• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ' | 14 Φεβρουαρίου 2023, 15:53

    1. Σπεύδω, αφετηριακά, να διευκρινίσω ότι η ανάπτυξη που ακολουθεί αναφέρεται μόνο στα δημοτικά τέλη και δημοτικό φόρο, που αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων των δήμων, την προερχόμενη από τους διοικούμενους. Από την κατ’ αντιβολή εξέταση της ισχύουσας (α.ν. 344/1968) και της προτεινόμενης ρύθμισης (άρθρο 26 σχεδίου νόμου) αυτοθρόως προκύπτει ότι, παρά του αντιθέτου θρυλούμενα, καμία νομοθετική μεταβολή δεν επήλθε: και με βάση την ισχύουσα και με βάση την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται στο δήμο πενταετία για τη βεβαίωση της οφειλής και ακολούθως νέα πενταετία για την είσπραξή της. Συνεπώς, ο περί ου ο λόγος χρόνος δεν είναι η πενταετία όπως αναληθώς αναφέρεται στη μελέτη επιπτώσεων αλλά τουλάχιστον η πενταετία έως δεκαετία (στην περίπτωση που η βεβαίωση συντελέστηκε λίγο πριν τη λήξη της πενταετίας). Τούτο όμως διασπά την ενότητα της έννομης τάξης, ακόμα και καθομολογία του συντάκτη του σχεδίου νόμου (ο οποίος κατά τη μελέτη επιπτώσεων διατείνεται ότι η ρύθμιση συγκλίνει με την πενταετία παραγραφής που ισχύει έναντι του δημοσίου). 2. Μόνη νομοθετική μεταβολή επέρχεται για τους υποχρέους που «δεν υπέβαλαν δήλωση αναγκαίων στοιχείων ή υπέβαλαν δήλωση με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία» (άρθρο 25, παρ.2 σχεδίου νόμου): η ταμιακή βεβαίωση της οφειλής τους γίνεται εντός πέντε ετών και όχι εντός είκοσι, που προβλέπει το άρθρο 32 ν.4304/14. Όμως με τη συζητούμενη μεταβατική ρύθμιση του άρθρου 52, εντός δύο ετών από την ψήφιση του νόμου, εξακολουθούν να βεβαιώνονται και να εισπράττονται οφειλές υποχρέων «που έχουν υποβάλει ανακριβή στοιχεία» αν αυτές γεννήθηκαν από 1-1-2013 έως 31-12-2017. Το άρθρο 52 παρ. 2 καταλαμβάνει στο ρυθμιστικό του πεδίο, για το ανωτέρω χρονικό διάστημα, μόνο την προαναφερθείσα κατηγορία υποχρέων αφού για τους λοιπούς, λόγω παρόδου της πενταετίας δεν μπορεί να υπάρχει βεβαίωση και συνεπώς είσπραξη οφειλών. 3. Η παραπάνω ρύθμιση οδηγεί σε ανεπιεική αποτελέσματα για την υποκατηγορία υποχρέων που έχουν υποβάλει ανακριβή στοιχεία (εμφανίζεται στο λογαριασμό της ΔΕΗ το όνομα παλαιού χρήστη των υπηρεσιών της) για ακίνητα που για μακρό χρονικό διάστημα (και πάντως για το επίμαχο χρονικό διάστημα 2013-2017) έχουν ακίνητα κενά και μη ρευματοδοτούμενα, τα οποία εμφανίζουν στο λογαριασμό της ΔΕΗ το όνομα παλαιού χρήστη των υπηρεσιών της. Είναι σύνηθες φαινόμενο αυτοί οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, ιδίως όταν απουσιάζουν από τον τόπο που βρίσκεται το ακίνητο να έχουν αμελήσει είτε να υπαχθούν στη βραχεία προθεσμία απαλλαγής από τα τέλη του άρθρου 222 ν.4555/18 είτε να μεταβάλουν, το επι μακρόν εμφανιζόμενο και αναληθές, όνομα του παλαιού υποχρέου προς τη ΔΕΗ. Αυτοί θα θεωρηθεί ότι έχουν υποβάλει αναληθή στοιχεία και θα τους καταλογιστεί θηριώδες ποσό οφειλής για τα έτη 2013-2017 επί ακινήτου που είναι κενό, μη ρευματοδοτούμενο, μη υδροδοτούμενο κλπ 4. Συνεπώς, για την παραπάνω κατηγορία υποχρέων που δήλωσαν ανακριβή στοιχεία, επιβάλλεται ένα από τα δύο: ή να ταχθεί νέα προθεσμία για δήλωση του κενού (κατά τη ρύθμιση του ν.4555/18) από το χρονικό σημείο που επήλθε το αντικειμενικό γεγονός της διακοπής της ρευματοδότησης ή να εξαιρεθούν ρητά από την κατηγορία υποχρέων που έχουν υποβάλει ανακριβή στοιχεία για το παραπάνω χρονικό διάστημα. Σε διαφορετική περίπτωση προδήλως παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας, συστατικό στοιχείο μιας δικαιοκρατούμενης πολιτείας: η ποινική αξίωση της πολιτείας είναι 20ετία μόνο για τη διάπραξη κακουργημάτων και μάλιστα μόνο για όσα από αυτά απειλείται ως ποινή η ισόβια κάθειρξη. Ομοίως, η οικονομική αξίωση της πολιτείας θα ανατρέχει σε βάθος 20ετίας λόγω της τυπικής παράβασης μη δήλωσης του ακινήτου ως κενού.