• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Ασίκης' | 24 Μαΐου 2022, 14:31

    Τα άρθρα 24, 25 και 26 αναφέρονται στο Σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων συνδεόμενο αντίστοιχα: - με τα Ετήσια Σχέδια Δράσης - με την υλοποίηση έργων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων - με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων Ενώ τα συγκεκριμένα άρθρα επιχειρούν να δώσουν κίνητρα για την υλοποίηση έργων αιχμής, κρίσιμων για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, εμφανίζουν μια σειρά ασαφειών και παραλείψεων, με την πιο εξόφθαλμη από αυτές την εξής: Στην αναφορά τους σε μια σειρά υπηρεσιών δυνητικών δικαιούχων του επιδόματος, παραλείπουν τις Υπηρεσίες Προγραμματισμού, οι οποίες εξ ορισμού, εκ του Νόμου και εν τοις πράγμασι επωμίζονται το συντριπτικά μεγαλύτερο βάρος - και των Στρατηγικών και Προγραμματικών Σχεδίων, καθώς έχουν την ευθύνη του μεσοπρόθεσμου και ετήσιου Επιχειρησιακού Προγραμματισμού - και της ωρίμανσης, Διαχείρισης και Υλοποίησης των έργων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», των Εθνικών, συγχρηματοδοτούμενων και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, - και την επίτευξη των Δημοσιονομικών Στόχων, καθώς αποτελούν τις αρμόδιες υπηρεσίες για την Στοχοθεσία και το κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης. Οι υπηρεσίες Προγραμματισμού, λόγω των ως άνω θεσμικών ρόλων τους, αποτελούν τις κατεξοχήν υπηρεσίες αιχμής του δημόσιου τομέα, κομβικής σημασίας για τους στόχους του νομοσχεδίου, της δημόσιας διοίκησης και κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας. Η οριζόντια δράση τους μάλιστα,τις εμπλέκει σε μια σειρά από κρίσιμους τομείς όπως τις υποδομές, την αγροτική ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την κλιματική αλλαγή, την οικονομική, αστική και κοινωνική ανάπτυξη, τις πολιτικές ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας, τις αναπτυξιακές συμπράξεις, τα επενδυτικά σχέδια, τα καινοτόμα έργα, την εξωστρέφεια. Απαιτεί επίσης το να συντονίζουν και να παρακολουθούν όλες τις υπόλοιπες υπηρεσιακές μονάδες στη λειτουργία, την υλοποίηση των σχεδίων και την επίτευξη των στόχων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε όλους τους θεσμούς που εμπεριέχουν επιβραβεύσεις για επιτυχημένες πολιτικές, επιδεικτικά έργα, υλοποίηση αναπτυξιακών έργων, οι Υπηρεσίες Προγραμματισμού είναι αυτές που έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Κατόπιν τούτων, με την παρούσα μορφή του νομοσχεδίου παρατηρείται η απόλυτη στρέβλωση των ίδιων του των προγραμματικών στόχων, καθώς τίθεται εκτός (ή υπό αμφισβήτηση) η κύρια υπηρεσιακή μονάδα με το οικείο αντικείμενο, ήτοι η μονάδα Προγραμματισμού. Επίσης, προκύπτει δευτερογενώς και μία ακόμη σημαντική παράλειψη των εν λόγω άρθρων, η αναφορά δηλαδή στο είδος των έργων, διότι από αυτό εξαρτάται και ποιες υπηρεσίες θεωρούνται εμπλεκόμενες. Δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί ως "Έργα" όχι μόνο τις υποδομές, αλλά και τις άυλες δράσεις, στις οποίες μάλιστα δίνει ισοδύναμη βαρύτητα, γεννάται η απορία εάν το νομοσχέδιο είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τη διεθνή πρακτική, ή - καθώς φαίνεται - περιορίζει την έννοια του όρου μόνο στις υποδομές. Διότι δεν γίνεται πουθενά αναφορά σε υπηρεσίες που ασχολούνται με λ.χ. με τη βιώσιμη κινητικότητα, τις πολιτικές κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης, κλπ. Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι για να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του νομοσχεδίου και η σχέση του με το παραγωγικό τμήμα του δημόσιου τομέα, και για να μην δημιουργηθούν εξαιρετικά διχαστικά και άδικα παραγόμενα, θα πρέπει κατ' ελάχιστο: - Στο άρθρο 25 "Σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων που εμπλέκονται σε έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και στην υλοποίηση έργων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων", να περιληφθούν ονομαστικά, με προτεραιότητα αναφοράς και ιδιαίτερη επισήμανση, οι υπηρεσίες Προγραμματισμού. - Στο ίδιο άρθρο θα πρέπει να γίνει καλύτερη διατύπωση, ώστε να διευκρινιστεί εάν περιλαμβάνονται όλοι οι υπάλληλοι των τεχνικών υπηρεσιών, ή μόνο αυτοί που εμπλέκονται στα συγχρηματοδοτούμενα έργα. - Θα πρέπει επίσης να διευκρινιστεί, εάν με τον όρο "τεχνικές υπηρεσίες" εννοούνται όλες οι υπηρεσίες τεχνικού αντικειμένου ή μόνο όσες φέρουν αυτό το όνομα. - Τέλος, εάν θα συμπεριλαμβάνονται υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών που θα συμμετέχουν στην υλοποίηση των έργων (π.χ. καθήκοντα επίβλεψης). - Να περιληφθούν στα κατάλληλα άρθρα (24, 25 ή 26) όλες οι υπηρεσίες που συμβάλλουν στους στόχους του νομοσχεδίου, είτε με θεματική ταξινόμηση ανά τομέα ευθύνης (λ.χ. κοινωνική πολιτική, βιώσιμη κινητικότητα, κλπ.), είτε με ταξινόμηση επιπέδου Διοίκησης (λ.χ. ΟΤΑ α' και β' βαθμού, κλπ.). Θεωρούμε ότι εάν δεν ενσωματωθούν εγκαίρως αυτές οι αλλαγές, το εν λόγω νομοσχέδιο θα πετύχει το ακριβώς αντίθετο από το στόχο του, δηλαδή αντί να δώσει κίνητρα για την εμπροσθοβαρή ανάπτυξη της χώρας, θα δημιουργήσει σοβαρές αδικίες, στρεβλώσεις και βαθύ διχασμό στους κόλπους του Δημόσιου Τομέα. Διότι ακόμα και εάν στο πνεύμα του νομοσχεδίου είναι η συμπερίληψη των παραπάνω υπηρεσιών, ο διττός τρόπος διατύπωσης, με επιλεκτική ονομαστική αναφορά κάποιων υπηρεσιών και ασαφή και αφηρημένη αναφορά στις λοιπές υπηρεσίες, δημιουργεί τεράστια περιθώρια εσφαλμένης και στρεβλής εν τέλει εφαρμογής.