• Σχόλιο του χρήστη 'Διονύσης Ρ. Ρηγόπουλος' | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 19:00

    Στο παρόν ΜΕΡΟΣ ΙΑ' – ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ είναι απαραίτητο να ενταχθεί ΚΕΦΑΛΑΙΟ ## - ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Όσο δεν υπάρχει η αδαπάνως και αμέσως υλοποιήσιμη υποδομή της βασικής αυτογνωσίας Κράτους, δηλαδή ο πλήρης χάρτης της δομής ολόκληρου του Δημοσίου (με όλες τις υπηρεσιακές μονάδες που συνιστούν τη διάρθρωση του κάθε φορέα), οι σχετικές ενέργειες (μελέτες, σχεδιασμοί, μεταρρυθμίσεις) θα συνεχίσουν να γίνονται εν πολλοίς ατελέσφορα και «στον αέρα», με τοπική εμβέλεια, χωρίς δυνατότητα να συναρτώνται στη συνολική υποδομή, χωρίς να αξιοποιούνται συνέργειες, χωρίς συστηματική γενίκευση και διάχυση καλών πρακτικών και κυρίως, χωρίς συστηματική αξιολόγηση και μέτρηση αποτελεσμάτων. Συμπληρωματικό στοιχείο του χάρτη της δομής, προκειμένου να μπορούν να εκτιμηθούν κατ’ αρχήν οι λειτουργικές δυνατότητες, είναι η γνώση της στελέχωσης της κάθε μονάδας. Δομή και στελέχωση της κάθε μονάδας πρέπει να αποτυπώνονται ώστε να συνιστούν την καθημερινή «ψηφιακή φωτογραφία» του συνόλου της Δημόσιας Διοίκησης, που θα αποτελεί το θεμέλιο και εργαλείο για αποτελεσματικές και μετρήσιμες μεταρρυθμίσεις. Ειδικότερα για τα θέματα του παρόντος Άρθρου 42 «Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών»: Η ψηφιακή αποτύπωση όλων των υπηρεσιακών μονάδων βοηθάει σημαντικά τον «ανασχεδιασμό και την απλούστευση διοικητικών διαδικασιών και ροής εργασιών», επειδή επιτρέπει αυτά να διενεργούνται στο σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης. Άλλως, διενεργούνται τοπικά και αποσπασματικά, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνονται στην καλύτερη περίπτωση τοπικά βέλτιστα, αντί των εφικτών βελτιστοποιήσεων επί του συνόλου. Τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 3 του παρόντος Άρθρου 42 θα γίνονται πολύ πιο οργανωμένα και συστηματικά, αν εδράζονται σε έναν ενιαίο χάρτη της Δημόσιας Διοίκησης. Ως παραδείγματα αναφέρονται (τα εντός παρενθέσεως γράμματα παραπέμπουν στα αντίστοιχα εδάφια της παραγράφου 3): Για το (α): Η πρόσθετη δυνατότητα να εξετάζεται η δομική εικόνα ολόκληρου του Δημοσίου επιτρέπει να διευρύνονται, επεκτεινόμενα ταυτοχρόνως σε περισσότερους από έναν φορείς, «ο ανασχεδιασμός και η απλούστευση διοικητικών διαδικασιών και ροής εργασιών» καθώς και οποιαδήποτε βελτίωση δεν είναι αυστηρά τοπική. Για το (γ): Η χαρτογράφηση της δομής των υπηρεσιών θα επιτρέψει σταδιακά τη συνάρτηση και όλων των άλλων στοιχείων της κάθε μονάδας, μεταξύ των οποίων και τα πληροφοριακά της συστήματα. Θα επιταχύνει, δηλαδή, αλλά θα συστηματοποιήσει το σχεδιασμό και την παρακολούθηση της υλοποίησης για «ψηφιοποίηση των διαδικασιών και διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων». Για το (ε): Τα «φυσικά σημεία εξυπηρέτησης και υπηρεσίες υποδοχής κοινού» θα σημειώνονται στον χάρτη της Δημόσιας Διοίκησης, όπου θα προστίθενται κατά περίπτωση τόσο οι ειδικότερες πληροφορίες όσο και η γεωγραφική θέση του κάθε σημείου. Είναι προφανές πόσο η ενιαία χαρτογραφική υποδομή θα συντελέσει καθοριστικά ώστε τα «φυσικά σημεία εξυπηρέτησης και υπηρεσίες υποδοχής κοινού» να «παρακολουθούνται ως συνεκτικά και αλληλεξαρτώμενα μέρη του ανωτέρω Προγράμματος με σκοπό τη μεγιστοποίηση του οφέλους που προκύπτει από την υλοποίηση των δράσεων αυτών». Με την ενιαία χαρτογραφική υποδομή του Δημοσίου, μπορεί επίσης να βελτιωθεί η διαδικασία ένταξης προτάσεων από οποιονδήποτε στο Εθνικό Πρόγραμμα απλούστευσης διαδικασιών. Ήδη προβλέπεται στην παράγραφο 5: «Σε ειδική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό» θα υποβάλλονται «δράσεις ή ενέργειες απλούστευσης διαδικασιών οι οποίες αποτελούν προτάσεις δημοσίων υπαλλήλων ή λειτουργών, κοινωνικών εταίρων, ιδρυμάτων, ιδιωτικών φορέων και δομών ή και πολιτών». Αν ο ενιαίος χάρτης της δομής της ΔΔ χρησιμοποιηθεί ως υποδομή αυτής της πλατφόρμας, θα είναι πολύ εμφανέστερη η κατανομή των προτάσεων στη ΔΔ και πολύ ευκολότερη η ομαδοποίησή τους. Μάλιστα, στο πλαίσιο της διαφάνειας, χρήσιμο είναι οι προτάσεις αυτές να είναι ορατές σε όλους, προκειμένου να αξιοποιείται διαρκώς και η συμβολή της "σοφίας του πλήθους", θέτοντας στην πράξη και τις προτάσεις σε διαρκή διαβούλευση (διαμόρφωση/βελτίωση) μέχρι την αξιοποίησή τους από το Υπουργείο. Τέλος, με την παράγραφο 10, η έναρξη του προγράμματος εξαρτάται από την απόφαση του αρμόδιου Υπουργού. Η εξάρτηση από αποφάσεις Υπουργών, που είτε καθυστερούν είτε δεν είναι πλήρεις έχει επανειλημμένα αποδειχθεί παράγοντας καθυστέρησης. Θα ήταν χρήσιμο και θα επιτάχυνε τη διαδικασία να προβλεφθεί τρόπος άμεσης έναρξης της λειτουργίας του Προγράμματος. Η λειτουργία αυτή θα μπορεί να βελτιώνεται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού. ========================================================== Για την προτεινόμενη προσθήκη στο ΜΕΡΟΣ ΙΑ' – ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, δηλαδή το ΚΕΦΑΛΑΙΟ ## - ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ, υπάρχει εκτενής προεργασία, γνωστή στο Υπουργείο και από προηγούμενες διαβουλεύσεις αλλά και από πολλά δημοσιεύματα και ανακοινώσεις/παρουσιάσεις σε σχετικά συνέδρια. Το σύστημα μπορεί να λειτουργήσει αμέσως επειδή μπορεί να στηριχθεί στην υποδομή της Διαύγειας, που περιλαμβάνει κωδικοποίηση και οργανογράμματα για τις μονάδες που εκδίδουν και καταχωρίζουν στη Διαύγεια τα έγγραφά τους. Αρκεί σ’ αυτή την υποδομή να καταχωρίζονται όλες μονάδες που δαπανούν δημόσιο χρήμα. Για λόγους πληρότητας αυτού του σχολίου, και ευκολίας αναδρομής σε προηγούμενη σχετική δημοσιότητα, παραθέτω εδώ το σχόλιό μου στο άρθρο της 3ης.9.2019 «Όλο το σχέδιο ψηφιακής στρατηγικής της κυβέρνησης»: . . «Τον φιλόδοξο στόχο να φτάσει η Ελλάδα τον μέσο όρο της Ε.Ε. στον δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας μέσα στην επόμενη τετραετία (…) έχουν θέσει στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πρόκειται για στόχο που ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης και οι συνεργάτες του θεωρούν πως μπορεί να επιτευχθεί, όχι μόνο μέσω τεράστιων και πολύπλοκων έργων τεχνολογίας (…) Στόχος είναι να υπάρξουν αλλαγές από τις επόμενες εβδομάδες μέσα από πολλές «μικρές νίκες», όπως υποστηρίζουν.» ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με όποιους στόχους και νίκες οποιασδήποτε Ψηφιακής Στρατηγικής, είναι ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ μια τεχνολογικά ΜΙΚΡΗ αλλά οργανωτικά ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΝΙΚΗ: Η ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ Είναι ένα αναγκαίο, απλό, ανέξοδο, γνωστό από χρόνια, και ΑΜΕΣΩΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΙΜΟ ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ (οριζόντια πολιτική). Περιλαμβάνει ΜΟΝΟ τη βασική ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ σε πραγματικό χρόνο ΔΟΜΗΣ και ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ όλων ανεξαιρέτως των φορέων για τους οποίους διατίθεται δημόσιο χρήμα. Περιγραφές του οξύτατου προβλήματος και της εύκολης λύσης του: Α) Η πιο πρόσφατη: (5.8.2019), Η ψηφιακή αυτογνωσία προϋπόθεση για το επιτελικό κράτος (https://www.capital.gr/me-apopsi/3375478/i-psifiaki-autognosia-proupothesi-gia-to-epiteliko-kratos) Β) Μερικές από τις προγενέστερες: 11.5.2016, Τεράστια παράλειψη στο Δημόσιο που μπορεί να αποκατασταθεί (https://www.naftemporiki.gr/story/1101992/terastia-paraleipsi-sto-dimosio-pou-mporei-na-apokatastathei) 9.12.2016, Έναρξη Συνεδρίου Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος: Αποτύπωση του Δημοσίου (video https://youtu.be/BHiE2ucIfEw) 2.1.2017, Το αυτονόητο για κάθε μαγαζί, αδιανόητο για το Κράτος (http://www.vradini.gr/15549-2/) 3.2.2017, Ψηφιακή Αποτύπωση του Δημοσίου - Μια πρόκληση για όλους στη σημερινή Ελλάδα (video https://youtu.be/82Zv3I_ZS9U) 16.2.2017, Η αποτύπωση του κράτους, λυδία λίθος για όλους μας (https://www.kathimerini.gr/896653/opinion/epikairothta/politikh/h-apotypwsh-toy-kratoys-lydia-li8os-gia-oloys-mas) 3.3.2017, Παρέμβαση για την Αποτύπωση του Δημοσίου στο Delphi Economic Forum (video https://youtu.be/3zRECLi_jx4) Ιούνιος 2017, Αναγκαία και εφικτή η άμεση Αποτύπωση της δομής και της στελέχωσης του Δημοσίου (ΣΥΝήΓΟΡΟΣ https://drive.google.com/file/d/0B7yVsLbxbrk5RWRZc1BTVUhLMzQ/view) Ιούλιος 2017, Αποτύπωση-Χαρτογράφηση Δημόσιου Τομέα: Το πρώτο βήμα για την οργάνωση του Κράτους (Οικονομική Επιθεώρηση https://drive.google.com/file/d/0B7yVsLbxbrk5Z2lGWnlqNnlsSVk/view) 6.10.2017, Το κενό στα θεμέλια της Διοικητικής Μεταρρύθμισης (https://www.capital.gr/me-apopsi/3245219/to-keno-sta-themelia-tis-dioikitikis-metarruthmisis) 8.12.2017, Η διαφάνεια, η διακυβέρνηση, κι εμείς οι πολίτες (https://www.naftemporiki.gr/story/1302494/i-diafaneia-i-diakubernisi-ki-emeis-oi-polites) 11/2017 & 3/2018, στον συλλογικό τόμο «Πέρα από τη Λιτότητα» και στη μελέτη της διαΝΕΟσις «Ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Ελλάδα» (https://drive.google.com/file/d/1GzcJjJY-WKt4f0G0stYgAC9yznq6OI_o/view) Η αμέσως υλοποιήσιμη πρόταση στοιχειώδους αυτογνωσίας του κράτους ΣΥΝΑΔΕΙ ΜΕ ΤΗ «ΒΙΒΛΟ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ» η οποία «δεν θα είναι μια έκθεση ιδεών αλλά εργαλείο υλοποίησης. Θα αποτυπώνει τις σημερινές ανάγκες, πού βρισκόμαστε σήμερα και πού θα έπρεπε να είμαστε, σε επίπεδο δράσεων και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης». Το ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΗΣ ΘΑ ΤΟ ΥΠΕΡΚΑΛΥΨΕΙ η εξοικονόμηση από τον άμεσο εντοπισμό και την περιστολή κρατικών σπαταλών. «Η «Βίβλος» θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του έτους» Η ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗΣ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΕΩΣ ΟΤΟΥ ΕΤΟΙΜΑΣΤΕΙ Η ΒΙΒΛΟΣ. Θα αποδείξει εμπράκτως και στους πιο δύσπιστους, ότι το Κράτος μας καταγράφει επιτέλους κάθε υπηρεσία και κάθε υπάλληλο, καθώς και τις δαπάνες που συναρτώνται με αυτά, και αρχίζει γρήγορα και μεθοδικά να οργανώνεται.