• Σχόλιο του χρήστη 'Pagwnis Tony’s' | 17 Μαρτίου 2021, 12:47

    Όποιοι θέλουν, ας κάνουν τον κόπο, (παίρνει 5 λεπτά), να μπουν στο http://www.opengov.gr/ypes/?p=7616 , και να κάνουν ένα σχόλιο στην διαβούλευση για τον νέο εκλογικό νόμο δήμων και κοινοτήτων. Είναι σημαντικό να ακουστούμε όσο μπορούμε περισσότεροι πολίτες. Παρακάτω πρώτα αναφέρω πολύ επιγραμματικά κάποια βασικά σημεία, και μετά, την θέση και μερικές παρατηρήσεις από την Ένωση Κοινοτήτων Ελλάδας. Ευχαριστώ όσους προσπαθήσουν... ………………………………………………………………………………………………………. Αρθρο 13 Καταργείται (επί της ουσίας) η ξεχωριστή Κοινοτική κάλπη. Αρθρο 20 "Για την εκλογή προέδρου της δημοτικής κοινότητας, δεν απαιτείται σταυρός προτίμησης και, αν σημειωθεί, δεν συνεπάγεται ακυρότητα του ψηφοδελτίου." Άρθρο 27 Σε κοινότητα άνω των 300 κατοίκων, ο πρόεδρος δεν εκλέγεται από τους πολίτες, αλλά ορίζεται από τον υποψήφιο δήμαρχο. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Από την Ένωση Κοινοτήτων Ελλάδας. Μπορεί να μην κερδίσουμε τον πόλεμο, οφείλουμε όμως να δώσουμε τις μάχες μας και να κερδίσουμε την τιμή του θεσμού που υπηρετούμε! Πάμε να δούμε τι έχουν κάνει: Τα άρθρα που μας ενδιαφέρουν από το νομοσχέδιο είναι: 13, 18, 20, 27, 28, με κορυφαίο για εμάς το 13 (!). Σημαντικό ότι με το σχέδιο νόμου καταργούνται τα άρθρα: 4-44 Ν. 4555/2018, 7-57 και 113-158 Ν. 3852/2010 και 19-74 Ν.3463/2006. Σας παραθέτω τα άρθρα που μας ενδιαφέρουν με ένα πρώτο σχολιασμό από εμάς, με κίτρινο. Άρθρο 13 Κατάρτιση συνδυασμών – Υποβολή υποψηφιοτήτων 1. Η εκλογή των δημάρχων, των δημοτικών συμβούλων, των συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων και των προέδρων των δημοτικών κοινοτήτων γίνεται κατά συνδυασμούς. Υποψηφιότητες για τα αξιώματα του πρώτου εδαφίου εκτός συνδυασμών αποκλείονται. Κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει, τον υποψήφιο δήμαρχο, τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, ανά εκλογική περιφέρεια, τους υποψήφιους συμβούλους δημοτικών κοινοτήτων και τους υποψήφιους προέδρους των δημοτικών κοινοτήτων, ανά δημοτική κοινότητα και τουλάχιστον σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) των δημοτικών κοινοτήτων. Εδώ έχουμε την κορυφαία διαφωνία μας! Εδώ ζητάμε την ξεχωριστή ύπαρξη κάλπης για τις Κοινότητες και την διατήρηση του προηγούμενου καθεστώτος του Ν. 4555/2018 άρθρα 14, 16, και 17 Άρθρο 14 Υποψηφιότητες - Κατάρτιση συνδυασμών 1. Η εκλογή του δημάρχου και των δημοτικών συμβούλων γίνεται κατά συνδυασμούς. Υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών αποκλείονται. Κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει: α) Τον υποψήφιο δήμαρχο και β) Τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους ανά εκλογική περιφέρεια, σύμφωνα με τις παραγράφους 2 έως και 10. …. Άρθρο 16 Εκλογές κοινοτήτων άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων - Υποψηφιότητες, κατάρτιση συνδυασμών 1. Η εκλογή των συμβούλων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων γίνεται με χωριστή κάλπη και κατά συνδυασμούς. Υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών αποκλείονται. 2. Κάθε συνδυασμός περιλαμβάνει τον υποψήφιο πρόεδρο του συμβουλίου κοινότητας, ως επικεφαλής του συνδυασμού και τους υποψήφιους συμβούλους της κοινότητας, σύμφωνα με τις παραγράφους 3 έως και 9. 3. Κανείς δεν επιτρέπεται να συμμετέχει σε περισσότερους συνδυασμούς ή να θέτει υποψηφιότητα σε περισσότερες της μίας κοινότητες ή για περισσότερα του ενός αυτοδιοικητικά αξιώματα. …. Άρθρο 17 Εκλογές κοινοτήτων έως τριακοσίων (300) κατοίκων - Υποψηφιότητες σε ενιαίο ψηφοδέλτιο 1. Η εκλογή προέδρων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων (300) κατοίκων γίνεται με χωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο, όλων των μεμονωμένων υποψηφίων. Οι υποψηφιότητες κατατίθενται με γραπτή δήλωση κάθε υποψήφιου, στην οποία αναγράφεται η κοινότητα για την οποία κατατίθεται υποψηφιότητα και το επώνυμο, το όνομα και το πατρώνυμο του υποψηφίου. Τα ονόματα των υποψηφίων στο ψηφοδέλτιο τίθενται με αλφαβητική σειρά. Γ ια τον τρόπο αναγραφής των ονοματεπωνυμικών στοιχείων των υποψηφίων εφαρμόζεται η παράγραφος 6 του άρθρου 18. 2. …… ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΑ – ΣΤΑΥΡΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ Άρθρο 18 Μορφή και περιεχόμενο των ψηφοδελτίων 1. Τα ψηφοδέλτια κατασκευάζονται από λευκό χαρτί. 2. Τα ψηφοδέλτια, για όλη την Επικράτεια, έχουν σχήμα ορθογώνιο. 3. Η εκτύπωση των εντύπων ψηφοδελτίων είναι με μαύρη απόχρωση. 4. Στο επάνω μέρος του ψηφοδελτίου σημειώνονται το όνομα και το έμβλημα του συνδυασμού, εφόσον αυτό υπάρχει, όπως αναγράφονται στην απόφαση ανακήρυξης. 5. Στο ψηφοδέλτιο μετά από το όνομα και το έμβλημα του συνδυασμού, εφόσον αυτό υπάρχει, αναγράφονται, κατά σειρά, όπως αναφέρονται στην απόφαση ανακήρυξης: α) Το επώνυμο, το όνομα και το πατρώνυμο ή το μητρώνυμο του υποψήφιου δημάρχου. Δίπλα ή κάτω από τα ονοματεπωνυμικά στοιχεία του υποψήφιου δημάρχου τίθεται η ένδειξη «ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ» εντός ή εκτός παρένθεσης. β) Το επώνυμο, το όνομα και το πατρώνυμο ή το μητρώνυμο των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων με αλφαβητική σειρά, ανεξαρτήτως εκλογικής περιφέρειας Στη συνέχεια παρατίθεται εντός παρένθεσης η εκλογική περιφέρεια στην οποία είναι υποψήφιοι. γ) Ο τίτλος «Υποψήφιοι Σύμβουλοι της Δημοτικής Κοινότητας» ακολουθούμενος από το όνομα της δημοτικής κοινότητας και από κάτω το επώνυμο, το κύριο όνομα και το πατρώνυμο ή μητρώνυμο των υποψηφίων συμβούλων της δημοτικής κοινότητας του συνδυασμού ή δ) Ο τίτλος «Υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας» ακολουθούμενος από το όνομα της δημοτικής κοινότητας και στη συνέχεια το επώνυμο, το κύριο όνομα και το πατρώνυμο ή το μητρώνυμο του υποψηφίου προέδρου της δημοτικής κοινότητας του συνδυασμού. 6. Σε περίπτωση επανάληψης της ψηφοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 23, χρησιμοποιούνται νέα ψηφοδέλτια τα οποία περιλαμβάνουν τα στοιχεία της παρ. 4 και της περ. α) της παρ. 5. Αυτό σημαίνει ότι ο υποψήφιος δήμαρχος προτείνει ποιος θα είναι ο υποψήφιος πρόεδρος σε κοινότητα κάτω των 300 κατοίκων και μάλιστα μπαίνει μόνο ένα όνομα. Ο υποψήφιος πρόεδρος εκλέγεται εφόσον εκλεγεί ο Δήμαρχος! Πράγμα καθ όλα αντιδημοκρατικό αφού έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αρχή της πλειοψηφίας (να εκλέγεται δηλαδή αυτός που έχει τους περισσότερους ψήφους) και στερεί το δικαίωμα του εκλέγεσθαι σε ανθρώπους που θέλουν να θέσουν υποψηφιότητα για την θέση στο χωριό τους, αφού οι υποψηφιότητες περιορίζονται στους υποψήφιους Δημάρχους!! Άρθρο 20 Σταυροί προτίμησης 1. Ο εκλογέας εκφράζει την προτίμηση του σε υποψήφιο συνδυασμού σημειώνοντας στο ψηφοδέλτιο σταυρό παραπλεύρως του ονόματός του. 2. Για την εκλογή δημοτικών συμβούλων, ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός (1), δύο (2) ή τριών (3) υποψηφίων. Αν ο αριθμός των μελών του δημοτικού συμβουλίου είναι μεγαλύτερος ή ίσος του είκοσι ένα (21), ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ τεσσάρων (4) υποψηφίων κατά ανώτατο όριο. 3. Για την εκλογή συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων, ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός (1) ή δύο (2) υποψηφίων. Δεν είναι ξεκάθαρο πως εκλέγεται ο πρόεδρος και πως εκφράζει την βούληση του ο εκλογέας για την εκλογή προέδρου του συμβουλίου δημοτικής κοινότητας άνω των 300 κατοίκων. 4. Για την εκλογή προέδρου της δημοτικής κοινότητας, δεν απαιτείται σταυρός προτίμησης και, αν σημειωθεί, δεν συνεπάγεται ακυρότητα του ψηφοδελτίου. Καταργεί το δικαίωμα του εκλέγεσθαι σε ανθρώπους που θέλουν να συμμετέχουν και δεν μπορούν να ενταχθούν σε ψηφοδέλτια Δημάρχων επειδή π.χ. συμπλήρωσαν , αφού θα μπαίνει μόνο ένα όνομα. 5. Ψηφοδέλτιο που φέρει περισσότερους από τους επιτρεπόμενους σταυρούς προτίμησης, είναι έγκυρο και προσμετράται υπέρ του συνδυασμού, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη κανένας σταυρός προτίμησης. 6. Ο σταυρός προτίμησης σημειώνεται με στυλογράφο μαύρης ή κυανής απόχρωσης. 7. Για τον υποψήφιο δήμαρχο, δεν απαιτείται σταυρός προτίμησης και, αν σημειωθεί, δεν συνεπάγεται ακυρότητα του ψηφοδελτίου. 8. Σε περίπτωση επανάληψης της ψηφοφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 23, δεν απαιτείται σταυρός προτίμησης και, αν σημειωθεί, δεν συνεπάγεται ακυρότητα του ψηφοδελτίου. Άρθρο 27 Εκλογή συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων 1. Στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των τριακοσίων ενός (301) κατοίκων, ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου λαμβάνει τα τρία πέμπτα (3/5) του συνόλου των εδρών των συμβούλων σε κάθε δημοτική κοινότητα και οι επιλαχόντες συνδυασμοί λαμβάνουν τα δύο πέμπτα (2/5). Το κλάσμα που προκύπτει στρογγυλοποιείται στην πλησιέστερη ακέραια μονάδα. Αν κατά τον υπολογισμό των τριών πέμπτων (3/5) και των δύο πέμπτων (2/5) του συνόλου των εδρών προκύπτει κλάσμα μικρότερο του ημίσεος της μονάδας, δεν υπολογίζεται, ενώ αν προκύπτει κλάσμα μεγαλύτερο του ημίσεος, στρογγυλοποιείται στην επόμενη μονάδα. Για την κατανομή των εδρών των λοιπών συνδυασμών, εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 24 με βάση το αποτέλεσμα στη δημοτική κοινότητα. Καταργείται η αρχή της πλειοψηφίας αφού μπορεί ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου να μην είναι ο πλειοψηφών συνδυασμός στην δημοτική κοινότητα. Επίσης …γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια την θέληση των κατοίκων. 2. Με βάση τα παραπάνω, οι έδρες του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας που αναλογούν στα τρία πέμπτα (3/5) και στα δύο πέμπτα (2/5) έχουν, αντίστοιχα, ως εξής: α) Στα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων κοινότητας που αποτελούνται από τρία (3) μέλη, δύο (2) και μία (1) έδρες, αντίστοιχα, β) στα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων που αποτελούνται από πέντε (5) μέλη, τρεις (3) και δύο (2) έδρες, αντίστοιχα, γ) στα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων που αποτελούνται από ένδεκα (11) μέλη, επτά (7) και τέσσερις (4) έδρες, αντίστοιχα, και δ) στα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων που αποτελούνται από δεκαπέντε (15) μέλη, εννέα (9) και έξι (6) έδρες, αντίστοιχα. 3. Αν ο επιτυχών συνδυασμός έλαβε στη δημοτική κοινότητα κατά την αρχική ψηφοφορία ποσοστό μεγαλύτερο του εξήντα τοις εκατό (60% + 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, τότε οι έδρες κατανέμονται αναλογικά σύμφωνα με τη παρ. 5 του άρθρου 24 με βάση το αποτέλεσμα στη δημοτική κοινότητα. Δεν ξεκαθαρίζεται πως αναδεικνύεται ο πρόεδρος του συμβουλίου δημοτικής κοινότητας άνω των 300 κατοίκων. Άρθρο 28 Εκλογή προέδρων δημοτικών κοινοτήτων Στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως και τριακόσιους (300) κατοίκους, πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας εκλέγεται ο υποψήφιος του συνδυασμού στον οποίο καταμετρήθηκαν τα περισσότερα έγκυρα ψηφοδέλτια κατά την αρχική ψηφοφορία (α’ γύρος) στη δημοτική ενότητα. Οι υποψήφιοι των υπόλοιπων συνδυασμών, κατά τη σειρά των καταμετρημένων εγκύρων ψηφοδελτίων, λογίζονται ως αναπληρωματικοί. Σε περίπτωση ισοψηφίας, το πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση. Εδώ διατηρείται η αρχή της πλειοψηφίας, σε αντίθεση με τα συμβούλια των κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων, δημιουργώντας ανισότητα και δύο μέτρα και δύο σταθμά με τις κοινότητες άνω των 300.