• Σχόλιο του χρήστη 'E.K.' | 29 Δεκεμβρίου 2009, 00:46

    Μια ιδιαίτερη κατηγορία αλλοδαπών που δικαιούνται θετική διακριτική μεταχείριση όσον αφορά στην ιθαγένεια είναι οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες (κατά την έννοια της Σύμβασης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων) και οι ανιθαγενείς (για τους οποίους ισχύει η ειδικότερη Σύμβαση του ΟΗΕ του 1954 για το Καθεστώς των Ανιθαγενών). Ο ισχύων Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας προβλέπει ειδικότερα για τη διάρκεια διαμονής στην Ελλάδα πριν αιτηθούν την πολιτογράφησή τους (πέντε έτη). Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν έχει λάβει υπόψη την κατηγορία των προσφύγων και των ανιθαγενών που ως ενήλικοι αδυνατούν να υπαχθούν για αντικειμενικούς λόγους στις ευεργετικές διατάξεις του. Σημειώνεται σχετικά ότι ο μεν πρόσφυγας έχει ιθαγένεια (επί της οποίας δεν επιδρά η αναγνώριση του προστατευτικού καθεστώτος της Σύμβασης του 1951 στο πρόσωπό του), πλην όμως αυτή είναι ανενεργή αφού λόγω φόβου δίωξης αδυνατεί να προσφύγει στις αρχές της χώρας του αιτούμενος προστασίας ο δε ανιθαγενής στερείται παντελώς ιθαγένειας. Επομένως, είναι αναγκαίο να προβλεφθούν ειδικότερα: α) η ελάχιστη διάρκεια της νόμιμης διαμονής του αναγνωρισμένου πρόσφυγα και / ή του ανιθαγενούς προκειμένου να αιτηθεί την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας με πολιτογράφηση β) να προβλεφθεί η εξαίρεση των προσφύγων και των ανιθαγενών από την υποχρέωση καταβολής παραβόλου (δηλαδή να ισχύει ό,τι για τους ομογενείς και τους πολίτες κρατών μελών της ΕΕ).