• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλης Παπαβασιλείου' | 17 Νοεμβρίου 2009, 12:18

    Πρόταση με τεκμηρίωση Νομοθετική πρωτοβουλία: «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ» Στο πλαίσιο του ανοιχτού διαλόγου με τους ενδιαφερόμενους πολίτες και φορείς που εγκαινιάζεται με την ανάρτηση των Νομοσχεδίων στο Διαδίκτυο, μιας ομολογουμένως ιδιαίτερα θετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης, θα ήθελα να καταθέσω μία πρόταση τροποποίησης συνοδευόμενη από την αναγκαία τεκμηρίωση για τη Νομοθετική Πρωτοβουλία «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ». Η πρόταση αφορά στο άρθρο 1 «Έκταση εφαρμογής». Ειδικότερα προτείνεται η ακόλουθη αναδιατύπωση του δεύτερου εδαφίου του σημείου 1 του άρθρου 1 ως εξής: «Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων και των αμιγών Δημοτικών ή Κοινοτικών Επιχειρήσεων (Άρθρο 254 του Ν. 3463/06), των μονομετοχικών ανωνύμων εταιριών που συστήνονται για ειδικό σκοπό και ανήκουν αποκλειστικά σε έναν ΟΤΑ (Άρθρο 266 του Ν. 3463/06) καθώς και των αμιγών Νομαρχιακών Επιχειρήσεων (Άρθρο 76 του Π.Δ 30/96)» Τεκμηρίωση της προτεινόμενης τροποποίησης : 1. Στο Ν. 3463/06 (Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων) και ειδικότερα στο Μέρος Δέκατο : Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α., δεν υφίσταται η έννοια «μικτές επιχειρήσεις». 2. Στο άρθρο 252 του Ν. 3463/06 προβλέπεται ο διαχωρισμός σε επιτρεπόμενες μορφές Επιχειρήσεων Ο.Τ.Α., ως εξής : α. Δημοτικές ή Κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. (Άρθρο 254) β. Ανώνυμες Εταιρείες Ο.Τ.Α. (Άρθρο 265, 266), με συγκεκριμένους σκοπούς – αντικείμενα και τρόπους λειτουργίας. Ειδικότερα το άρθρο 265 αναφέρεται σε πολυμετοχικές ανώνυμες Εταιρίες ΟΤΑ, στις οποίες οι Δήμοι, οι Κοινότητες, οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και οι λοιποί φορείς της Αυτοδιοίκησης κατέχουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ το άρθρο 266 αναφέρεται σε μονομετοχικές Δημοτικές και Κοινοτικές ανώνυμες εταιρίες που συστήνονται για ειδικό σκοπό και ανήκουν αποκλειστικά σε έναν ΟΤΑ. Από την περιγραφή των κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας τόσο των κοινωφελών Επιχειρήσεων ΟΤΑ (άρθρα 254-258 του Ν. 3463/2006), όσο και των μονομετοχικών Δημοτικών και Κοινοτικών Ανώνυμων Εταιριών (άρθρο 266), προκύπτει ότι αυτές ως αμιγείς επιχειρήσεις ενός ΟΤΑ είναι άμεσα και στενά συνδεδεμένες με τους ΟΤΑ που τις δημιούργησαν, και επομένως ορθά τόσο η πρόσληψη προσωπικού, όσο και η σύναψη συμβάσεων έργου προβλέπεται να γίνεται με βάση τις ισχύουσες για τους ΟΤΑ ρυθμίσεις (βλ. άρθρα 257 και 258 για τις Κοινωφελείς Επιχειρήσεις και άρθρο 266 για τις μονομετοχικές Δημοτικές και Κοινοτικές Ανώνυμες Εταιρίες). Αντίθετα οι προβλέψεις του άρθρου 265 του Ν. 3463/2006 για τις πολυμετοχικές Ανώνυμες Εταιρίες ΟΤΑ συνάδουν με την ιδιαίτερη μορφή και το σκοπό των Εταιριών αυτών για την ταχεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση της αναπτυξιακής πρόκλησης της χώρας μας με κανόνες, ρόλους και μετρήσιμα αποτελέσματα. Τα ανωτέρω αποτυπώνονται σαφώς στις παραγράφους 6 και 7 του άρθρου 265 για την πρόσληψη προσωπικού και τις συμβάσεις ανάθεσης έργου αντίστοιχα. Ειδικότερα από την πρόβλεψη της παρ. 6 του άρθρου 265 σχετικά με την πρόσληψη προσωπικού από τις πολυμετοχικές Ανώνυμες Εταιρίες ΟΤΑ προκύπτει σαφώς, σε συνάρτηση με την ιδιαίτερη μορφή και τον σκοπό των Εταιριών αυτών, η βούληση για εξαίρεσή τους από το βασικό Νόμο πρόσληψης προσωπικού στο Δημόσιο (Ν. 2190/94, όπως ισχύει), προβλέποντας όμως την έκδοση ιδιαίτερου νομοθετήματος για τη ρύθμιση της διαδικασίας πρόσληψης του προσωπικού τους. Με βάση τα ανωτέρω, εκδόθηκε η προβλεπόμενη Κ.Υ.Α. στην παράγρ. 6 του Άρθρου 265 (Αριθμ. οικ. 53266/3-9-2009) η οποία, αφενός σέβεται τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των ανωνύμων εταιρειών Ο.Τ.Α., δηλ. τα κριτήρια πρόσληψης κατά εκπαιδευτική βαθμίδα και ειδικότητα καθορίζονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) αυτών, και αφετέρου διασφαλίζει την τήρηση των αρχών της ίσης μεταχείρισης, των ίσων ευκαιριών, της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παραπάνω Κ.Υ.Α., ο έλεγχος της διαδικασίας πρόσληψης διεξάγεται από το ΑΣΕΠ και μάλιστα σε όλα τα κρίσιμα σημεία της διαδικασίας (έλεγχος προκήρυξης, γνωστοποίηση τυχόν ενστάσεων, έλεγχος νομιμότητας και κύρωσης πίνακα προσληπτέων, έλεγχος απόφασης Δ.Σ. της Εταιρίας για τη σύναψη σύμβασης εργασίας μετά την παρέλευση της δοκιμαστικής περιόδου). 3. Οι δημοτικές και κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. (αμιγείς επιχειρήσεις Ο.Τ.Α.) α. Εχουν σκοπό την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες που ανάγονται στον κύκλο των δραστηριοτήτων που αναδεικνύουν τον κοινωνικό ρόλο των Ο.Τ.Α., δηλαδή εξυπηρετούν σκοπούς κοινωνικής, πολιτιστικής, πολιτισμικής ανάπτυξης ή ανάγονται στον τομέα της παιδείας και του περιβάλλοντος. β. Είναι περισσότερο εξαρτημένες διοικητικά από τον οικείο Ο.Τ.Α. ακριβώς επειδή οι σκοποί τους συνδέονται με τις αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α. και την ικανοποίηση των ενδιαφερόντων των πολιτών. γ. Λειτουργούν με όρους και κανόνες οι οποίοι προσομοιάζουν προς τους κανόνες των Ο.Τ.Α. Για το λόγο αυτό, ελέγχονται – εποπτεύονται από τον Ο.Τ.Α. που τις συστήνει. α. ως προς τον ορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου β. ως προς τις αρμοδιότητες και τον έλεγχο των πράξεων του Δ.Σ. γ. ως προς την Διαχείριση δ. ως προς την Ταμιακή Υπηρεσία και τον διαχειριστικό έλεγχο ε. ως προς την εποπτεία (έγκριση αποφάσεων Διοικητικού Συμβουλίου από το Δημοτικό Συμβούλιο) 4. Αντίθετα, για τις πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρείες (εκτός δηλ. από τις μονομετοχικές Α.Ε. ειδικού σκοπού του άρθρου 266 του Ν. 3463/06) ισχύουν τα παρακάτω : α. Λειτουργούν με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και διέπονται από τον Νόμο περί Α.Ε. (Ν.2190/20 όπως ισχύει) με ανώτατα όργανα διοίκησης την Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.) των μετόχων και το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) β. Η δραστηριοποίησή τους, σε σχέση με τα Εθνικά και Κοινοτικά Προγράμματα που συμβάλλουν ουσιαστικά στην τοπική ανάπτυξη, επιβάλλει να έχουν ευελιξία στις ρυθμίσεις κύρια του προσωπικού τους, πράγμα που καθίσταται εντελώς ανέφικτο στα πλαίσια του υπόψη νομοσχεδίου, με συνέπεια να διαστρεβλώνεται ο λόγος και η ανάγκη σύστασής τους. γ. Δεν επιχορηγούνται από το κράτος για κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών, δεν έχουν φορολογικές απαλλαγές και επομένως δεν διαφέρουν στα βασικά τους χαρακτηριστικά λειτουργίας από τις κοινές Α.Ε. δ. Η ανάγκη πρόσληψης προσωπικού προκύπτει, αρχικά, με απόφαση του Δ.Σ. τους σύμφωνα με τις υπάρχουσες ανάγκες και το έργο που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν, αφού η υποχρέωση αυτοδύναμης και βιώσιμης λειτουργίας δεν επιτρέπει διαφορετικό τρόπο δράσης. ε. Δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α. (παράγρ. 3 του Άρθρου 265, Ν.3463/06). στ. Δεν υπάγονται στους φορείς του Δημόσιου Τομέα της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του Ν 1256/1982. Για τους λόγους αυτούς, πιθανή ένταξή τους στο υπόψη νομοσχέδιο θα έχει τα παρακάτω αρνητικά αποτελέσματα : • Δυσχέρεια υλοποίησης του έργου τους μια και μεταξύ των λόγων σύστασης είναι η ευελιξία στη δράση τους. • Μη απορρόφηση σημαντικών για τη χώρα μας Κοινοτικών πόρων. • Μη υλοποίηση προγραμμάτων τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη. • Θίγεται η αυτοτέλεια και η αυτόνομη δράση και λειτουργία νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, δηλ. περιορίζεται η οικονομική ελευθερία που συνταγματικά προστατεύεται και περιλαμβάνει τη δυνατότητα δράσης με ίδια μέσα, άρα και προσωπικό που αποφασίζεται από τα αρμόδια όργανα των επιχειρήσεων και όχι από το Κράτος. Το γεγονός αυτό έλαβε υπόψη του κατά τρόπο σαφή ο Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας (Ν. 3463/06) απηχώντας εξάλλου και την ομόθυμη απόφαση της ΚΕΔΚΕ.