• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΣΜΑ' | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 17:36

    Προτάσεις ανά Παράγραφο του Άρθρου 2 Παράγραφος 1. Προτείνεται να εξαιρεθεί της απαγόρευσης ενίσχυσης, επίσης, ο κλάδος της «Επιστημονικής έρευνας και ανάπτυξης» (ΚΑΔ 72), με δεδομένο ότι η Ελλάδα κατατάσσεται διεθνώς στις χαμηλότερες θέσεις της κατάταξης των χωρών με βάση τις δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης, ενώ όλες οι δράσεις ενίσχυσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως και οι συγκεκριμένες του Απαλλακτικού Κανονισμού, ενισχύουν την καινοτομία και την τεχνολογική ανάπτυξη. Σημειώνεται ότι το ίδιο το κείμενο του Νόμου 4399/2016, στο άρθρο 9, αναφέρει ότι ενισχύονται οι δαπάνες έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης. «Στην υποπαράγραφο Β της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4399/2016 διαγράφονται οι αναφορές «-53- Ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές δραστηριότητες και -72- Επιστημονική έρευνα και ανάπτυξη».». Παράγραφος 3. Δεν περιλαμβάνεται πρόβλεψη για την περίπτωση κατά την οποία η αρμόδια Υπηρεσία δεν διαπιστώνει ανεπιφύλακτα την πληρότητα και ορθότητα της σχετικής βεβαίωσης υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται η προσθήκη των κατωτέρω εδαφίων: «Αν από την αρμόδια Υπηρεσία διαπιστωθούν ελλείψεις ήσσονος σημασίας της βεβαίωσης υλοποίησης διατάσσεται προσκόμιση συμπληρωματικής βεβαίωσης υλοποίησης. Αν διαπιστωθούν σοβαρές ελλείψεις της βεβαίωσης υλοποίησης, διατάσσεται έκτακτος έλεγχος σύμφωνα με την παράγραφο 4 (του άρθρου 16)». Επίσης, θα πρέπει να προβλεφθούν αντίστοιχα πρόστιμα / κυρώσεις για τους φορείς που υπογράφουν τις βεβαιώσεις υλοποίησης, που θα συνδέονται και με την αφαίρεση της δυνατότητας συνέχισης υπογραφής των βεβαιώσεων. Παράγραφος 4. Δεν περιλαμβάνεται πρόβλεψη για την περίπτωση κατά την οποία η αρμόδια Υπηρεσία δεν διαπιστώνει ανεπιφύλακτα την πληρότητα και ορθότητα της έκθεσης ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης (ανεξάρτητα του προβλεπόμενου προστίμου / διοικητικών κυρώσεων για τους φορείς που υπογράφουν τις εκθέσεις). Προτείνεται η προσθήκη των κατωτέρω εδαφίων: «Αν από την αρμόδια Υπηρεσία διαπιστωθούν ελλείψεις ήσσονος σημασίας της λεπτομερούς έκθεσης ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης διατάσσεται προσκόμιση συμπληρωματικής έκθεσης. Αν διαπιστωθούν σοβαρές ελλείψεις της λεπτομερούς έκθεσης ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, διατάσσεται έκτακτος έλεγχος σύμφωνα με την παράγραφο 4 (του άρθρου 16)». Επίσης, στις προβλεπόμενες κυρώσεις θα πρέπει να περιληφθεί και η αφαίρεση της δυνατότητας υπογραφής των εκθέσεων ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας επενδυτικών σχεδίων. Παράγραφοι 3 και 4 Στις προβλέψεις των παραγράφων 3 και 4, του Άρθρου 2 του Αναπτυξιακού Πολυνομοσχεδίου, σε σχέση με τους Φορείς υπογραφής: • της σχετικής βεβαίωσης υλοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου και • της λεπτομερούς έκθεσης ελέγχου ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, προτείνεται οι Φορείς αυτοί να είναι εναλλακτικά και επαρκώς οργανωμένες Εταιρείες Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, το στελεχιακό δυναμικό των οποίων να καλύπτει το σύνολο των απαραίτητων επιστημονικών ειδικοτήτων, καθώς και εμπειρίας για τον έλεγχο της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου επενδυτικών σχεδίων. Επισημαίνεται ότι, οι οργανωμένες Εταιρείες Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών διαθέτουν σχετική μακροχρόνια σχετική εμπειρία και τεχνογνωσία (με βάση την υλοποίηση σχετικών έργων στο πλαίσιο ελέγχων υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων που χρηματοδοτήθηκαν από συγχρηματοδοτούμενα καθεστώτα ενίσχυσης των προηγούμενων Προγραμματικών Περιόδων), εξασφαλίζουν επαγγελματική συνέχεια και συνέπεια και εφαρμόζουν κανόνες δεοντολογίας, με στόχο την προστασία της επαγγελματικής φήμης και της πελατείας τους, στοιχεία απόλυτα απαραίτητα για την αποτελεσματική και αμερόληπτη εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου των ελέγχων υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων. Ο έλεγχος μάλιστα της επάρκειας οργάνωσης, τεχνογνωσίας και στελέχωσης των Εταιρειών Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, είναι δυνατόν να διασφαλιστεί με τη δημιουργία σχετικού Μητρώου Εταιρειών Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, οι όροι και προϋποθέσεις σύστασης και λειτουργίας του οποίου θα καθοριστούν με σχετική απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Επισημαίνεται ότι ο ΣΕΣΜΑ έχει εκπονήσει πλήρη και απόλυτα τεκμηριωμένη πρόταση, σε σχέση με τη σύσταση και λειτουργία του ανωτέρω Μητρώου και μάλιστα για λογαριασμό του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών . Θα πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι οι Ελεγκτικές Εταιρείες δεν διαθέτουν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία σε θέματα ελέγχου της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου επενδυτικών σχεδίων, ενώ παράλληλα στο μόνιμο ανθρώπινο δυναμικό τους συνήθως δεν περιλαμβάνεται το σχετικό απαιτούμενο εύρος επιστημονικών ειδικοτήτων. Γενική Παρατήρηση επί του περιεχομένου του Άρθρου 2 Λαμβάνοντας υπόψη ότι στόχος του ΜΕΡΟΥΣ Β’, Άρθρο 2 του Αναπτυξιακού Πολυνομοσχεδίου φαίνεται να είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου και ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων, γενικού χαρακτήρα παρατήρηση αποτελεί ότι στο περιεχόμενο των παραγράφων του, δεν περιλαμβάνεται καμιά πρόβλεψη σε σχέση με την απλούστευση και επιτάχυνση του συνόλου των διοικητικών διαδικασιών, που συνδέονται με την έκδοση των αποφάσεων υπαγωγής, τροποποίησης και ολοκλήρωσης / έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας των επενδυτικών σχεδίων (πέραν της επιχειρούμενης επιτάχυνσης της υλοποίησης των απαιτούμενων ελέγχων), την απελευθέρωση των εγγυητικών επιστολών για τη λήψη προκαταβολής, καθώς και την καταβολή της επιχορήγησης. Κατά συνέπεια, η όποια επιτάχυνση της διενέργειας των ελέγχων επιτευχθεί με την αξιοποίηση των εξωτερικών Φορέων Ελέγχου (αφού ολοκληρωθούν και εκδοθούν οι απαραίτητες σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις), είναι δυνατόν να οδηγήσει στην εμφάνιση άλλων σημείων / σταδίων δημιουργίας καθυστερήσεων, πέραν βέβαια των πρόσθετων διαδικασιών ελέγχου της πληρότητας και επάρκειας των βεβαιώσεων και των εκθέσεων, οι οποίες θα υπογράφονται από τους εξωτερικούς Φορείς Ελέγχων.