• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Σούλης' | 22 Σεπτεμβρίου 2023, 09:02

    Σαν μόνιμο στέλεχος της δημόσιας διοίκησης που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη θέση επιστημονικού συνεργάτη σε ΟΤΑ Ά βαθμού, δεν θα ήθελα να σχολιάσω την πολιτική σκοπιμότητα της συγκεκριμένης απόφασης, αλλά να επικεντρωθώ σε θέματα εφαρμογής της συγκεκριμένης νομοθεσίας. Για αυτό το λόγο θα ήθελα να κάνω τις ακόλουθες βασικές παρατηρήσεις: Α) Ποια ήταν η σκοπιμότητα αιφνιδιασμού όλων των δημοτικών αρχών με την ανάρτηση της συγκεκριμένης διαβούλευσης σε προεκλογική περίοδο; Β) Με βάση τις προβλέψεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου, θα πρέπει να παρθούν αποφάσεις σχετικά με το ποιοι εποπτευόμενοι φορείς προτείνονται να παραμείνουν ως έχουν από τα απερχόμενα Δημοτικά Συμβούλια που θα δεσμεύουν τις επόμενες Δημοτικές Αρχές. Γ) Οι προϋπολογισμοί των Δήμων για το 2024 θα ολοκληρωθούν χωρίς να ληφθούν υπόψη οι αλλαγές αυτές. Δ) Τα χρονικά περιθώρια που δίνονται είναι απολύτως ανέφικτα. Για παράδειγμα ο Ν.5013/2023 έδινε ένα περιθώριο 2 ετών για τη σύσταση οργάνων διαχείρισης κίνδυνων και στο αρ, 24 της διαβούλευσης καλούνται οι δήμοι να έχουν ολοκληρώσει μια τέτοια διαδικασία, μαζί με την επικαιροποίηση του ΟΕΥ, εντός 6 μηνών. Ε) Το όλο σκεπτικό που επιβάλλει να γίνουν οι όποιες προπαρασκευαστικές ενέργειες κατάργησης των εποπτευόμενων φορέων αφού έχει ληφθεί η απόφαση για την κατάργηση τους κινείται σε λανθασμένη κατεύθυνση. Οπότε τίθεται το ερώτημα τι θα πρέπει να γίνει; Το κυριότερο είναι να αλλάξει όλο το πνεύμα του νομοθέτη και από τη διατύπωση «Τι κάνει ο κάθε δήμος αφού έχουν καταργηθεί οι φορείς» να μετατοπιστεί στο πνεύμα «Ποιες είναι οι προπαρασκευαστικές ενέργειες που θα πρέπει να κάνει κάθε δήμος μέχρι να καταργηθούν οι φορείς». Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες ενέργειες: • Ψήφισή νομοσχεδίου μέχρι το τέλος του έτους ( που θα προβλέπει ρητά την κατάργηση – με τις όποιες εξαιρέσεις θα υπάρξουν- και ισχύ 1/1/2025). • Φάση Α 1/1/2024-29/2/2024 o Έκδοση όλων των εξουσιοδοτικών διατάξεων και εγκυκλίων (ώστε να ρυθμιστούν άμεσα οι τεχνικές λεπτομέρειες και να γνωρίζουν οι δήμοι τι θα πρέπει ακριβώς να κάνουν) • Φάση Β 1/3/2024-31/7/2024 o Β1 1/3/2024-31/3/2024: Κατάθεση αιτημάτων από τους δήμους σχετικά με τους φορείς που προτείνεται να συνεχιστεί η λειτουργία τους ως έχει. o Β2 1/4/2024-31/07/2023 Απόφαση υπουργού σχετικά με τα αιτήματα, συνοδευόμενη από αιτιολογική έκθεση που θα τεκμηριώνει το όφελος που επιτυγχάνεται από την κατάργηση ή μη του συγκεκριμένου φορέα. • Φάση Γ 1/8/2024-31/10/2024 o Προπαρασκευαστικές διαδικασίες για την κατάργηση των φορέων (ουσιαστικά όσα προβλέπονται στη παρ. 3 του αρ. 24 της διαβούλευσης) • Φάση Δ 1/11/2024-31/12/2024 o Διαδικασίες ενσωμάτωσης των καταργημένων των φορέων στη λειτουργία του Δήμου (αρμοδιότητες, προσωπικό, σύνταξη προϋπολογισμού…) o Έκδοση νέου ΟΕΥ, αλλά με την βασική προϋπόθεση ότι θα έχει εκδοθεί ο νέος κώδικάς για την Αυτοδιοίκηση (στη διαβούλευση στην παρ. 5 του αρ. 24 υπάρχει η πρόβλεψη να ψηφιστεί νέος ΟΕΥ μέχρι τα τέλη Ιουνίου, ενώ η Υφυπουργός Εσωτερικών, στον λόγο της στην τελετή βράβευσης των OTA AWARDS 2019-2023, δεσμεύτηκε ότι μέχρι τέλους του 2024 θα εκδοθεί ο νέος κώδικας. Θεωρώ ότι είναι εντελώς άστοχο να καλούνται οι Δήμου να επικαιροποιήσουν τους ΟΕΥ, χωρίς να έχει εκδοθεί ο νέος κώδικας). Εν κατακλείδι, δεν μπορώ να κατανοήσω για ποιο λόγο να υπάρχει τόση βιασύνη και προχειρότητα. Ο τρόπος με τον οποίο συντάχθηκε το συγκεκριμένο κείμενο υποδηλώνει έλλειψη οποιασδήποτε απλής, δομημένης και συνεπούς σκέψης με βάση τις προβλέψεις του Business Management και του Change Management.