• Η Ένωση Αποφοίτων εκτιμά ότι η προσπάθεια ρύθμισης του ζητήματος της τηλεργασίας στο δημόσιο τομέα είναι επί της αρχής θετική, ωστόσο παραμένουν πολλά ζητήματα προς αποσαφήνιση και περαιτέρω τεκμηρίωση. Άρθρο 8 παρ.2 Χρονικά όρια τηλεργασίας Σχόλιο: Το άρθρο πρέπει να γίνει πιο σαφές σχετικά με το τι εννοεί ο νομοθέτης στην παρ. 2 σχετικά με α) το ίδιο το χρονικό πλαίσιο των 40 ημερών β) αν αναφέρεται στο σύνολο των εργαζομένων μιας δ/νσης ή ανά εργαζόμενο Άρθρο 11 παρ.2 Τόπος παροχής τηλεργασίας Σχόλιο: Επισημαίνουμε ότι δεν πρέπει να μετακυλίεται στον εργαζόμενο η ευθύνη να πιστοποιεί ο ίδιος αν ο σταθμός εργασίας του πληροί τις προδιαγραφές πρόληψης, υγιεινής και ασφάλειας αφενός γιατί αυτό αποτελεί αρμοδιότητα εξειδικευμένων οργάνων και όχι ατομική ευθύνη αφετέρου γιατί μετακυλίει κόστος προς τον εργαζόμενο (τηλεπικοινωνίες και διαδίκτυο, ρεύμα, εξοπλισμός γραφείου). Επίσης, δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης ανάμεσα σε εργαζομένους οι οποίοι βρίσκονται σε διαφορετικές εισοδηματικές κατηγορίες, οικογενειακή κατάσταση κλπ. . Διαπιστώνουμε την ανάγκη να διασφαλιστούν επαρκώς ζητήματα που αφορούν την προστασία και την ασφάλεια δικτύου όσο και διακινούμενων δεδομένων και πληροφοριών Τέλος, προϋπόθεση για την ομαλή εφαρμογή της τηλεργασίας θεωρούμε την χορήγηση υπηρεσιακών τηλεφώνων προκειμένου να πραγματοποιείται η αναγκαία επικοινωνία του υπαλλήλου που βρίσκεται σε τηλεργασία με την υπηρεσία του, τους πολίτες ή άλλους φορείς του δημοσίου. Σε αντίθετη περίπτωση το κόστος που προκύπτει από αυτές την επικοινωνία θα επιβαρύνει τον εργαζόμενο. Άρθρο 14 Διαδικασία έκδοσης απόφασης τηλεργασίας Σχόλιο: Στα πλαίσια διαφανούς και αξιοκρατικής λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης: α) ο προϊστάμενος της Δ/νσης οφείλει να δηλώνει σε περίπτωση άρνησης του αιτιολογημένα την απόφαση του ούτως ώστε να μην δημιουργούνται συνθήκες ευνοιοκρατίας και άνισης μεταχείρισης υπαλλήλων εντός της Δ/νσης. β) πρέπει να προβλεφθεί ανώτατο χρονικό όριο τηλεργασίας ανά υπάλληλο ώστε όλοι να έχουν την ευκαιρία σε περίπτωση που το επιθυμούν. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση στην τηλεργασία και να περιοριστούν οι αυθαιρεσίες από την πλευρά των προϊσταμένων κατά τη σχετική διευθέτηση Άρθρο 15 Περιεχόμενο απόφασης τηλεργασίας Σχόλιο: χρειάζεται να αποσαφηνιστεί το (δ) διότι δεν γίνεται να είναι στην διακριτική ευχέρεια της διοίκησης του κάθε φορέα, αλλά το δημόσιο να έχει ενιαία αντιμετώπιση προς όλους τους υπαλλήλους του. Γενικότερες Παρατηρήσεις 1.Έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις όσον αφορά την ετοιμότητα της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης να υποδεχθεί το νέο μοντέλο εργασίας καθώς : α) προαπαιτείται πολύ συγκεκριμένη αποτύπωση των διοικητικών ενεργειών και διαδικασιών που απαιτείται να εκτελεί ο υπάλληλος με βάση το περίγραμμα θέσης του καθώς και των πρωτοκόλλων ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται β) υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε τεχνολογικές υποδομές, πληροφοριακά συστήματα, ταχύτητα δικτύου γ) απαιτείται τροποποίηση διοικητικής κουλτούρας ώστε ο προϊστάμενος πχ. να μπορεί να προΐσταται εξ αποστάσεως και δ) δεν υπάρχουν αναλυτικά εμπειρικά στοιχεία για το πώς λειτούργησε η τηλεργασία στον ελληνικό δημόσιο τομέα το προηγούμενο διάστημα. 2.To τελευταίο διάστημα διαπιστώνουμε την τάση η ρύθμιση κρίσιμων νομοθετικών ζητημάτων να πραγματοποιείται μέσω υπουργικών αποφάσεων παρακάμπτοντας με αυτό τρόπο τη κοινοβουλευτική διαδικασία και τη δημόσια διαβούλευση, γεγονός που το παρατηρούμε και στο παρόν νομοσχέδιο. Αυτή η πρακτική αντιτίθεται σε δύο από τις βασικές αρχές της καλής νομοθέτησης που είναι η διαφάνεια και η δημοκρατική νομιμοποίηση, όπως αυτές προσδιορίζονται από το άρθρο 58 του νόμου για το επιτελικό κράτος,. Το Δ.Σ. της Ένωσης Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης