταξη σε άλλη δημόσια υπηρεσία, ήτοι η μετακίνηση του υπαλλήλου από την υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική θέση του σε κενή οργανική θέση άλλης υπηρεσίας, σε κλάδο της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, για την οποία έχει τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, διενεργείται για την κάλυψη πάγιων αναγκών σύμφωνα, με τις προβλεπόμενες διαδικασίες στο ΕΣΚ.» Έγκυρη ερμηνεία αυτών των διατάξεων γίνεται στην αποδεκτή από τον Υπουργό Παιδείας υπ’ αρ. 273/2017 γνωμοδότηση του Γ ́ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΑΔΑ: Ω62ΠΟΡΡΕ-9ΡΤ) επί ερωτήματος της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού του ΥΠΠΕΘ σχετικού με μετατάξεις, με τίτλο«Βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη εκπαιδευτικών υπό μετάταξη σε διοικητικές θέσεις της Κ.Υ. και Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΠΕΘ, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 4369/2016 και 4440/2016.», στο κεφάλαιο «Ερμηνεία διατάξεων – υπαγωγή» της οποίας αναφέρεται α) Στο εδάφιο 15: «Η διαδικασία μετάταξης εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις άλλων δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. προβλέπεται ειδικά στη διατάξεις των παρ. 7 και 8 του άρθρου 5 του ν. 1824/1988, οι οποίες μπορούν ακόμα να τύχουν εφαρμογής, συντρεχουσών και των λοιπών προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 4440/2016, ως ισχύουσες την 2-12-2016. Τούτο συνάγεται εκ του ότι, αφενός η έναρξη εφαρμογής του ΕΣΚ -μετά τις τελευταίες τροποποιήσεις που επέφερε ο ν. 4472/2017 στις διατάξεις του οικείου ν. 4440/2016- τοποθετήθηκε εν τέλει στις 5-9-2017,(προηγούμενα είχε τοποθετηθεί στις 15-4-2017) και αφετέρου ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μετατάσσονται πλέον μόνο μέσω του ΕΣΚ (άρθρα 3 παρ. 6 και 19 παρ. 3 του ν. 4440/2016 ως ισχύει). Εξάλλου μέχρι την τελευταία αυτή ημερομηνία (15-9-2017) ίσχυε και το άρθρο 75 του Υπαλληλικού Κώδικα, (βλ. ρητή κατάργησή του με το άρθρο 19 παρ. 3 του ν. 4440/2016), το οποίο όριζε ότι ειδικές διατάξεις περί μετατάξεων που δεν ρυθμίζονταν από το κεφάλαιο αυτό, ( ενν . Το Κεφ. Β ́ του ΜΕΡΟΥΣ Δ ́ «ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ» του ΥΚ, που περιλαμβάνει τα άρθρα69-75 περί μετατάξεων ), διατηρούνται σε ισχύ». β) Στο εδάφιο 20: «Επί των ως άνω τεθέντων ερωτημάτων το Γ ́ Τμήμα ΝΣΚ κρίνει ομόφωνα ότι η διάταξη του άρθρου 5 παρ. 7 του ν. 1824/1988, -η οποία υπό την ισχύ των διατάξεων των παρ. 1 και 3 του άρθρου 19 του ν. 4440/2016 κατά την πρώτη τους έκδοση (μορφή), θα εθεωρείτο καταργημένη από το χρόνο έναρξης ισχύος του νόμου αυτού (2-12-2016)-, μετά τις τροποποιήσεις της παρ. 3 του άρθρου 19 και την μετάθεση του χρόνου έναρξης εφαρμογής του ΕΣΚ, -στο οποίο υπήχθησαν ευθύς εξ αρχής με τη ρητή διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 3 του νόμου αυτού και οι εκπαιδευτικοί Α ́βάθμιας και Β ́βάθμιας εκπαίδευσης- εν τέλει στις 15-9-2017, εξακολούθησε να ισχύει μέχρι το τελευταίο αυτό χρονικό σημείο, επομένως ίσχυε στις 2-12-2016 και οι μετατάξεις των εν λόγω εκπαιδευτικών και σε διοικητικές θέσεις της Κεντρικής και αποκεντρωμένων υπηρεσιών του ΥΠΠΕΘ μπορούν να υλοποιηθούν εντός του οριζομένου από τη διάταξη αυτή πλαισίου, εφόσον συντρέχει σωρευτικά και η προϋπόθεση της έκδοσης ανακοίνωσης/πρόσκλησης ή υποβολής της αίτησης του ενδιαφερομένου αποκλειστικά έως την 31/7/2017, που θέτει η διάταξη του άρθρου 18 παρ. 1 του ν. 4440/2016. Εξάλλου μέχρι το αυτό χρονικό σημείο (15-9-2017) ίσχυσαν και οι γενικές διατάξεις περί μετατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του άρθρου 75, σύμφωνα με την οποία ειδικές διατάξεις περί μετατάξεων, που δεν ρυθμίζονταν από το αντίστοιχο Κεφάλαιο αυτού, διατηρούντο σε ισχύ. […]» Με βάση τα ανωτέρω η τροποποίηση που προτείνεται είναι η αποσαφήνιση των «ισχυουσών« διατάξεων, με βασική διάταξη το αρθ. 7 του Ν. 3848/2010 (ΦΕΚ Α 71/19.5.2010), διάταξη που τα σε διατεταγμένη υπηρεσία λειτουργούντα Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια σκοπίμως αγνόησαν κατά τον Β΄ Κύκλο Κινητικότητας του 2018, σύμφωνα με την παρ. 1 του οποίου «1. Ο προσδιορισμός των κενών θέσεων, των λειτουργικών αναγκών και των τυχόν υπεραριθμιών με σκοπό το διορισμό μόνιμων ή την πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τις μεταθέσεις, τις μετατάξεις και τις αποσπάσεις μόνιμων εκπαιδευτικών γίνεται μέσω της διαδικασίας που ορίζεται στις επόμενες παραγράφους.» Προϊόν της διαδικασίας που περιγράφεται στην συνέχεια του άρθρου είναι οι πίνακες σύνθεσης εκπαιδευτικού προσωπικού κατά κλάδο και περιοχή μετάθεσης, βάση των οποίων ο Νομοθέτης μπορεί να καθιστά την αποδέσμευση απλή διαπιστωτική πράξη του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, εφόσον η πληρότητα στον κλάδο του αιτούντος στην περιοχή μετάθεσης υπερβαίνει το ποσοστό που αυτός κρίνει (100%;). Με τον τρόπο αυτό το πλαίσιο καθίσταται σαφές, και οι αμφιβόλου νομιμότητας και αποδεδειγμένα χρονοβόρες και αναποτελεσματικές διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα σε κεντρικό επίπεδο Υπουργείου, οι οποίες σε συνδυασμό με τα προτεινόμενα στον νέο Νόμο χρονοδιαγράμματα για τους κύκλους κινητικότητας καθιστούν εκ των πραγμάτων ατελέσφορες τις διαδικασίες κινητικότητας σε ότι αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό, καταργούνται. Περαιτέρω δε δικλείδα διασφάλισης της ομαλότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα μπορούσε να αποτελεί ο καθορισμός του χρόνου αποδέσμευσης του εκπαιδευτικού προσωπικού τον Ιούνιο, με το πέρας της λήξης του διδακτικού έτους. Ευσεβής πόθος του γράφοντος, αλλά και όλων όσων ένιωσαν ότι εμπαίζονται στον προηγούμενο κύκλο κινητικότητας, θα ήταν η απόδοση δικαιοσύνης και η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος μέσω μεταβατικής διάταξης που θα υπήγαγε τις εκκρεμούσες λόγω των παλινωδιών του Υπουργείου μετατάξεων στο πλαίσιο αυτό, με αναδρομική ισχύ.