• Σχόλιο του χρήστη 'Τάκης Σπετσιώτης' | 20 Οκτωβρίου 2009, 16:06

    Θα ήθελα να προσθέσω και κάποια άλλα στοιχεία, για θέματα δεν αναπτύχθηκαν αρκετα. Ο στρατός διαθέτει πολύ ενεργοβόρα και κακής ποιότητας παλαιά οχήματα, τα οποία θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από 100% ηλεκτρικά ή έστω 80-20 υβριδικά. Για παράδειγμα τα φορτηγά STEYR / REO που χρησιμποιηεί κατά κόρον ο στρατός για ψύλλου πήδημα (πχ πάει το άγημα να σηκώσει τη σημαία 2 φορές τη μέρα με ΣΤΑΓΙΕΡ 5 ΤΟΝΟΥΣ εντός πόλης (σε πολλές πόλεις), ενώ θα μπορούσε να έχει πουλμανάκι στρατιωτικό (σε κάποια μέρη γίνεται) ή 4χ4 για δύσβατα σημεία, που καίει λιγότερο από το παμπάλαιο ΣΤΑΓΙΕΡ) Επίσης ως πότε ορισμένες μονάδες θα έχουν ΑΚΟΜΑ καναδέζες (Chevrolet από την εποχή του Βιετνάμ) ή ακόμα και τζιπάκια Μ100!!! Χάρη στο φιλότιμο των φαντάρων-μηχανικών και αξιωματικών κρατιούνται ακόμα αυτά τα οχήματα σε χρήση. Ακόμα και τα "κλασικά" G τζιπάκια-πετρέλαιο της Mercedes είναι ενεργοβόρα. Πάνε πχ και παίρνουν το πολιτικό προσωπικό με τζιπάκι, αντί με πουλμανάκι που καίει λιγότερο γιατί δεν έχει τρακτερωτά λάστιχα και μεγάλο βάρος. Ο εκάστοτε Στρατηγός στη Χαλκίδα, έχει αμάξι και οδηγό, για να τον πάει 100 ΜΕΤΡΑ από το μόνιμο σπίτι που νοικιάζει εδώ και χρόνια η Σχολή Πεζικού για τους διοικητές, ακριβώς απέναντι από της σχολή! Βαριούνται να περπατήσουν 100 μέτρα? Ολα αυτά αθροιστικά επί χιλιάδες οχήματα, είναι ΤΡΥΠΕΣ πολλών εκ ευρώ που θα μπορούσαν να πάνε σε επαναχρηματοδότηση στρατιωτικών ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ και όχι δαπανών (σπατάλης). Για απλές μετακινήσεις, Στρατός ξηράς, Αεροπορία, Ναυτικό, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Δημοτική αστυνομία, Νομαρχιακά-Δημοτικά παραρτήματα και υπηρεσίες αλλά και ΔΕΚΟ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, κλπ θα έπρεπε να έχουν 90% ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ οχήματα, και 10% υβριδικά / συμβατικά. Να πώ επίσης, ότι έχοντας στην κατοχή μου στο παρελθόν οχήματα turbo χαμηλού / μεσαίου κυβισμού ΔΕΝ ΚΕΡΔΙΣΑ ΤΙΠΟΤΑ. Είναι αστικός μύθος ότι λίγα κυβικά + τούρμπο (πχ Smart) είναι οικονομικά. Υπερτροφοδότηση σημαίνει ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ στην ίδια μονάδα χρόνου, άσχετα αν παράγεται μεγαλύτερο έργο από τον κινητήρα που προσδίδει καλύτερες επιδόσεις σε συνδιασμό με το χαμηλό βάρος. Η κατανάλωση παραμένει μεγαλύτερη. Γερμανικές βιομηχανίες την έχουν "πατήσει" σε αυτό το θέμα κατ επανάληψη, γιατί μειώνει σημαντικά την αξιοπιστία του κινητήρα, και το χρόνο ζωής του αυτοκινήτου, και αυξάνει τα μέρη το οχήματος, τα ανταλακτικά και το κόστος συντήρησης. Επίσης δεν είδα πουθενά να γίνεται αναφορά για την πιο σημαντική παράμετρο που βάζουμε σε μελέτες σκοπιμότητας όταν κάνουμε e-procurement, και είναι το TOTAL COST of OWNERSHIP (TCO), το βασικότερο στοιχείο που χρησιμοποιούμε σε μελέτες για αγορά τεχνολογίας και υλικού στις πολυεθνικές. Δηλαδή πόσο η Χ λύση κοστίζει ΣΥΝΟΛΙΚΑ στο Ελ.Δημόσιο (και κατ επέκταση στον Ελ. πολίτη) σε σχέση με την Υ, Ζ, λύση. πχ αν ένα ζευγάρι λάστιχα ειδικού τύπου, πρέπει να το αγοράζει η πυροσβεστική κάθε μήνα, τότε ΔΕ ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΤΟ ΟΧΗΜΑ, όχι το λάστιχο, και είναι λάθος επιλογή οχήματος. Στα υβριδικά το κόστος είναι μεγάλο στην αρχή (αξία αγοράς) ενώ στα οχήματα με κινητήρα εσωτ. καύσης που μετατρέπονται να καίνε υδρογόνο από on-the-fly ηλεκτρόλυση στο τεπόζιτο, είναι κατά μέσο όρο 1.000 ευρώ ανά μετατροπή + εργατικά+ΦΠΑ, τα οποία θα μπορούν να εκπίπτουν-επιδοτούνται στα πλαίσια της "πράσινης ανάπτυξης". Η καμπύλες οικονομίας δε όσον αφορά τα ηλεκτρικά είναι ακόμα καλύτερες, γιατί 1ον τα οχήματα έχουν 500 μηχανηκά μέρη λιγότερα, η ροπή του κινητήρα είναι άμεση, 2ον η συντήριση ευκολότερη, και 3ον δεν χρειάζονται επανεκπαίδευση οι μηχανικοί στα συνεργεία για να τα μάθουν, όπως συμβαίνει με τα πιο πολύπλοκα υβριδικά. Και βέβαια είναι αντιδημοκρατικό να επωφελούνται μόνο 2-3 εταιρείες εισαγωγής-εμπορίας, όταν με τα ηλεκτρικά μπορούν να ασχοληθούν ΟΛΑ ΤΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ και να βγάλουν μεροκάματο. Τα ηλέκτρικά σαφώς και κάνουν μια μικρή αλλά στανταρ συντήρηση (βαλβολίνες, υγρά φρένων, κλιματισμός, φίλτρα καμπίνας, ηλεκτρικά, κλπ) τα οποία ΕΤΣΙ ΚΙ ΑΛΛΙΩΣ, είναι αυτά που ζούν τα περισσότερα συνεργεία. Από εκεί προέρχεται το 80% του κύκλου εργασιών τους. Τέλος θα πρότεινα να σοβαρευτούμε επιτέλους στο θέμα ελληνικής βιομηχανίας οχημάτων. Σε τί υστερούμε από τους Τσέχους (SKODA) ή τους Ιισπανούς (SEAT)? ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ. Ούτε εκείνοι είχαν μοντέρνα υποδομή, την πήραν από τους Γερμανούς (VW-AUDI). Και διαθέοτυν έτσι βιομηχανία εδώ και χρόνια. Θα μπορούσαμε κάλλιστα να κάνουμε το ίδιο, έστω και σε κλίμακα. Π.χ. να αντικαταστήσουμε τα ασκόπως υπάρχοντα ΒΑΡΕΑ ΟΧΗΜΑΤΑ (που πολλοί μπερδεύουν με τα ΒΑΡΕΟΥ ΤΥΠΟΥ - καμμία σχέση) με νέα οχήματα, ελαφρύτερα (με πλαίσιο απο σωληνωτό χρωμιο-μολυβδαίνιο) - που είναι φθηνότερο στο σύνολο προμήθειας υλικού ώς προς το τελικό βάρος και αντοχή- συντήρηση (λιγότερη συντήρηση-ταχύτατη / φθηνότερη επισκευή ) και αντί λαμαρίνας, να γίνεται χρήση νέων υλικών όπως το βιοδιασπάσιμο πολυμερές με άνθρακα (CFRP) που χρησιμοποιείται στους προφυλακτήρες νέας γενιάς. Ακόμα και υλικά όπως τα ανθρακονήματα-κέβλαρ (για τα στρατιωτικά οχήματα ειδικά) είναι μύθος ότι είναι ακριβά. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι ρολό 8τμ αρκετό για 1 όχημα κοστίζει 80 ευρώ μέσω internet. Φανταστείτε πόσο φθηνότερα θα το αγόραζε το κράτος σε ποσότητες. Η μετατροπή των στρατιωτικών φορτηγών & απορριματοφόρων που έτσι και αλλιώς δεν κάνουν παρά στάνταρ χλμ και διαδρομές θα μπορούσε να είναι μια πολύ καλή αρχή. Δεν έχει κανένα νόμα πχ ένα ΣΤΑΓΙΕΡ του στρατού να βγαίνει πχ από μια μονάδα στη Μυτιλήνη, να κάνει 150χλμ πηγαινε-έλα, για να πάρει προμήθειες (ΟΝΙΑ) και να χρειάζεται για αυτό ένα όχημα 5 ΤΟΝΩΝ. Θα μπορύσε να είναι ηλεκτρικό και τις 3 ώρες που ΚΑΘΕΤΑΙ μέχρι να γυρίσει πίσω, να φορτίζει με ρεύμα από ανεμογενήτρια. Η τα τζιπάκια που πάνε περίπολο και κυνηγάνε λαθρομετανάστες ή επίσκεψη στα φυλάκια για αλλαγή φρουράς και προμήθειες. Αυτά μπορούν να είναι ηλεκτρικά. Να υπενθυμίζω άλλωστε ότι αν γίνόταν ποτέ πόλεμος ο στρατός μπορεί να επιτάξει ότι όχημα θέλει, οπότε ας μη στεναχωριούνται ορισμένοι που θα βρούμε μπρίζες να φορτίσουμε. Η ίδια τακτική, μπορεί να εφαρμοστεί και σε σκάφη του λιμενικού. Για στάνταρ δρομολόγια, όπου μπορεί να προβλεφθεί η μέση-τυπική χλμ απόσταση, μπορεί να βγεί μοντέλο αντικατάστασης με υβριδικά-ηλεκμτρικά μοτέρ, που θα αρκούν για αυτές τις αποστάσεις.