Αρχική Αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, σύσταση Ελληνικού Κέντρου Εμπειρογνωμοσύνης...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (άρθρα 49-60)Σχόλιο του χρήστη Γεωργιάδης Γεώργιος | 10 Ιουλίου 2025, 00:44
Άρθρο 56 Η αντικατάσταση των υφιστάμενων Πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων και Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου από ένα κεντρικό ενιαίο Πειθαρχικό Συμβούλιο Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα δείχνει σαφή διάθεση να υπαχθεί η πειθαρχική δικαιοδοσία υπό κεντρική διοίκηση. Θα κληθεί ένα πολυμελές όργανο από στελέχη του ΝΣΚ που είναι ένα όργανο που εκδίδει γνωμοδοτήσεις (ούτε καν γνωματεύσεις) να αποφασίζει για την πειθαρχική αξιολόγηση υπαλλήλων σε όλη την επικράτεια. Το ΝΣΚ γενικότερα απαρτίζεται από στελέχη που δεν διορίζονται μέσω ΑΣΕΠ αλλά με εξετάσεις κατόπιν προκήρυξης που εκδίδει το ίδιο το ΝΣΚ (καλή ώρα όπως η Σχολή Δικαστών) διενεργεί το ΝΣΚ αξιολογεί το ΝΣΚ και αποφασίζει το ΝΣΚ. Απολαμβάνουν δεν το ίδιο προνομιακό ειδικό μισθολογικό καθεστώς με το δικαστικό προσωπικό της χώρας χωρίς να αναλαμβάνουν κάποια ευθύνη για τις αποφάσεις που γνωμοδοτήσεις που εκδίδουν - σε αντίθεση με τους δικαστές που φέρουν την ευθύνη των αποφάσεων τους και αξιολογούνται γι' αυτές. Ειδικά η κεντρική του Υπηρεσία είναι εντελώς αποστεωμένη και αποκομμένη από την επαφή με κοινό ή/και επαγγελματίες (δικηγόροι, μηχανικοί κλπ). Συνεπώς με ποια εμπειρία θα κληθούν αυτά τα στελέχη να αξιολογήσουν πειθαρχικά υποθέσεις η πλειοψηφία εκ των οποίων προέρχεται από καταγγελίες πολιτών/επαγγελματιών κατά ΔΥ? Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στις σοβαρές αλλά και στις διεθνείς δικαστικές εμπλοκές που έχει το ελληνικό κράτος προσλαμβάνει ιδιωτικά γραφεία για νομική υποστήριξη/εκπροσώπηση. Να σημειωθεί ότι το ΝΣΚ δεν είχε ποτέ ιδιαίτερη εμπειρία στην πειθαρχική αξιολόγηση υπαλλήλων πέραν των δικών του. Αυτό μεταξύ άλλων καθιστά προφανή την αδυναμία των στελεχών του να αξιολογήσουν ουσιαστικά και σε βάθος υποθέσεις που λαμβάνουν χώρα κάτω από τις όποιες ιδιαιτερότητες έχει κάθε περιοχή της επικράτειας εκτός Αθηνών. Συν τοις άλλοις το ΝΣΚ υπάγεται απευθείας στον εκάστοτε ΥΠΟΙΚ και όχι στο ΥΠΕΣ οπότε ανακύπτει ένα ζήτημα κατά πόσο θα συνεργαστεί αρμονικά με άλλο υπουργείο δεδομένου ότι η κουλτούρα του ΝΣΚ είναι ότι λειτουργεί ως ένα είδος ανεξάρτητης αρχής που για τυπικούς λόγους υπάγεται στο ΥΠΟΙΚ. Θα ήταν γόνιμο και εποικοδομητικό να δημιουργηθούν πειθαρχικά όργανα με πολυδιάστατη σύνθεση (δικαστές, ανώτατα στελέχη ΔΥ, κοινωνικοί εταίροι, εκπρόσωποι επιμελητηρίων κα) σε κάθε περιφέρεια ώστε να έχουν άμεση εικόνα και αντίληψη τα στελέχη των πειθαρχικών οργάνων προκειμένου να αξιολογούν έχοντας υπόψη προβληματικές καταστάσεις σε πρακτικό επίπεδο και όχι απλά με όρους στυγνής θεωρίας.