• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ Προεδρος Κασσωτάκη Αντωνία Γενική Γραμματέας Ζαφειράκη Ειρήνη' | 4 Μαρτίου 2021, 15:07

    Στο Υπουργείο Οικονομικών και στην ΑΑΔΕ, έχουν συσταθεί και λειτουργούν η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και η Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου αντιστοίχως. Είναι στελεχωμένες από Οικονομικούς Επιθεωρητές, που αποτελούν ιδιαίτερο κλάδο προσωπικού ο οποίος συστάθηκε με το νόμο 2343/95 και οι οποίοι μετατάχθηκαν από τους κλάδους εφοριακών, τελωνειακών, χημικών και δημοσιονομικών, βάσει προκήρυξης με αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα κατηγορίας ΠΕ και με προϋπηρεσία τουλάχιστον 12ετή, στους κλάδους προέλευσής τους, αποκλειστικά στο Υπουργείο Οικονομικών. Η μετάταξη τους διασφαλίζει την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητα τους, αφού δεν επιστρέφουν στις Υπηρεσίες από τις οποίες προέρχονται. Με το νόμο 4254/2014 άρθρο Πρώτο παρ. Ε συστάθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου με Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου και Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων και στελεχώθηκε αποκλειστικά από Οικονομικούς Επιθεωρητές. Με τον ίδιο νόμο στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (νυν ΑΑΔΕ) συγχωνεύθηκαν οι ήδη συσταθείσες επί Οικονομικής Επιθεώρησης, Διεύθυνση Εποπτείας Εσωτερικού Ελέγχου και Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Επιθεώρησης του Υπουργείου Οικονομικών, σε μία διεύθυνση τη Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου, η οποία στελεχώθηκε αποκλειστικά από Οικονομικούς Επιθεωρητές. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές που στελεχώνουν τις εν λόγω Υπηρεσίες, έχουν πολλάκις εκπαιδευτεί σε ειδικά προγράμματα εσωτερικού ελέγχου και άλλα ελεγκτικά προγράμματα, έχουν δε μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία. Διενεργούν εσωτερικούς ελέγχους βάσει ετήσιου προγραμματισμού και εκτάκτους ελέγχους. Ελέγχουν και βελτιώνουν τις διαδικασίες των Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, ασκούν συμβουλευτικό έργο και προσθέτουν αξία στους φορείς τους. Οι Οικονομικοί Επιθεωρητές που υπηρετούν στη ΜΕΕ του Υπουργείου Οικονομικών έχουν συμμετάσχει στα Συνέδρια Εσωτερικού Ελέγχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης τουλάχιστον τρεις φορές και έχουν μεταφέρει την αποκτηθείσα γνώση τους στην Υπηρεσία τους και στον Υπουργό Οικονομικών. Έχουν εκδώσει και αναθεωρήσει Εγχειρίδια Εσωτερικού Ελέγχου με τελευταίες εκδόσεις Νοέμβριος 2019. Για την αναθεωρημένη έκδοση του Υπ. Οικονομικών λήφθηκαν υπόψη, μεταξύ άλλων, οι νομοθετικές διατάξεις του άρθρο 39 του ν. 4622/2019, τα διεθνή πρότυπα για τη διεθνή εφαρμογή του εσωτερικού ελέγχου καθώς και το προτεινόμενο από τον ΟΟΣΑ εγχειρίδιο εσωτερικού ελέγχου για την ελληνική δημόσια διοίκηση. Οι ανωτέρω Υπηρεσίες έχουν επιτύχει νέες προσεγγίσεις στα θέματα προστιθέμενης αξίας, συμβουλευτικού έργου στις ελεγχόμενες Υπηρεσίες, στοχευμένων ελέγχων, δειγματοληψιών κ.λ.π. που είναι καρπός πολύχρονης μελέτης και δράσης και προϊόν του ανωτάτου επιπέδου των Οικονομικών Επιθεωρητών. Εφόσον αυτές οι προσεγγίσεις θεωρητικοποιηθούν, μπορούν να εμπλουτίσουν τα διεθνή πρότυπα. Η γνώση είναι μια αέναη διαδικασία που διαρκώς ανανεώνεται. Οι ως άνω Υπηρεσίες Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στο Υπουργείο Οικονομικών και Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου στην Α.Α.Δ.Ε. είναι πρωτοπόροι στο έργο τους σε όλο το Δημόσιο Τομέα και έχουν αποκτήσει τεχνογνωσία, ασκούν ολοκληρωμένο και υποδειγματικό εσωτερικό έλεγχο και αυτό το γνωρίζουν οι πάντες. Αυτή η γνώση που απορρέει από πολύχρονη εμπειρία, πρέπει να μεταλαμπαδευθεί σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνηση με επικεφαλής όργανα τους ίδιους τους δημιουργούς του εσωτερικού ελέγχου στο Δημόσιο Τομέα, δηλαδή τους Οικονομικούς Επιθεωρητές και όχι παρακάμπτοντάς τους και απαξιώνοντας τους ίδιους και το μέχρι σήμερα έργο τους. Σχολιασμός επί των άρθρων Επί του άρθρο 9 Θεωρούμε ότι οι Οικονομικοί Επιθεωρητές του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ πρέπει να εξαιρεθούν της εφαρμογής της παραγράφου 7 του άρθρου 9 του σχεδίου νόμου. Αντιθέτως κρίνουμε ότι οι υπηρετούντες Οικονομικοί Επιθεωρητές των ανωτέρω ΜΕΕ, έχοντες ήδη παρακολουθήσει πλήθος εβδομαδιαίων προγραμμάτων και σεμιναρίων εσωτερικού ελέγχου στο Ε.Κ.Δ.Δ.Α. πληρούν όλα τα κριτήρια επάρκειας. Έίναι οι πλέον κατάλληλοι προκειμένου να εκπαιδεύσουν τους νεοεισερχόμενους στον Κλάδο Οικονομικών Επιθεωρητών και τους εσωτερικούς ελεγκτές άλλων υπουργείων και φορέων. Άλλωστε σχετική πρόταση είχε γίνει και στη Γενική Συνέλευση του Κλάδου των Οικονομικών Επιθεωρητών προ εξαετίας, η οποία ήταν να παρέχεται επάρκεια εσωτερικού ελεγκτή από κοινού από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Οικονομικών και τη Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου της Α.Α.Δ.Ε.. βάσει κριτηρίων και κατόπιν εκπαίδευσης από το Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και μόνον. Θεωρούμε επιβεβλημένο, λόγω του κύρους της φύσης και της σοβαρότητας του έργου του εσωτερικού ελεγκτή, να προβλεφθεί ειδικό ελεγκτικό επίδομα. Άρθρο 8 Στην Επιτροπή Εσωτερικού Ελέγχου προτείνουμε να συμμετέχουν μέλη του Ν.Σ.Κ., του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ.λ.π., αποκλειομένων των ιδιωτών, τουλάχιστον στο στενό δημόσιο τομέα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία, η αντικειμενικότητα και ο δημόσιος χαρακτήρας της Επιτροπής. Το άρθρο αυτό όσον αφορά στην αξιολόγηση των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου από τη Επιτροπή Ελέγχου, (όπως εξειδικεύεται στην Αιτιολογική Έκθεση) έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την παράγραφο 3 του άρθρου 22 η οποία αναφέρει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των ΜΕΕ. Το Ε.Σ. είναι ο εξωτερικός αξιολογητής για τις Μ.Ε.Ε. σύμφωνα με το νόμο 4129/2013 περί Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως εκ τούτου παρέλκει η σχετική αρμοδιότητα της Επιτροπής και πρέπει να απαλειφθεί από την Αιτιολογική Έκθεση. Άρθρο 20 Προτείνουμε την τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 20 όσον αφορά τις περιπτώσεις απάτης με την ακόλουθη προσθήκη: Ο εσωτερικός έλεγχος προλαμβάνει τις περιπτώσεις απάτης, μέσω της ανίχνευσης και του εντοπισμού των σχετικών κινδύνων. Άρθρο 32 Στην παράγραφο 7. Η παράγραφος αυτή εξασφαλίζει απόλυτα τη λειτουργία των ήδη συστημένων Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου που έχουν συσταθεί με το άρθρο 39 του νόμου 4622/2019. Θεωρούμε, εκ των αποτελεσμάτων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Οικονομικών και της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου της Α.Α.Δ.Ε., πολύ σημαντική την αμφίδρομη σχέση των Τμημάτων Εσωτερικού Ελέγχου και Εσωτερικών Υποθέσεων, δεδομένου ότι παρέχεται ακριβής, αξιόπιστη, απρόσκοπτη και τεκμηριωμένη τροφοδότηση υποθέσεων μεταξύ των Υπηρεσιών χωρίς την εμπλοκή άλλων φορέων και επιτάχυνση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών.