• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ' | 20 Μαΐου 2022, 16:03

    Τα μέλη της Ένωσης των Ελλήνων Εθνικών Εμπειρογνωμόνων (EL-CLENAD), οι οποίοι είναι αποσπασμένοι στα Ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Συμβούλιο της E.E.,Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, κ.α.), θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας το πάγιο ζήτημα της αξιοποίησής μας τόσο κατά τη διάρκεια της απόσπασής μας όσο και κατά την επιστροφή μας στις οργανικές μας θέσεις στην ελληνική δημόσια διοίκηση, με την λήξη αυτής. H Ένωσή μας είναι άτυπη, όπως και οι αντίστοιχες Ενώσεις Εθνικών Εμπειρογνωμόνων των λοιπών ευρωπαϊκών κρατών μελών και δεν αποτελεί σωματείο ή θεσμικό φορέα αλλά μια εθελοντική πρωτοβουλία για ανταλλαγή απόψεων σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος. Αποτελεί δε μέλος της διεθνούς Ένωσης Εθνικών Εμπειρογνωμόνων (CLENAD International) ενώ ένα μέλος μας έχει εκλεγεί Αντιπρόεδρος της. Mε βάση τα πρόσφατα στοιχεία που έχουμε συλλέξει, αυτή τη στιγμή είναι αποσπασμένοι σε υπηρεσίες της Ε.Ε. 80 στελέχη της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, η ανταλλαγή επαγγελματικής πείρας και γνώσεων στα θέματα των ευρωπαϊκών πολιτικών με την προσωρινή απόσπαση εμπειρογνωμόνων από τις διοικήσεις των κρατών μελών στις υπηρεσίες της Ε.E. είναι ιδιαιτέρως επιθυμητή (βλ. Commission Decision C(2008) 6866). Ως γνωστό, η πρόσκληση/ανακοίνωση των προς κάλυψη θέσεων Εθνικών Εμπειρογνωμόνων κοινοποιείται ταυτόχρονα σε όλα τα κράτη μέλη και η επιλογή τους πραγματοποιείται ανάμεσα σε δημόσιους υπαλλήλους από τις εθνικές διοικήσεις και των 27 κρατών μελών, μέσα από μια ανοικτή, διάφανη και απαιτητική διαδικασία αξιολόγησης από τις ίδιες τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες, που έχουν προκηρύξει την εκάστοτε προς πλήρωση θέση. Για την δε επιλογή τους, οι υπηρεσίες της Ε.Ε. συνεκτιμούν τις υψηλού επιπέδου γνώσεις και την προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία των προς απόσπαση Εθνικών Εμπειρογνωμόνων, γεγονός που καταδεικνύει ότι η εν λόγω διαδικασία αφορά σε στελέχη των εθνικών διοικήσεων των κρατών μελών με ιδιαιτέρως αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της θητείας τους στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., οι Αποσπασμένοι Εθνικοί Εμπειρογνώμονες (ΑΕΕ) αποκτούν πολύτιμη επαγγελματική εμπειρία και περαιτέρω κατάρτιση, εξειδίκευση και τεχνογνωσία σε θέματα ευρωπαϊκής δημόσιας διοίκησης καθώς και σε ζητήματα που άπτονται των επιμέρους ευρωπαϊκών πολιτικών και των αντικειμένων στα οποία απασχολούνται, δημιουργώντας παράλληλα ένα ευρύ δίκτυο επαφών στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Στοιχεία από τα οποία ωφελούνται πολλαπλά οι εθνικές διοικήσεις των κρατών μελών από τις οποίες αποσπώνται, τόσο κατά τη διάρκεια της απόσπασής τους,διαθέτοντας στελέχη τους στην καρδιά του κέντρου λήψης των ευρωπαϊκών αποφάσεων, όσο και με τη λήξη αυτής, αποκτώντας έμπειρο στελεχιακό δυναμικό σε νευραλγικούς τομείς και αντικείμενα των ευρωπαϊκών δημόσιων πολιτικών. Προκειμένου μάλιστα να μπορέσουν να επωφεληθούν από τις υψηλού επιπέδου γνώσεις και την αποκτηθείσα επαγγελματική εμπειρία των ΑΕΕ, ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. έχουν μάλιστα θεσπίσει ειδικά κίνητρα για την επιστροφή των ΑΕΕ στις εθνικές τους διοικήσεις με την λήξη της απόσπασής τους και την αξιοποίησή τους σε επιτελικές θέσεις. Αντίστοιχη νομοθετική διάταξη, η οποία προέβλεπε την εξομοίωση του χρόνου υπηρεσίας που διανύθηκε από αποσπασμένους υπαλλήλους στα όργανα της Ε.Ε., ίσχυε και στην Ελλάδα έως το 2018, οπότε και καταργήθηκε. Η επανεξέταση του ισχύοντος νομικού πλαισίου και η αναγνώριση της θητείας των ΑΕΕ στους ευρωπαϊκούς θεσμούς ως χρόνου άσκησης καθηκόντων θέσης ευθύνης θα επιτρέψει στην ελληνική δημόσια διοίκηση να ευθυγραμμιστεί πλήρως με την προσέγγιση που έχουν υιοθετήσει άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. (βλ. Γαλλία, Ιταλία). Πρωτίστως, όμως, σε μια τόσο κρίσιμη συγκυρία και ιστορική στιγμή, όπως το Σχέδιο Ανάκαμψης της Ευρώπης (‘NextGeneration EU’), θα επιτρέψει στην Ελλάδα της εξωστρέφειας, του εκσυγχρονισμού και της ανάσχεσης του brain drain, να επωφεληθεί από την τεχνογνωσία έμπειρων και προσοντούχων στελεχών της σε τομείς και πολιτικές, που η χώρα μας θα κληθεί να υλοποιήσει τα επόμενα χρόνια (πράσινη ανάπτυξη, ψηφιακός μετασχηματισμός, οικονομική ανάκαμψη και ανθεκτικότητα, κ.α.), επιτρέποντάς τους να επανενταχθούν δυναμικά στο στελεχιακό δυναμικό της χώρας, διεκδικώντας επάξια μια θέση ευθύνης προς όφελος του επιτελικού κράτους. Για τους λόγους που εκτέθηκαν ανωτέρω, αιτούμαστε την επαναφορά της νομοθετικής διάταξης της παρ. 5 του άρθρου 85 του Ν.3528/2007, η οποία προέβλεπε, ότι "ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων που διανύθηκε στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σε διεθνείς οργανισμούς, λαμβάνεται υπόψη και λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας σε θέση προϊσταμένου Τμήματος. Προκειμένου για υπαλλήλους που είχαν ασκήσει καθήκοντα προϊσταμένου Διεύθυνσης πριν την απόσπασή τους, το ανωτέρω χρονικό διάστημα λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας σε θέση προϊσταμένου Διεύθυνσης", ή τη νομοθετική πρόβλεψη αντίστοιχης διάταξης, που θα λαμβάνει υπόψη την ως άνω προϋπηρεσία στις κρίσεις για τις θέσεις ευθύνης.