• Σχόλιο του χρήστη 'Ε.ΚΑΨΑΛΑΚΗ' | 8 Μαρτίου 2021, 20:16

    ΣΧΟΛΙΟ Το σχέδιο νόμου παραβλέπει, στην πραγματικότητα, τις συνθήκες και τις ιδιαιτερότητες μικρών φορέων και φορέων της περιφέρειας, όπου το στοιχείο της εντοπιότητας και των διαπροσωπικών σχέσεων κυριαρχεί, σε αντίθεση με δομές Υπουργείων ή μητροπολιτικών δήμων. Σε δομές όπως είναι π.χ. τα Α.Ε.Ι. ή τα νοσοκομεία, όπου το προσωπικό δεν επαρκεί, συμμετέχει σε διάφορα συλλογικά όργανα παρέχοντας διοικητική υποστήριξη ή απασχολείται με κατ’ ανάθεση παράλληλων καθηκόντων, η μονάδα εσωτερικού ελέγχου είναι δύσκολο όχι μόνο να στελεχωθεί αλλά και να ανταποκριθεί με επάρκεια στο έργο της. Πόσο μάλλον όταν παράλληλα από ειδικές διατάξεις προβλέπονται η ιδρυση νέων δομών εντός οργανισμού ΝΠΔΔ χωρις καμία πρόβλεψη για πρόσληψη επιπλέον προσωπικού. Προκειμένου να πραγματοποιηθεί ένας ανεξάρτητος και αποτελεσματικός έλεγχος θα πρέπει σε φορείς με τις ιδιαιτερότητες όπως εκείνες των Α.Ε.Ι. να προβλεφθεί μία ευελiξία ως προς την λειτουργία του εσωτερικού ελέγχου. Σύμφωνα με το International Organization of Supreme Audit Institutions (Internal Audit Independence in the Public Sector, Vienna, σελ. 3), υπάρχουν διάφορα μοντέλα για την ανάθεση της δραστηριότητας εσωτερικού ελέγχου. Αυτά περιλαμβάνουν: 1) In-house: Οι υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου παρέχονται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο από υπαλλήλους του οργανισμού. Η διαχείριση της δράσης του εσωτερικού ελέγχου πραγματοποιείται εσωτερικά, από υπάλληλο του οργανισμού. 2) Συνέργεια (co-sourced): Οι υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου παρέχονται από ένα συνδυασμό υπαλλήλων του οργανισμού και παρόχων υπηρεσιών. Η διαχείριση της δράσης του εσωτερικού ελέγχου πραγματοποιείται από υπάλληλο του οργανισμού. 3) Ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη με εσωτερική διαχείριση (Outsourced with in-house management): Οι υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου παρέχονται από παρόχους υπηρεσιών που έχουν συνάψει συμβάσεις με τον οργανισμό για το σκοπό αυτό. Η διαχείριση της δράσης του εσωτερικού ελέγχου πραγματοποιείται από υπάλληλο του οργανισμού. 4) Ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη (Fully outsourced). Όλες οι υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου παρέχονται από παρόχους υπηρεσιών που έχουν ανατεθεί στον οργανισμό για το σκοπό αυτό. Ο πάροχος υπηρεσιών διαχειρίζεται επίσης τη δραστηριότητα εσωτερικού ελέγχου. Η διαχείριση του έργου της σύμβασης παροχής υπηρεσιών γίνεται εσωτερικά από υπάλληλο του οργανισμού.\ Το υπ’ αρ. 3 και ιδίως το υπ’ αρ. 4 μοντέλο κρίνονται καταλληλότερα και αποτελεσματικότερα για φορείς όπως είναι τα Α.Ε.Ι. Εξάλλου, η ανάθεση του έργου του εσωτερικού ελέγχου σε τρίτο ήδη πραγματοποιείται σε άλλους φορείς όπως π.χ. στις μονάδες υγείας. Το άρθρο 25 Ν. 4025/2011 προβλέπει ότι: «Το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, συντάσσει Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας των μονάδων υγείας, σε θέματα διοικητικά, διαχειριστικά και λογιστικά, η τήρηση του οποίου παρακολουθείται από σύστημα εσωτερικού ελέγχου. Στο πλαίσιο αυτό, σε κάθε δημόσια μονάδα υγείας ορίζεται από ένας μέχρι τρεις εσωτερικοί ελεγκτές, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της μονάδας, οι οποίοι επιλέγονται και από το Μητρώο Εσωτερικών Ελεγκτών του Υπουργείου Οικονομικών. Η παροχή των υπηρεσιών τους γίνεται με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τρία έτη.». Επιπλέον δεν προβλέπεται πουθενά η κάλυψη της δαπάνης με επιπλέον επιχορήγηση ενός ασφυκτικού τακτικού προϋπολογισμού των ΝΠΔΔ ή από τη χρήση των κονδυλίων του ΠΔΕ. Τέλος, δεν θα πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι δεν πρέπει να περιορίζεται κάθε πρωτοβουλία και αυτοτέλεια του ΝΠΔΔ από τις διαδικασίες σύστασης Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου όπως αυτές φαίνονται να εξασφαλίζονται από τις προαναφερόμενες προϋποθέσεις που ορίζει το σχέδιο νόμου.