• Σχόλιο του χρήστη 'ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ' | 11 Ιουνίου 2022, 09:23

    Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί, Επιπλέον της υπό θέσπιση διάταξης, η οποία αφορά την έγκριση ΜΟΝΙΜΩΝ κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και κρίνεται ως απολύτως θετική και αναγκαία, προτείνουμε να θεσμοθετηθεί και διάταξη αναφορικά με την έγκριση ΠΡΟΣΩΡΙΝΩΝ κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, καθώς η ισχύουσα σήμερα διάταξη είναι δυσλειτουργική και ταλαιπωρεί όποιους φορείς χρειάζεται να την εφαρμόσουν. Ειδικότερα, προτείνω να αποκτήσει πάγια βάση η διάταξη της παρ.7 του ά.65 του Ν. 4688/2020, η οποία θεσπίστηκε στα μέσα του 2020 λόγω covid-19 και η ισχύς της είχε παραταθεί έως τις 31.5.2021 χωρίς να ανανεωθεί έκτοτε. Η διατύπωση της προτεινόμενης διάταξης είναι η ακόλουθη: «Με Απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου Δήμου ή της οικείας Περιφέρειας, η οποία εκδίδεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57) και του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), και ύστερα από μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, είναι δυνατή η απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων σε οδούς αρμοδιότητάς τους, είτε για ορισμένες ώρες της ημέρας είτε για το σύνολο της ημέρας, καθώς και η προσωρινή απαγόρευση στάσης και στάθμευσης, υπό την προϋπόθεση ακώλυτης διέλευσης οχημάτων άμεσης ανάγκης και διέλευσης/στάσης/στάθμευσης οχημάτων μονίμων κατοίκων και ΑμεΑ. Με όμοια Απόφαση είναι δυνατή η δημιουργία προσωρινών πεζοδρόμων, προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας. Οι Αποφάσεις της περίπτωσης αυτής έχουν προσωρινό χαρακτήρα και ισχύουν μόνο για το έτος κατά το οποίο ελήφθησαν». Σε περίπτωση που η ανωτέρω πρόταση δεν γίνει δεκτή, θέλω να τονίσω ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα εξαιτίας της εσφαλμένης ερμηνείας που έχει υιοθετηθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες αναφορικά με την έννοια των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Ειδικότερα, η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών, με την υπ’ αριθμ πρωτ. ΔΟΥ/οικ/220/15.1.2015 Εγκύκλιό της, έχει αποδώσει, ΟΛΩΣ ΑΥΘΑΙΡΕΡΤΩΣ και σε προφανή αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα του ά.52 του Κ.Ο.Κ., την έννοια της «προσωρινότητας» μόνο σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις διάρκειας έως 48 ωρών και έχει υποδείξει στους λοιπούς φορείς (Δήμους, Περιφέρειες, Τροχαία κτλ) ότι για ρυθμίσεις με ισχύ πέραν των 48 ωρών, θα πρέπει να τηρείται η διαδικασία έγκρισης μόνιμων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Η ανωτέρω ερμηνεία είναι απολύτως εσφαλμένη, καθώς η έννοια της προσωρινότητας διακρίνεται από εκείνη της μονιμότητας αποκλειστικά με κριτήριο την ύπαρξη χρονικού ορίου ισχύος του υποκειμένου της και σε καμία περίπτωση με κριτήριο την χρονική απόσταση του ορίου αυτού (αρκεί να ανοίξει κανείς ένα λεξικό για να το διαπιστώσει ή να συγκρίνει με άλλες περιπτώσεις που η Διοίκηση χαρακτηρίζει ως προσωρινή μια άδεια). Η τήρηση της ανωτέρω ερμηνείας, οδηγεί στην πράξη σε τραγελαφικές καταστάσεις, όπου η έγκριση ρυθμίσεων διάρκειας ακόμα και τριών ημερών, αντί να γίνεται εύκολα και γρήγορα, να γίνεται με την ακόλουθη πολύμηνη διαδικασία: 1. ψήφιση κανονιστικής Απόφασης αρμοδίου Συλλογικού Οργάνου, 2. έλεγχος από την Υπηρεσία τεχνικού ελέγχου της Αποκ. Διοίκησης, 3. έλεγχος από την Υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας της Αποκ. Διοίκησης, 4. έγκριση από τον Συντονιστή Αποκ. Διοίκησης, 5. έγκριση από το ΓΚΛ, 6. έγκριση από τη Νομική Υπηρεσία της Κυβερνήσεως, 7. έκδοση ΦΕΚ από το Ε.Τ. Με τον τρόπο αυτό, βέβαια, η διαδικασία θεσμοθέτησης της ρύθμισης έχει πολλαπλάσια διάρκεια από την διάρκεια της ίδιας της ρύθμισης και προκαλεί απολύτως περιττή γραφειοκρατία και τεράστιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση επειγόντων και σύντομων έργων. Στην πραγματικότητα είναι κοινό μυστικό ότι συχνά απολύτως αναγκαίες προσωρινές ρυθμίσεις πέραν των 48 ωρών, όπως για έργα ή άλλες επιτακτικές ανάγκες, επιβάλλονται με τεχνάσματα (π.χ. διαδοχικές 48ωρες εγκρίσεις) ή εφαρμόζονται στο πεδίο χωρίς έγκριση. Ακόμα, δε, και με την θέσπιση της νέας ρύθμισης που θα θέσει ως όριο για την θεσμοθέτηση των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων τους δύο μήνες, ο παραπάνω παραλογισμός θα συνεχίσει να υπάρχει. Με την ρύθμιση που προτείνω το παραπάνω πρόβλημα θα λυθεί δια παντός με τον πλέον λειτουργικό τρόπο. Με εκτίμηση, Γιάννης Δημητριάδης, Δήμαρχος Πόρου