• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Κωστούρος' | 17 Νοεμβρίου 2009, 18:55

    Η διάθεση της Κυβέρνησης να νομοθετεί λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψη τις απόψεις των πολιτών είναι ελπιδοφόρα και εγκαινιάζει νέα πολιτικά ήθη, για τα οποία της αξίζουν συγχαρητήρια. Με τη βεβαιότητα ότι ένα απλό παράδειγμα μπορεί να αναδείξει καλύτερα όλες τις πτυχές ενός γενικότερου προβλήματος, όπως αυτό που θέλω να θέσω, σας παρακαλώ να υπομείνετε την περιγραφή της προσωπικής μου περίπτωσης: 1. Είμαι Πολιτικός Μηχανικός που απέκτησε το δίπλωμά του το 1980. Κατόπιν Διαγωνισμού και σχετικής αξιολόγησης στις αρχές του 1997 προσλήφθηκα με Σύμβαση ΄Εργου από Ανώνυμη Αναπτυξιακή Εταιρεία, την οποία είχαν συστήσει το 1996 πολλές Κοινότητες μαζί με άλλα Nομικά Πρόσωπα (Συνεταιρισμούς, Επιμελητήρια, Συλλόγους κλπ). Η Εταιρεία αυτή, ως μη αμιγής δημοτική ή κοινοτική επιχείρηση, συστήθηκε κατ’ εφαρμογή εγκεκριμένης οικονομοτεχνικής μελέτης, διέπετο από τις διατάξεις των Άρθρων 277 παράγρ. 5 και 291 παράγρ. 1β του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ΠΔ 410/1995) και τις διατάξεις του Ν. 2190/1920 περί Ανωνύμων Εταιρειών και ως εκ τούτων, αφ’ ενός για τη λειτουργία της ίσχυαν οι κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, αφ’ ετέρου, κατά τη ρητή διατύπωση της παραγρ. 3 του Άρθρου 277, για την πρόσληψη του προσωπικού της δεν είχαν ισχύ οι διατάξεις των Νόμων 1320/1983 και 1188/1981 περί προσλήψεων στο Δημόσιο. Σημειώνεται ότι η Εταιρεία αυτή, όπως και οι ομοειδείς της, δεν επιχορηγούνται από το Δημόσιο, ούτε από την Αυτοδιοίκηση. Οι αμοιβές προσωπικού και οι λειτουργικές τους δαπάνες καλύπτονται είτε απολογιστικά από την τεχνική στήριξη συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, τα οποία αναλαμβάνουν με διαγωνιστική διαδικασία, είτε από παροχή ειδικών υπηρεσιών στους ΟΤΑ - μετόχους τους. 2. Αντικείμενο της σύμβασής μου ήταν η παροχή υπηρεσιών μηχανικού-υπευθύνου έργου στην υλοποίηση της συγχρηματοδοτούμενης Κοινοτικής Πρωτοβουλίας LEADER II (Β΄ ΚΠΣ: 1994-2000), την οποία η Εταιρεία είχε ήδη αναλάβει συμμετέχοντας σε προγενέστερο Δημόσιο Διαγωνισμό του (τότε) Υπουργείου Γεωργίας. Η διάρκεια της Σύμβασης προβλέφθηκε μέχρι ολοκληρώσεως του Προγράμματος αυτού, η δε συμφωνηθείσα αμοιβή υπολειπόταν εκείνης που θα προσδιοριζόταν με βάση τις Συλλογικές Συμβάσεις του Κλάδου μου. 3. Αυτή η μορφή Σύμβασης, για τη σύναψη της οποίας δεν υπήρχε τότε καμία απαγόρευση ή επιφύλαξη, επιλέχτηκε αμφοτέρωθεν διότι, αφ’ ενός δεν δέσμευε τον Εργοδότη για εσαεί απασχόλησή μου στο μέλλον, δεδομένου ότι δεν μπορούσε τότε να γνωρίζει τις προοπτικές συνέχισης της συμμετοχής του σε παρεμφερή ή άλλα μελλοντικά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, αφ’ ετέρου επέτρεπε σε εμένα την άσκηση παράπλευρων επαγγελματικών δραστηριοτήτων, για επαρκή συμπλήρωση του εισοδήματός μου. 4. Έτσι, παρ’ ότι οι ανάγκες ανταπόκρισής μου στο αναληφθέν έργο μου επέβαλαν καθημερινή οκτάωρη (τουλάχιστον) απασχόληση εντός και εκτός των γραφείων του Εργοδότη μου, φρόντισα εκτός του ωραρίου των εργασίμων ημερών να ασκώ άλλες μη ιδιαίτερα χρονοβόρες επαγγελματικές δραστηριότητες, όπως (ενδεικτικά): α) εκτιμήσεις αξίας ακινήτων για λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας β) κατ’ οίκον εκπονήσεις μελετών ιδιωτικών έργων, οι οποίες έβαιναν μειούμενες, λόγω ελλείψεως χρόνου και γ) τη συνέχιση διάθεσης του εργοληπτικού μου πτυχίου για τη στελέχωση ιδιωτικής Τεχνικής Εταιρείας, η συμφωνία με την οποία με δεσμεύει ακόμα και σήμερα. 5. Το Πρόγραμμα LEADER II, για το οποίο προσλήφθηκα, ολοκληρώθηκε τους πρώτους μήνες του 2002. 6. Στις 17-1-02, ενώ συνεχιζόταν ανελλιπώς η καθημερινή οκτάωρη απασχόλησή μου για το κλείσιμο του LEADER II και εν όψει της έναρξης του νέου παρεμφερούς προγράμματος LEADER+ του Γ΄ ΚΠΣ (2000-2006), στο οποίο η Εταιρεία ήταν υποψήφια και εν δυνάμει δικαιούχος, η Σύμβαση Έργου μετατράπηκε σε Σύμβαση Ανεξαρτήτων Υπηρεσιών με ισχύ μέχρι 31-12-02 και δυνατότητα παράτασης. Οι προς παροχή υπηρεσίες μου αφορούσαν πλέον και το σχεδιασμό και τη διεκδίκηση του νέου Προγράμματος LEADER, για το οποίο είχε ήδη αποκτηθεί ιδιαίτερα μεγάλη προσωπική εμπειρία, που αξιολογήθηκε θετικά κατά τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία του τότε Υπουργείου Γεωργίας. Η εκ νέου συμφωνηθείσα αμοιβή συνέχιζε να υπολείπεται της τότε προβλεπόμενης από τις Συλλογικές Συμβάσεις του Κλάδου των μηχανικών. 7. Τον Αύγουστο του 2002, διαρκούσης της Σύμβασης Ανεξαρτήτων Υπηρεσιών, εγκρίθηκε από το τότε Υπουργείο Γεωργίας η χρηματοδότηση του Τοπικού Προγράμματος LEADER+ της Εταιρείας. Ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης στον εν λόγω Διαγωνισμό ήταν και η σύνθεση της προτεινόμενης Ομάδας Έργου, στην οποία συμμετείχα ως Συντονιστής. Ως εκ τούτου, ήταν αναγκαία η ανανέωση της Σύμβασής μου με την Εταιρεία για το επόμενο διάστημα, προκειμένου να συνεργαστούμε, όπως νομίμως είχε προβλεφθεί, και στην υλοποίηση του διάδοχου Προγράμματος LEADER+. 8. Η ανωτέρω ανανέωση έγινε στις 1-1-03 αρχικά για ένα έτος και στη συνέχεια σταδιακά μέχρι 31-12-08, χρόνο κατά τον οποίο εκτιμάτο ότι θα είχε ολοκληρωθεί το Πρόγραμμα LEADER+. 9. Εντός του 2008 η Εταιρεία, διαρκούσης της Σύμβασης Ανεξαρτήτων Υπηρεσιών για το LEADER+, η Εταιρεία μετατράπηκε σε «Αναπτυξιακή Εταιρεία ΟΤΑ» του Ν. 3463/06 και υπέβαλε, στο πλαίσιο σχετικού διαγωνισμού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τον Άξονα 4 - Προσέγγιση LEADER- του Προγράμ-ματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου (2007-2015), νέο Τοπικό Πρόγραμμα, για την υλοποίηση του οποίου πρότεινε Ομάδα Έργου, στην οποία με όριζε Υπεύθυνο. 10. Εν αναμονή των αποτελεσμάτων του Διαγωνισμού και λόγω εξάμηνης παράτασης του Προγράμματος LEADER+, του οποίου ήδη ήμουν ο Συντονιστής, στις 1-1-2009 η Σύμβαση Ανεξαρτήτων Υπηρεσιών παρατάθηκε μέχρι 30-6-09, όπως ήταν απαραίτητο (σημειώνεται ότι συμμετείχα ως μέλος της Επιτροπής Παραλαβών έργων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν στα μέσα Οκτωβρίου 2009). 11. Στις 30-6-2009, τυπική ημερομηνία λήξης του προγράμματος LEADER+, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση των επιτυχόντων στο Διαγωνισμό για τον Άξονα 4 του ΠΑΑ Ομάδων Τοπικής Δράσης, μεταξύ των οποίων είναι και η Εταιρεία-Εργοδότης μου, η οποία με είχε δηλώσει στο Υπουργείο ως (μελλοντικό) υπεύθυνο του εν λόγω Προγράμματος, με την καθιερωμένη από πριν σχέση εργασίας. 12. Στις 1-7-09, με σχετική απόφαση της Εταιρείας, η οποία γνώριζε πλέον ότι είναι δικαιούχος του νέου Προγράμματος LEADER, ανανεώθηκε η Σύμβασή μου Παροχής Ανεξαρτήτων Υπηρεσιών για το νέο πρόγραμμα μέχρι 31-12-09, ημερομηνία μέχρι την οποία εκτιμάτο ότι θα είχε εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ Λεπτομερειών, θα είχε υπογραφεί Σύμβαση μεταξύ Υπουργείου και Εταιρείας και η τελευταία θα ήταν σε πλήρη γνώση ειδικότερων, ενδεχομένως, όρων επιλεξιμότητας, περιορισμών και υποχρεώσεών της για την υλοποίηση του ανατιθεμένου Προγράμματος, που ίσως θα συμπαρέσυραν σε ανάλογη διαμόρφωση της μεταξύ μας σύμβασης, για την οποία ούτως ή άλλως είχε προβλεφθεί η δυνατότητα ανανέωσης μέχρι λήξεως του προγράμματος (δηλαδή μέχρι τέλους του 2015). Έτσι έχουν τα πραγματικά περιστατικά της μέχρι σήμερα δωδεκάχρονης συνεργασίας μου με την Εταιρεία, από τα οποία προκύπτουν συνοπτικά τα εξής: 1. Δεν υπήρξε χαριστική πρόσληψη, ούτε χαριστικές και ύποπτες ανανεώσεις συμβάσεών μου. 2. Οι διαδοχικές συμβάσεις αφορούσαν ομοειδές αντικείμενο του ιδίου προγράμματος, που παρακολουθούσε χρονικά τις προγραμματικές Περιόδους, χωρίς κενά. 2. Οι συνολικές αμοιβές μου (πλήρως ελεγμένες από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα Υπουργείου και ΕΔΕΛ και κατά 100% επιλέξιμες στο πλαίσιο του ιδίου προγράμματος (LEADER), το οποίο υπηρέτησα στα Β΄ και Γ΄ Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και πρόκειται (;) να υπηρετήσω και στην τρέχουσα Δ΄ Προγραμματική Περίοδο) ήταν μικρότερες από εκείνες που θα προέκυπταν από συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου, οι οποίες άλλωστε θα ήταν περισσότερες δεσμευτικές και για τις δύο πλευρές (εργοδότη και εργαζόμενο). 3. Η νόμιμη προσδοκία συνέχισης του μέχρι σήμερα εργασιακού καθεστώτος τουλάχιστον μέχρι ολοκληρώσεως του LEADER το 2015 είναι απολύτως νόμιμη και ηθική, λαμβανομένου υπ’ όψη ότι πρόκειται για την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών μου σε, ουσιαστικά, συνεχιζόμενο έργο, στο οποίο έχω ήδη επενδύσει 12 χρόνια σκληρής δουλειάς με αγάπη, συνέπεια και κατάθεση ψυχής, όπως η ίδια η φύση του έργου-προγράμματος απαιτεί. Έχοντας υπ’ όψη την παρούσα Νομοθετική Πρωτοβουλία για την «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων και καθολική υπαγωγή τους στον πλήρη έλεγχο του ΑΣΕΠ», θα παρακαλούσα να απαντήσετε στις εξής εύλογες ανησυχίες: Στην ισοπεδωτική περίπτωση κατά την οποία ισχύσει συλλήβδην η σχεδιαζόμενη Νομοθετική ρύθμιση και η Εργοδότριά μου, που είναι πλέον Αναπτυξιακή Εταιρεία ΟΤΑ, εξομοιωθεί, όπως δεν θα έπρεπε, με άλλες επιχειρήσεις των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού που χρηματοδοτούνται από αυτούς, και γενικευθεί η κατάργηση των συμβάσεων έργου ή παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, τί προβλέπεται για δεκάδες –εκατοντάδες περιπτώσεις σαν αυτή που σας περιέγραψα; Θα μείνουμε στο δρόμο, προκειμένου να μας αντικαταστήσουν σε μερικούς (;) μήνες νεοπροσληφθησόμενοι με ΑΣΕΠ; Γιατί άραγε; Και στην περίπτωση αυτή, ποιος βεβαιώνει ότι τα προγράμματα θα κυλήσουν γρήγορα και ομαλά; Θα …. επανακριθούμε άραγε από τον ΑΣΕΠ; Και σε περίπτωση που γίνει αυτό και επαναπροσληφθούμε με σχέση εξαρτημένης εργασίας, ποιός βεβαιώνει ότι η Εταιρεία μπορεί να συνεχίσει να προσφέρει εργασία σε πολυπληθές μόνιμο προσωπικό επ’ αόριστον; Μήπως έτσι, αντί να εμπεδώσουμε την αξιοκρατία – που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φαίνεται πουθενά να παρακάμφθηκε- μεγαλώσουμε επικίνδυνα τις στρατιές των «πιστών» στη θρησκεία του δημοσιοϋπαλληλικού εφησυχασμού; Σας ευχαριστώ πολύ Γιώργος Κωστούρος Πολιτικός Μηχανικός-Συγγραφέας