• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Γαμπιεράκης HELPHELLAS' | 19 Νοεμβρίου 2021, 01:45

    ΓΕΝΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ HELPHELLAS Eίναι ιδιαίτερα σημαντικό που μετά απο πολλά χρόνια η Ελληνική Πολιτεία αποφασίζει να διαμορφώσει και να καταθέσει επιτέλους ένα θεσμικό πλαίσιο που αφορά τη λειτουργία των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών, προκειμένου να υπάρξει μια διαφανής λειτουργία αλλά και ένας "οδικός χάρτης" που θα ρυθμίζει θέματα που αφορούν τις διαδικασίες λειτουργίας των εως σήμερα αποκαλούμενων ΜΚΟ - ένας όρος που καταστρατηγήθηκε η χρήση του χωρίς μάλιστα καμμία νομική ισχύ αφού δεν υφίσταται τέτοιος όρος εταιρικής μορφής - όπου κατά δήλωση κάθε κοινωνικού φορέα, είτε Σωματείου, είτε ΑΜΚΕ, είτε ΚΟΙΝΣΕΠ μπορούσε να κάνει χρήση του όρου ΜΚΟ δημιουργώντας σύγχυση στους Πολίτες, σχετικά με την νομική του υπόσταση, πέραν δυστυχώς του κακόφημου συνειρμού που συνήθως επέφερε η αναφορά του. Ως εκ τούτου συμφωνούμε απόλυτα με τον όρο "Οργανώσεις της Κοινωνίας Πολιτών". Επίσης συμφωνούμε με βασικά σημεία του νομοσχεδίου που αφορούν τη διαφάνεια, τη δημιουργία Μητρώου των Οργανώσεων, όμως υπάρχουν πολλές επιμέρους αντιρρήσεις σε άρθρα του υπο διαβούλευση Νομοσχεδίου, τις οποίες έχουμε συνυπογράψει σε ένα κοινό ψήφισμα με αρκετές άλλες οργανώσεις που ασχοληθήκαμε με την ανάλυση και μελέτη του παρόντος Νομοσχεδίου συμφωνώντας σε βασικά σημεία που πιστεύουμε ότι χρήζουν αλλαγής, βελτίωσης ή παράλειψης. Ως Ακαδημία Εθελοντισμού HELPHELLAS θέλουμε να επισημάνουμε ορισμένα βασικά σημεία στα οποία θα ζητούσαμε απο την Πολιτεία και τους εκπροσώπους της Βουλής να εξετάσουν προσεκτικά πριν απο την ψήφιση του παρόντος Νομοσχεδίου, αφού διατυπώσουμε αρχικά μια γενική τοποθέτηση: H δραστηριοποίηση των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών είναι σημαντική για την Πολιτεία ναι ή όχι? Ο εθελοντισμός αποτελεί μια δύναμη κοινωνικής συνοχής για το Κράτος και μάλιστα σε δύσκολες εποχές μετά απο 10 χρόνια μνημονιακής κρίσης, το μεταναστευτικό, την φυγή χιλιάδων νέων ανθρώπων στο Εξωτερικό, την κρίση απο την Πανδημία και την διαρκώς διογκούμενη απειλή της Κλιματικής Κρίσης? Θέλουμε να διαμορφώσουμε μια νέα γενιά Ενεργών Πολιτών που θα ενισχύσουν το Εθελοντικό κίνημα της Χώρας μας, εναρμονιζόμενοι μάλιστα με τα άλλα ευρωπαϊκά Κράτη της Κύπρου μη εξαιρουμένης, που έχουν μακρά παράδοση και κουλτούρα εθελοντικής και κοινωνικής προσφοράς? Θέλουμε μόνο να ελέγξουμε ή και να εμπνεύσουμε τους Πολίτες να ασχοληθούν με τον Εθελοντισμό, αναβαθμίζοντας την έννοια του Εθελοντή και αναγνωρίζοντας πραγματικά την προσφορά του στην ελληνική κοινωνία που πολλές φορές καλύπτει σημαντικά κενά του Κρατικού Μηχανισμού, όταν αυτός δεν επαρκεί? Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή ο εθελοντισμός αποτελεί μοχλό οικονομικής ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς, που ενισχύει το κοινωνικό και ανθρώπινο κεφάλαιο και προωθεί την αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών, προσφέροντας ταυτόχρονα σημαντική οικονομική αξία και κεντρικό παράγοντα πολλών κοινωνικών πολιτικών και δείκτη του αντικτύπου των δημόσιων πολιτικών, ο οποίος πρέπει να υπόκειται σε σωστή μέτρηση και παρακολούθηση, ώστε να παρέχει στους πολιτικούς ιθύνοντες σωστές πληροφορίες. Ακριβώς για αυτό το λόγο πρέπει η Πολιτεία να αναλάβει πρωτοβουλίες που να ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των Πολιτών σε εθελοντικές δράσεις, αξιοποιώντας το πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο των εθελοντών προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, χωρίς αυτό να στοχεύει στην υποκατάσταση των σχετικών δομών της Πολιτείας. Η θέσπιση λοιπόν νέων μορφών εθελοντικής δράσης απαιτεί τη διάδοση μιας εθελοντικής κουλτούρας ( που δεν υπάρχει και συγχέεται με την φιλανθρωπία, την κοινωνική αλληλεγγύη και κοινωνική υποστήριξη) που χρειάζεται ένα νέο προσανατολισμό που στο νομοσχέδιο δεν εμπεριέχεται ενώ είναι δεδομένη η ύπαρξη πολιτικής βούλησης σε κυβερνητικό επίπεδο. Δηλαδή λείπει μια νέα διατύπωση θέσεων για την οικολογία, την κλιματική αλλαγή, την πολιτική προστασία, τον πολιτισμό, την τρίτη ηλικία, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, την κοινωνική πρόνοια και υποστήριξη ευάλωτων ομάδων, την πρόληψη και τη δημόσια υγεία, την υποστήριξη των Αμεα κα. ενισχύοντας ολιστικά τις δράσεις αυτοοργάνωσης των πολιτών, τη συγκρότηση δομών υποστήριξης και συμβουλευτικής των οργανώσεων σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, την θεσμοθέτηση πόρων και κανόνων αξιολόγησης των εθελοντικών οργανώσεων καθώς ακόμα και τη θεσμοθέτηση συμμετοχικού προϋπολογισμού, στο πλαίσιο του οποίου οι πολίτες κάθε περιοχής να έχουν την δυνατότητα να συναποφασίζουν και να προτείνουν προς ποιά κατεύθυνση πρέπει να διατεθούν οι οικονομικοί πόροι. Η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να δει αναπτυξιακά και όχι διαχειριστικά ή απλά ελεγκτικά την ανάπτυξη του εθελοντισμού στη σύγχρονη πραγματικότητα. Η αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους, η υψηλή ανεργία, η ένταση της φτώχειας, η κλιματική αλλαγή δημιουργούν αντικειμενικά πρόσφορες συνθήκες για την ανάπτυξη εθελοντικής δράσης, σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής. Εως σήμερα το τοπίο που υπάρχει δ ε ν βοηθάει την ανάπτυξη του εθελοντισμού ως ένα συγκροτημένο και οργανωμένο κοινωνικό κίνημα. Αιτίες: η έλλειψη κινήτρων, έλλειψη πλαισίου διαβούλευσης και συνεργασίας με το Κράτος και την Περιφερειακή -Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποσπασματικότητα και κατακερματισμός δράσεων, κακώς εννοούμενος ανταγωνισμός μεταξύ των οργανώσεων ελλείψει και πλαισίου δράσης και λειτουργίας τους, έλλειψη στρατηγικής και συντονισμού. Χρειαζόμαστε ένα νέο οραματικό σχέδιο σε μια Χώρα που γερνάει επικίνδυνα, όπου οι νέοι μας έχουν φύγει, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κοινωνικής συνοχής και ανασυγκρότησης, που μόνο η συνεργασία με μια οργανωμένη Κοινωνία των Πολιτών μπορεί να επιφέρει. Σε ένα κόσμο επιταχυνόμενων και μεγάλων προκλήσεων (δημογραφικών, κοινωνικών, οικονομικών, εθνικών , πολιτικών και τεχνολογικών εξελίξεων ) χρειαζόμαστε μια διαφορετική και αισιόδοξη προοπτική για να αποκαταστήσουμε τη χαμένη αίγλη και την κλονισμένη εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στους συμπολίτες τους που αποφασίζουν να ασχοληθούν απο επιλογή με τον εθελοντισμό και την παραγωγή κοινωνικού έργου. Δημιουργώντας μάλιστα εκ του μηδενός νεότευκτους φορείς και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών με νέες θέσεις εργασίας στους οργανισμούς τους, αναπτύσσοντας ένα πολύτιμο ανθρώπινο και κοινωνικό κεφάλαιο και διαμορφώνοντας κατάλληλες υποδομές, ώστε αρκετοί ενεργοί πολίτες να μπορούν να προσφέρουν κοινωνικό έργο και υπηρεσίες ωφέλιμες για το κοινωνικό σύνολο. Ετσι διαμορφώνεται σταδιακά και μία πιο υγιής κοινωνία, όπου ο εθελοντισμός δεν είναι απλά ένας όρος, αλλά στάση ζωής την οποία υιοθετείς και προσφέροντας λαμβάνεις και ο ίδιος ανταπόδοση, συμβάλλοντας σε μια νέα φιλοσοφία ζωής με υψηλό αίσθημα Ατομικής Κοινωνικής Ευθύνης. Με αυτό το προοίμιο καταθέτουμε συνοπτικά τις εξής θεσμικές προτάσεις: 1. Κατάργηση όλων των Μητρώων στα άλλα υπουργεία και ενιαιοποίηση του Μητρώου των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών, με θεματική κατανομή μόνο όσων αφορούν τις θεματικές τους ιδιότητες ( Κοινσεπ, Αμκε, Σωματεία, Σύλλογοι, Εθελοντικές Ομάδες Πολιτικής Προστασίας κτλ). Για την αποφυγή γραφειοκρατίας να γίνεται απλή δήλωση μεταφοράς απο το αντίστοιχο Υπουργείο και να γίνεται η εγγραφή και μεταφορά στο νέο Μητρώο υπηρεσιακά. 2. Η νέα διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών να αναβαθμιστεί και να γίνει Γραμματεία Εθελοντισμού με δυνατότητες χάραξης πολιτικής παρά τω Πρωθυπουργό - ώστε η εναλλαγή υπουργών να μην επηρεάζει τη λειτουργία της - με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και Γραμματέα εγνωσμένου κύρους που να προέρχεται απο την Κοινωνία των Πολιτών και σε ένα ποσοστό να επηρεάζει % την επιλογή του. 3. Δημιουργία Δευτεροβάθμιων Οργάνων της Κοινωνίας των Πολιτών που θα γίνουν στα πρότυπα των Ομοσπονδιών των Καταναλωτικών Οργανώσεων, ώστε να εκπροσωπούνται πλέον θεσμικά οι ΟΚοιΠ και να μπορούν να συνδιαμορφώνουν πολιτικές με την Γραμματεία Εθελοντισμού και να είναι επίσημοι συνομιλητές της Πολιτείας μέσω των εκλεγμένων θεσμικών τους οργάνων. 4. Δημιουργία Παρατηρητηρίου Εθελοντισμού με μετρήσιμα στοιχεία που θα μπορούν να ενταχθούν και στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, ως ενέργεια βέλτιστης πρακτικής στη δημόσια διοίκηση της Χώρας μας που θα αφορά στην καταγραφή των ενεργών πολιτών στη βάση. Παράλληλα θα γίνεται διαρκής καταγραφή των ευρωπαϊκών πρακτικών σε θέματα εθελοντισμού και διαχείρισης της Κοινωνίας των Πολιτών και των Οργανώσεων τους. 5. Προτείνουμε την διευκόλυνση όλων των Οργανώσεων των Πολιτών σχετικά με τα θέματα ασφάλισης και της εθελοντικής εργασίας με μια καταχώρηση στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ στοιχείων των απασχολουμένων εθελοντών μέσω μιας εφαρμογής που θα ενέχει και μια μορφή υπεύθυνης δήλωσης. Επίσης η ασφαλιστική κάλυψη των εθελοντών να παρέχεται απο το Κράτος ή απο Ιδιωτική Ασφαλιστική Εταιρεία που θα συμβάλλεται με το Κράτος κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού για την κάλυψη της αστικής ευθύνης των εγγεγραμένων ΟΚοιΠ, εξόδων ατυχήματος, απώλεια εισοδήματος ή και θανάτου κατά την ώρα της εθελοντικής εργασίας, εφ'όσον αυτή έχει δηλωθεί κατά τα πρότυπα ασφάλισης ομαδικών κινδύνων. 6. Γενικότερα στο νομοσχέδιο θεωρούμε ότι δεν υπάρχει ορθή αντιμετώπιση των νεοσύστατων οργανώσεων, επιβαρύνονται με λειτουργικά και διοικητικά κόστη που θα είναι αποτρεπτικά για τη δημιουργία νέων ή για την διατήρηση των μικρών οργανώσεων και προτείνουμε τη γενναία αύξηση της δυνατότητας συμμετοχής των εταίρων στην εργασία του φορέα τους τουλάχιστον στο 30% και την κάλυψη όλων των εξόδων ελέγχου απο το Κράτος με Ορκωτούς Ελεγκτές για τα θέματα διαφανούς διαχείρισης. Σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να υπάρξουν - χωρίς να υπάρχει τέτοια βούληση- οργανώσεις δύο ταχυτήτων. 7. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για διαχωρισμό των θεματικών ενοτήτων που δραστηριοποιείται μια ΟΚοιΠ. Η καθε μια ΟΚοιπ θα πρέπει να καταγράφει τους τομείς δράσης της χωρίς κανένα περιορισμό ή αποκλεισμό και είναι αναφαίρετο δικαίωμα της να έχει πολύπλευρους τομείς δράσης χωρίς να πρέπει να ενταχθεί σε κάποιο συγκεκριμένο θεματικό group. 8. Κάθε ΟκοιΠ να υποβάλλει στην αρχή του έτους Σχέδια δράσης, Οργανόγραμμα, Στόχους Ετους, Εκδηλώσεις ( ο Προϋπολογισμός πρέπει να αλλάξει για το θεμα απαλλαγής του ΦΠΑ σε δύο εκδηλώσεις των 20.000 ετησίως και 2 των 40.000 ευρω και πρέπει να υπάρξει μία ποσοστοποίηση ανα έτος ανάλογα με τον κύκλο εργασιών ). Επίσης στο τέλος κάθε έτους να υπάρχει ένας απολογισμός δράσης και αξιολόγησης του έργου κάθε ΟΚοιΠ. 9. Χρειάζονται κίνητρα εμψύχωσης και ηθικής αναγνώρισης προς τους Εθελοντές που κάνουν οργανωμένο εθελοντικό έργο σε ΟΚοιΠ που είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο. Ο Τίτλος του Εθελοντή πρέπει να είναι τιμητικός για ένα Ενεργό Πολίτη στην Κοινότητα. Επίσης μπορούν να δοθούν κίνητρα απο τον ΟΑΕΔ για μικρή αύξηση του επιδόματος ανεργίας για πιστοποιημένη απασχόληση λίγων ωρων τρεις φορές την εβδομάδα σε τοπικές εγγεγραμμένες ΟΚοιΠ.( Αντίστοιχη της Κοινωνικής Εργασίας στους Δήμους). 10. Πιστεύουμε στην θεσμοθέτηση του Εθελοντισμού στους Δήμους της Χώρας, προκειμένου να δημιουργηθεί σε κάθε Δήμο ένα ΣΩΜΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ που θα λειτουργεί παρά τω Δήμαρχο θα είναι εκπαιδευμένο, με θεματικές δράσεις σε διάφορους τομείς, που θα ενεργοποιεί σε κάθε τοπική κοινότητα ένα πολύτιμο κοινωνικό ανθρώπινο κεφάλαιο που σε συνεργασία με καθε ΟΤΑ θα προσφέρει πολύτιμο κοινωνικό και εθελοντικό έργο και θα αποτελεί ένα σημαντικό μηχανισμό υποστήριξης των Δήμων στις φυσικές καταστροφές. 11. Δεν υπάρχει καμμία πρόβλεψη για την εκπαίδευση των Πολιτών στις γενικές αρχές του Εθελοντισμού και τη θεματική κατάρτιση τους. Μια τέτοια πρόβλεψη συνδυαστικά με κάποια κίνητρα επιβράβευσης θα δημιουργούσε πιο ολοκληρωμένους πολίτες και ειδικά τη νέα γενιά τους προετοιμάζει με περισσότερη ενσυναίσθηση και συναισθηματική ευφυϊα, ώστε να αντιμετωπίσουν με μεγαλύτερη επιτυχία της δυσκολίες της ζωής στον επαγγελματικό στίβο. 12. Τέλος προτείνουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δημιουργίας ενός Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Εθελοντών (πολλαπλών ειδικοτήτων ) που θα ενσωματωθεί στο υπο διαμόρφωση ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΡΙΣΕΩΝ και θα μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό αρωγό του Κράτους και της Περιφερειακής & Τοπικής Αυτοδιοίκησης που συντονίζουν αποκλειστικά τις επιχειρησιακές δυνάμεις, έτσι ώστε κάθε εθελοντική οργάνωση ή ομάδα αλλά και μεμονωμένος εθελοντής ή ενεργός πολίτης που κινητοποιείται αυθόρμητα, να μην λειτουργεί αποσπασματικά και ανεξάρτητα με κίνδυνο ενδεχομένως και της ζωής του, αλλά να είναι ενταγμένος σε ένα γενικότερο σχεδιασμό. Σε κάθε περίπτωση συγχαίρουμε την Κυβέρνηση για αυτή την πρωτοβουλία της που κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και ευελπιστούμε ότι θα εισακουστούμε μαζί και με τις άλλες οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, προκειμένου να υπάρξουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις για να διαμορφωθούν εκείνες οι συνθήκες και προϋποθέσεις για μια πραγματικά ισχυρή Κοινωνία των Πολιτών, που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η Χώρα μας. Με εκτίμηση Γιώργος Γαμπιεράκης Γενικός Διευθυντής Ακαδημίας Εθελοντισμού HELPHELLAS www.helphellas.org