• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Στεφανίδης' | 8 Σεπτεμβρίου 2021, 17:58

    Η κατάργηση της υποβολής επενδυτικών σχεδίων στο ΜΑΘΡΑ και η μείωση του ορίου για τις Περιφέρειες είναι ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ. Αυτή η υπερσυγκέντρωση (την εποχή της αποκέντρωσης…) θα δημιουργήσει έναν πολύ μεγάλο φόρτο εργασίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, με συνέπεια ακόμα μεγαλύτερες καθυστερήσεις στα έργα των επενδυτών. Επίσης, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι: α) αναπτυξιακός δεν είναι μόνο η υποβολή, αλλά και η αξιολόγηση, η παρακολούθηση, ο έλεγχος κλπ., δηλαδή μια σειρά από διαδικασίες. β) όσο και να ψηφιοποιηθούν οι διαδικασίες, πάλι θα εξακολουθεί να υπάρχει η επαφή επενδυτή-υπηρεσίας, με τηλέφωνα, ερωταπαντήσεις, διευκρινίσεις, emails, καθώς και επιτόπιες επισκέψεις και ελέγχους. Το να λες στον επενδυτή και στο σύμβουλο να πάει στην Αθήνα για να λύσει ή να διευκρινίσει ένα θέμα του, είναι παράλογο, άκρως αντιπαραγωγικό και μας πάει 25 χρόνια πίσω, όπου για να λύσεις τα προβλήματά σου έπρεπε οπωσδήποτε να πας Αθήνα! Όπως και το αντίστροφο, δηλαδή ο επιχειρηματίας π.χ. των Σερρών να περιμένει τους ελεγκτές από Αθήνα. γ) ψηφιοποίηση-ηλεκτρονικοποίηση όλων των διαδικασιών με το υπάρχον σύστημα ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ! Αυτή τη στιγμή στο ΠΣΚΕ, σε μέρες αιχμής-υποβολών κλπ., αν πας να καταχωρήσεις 5 τιμολόγια, το σύστημα κολλάει και σε πετάει έξω! Πρόκειται για ένα σύστημα 20ετίας, το οποίο εδώ και χρόνια πορεύεται με μπαλώματα και επιδιορθώσεις και δεν θα μπορέσει να σηκώσει το επιπλέον βάρος, ήδη έχει ξεπεράσει τα όριά του. Ακόμη: από την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, απουσιάζει το οποιοδήποτε συγκεκριμένο στοιχείο στοιχειοθετεί και αιτιολογεί τις προτεινόμενες αλλαγές. Πέραν κάποιων γενικόλογων αιτιολογήσεων (ορθολογικότητα, περισσότερη διευκόλυνση, μεγαλύτερη διαφάνεια κλπ.) απουσιάζουν εντελώς στοιχεία από τη μέχρι τώρα υλοποίηση, στοιχεία από δείκτες απόδοσης και στοιχεία από τιμές-στόχους. Για παράδειγμα, πόσο είναι ΤΩΡΑ το χρονικό διάστημα έγκρισης ενός φακέλου σε επίπεδο Υπουργείου, σε επίπεδο ΜΑΘΡΑ και σε επίπεδο Περιφέρειας; Και πόσο θα γίνει αυτό το χρονικό διάστημα μετά την εφαρμογή του νόμου; Συγκεκριμένα, με δείκτες, όχι γενικά και αόριστα, έτσι πετυχαίνεις τη διαφάνεια. Επίσης: με την κατάργηση της υπηρεσίας του ΜΑΘΡΑ, ποιος θα κάνει τους ελέγχους; Θα περιμένουν οι επιχειρήσεις πότε θα έρθουν οι ελεγκτές από Αθήνα; Και με τι κόστος (μεταφορικά, διαμονή, διατροφή κλπ.), αλλά και χρόνους αναμονής; Ο αντίλογος βέβαια είναι ότι θα χρησιμοποιούνται και Ορκωτοί. Ποιος όμως διασφαλίζει τη διαφάνεια και το αδιάβλητο του ελέγχου σε αυτήν τη περίπτωση; Μήπως θέλετε να θυμηθούμε περιπτώσεις (σε μεγάλες εταιρείες αλλά και σε δημόσιους φορείς, δήμους κλπ.) όπου οι Ορκωτοί τα έβρισκαν όλα καλά και από κάτω γινόταν το έλα να δεις; Και όσον αφορά την ουσία του ελέγχου, γνωρίζουν πολλοί ορκωτοί π.χ. τι είναι και τι κάνει ένα μηχάνημα CNC; Είναι σε θέση να πιστοποιήσουν ότι το φυσικό αντικείμενο του έργου υλοποιήθηκε όπως έπρεπε; Σίγουρα, υπάρχουν καθυστερήσεις στις αξιολογήσεις και στους ελέγχους των έργων στο ΜΑΘΡΑ και στις Περιφέρειες. Παρόμοιες όμως, ίσως και μεγαλύτερες, υπάρχουν και στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Η λύση δεν είναι να τα συγκεντρώσεις όλα στο Υπουργείο, αλλά να βελτιώσεις την κατάσταση στο ΜΑΘΡΑ και στις Περιφέρειες. Δηλαδή, να προσλάβεις προσωπικό, να τους εκπαιδεύσεις καλύτερα (το λέει στα σχόλια και κάποιος παραπάνω), να δώσεις τη δυνατότητα να κάνει το ίδιο ΜΑΘΡΑ ή οι Περιφέρειες outsourcing μέρους του έργου τους σε ιδιώτες οικονομολόγους-μηχανικούς κλπ. (με αυστηρά κριτήρια και παρακολούθηση), διατηρώντας όμως έναν επιτελικό-συντονιστικό ρόλο. Λύσεις υπάρχουν και εσείς πάτε να επιλέξετε τη χειρότερη (υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στην Αθήνα). Και κάτι τελευταίο: εάν τελικά γίνει αυτό, τα περισσότερα (αν όχι όλα) έργα του αναπτυξιακού θα ανατίθενται σε συμβούλους της Αθήνας (ή έστω σε μεγάλα γραφεία της Θεσσαλονίκης με υποκατάστημα στην Αθήνα). Δηλαδή, τα μικρομεσαία γραφεία συμβούλων της Βορείου Ελλάδος θα κυνηγούν τα έργα του αναπτυξιακού με το ντουφέκι. Αυτό θέλετε; Ευχαριστώ.