• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΕΛΛΑΣ' | 19 Ιουλίου 2021, 18:19

    Στα πολύ ενδιαφέροντα σχόλια που υπέβαλλε το VouliWatch, μπορούν να προστεθούν και τα εξής: Η ετήσια έκθεση δραστηριοτήτων απλώνεται σε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και έτσι λείπει το στοιχείο της αμεσότητας. Περαιτέρω, όμως, πρέπει να τονιστεί ότι η ρύθμιση καταγραφής μόνο των δραστηριοτήτων των εμπλεκομένων σε δράσεις επιρροής και όχι των θεσμικών φορέων είναι αδικαιολόγητα ετεροβαρής. Και αυτό γιατί δεν προβλέπει υποχρεώσεις διαφάνειας για τους θεσμικούς φορείς. Αντίθετα, σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ ή/και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στην ίδια την ΕΕ καθιερώνονται υποχρεώσεις δημοσιότητας για τους δημοσίους λειτουργούς που έρχονται σε επαφή με εκπροσώπους συμφερόντων, είτε με την θέσπιση συγκεκριμένου μητρώου, είτε με την υποχρέωση τήρησης «ανοιχτής ατζέντας», είτε με την υποχρέωση των δημοσίων λειτουργών να αναφέρουν τις συναντήσεις τους στους ανωτέρους τους. Σύμφωνα με την ληφθείσα υπόψη κατά την νομοθετική πρωτοβουλία έκθεση του ΟΟΣΑ με τίτλο “Lobbying in the 20th Century: Transparency, Integrity and Access” (σελ. 33), υπάρχει και η λύση του συνδυασμού του μητρώου δραστηριότητας των εκπροσώπων ομάδων επιρροής και της καθιέρωσης ανοιχτής ατζέντας για τους δημόσιου λειτουργούς, με την οποία η ΔΔ-Ελλάς συντάσσεται. Ειδικά για τους Υπουργούς, για τους Συμβούλους, αλλά και για όλα τα πρόσωπα που είναι επιφορτισμένα με την λήψη αποφάσεων θα πρέπει να καθιερωθεί η ανά τρίμηνο δημοσίευση όλων των Εξωτερικών συναντήσεων των Υπουργών και των λοιπών προσώπων, με ευθύνη των Γραφείων των Υπουργών, ανεξαρτήτως του εάν αυτές γίνονται με τα πρόσωπα που ασκούν δραστηριότητες επιρροής όπως προβλέπονται στο ΣχΝ ή όχι. Αυτή η ρύθμιση προβλέπεται λ.χ. παρ. 14 του άρ. 8 του Κώδικα Υπουργών του Ηνωμένου Βασιλείου (2019), ο οποίος, όπως προκύπτει από την δημοσιευθείσα έκθεση συνεπειών του ΣχΝ, ελήφθη υπόψη στην κατάρτισή του αναφορικά με την ρύθμιση της λήψης δώρων από μέλη της Κυβέρνησης.