• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Δ.' | 26 Νοεμβρίου 2020, 13:21

    Σαφώς και ο εκσυγχρονισμός του ΑΣΕΠ, με σκοπό την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών προσλήψεων, αποτελεί επιτακτική ανάγκη και είναι επιθυμητό από όλους μας. Ωστόσο, το νομοσχέδιο προκρίνει την καθιέρωση γραπτών δοκιμασιών τύπου πανελλαδικών εξετάσεων, καταργώντας παράλληλα την μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων (βαθμός πτυχίου, γλωσσομάθεια, μεταπτυχιακά, διδακτορικά κλπ) και των κοινωνικών κριτηρίων των υποψηφίων. Ακόμα και όσα προσόντα ή κριτήρια εξακολουθούν να λαμβάνονται υπόψη, η μοριοδότηση τους δεν γίνεται στο βαθμό που ισχύει σήμερα. Τα εν λόγω ακαδημαϊκά προσόντα, από τη στιγμή που φέρουν αριθμητική τιμή ή/και χαρακτηρισμό, αποτελούν από μόνα τους αντικειμενικούς δείκτες της προσπάθειας, της αριστείας, του επαγγελματισμού και κατά συνέπεια του χαρακτήρα και της καταλληλότητας του υποψηφίου για την προκηρυσσόμενη θέση. Συνεπώς, η κατάργηση της μοριοδότησης τους, αφαιρεί πόντους από την αξιοκρατία, την αντικειμενικότητα και την αδιαβλητότητα των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προτάσσοντας την υποκειμενικότητα, μέσω της βαθμολόγησης των γραπτών από εξωτερικούς βαθμολογητές, με κινδύνους δημιουργίας κέντρων παραπαιδείας (φροντιστήρια) για την προετοιμασία των υποψηφίων για τις εξετάσεις ΑΣΕΠ, καθώς και διαρροής των θεμάτων εξέτασης. Η δε πρόσληψη των υποψηφίων, θα κρίνεται από τις επιδόσεις τους σε μία μέρα εξέτασης, αντί ολόκληρων εξεταστικών περιόδων πολλών εξαμήνων που απαιτήθηκαν, για τη διαμόρφωση των βαθμών πτυχίων και για την κτήση των τίτλων σπουδών τους. Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι, η καθιέρωση των εν λόγω εξετάσεων, δυσχεραίνει, περιπλέκει και καθυστερεί, αντί να εκσυγχρονίζει και να διευκολύνει τις διαδικασίες ΑΣΕΠ. Ακόμη, η κατάργηση της μοριοδότησης των ακαδημαϊκών προσόντων και των κοινωνικών κριτηρίων των υποψηφίων, ενέχει κινδύνους για τη δημιουργία κοινωνικών ανισοτήτων και προβλημάτων, αφού οι φοιτητές θα πάψουν στο εξής να προσπαθούν για την αριστεία και για την έγκαιρη αποφοίτηση τους, από τη στιγμή που ο βαθμός πτυχίου δεν θα μετρά. Όσο για τους ήδη πτυχιούχους υποψηφίους, η καθιέρωση τέτοιων ψυχοφθόρων (ιδίως για όσους θα παραμένουν αδιόριστοι και θα πρέπει να επαναλαμβάνουν κάθε χρόνο την εξέταση) και άδικων για την προσπάθεια τους διαδικασιών, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην κοινωνική αμφισβήτηση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας του ΑΣΕΠ, με πολλούς εξ αυτών να εγκαταλείπουν τη χώρα, επιδεινώνοντας το brain drain. Όσο για τα κοινωνικά κριτήρια, είναι γνωστό ότι οι πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, αναλαμβάνουν μεγαλύτερο οικονομικό και κοινωνικό φορτίο, προκειμένου να σπουδάσουν τα παιδιά τους, δίνοντας τους εφόδια και την ικανότητα να διεκδικήσουν μία θέση στο Δημόσιο. Η εξαίρεση λοιπόν αυτών των κατηγοριών από την μοριοδότηση, οδηγεί σε κοινωνικές ανισότητες για τις ήδη υφιστάμενες οικογένειες, ενώ οι μελλοντικές οικογένειες χάνουν ακόμη ένα κίνητρο, εντείνοντας το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας. Για τους παραπάνω λοιπόν λόγους, θα πρέπει να παραμείνει η μοριοδότηση των υποψηφίων ως έχει και σήμερα, διευκολύνοντας τις διαδικασίες μόνο από ψηφιακής και χρονικής άποψης. Δηλαδή, να βγαίνει μία υπερπροκήρυξη το χρόνο, με όλες τις ελλείψεις του Δημοσίου ανά υπηρεσία και περιοχή για το έτος, ενώ οι αιτήσεις να γίνονται ηλεκτρονικά και τα δικαιολογητικά που θα δηλώνουν υπεύθυνα οι υποψήφιοι, να ζητούνται αυτεπάγγελτα για λογαριασμό τους από τις υπηρεσίες, πανεπιστήμια και λοιπά σημεία που εκδόθηκαν, μέσω της διαλειτουργικότητας και της διασύνδεσης των ηλεκτρονικών τους συστημάτων. Όσο για τις δοκιμασίες, να προβλέπονται μόνο οι απαιτούμενες δοκιμασίες (αθλητικές, ορθοφωνίας κλπ) για ορισμένες από τις προκηρυσσόμενες ειδικότητες. Αν πάλι τέλος έπρεπε, να εισαχθεί υποχρεωτικά μία οποιασδήποτε μορφής εξέταση για όλους τους υποψηφίους, θα μπορούσε να ισχύει ένα σύστημα μίας (1) ηλεκτρονικής εξέτασης πολλαπλών επιλογών (multiple choice) για όλους τους υποψηφίους, χωρίς αρνητική βαθμολόγηση, η οποία θα διεξάγεται στον ιστότοπο του ΑΣΕΠ, με τη χρήση των κωδικών εισόδου του ηλεκτρονικού μητρώου των υποψηφίων, σε ίδιες ημέρες και ώρες για τους υποψηφίους ίδιας κατηγορίας, ή ανά συγκεκριμένους κωδικούς ειδικοτήτων, για την αποφυγή υπερφόρτωσης του συστήματος. Όσο για τη βαθμολόγηση του εν λόγω τεστ, θα γίνεται αυτόματα με τεχνητή νοημοσύνη και αφού το σύστημα θα γνωρίζει την σωστή απάντηση, θα μπορεί να δίνει απευθείας το βαθμό, ο οποίος θα είναι στην κλίμακα του 100 και θα αποτελεί επιπρόσθετη μοριοδότηση (μπόνους δεξιοτήτων και όχι συντελεστή βαρύτητας που προτείνεται στο παρόν νομοσχέδιο), στο ήδη υπάρχον άθροισμα των μορίων που θα συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι από τα ακαδημαϊκά τους προσόντα και τα κοινωνικά τους κριτήρια.