• Σχόλιο του χρήστη 'Re.De-Plan AE Consultants, Σύμβουλοι Επιχειρήσεων' | 16 Σεπτεμβρίου 2019, 17:54

    Πολύ σημαντική η προσπάθεια βελτίωσης του Ν.4608/2019 για τις Στρατηγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις, σε πλείστα όσα σημεία του νομοθετήματος. Ενδεικτικά αναφέρεται ως ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η απόφαση για την μεταφορά της αδειοδοτικής αρμοδιότητας μεγάλων επενδυτικών σχεδίων στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, εφόσον οι καθ’ ύλην αρμόδιες δομές καθυστερούν επί μακρόν και αναιτιολόγητα. Εξίσου σημαντική είναι και η δυνατότητα που θεσμοθετείται για τη χορήγηση αποκλίσεων ή εξαιρέσεων από το καθεστώς και τους όρους δόμησης, όταν πρόκειται για επενδύσεις υψηλού δημοσίου συμφέροντος. Η θέσπιση όρων, διαδικασιών και προθεσμιών λειτουργία της διοίκησης και των στελεχών της, θεσμοθετώντας πειθαρχικές και διοικητικές συνέπειες αποτελεί μία κρίσιμη διάταξη που, εφόσον εφαρμοστεί ορθά, θα αποτρέψει τα διοικητικά εμπόδια και άλλες εμπλοκές που οδηγούν συχνά σε μεγάλες καθυστερήσεις ή/και στην ακύρωση επενδυτικών σχεδίων. Προτείνεται η γενίκευση της εν λόγω διάταξης και εκτός του πεδίου των Στρατηγικών Ιδιωτικών Επενδύσεων, προς υποστήριξη και των λοιπών επενδύσεων. Στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης προτείνεται: 1.H επανένταξη των επενδύσεων των Επιχειρηματικών Πάρκων στις Στρατηγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις με τις προϋποθέσεις που κατωτέρω αναφέρονται, όπως εξάλλου είχε διατυπωθεί και κατατεθεί αρμοδίως από την ΚΕΕ 2. Θεσμοθέτηση προέγκρισης Στρατηγικής Ιδιωτικής Επένδυσης στο όνομα συμβουλευτικών εταιρειών ή εταιρειών real estate Συγκεκριμένα: 1) Ένταξη επενδυτικών σχεδίων Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν.3982/2011 στο καθεστώς των Στρατηγικών Ιδιωτικών Επενδύσεων Αιτιολογία Με το εδαφ. (ε) του άρθ. 1 του Ν.4146/2013, τα Επιχειρηματικά Πάρκα του Ν.3982/2011, με προϋπολογισμό άνω των 5 εκ. €, συμπεριλαμβάνονταν στις Στρατηγικές Ιδιωτικές Επενδύσεις. Η εν λόγω διάταξη, απολύτως ατεκμηρίωτα και αναιτιολόγητα, καταργήθηκε στο νέο νόμο των Στρατηγικών Επενδύσεων (Ν.4608/2019), παρά την ριζική αντίθεση των φορέων της αγοράς και τις προτάσεις που είχαν καταγράφει στη διάρκεια της διαβούλευσης. Οι λόγοι που απέτρεψαν τη εφαρμογή του Ν.4146/2013,κατά τη διάρκεια ισχύος του, τόσο για τα Πάρκα όσο και για άλλες μεγάλες επενδύσεις, ήταν κατά κανόνα τα υψηλά κόστη ένταξης και η αναποτελεσματική διοικητική πρακτική που καταγράφηκε, σε συνδυασμό με τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν από την οικονομική κρίση. Με την ψήφιση του Ν.4608/2019 και τη μείωση της σχετικής δαπάνης διαχειριστικής αμοιβής και του ρυθμού απόδοσης της, αναμένεται να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για την αξιοποίηση του απ την αγορά και για επενδύσεις σε Ε.Π. Για το λόγο αυτό προτείνεται η επαναφορά της εν λόγω διάταξης στο Ν. 4608/2019, ώστε οι επενδύσεις Επιχειρηματικών Πάρκων να μπορούν να λάβουν τα κίνητρα των άρθρων 11 και 13, που αφορούν στη χωροθέτηση και την ταχεία αδειοδότηση, περιοριστικά. Προς επιβεβαίωση αυτής της αναγκαιότητας, τονίζεται ότι οι εν λόγω επενδύσεις, εκτός από τις προφανέστατες ωφέλειες χωροταξικής και περιβαλλοντικής ευνομίας που διασφαλίζουν, δημιουργούν, δυναμικά, εκατοντάδες θέσεις εργασίας για εκατοντάδες επιχειρήσεις που μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτά. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρεται ότι σε ένα Πάρκο με προϋπολογισμό 5 εκ. €, με έκταση 500 στρ., μπορούν να εγκατασταθούν περισσότερες από 175 επιχειρήσεις, με μέση επιφάνεια εκμετάλλευσης 2 στρέμματα/ επιχείρηση , με προϋπολογισμό, σε πλήρη ανάπτυξη του Πάρκου, να υπερβαίνει τα 350 εκ. € και με πρόβλεψη εκατοντάδων (ή/και χιλιάδων) θέσεων εργασίας. Συμπερασματικά, η βελτίωση των όρων υπαγωγής και προώθησης των Στρατηγικών Επενδύσεων που επήλθε με τον Ν.4608/2019 και βεβαίως η μείωση της διαχειριστικής αμοιβής, θα αποτελέσει σημαντικό κίνητρο για την υπαγωγή Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν.3982/2011, στο νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση του χρόνου, άρα και του κόστους, αδειοδότησης τους, που σήμερα διαρκεί 3 έως 5 έτη, και γενικότερα θα συμβάλει στην ανάπτυξη σημαντικών επενδύσεων στον τομέα αυτό. Πρόταση Νόμου Προσθήκη εδαφ. (ε) στην παραγ. 2 στο Άρθ.10 και αναρίθμηση του εδαφ. (ε) του Ν.4608/2019 «ε) «Στρατηγικές επενδύσεις χωρικής οργάνωσης των επιχειρήσεων», οι οποίες αφορούν στην ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν3982/11 με συνολικό προϋπολογισμό άνω των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5 εκ. €). Οι επενδύσεις της κατηγορίας αυτής μπορούν να λάβουν τα κίνητρα των άρθρων 2 και 4 του παρόντος, διαζευκτικά ή σωρευτικά και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Φορέα επένδυσης (ΕΑΝΕΠ).» 2) Θεσμοθέτηση προέγκρισης Στρατηγικής Ιδιωτικής Επένδυσης στο όνομα συμβουλευτικών εταιρειών ή εταιρειών real estate Αιτιολογική έκθεση Η πρόταση αφορά στη θεσμοθέτηση της δυνατότητας ωρίμανσης και προέγκρισης Στρατηγικής Επένδυσης, επί ακινήτων από συμβουλευτικές εταιρείες ή εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων (real estate) κ.λπ. που έχουν πληρεξουσιότητα από τον ιδιοκτήτη ακινήτου, αλλά δεν έχουν βεβαιωμένη διαθεσιμότητα επενδυτικού φορέα. Η διάταξη αυτή αποσκοπεί στο να δημιουργηθεί μία νέα οικονομική δυναμική στις επιχειρήσεις ανάπτυξης ακινήτων, οι οποίες θα μπορούν να αναλαμβάνουν το ρίσκο και την ευθύνη, να ωριμάζουν ακίνητα σε επίπεδο προέγκρισης Στρατηγικής Επένδυσης, υποβάλλοντας τον κατάλληλο φάκελο προς αξιολόγηση. Η δυνατότητα αυτή, θα δημιουργήσει με τη σειρά της, νέα δυναμική προσέλκυσης επενδυτών, κυρίως από το διεθνή χώρο, οι οποίοι (επενδυτές) διατυπώνουν σταθερά τις επιφυλάξεις τους να ασχοληθούν με επενδύσεις επί ακινήτων, χωρίς την κατάλληλη ωριμότητα, δηλαδή ακινήτων “green field”. Πρόταση Νόμου Προσθήκη παραγ. 3 στο Άρθ. 17 του Ν.4608/2019, ως εξής: «Συμβουλευτικές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις ανάπτυξης και αξιοποίησης ακινήτων μπορούν να καταθέτουν φάκελο επενδυτικής πρότασης επί ακινήτου, για το οποίο διαθέτουν συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο από τον ιδιοκτήτη του για την ωρίμανση, διαχείριση και ανάπτυξη του, ως Φορείς διαχείρισης του ακινήτου, χωρίς απαραίτητα να διαθέτουν τη στήριξη συγκεκριμένου επενδυτή. Στη περίπτωση αυτή τα ζητούμενα στοιχεία της παρ.1 του εδαφ. α του Άρθρου 16 που κατατίθενται περιορίζονται στο Επιχειρησιακό σχέδιο (master plan) της επένδυσης, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, περιγραφή της επένδυσης, περιγραφή των επί μέρους επενδύσεων με ειδικότερη αναφορά στην πλήρωση των κριτηρίων του άρθρου 10 του παρόντος σχετικά με την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, την καινοτομία, την εξωστρέφεια, την υψηλή προστιθέμενη αξία και την περιβαλλοντική προστασία, περιγραφή του τρόπου που προτείνεται για την υλοποίηση του έργου, περιγραφή των επί μέρους δραστηριοτήτων και των υπηρεσιών που θα παρασχεθούν, περιβαλλοντικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά των ακινήτων που προβλέπονται στο σχέδιο καθώς και τίτλοι κυριότητας (ενδεικτικά αγοραπωλητήρια συμβόλαια, παραχωρητήρια κυριότητας κλπ) του φορέα της επένδυσης, ή μισθωτήρια κατά τα άρθρα 574 ΑΚ – 618 ΑΚ διάρκειας τουλάχιστον τριάντα (30) ετών, ή παραχωρητήρια (άλλως αποφάσεις παραχώρησης) χρήσης ακινήτων επίσης διάρκειας τουλάχιστον τριάντα (30) ετών, καθώς και ενδεικτικό προϋπολογισμό της συνολικής και των επί μέρους επενδύσεων. Όπου στα λοιπά εδάφια του Άρθρου 16 αναφέρεται επενδυτής ή φορέας επένδυσης, νοείται ο Φορέας διαχείρισης του ακινήτου. Για την περίπτωση αυτή, χορηγείται Προέγκριση της επενδυτικής πρότασης με απόφαση της ΔΕΣΕ και η διαδικασία περαιώνεται με τη δημοσίευση της σε ΦΕΚ. Το διοικητικό κόστος του εδαφ. στ περιορίζεται στο 0,025 του εκτιμώμενου προϋπολογισμού με κατώτατο όριο τις 15.000€. Το αναλογούν ποσό καταβάλλεται σε δυο ισόποσες δόσεις, κατά την κατάθεση του φακέλου στην «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» και προ της συνεδρίασης της ΔΕΣΕ, στην ΗΔ της οποίας έχει ενταχθεί το θέμα. Μετά την χορήγηση προέγκρισης επένδυσης και εφόσον εκδηλωθεί συγκεκριμένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της, ο Φορέας επένδυσης μπορεί να προβεί στην κατάθεση νέας αίτησης και φακέλου για τη συνέχιση της διαδικασίας αδειοδότησης της επένδυσης, καταβάλλοντας τη διαφορά του κόστους της διεκπεραίωσης, όπως εξάγεται από τον τελικό προϋπολογισμό της επένδυσης κατά τα αναφερόμενα στο εδαφ. στ του Άρθ. 16. Στην περίπτωση αυτή, εφαρμόζονται όλες οι διατάξεις του παρόντος νόμου, χωρίς απαραίτητα να απαιτείται νέα έγκριση της ΔΕΣΕ . Επ’ αυτού εκδίδεται απόφαση του Γενικού Γραμματέα Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων μετά από εισήγηση της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» Προέγκριση Στρατηγικής Επένδυσης μπορεί να χορηγηθεί και για τα ακίνητα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Άρθ. 18 του παρόντος»