• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΑΚΟΥΡ Α.' | 22 Μαΐου 2022, 10:44

    Για το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό της Ανεξάρτητης Αρχής «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ» θεσπίσθηκε από καθιδρύσεως ειδική μισθολογική μεταχείριση πλέον της καταβολής ειδικής πρόσθετης αμοιβής ερειδόμενη στη συνταγματική εξουσιοδότηση του αρθ. 101 Α και του αρθ. 103 παρ. 9 προς τον κοινό νομοθέτη αφενός για προσέλκυση Ειδικών Επιστημόνων αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων αφετέρου για διασφάλιση της από μέρους τους απρόσκοπτης και ανεξάρτητης άσκησης των καθηκόντων τους στο πλαίσιο της θεσμικής αποστολής της Αρχής. Η προσωπική διαφορά του αρθ. 27 του Ν. 4354/2015 (για όσους προσλήφθηκαν ή μετατάχθηκαν στην Αρχή στις προθεσμίες του Ν. 4569/2018, όπως τροποποιήθηκε μεταγενεστέρως) διαμορφώθηκε βάσει ακριβώς του προηγουμένως νομοθετημένου ειδικού μισθολογίου του Συνηγόρου του Πολίτη. Εν τούτοις, για τους νέους Ειδικούς Επιστήμονες οι οποίοι προσλήφθηκαν ή μετατάχθηκαν στην Αρχή για το μετά την ως άνω ημερομηνία χρόνο, συνέβη το εξής: Ο νομοθέτης εξακολούθησε να ανταποκρίνεται – και μάλιστα με μεγαλύτερη ένταση – στη συνταγματική του υποχρέωση κατά το σκέλος πρόσληψης - προσέλκυσης Ειδικών Επιστημόνων αυξημένων προσόντων, οι οποίοι καλούνται να ανταποκριθούν, σύμφωνα με το Ειδικό Περίγραμμα της Θέσης (job description), σε ιδιαίτερα απαιτητικά και υπερεντατικά κύρια και τακτικά καθήκοντα (ενδεικτικά: χειρισμός σημαντικού αριθμού αναφορών πολιτών διαβαθμισμένης δυσκολίας στο πλαίσιο της διαμεσολαβητικής αρμοδιότητας για περιπτώσεις παράνομης δράσης, κακοδιοίκησης ή παραβίασης δικαιωμάτων, σε πιεστικούς χρόνους - σύνταξη γνωμοδοτήσεων / εισηγήσεων / τεκμηριωμένη επιστημονική, συμβουλευτική ή τεχνική υποστήριξη σε θέματα της ειδικότητάς τους, πρόταση στρατηγικών και δράσεων και λήψη υπόψη παραγόντων αποτελεσματικής εφαρμογής μέσω της διαμόρφωσης εναλλακτικών σεναρίων, διεξαγωγή έρευνας, διενέργεια ελέγχων, αυτοψιών, εξέταση μαρτύρων, ανακριτικά καθήκοντα, συμμετοχή σε επισκέψεις κλιμακίων εντός και εκτός έδρας, βελτιωτικές, τροποποιητικές προτάσεις νομοθετικών ή κανονιστικών ρυθμίσεων για την εξάλειψη των φαινομένων αναποτελεσματικότητας, κακοδιοίκησης, χαμηλής ποιότητας παρεχομένων προς τον πολίτη υπηρεσιών, με σκοπό τη βελτίωση των σχέσεων κράτους – πολίτη, συμμετοχή σε σύνταξη συνόψεων διαμεσολάβησης και πορισμάτων, της ετήσιας και των ειδικών εκθέσεων της Αρχής) και σε πρόσθετα καθήκοντα (σεμινάρια, ημερίδες, συνέδρια, συναντήσεις εργασίας, συμμετοχή σε ομάδες έργου κλπ). Περαιτέρω, οι Ειδικοί Επιστήμονες απαιτείται να κατέχουν επαγγελματικές ικανότητες και δεξιότητες όπως οργανωτικότητα, μεθοδικότητα, αναλυτική και συνθετική ικανότητα, αντικειμενικότητα και αξιοπιστία, πρωτοβουλία και ανάληψη ευθυνών, επίδειξη συνεργατικού πνεύματος, δυνατότητα ευελιξίας και διαπραγμάτευσης, ικανότητα ανταπόκρισης σε αυστηρά χρονοδιαγράμματα, επαγγελματισμό και αποφασιστικότητα, εχεμύθεια και τήρηση απορρήτου ως προς τα στοιχεία στα οποία έχουν πρόσβαση στο πλαίσιο της έρευνας, ήθος και κοινωνική υπευθυνότητα. Σημειωτέον ότι ακριβώς λόγω της σπουδαιότητας των καθηκόντων τους, οι Ειδικοί Επιστήμονες υπόκεινται σε νόμω προδιαγεγραμμένη διαδικασία ειδικής αξιολόγησης της υπηρεσιακής τους επάρκειας με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια προκειμένου να διαγνωστεί ότι συνταυτίζεται η προσωπική σταδιοδρομία με τη συνεισφορά στο συνταγματικής περιωπής έργο του Συνηγόρου του Πολίτη. Παραταύτα, ο νομοθέτης, κοινός και κανονιστικός, παρέλειψε μη νομίμως να ανταποκριθεί στο έτερο σκέλος της συνταγματικής του υποχρέωσης, αυτό της διασφάλισης της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, νομιμοποιητικός λόγος της οποίας είναι η ανάγκη διαφύλαξης του δημοσίου λειτουργήματος που ασκεί, οι ιδιαίτερες απαιτήσεις των αρμοδιοτήτων του όσον αφορά στο χρόνο απασχόλησης, την ένταση και την ποιότητα της εργασίας, οι ιδιαίτερες ευθύνες που απορρέουν από την άσκηση των καθηκόντων, τα οποία δέον όπως εκτελούνται απερίσπαστα και ανεξάρτητα, υπό καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, την πολυετή πανεπιστημιακή και μεταπανεπιστημιακή εκπαίδευση των Ειδικών Επιστημόνων και την ανάγκη για διαρκή εκπαίδευση στην επιστήμη τους προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα πολυδιάστατα προβλήματα που ανακύπτουν από την κρατική ρύθμιση σε νευραλγικούς τομείς και αφορούν στο σύνολο των πολιτών. Η μη λήψη υπόψη της ειδικής προσωπικής και νομικής κατάστασης των Ειδικών Επιστημόνων που επιτελούν συνταγματικώς οριζόμενες διαμεσολαβητικές, γνωμοδοτικές, εισηγητικές και ελεγκτικές αρμοδιοτήτες και που ανέκαθαν σήμαναν τη μισθολογική τους διαφοροποίηση και η συλλήβδην ένταξή τους, χωρίς ειδική τεκμηρίωση, στο ενιαίο μισθολόγιο, έπληξε κατά κύριο λόγο τους προσληφθέντες – μεταταχθέντες νέους Ειδικούς Επιστήμονες οι οποίοι, λόγω της πρόδηλης αναντιστοιχίας των μισθολογικών αποδοχών τους με τα λειτουργικά καθήκοντα και τα προσόντα τους βιώνουν, κατά κύριο λόγο, την ανισότητα υπό τη μορφή της παραβίασης της υποχρέωσης του νομοθέτη να μεταχειρίζεται ανίσως άνισες καταστάσεις. Οι Ειδικοί Επιστήμονες του Συνηγόρου του Πολίτη, πλέον, εξομοιώνονται με τους λοιπούς υπαλλήλους του Δημοσίου παρ’ ότι δεν μεταβλήθηκε ο κεντρικός κορμός των αυξημένης απαίτησης αρμοδιοτήτων που ασκούν διαχρονικά ούτε εξέλειπε ο νομιμοποιητικός λόγος των αυξημένων αποδοχών τους για τη διασφάλιση του κύρους του συνταγματικού θεσμού. Περαιτέρω, οι νέοι Ειδικοί Επιστήμονες βιώνουν την ανισότητα και υπό τη μορφή της παραβίασης από το νομοθέτη της υποχρέωσης ίσης μεταχείρισης ίσων καταστάσεων, δοθέντος ότι μέσω της οριζόντιας εφαρμογής της διακηρυχθείσας ως «δημοσιονομικά ουδέτερης μεταρρύθμισης» του Ν. 4336/2015, διαφυλάχθηκαν οι υπέρτερες αποδοχές, μέσω της προσωπικής διαφοράς, αποκλειστικά και μόνο του τοποθετημένου έως το 2018 ΕΕΠ στην Αρχή με αποτέλεσμα να πλήττονται Επιστήμονες που παρ’ ότι απασχολούνται ακριβώς υπό τις ίδιες συνθήκες σε όμοια καθήκοντα, διαφέρει, απλώς, ο χρόνος τοποθέτησής τους, δεν λαμβάνουν ούτε στο ελάχιστο συγκρίσιμες αποδοχές. Διαπιστώνεται, συνεπώς, ότι ο νομοθέτης παραβίασε την αυτοτελή του υποχρέωση να μην διακινδυνεύει την ανεξαρτησία και την εύρυθμη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, η οποία απολαύει διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, με δικό της προϋπολογισμό κατά την εκτέλεση του οποίου διαθέτει πλήρη αυτονομία, υποκείμενη μόνο σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, μέσω της υποβάθμισης των αποδοχών του νέου Επιστημονικού Προσωπικού χωρίς να συντρέχει δημοσιονομικός λόγος για περικοπή του μισθολογικού κόστους της Αρχής και παρ’ ότι εξακολούθησε να αναζητείται η στελέχωση του Συνηγόρου του Πολίτη με νέο εξειδικευμένο και επιστημονικά άρτιο Προσωπικό, στο οποίο, εντούτοις, δεν εξασφαλίζεται επαρκές επίπεδο διαβίωσης ανάλογο του λειτουργήματός του. Ακολούθως, ο κοινός νομοθέτης παρέλειψε να θεσπίσει μεταβατικό πλαίσιο επεκτατικής εφαρμογής της διάταξης περί χορήγησης προσωπικής διαφοράς σε όλους τους Ειδικούς Επιστήμονες αδιακρίτως ημερομηνίας πρόσληψης, όπως ευχερώς έπραξε σε έτερες περιπτώσεις (π.χ. για το ΕΕΠ της Επιτροπής Ανταγωνισμού), ενώ ο κανονιστικός νομοθέτης έως σήμερα παραλείπει να χορηγήσει πρόσθετη ειδική αμοιβή σε συνάρτηση με την περιγραφή της θέσης καθηκόντων (job based remuneration), παρ' ότι πληρούνται άπασες οι προϋποθέσεις χορήγησης στους Ειδικούς Επιστήμονες του Συνηγόρου του Πολίτη. Εν συνόψει, δοθέντος ότι μέσω της προτεινόμενης διάταξης του Σχεδίου Νόμου καταπίπτει και το προηγουμένως προβαλλόμενο επιχείρημα «των αναγκών δημοσιονομικής προσαρμογής», ενώ διακηρυκτικός στόχος είναι «η αίρεση της αντίφασης που θα προκαλούσε το ενδεχόμενο να λαμβάνει ο υπάλληλος χαμηλότερες αποδοχές μολονότι εξελίσσεται υπηρεσιακά και ανέρχεται μισθολογικό κλιμάκιο», θα πρέπει κατά μείζονα λόγο να ενσωματωθεί στην τελολογία της διάταξης η άρση της αντίφασης της αναντίστοιχης συνάρτησης αποδοχών και υπηρεσιακής εξέλιξης των νέων Ειδικών Επιστημόνων του Συνηγόρου του Πολίτη, οι οποίοι θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο πεδίο εφαρμογής της δια της θεσπίσεως μεταβατικής ρύθμισης που να προβλέπει τη χορήγηση της προσωπικής διαφοράς, αδιακρίτως, από το χρόνο της πρόσληψης, χωρίς να ασκεί επιρροή ο χρόνος τοποθέτησης του Ειδικού Επιστήμονα στην Ανεξάρτητη Αρχή.