• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλάς' | 8 Σεπτεμβρίου 2021, 19:18

    Η διάταξη δεν είναι νέα, αλλά τροποποιεί το άρθ. 9 του ν. 3894/2010, δίχως να το αναφέρει. Θα περίμενε κανείς μία καλά σχεδιασμένη στρατηγική επένδυση να αξιοποιεί τα υφιστάμενα συνοδά έργα (κυρίως δίκτυα) στον καλύτερο δυνατό βαθμό: πράγματι, η λύση αυτή θα μείωνε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, και θα επιτάχυνε την αδειοδότηση. Υπενθυμίζεται ότι οι διαχειριστές των δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας είναι «διαχωρισμένοι» και «ανεξάρτητοι»: για παράδειγμα, ο ΔΕΣΦΑ «έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να λαμβάνει αποφάσεις που αφορούν στους πόρους που είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη» των δικτύων (63γ ν. 4001/2011) και «ουσιαστική ανεξαρτησία» (63Γ παρ. 4 ν. 4001/2011), ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ «απέχει από κάθε διάκριση μεταξύ των χρηστών ή των κατηγοριών χρηστών του ΕΔΔΗΕ» [127 περ. η) ν. 4001/2011]. Η διαχείριση του ΕΔΔΗΕ διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (128 ν. 4001/2011, πρβλ. και 69 ν. 4001/2011, για το ΕΣΦΑ). Μάλιστα τα παραπάνω ισχύουν κατ’ επιταγή του ενωσιακού δικαίου, και, αν μη τι άλλο, ρυθμίσεις που προβλέπουν προνομιακή πρόσβαση σε δίκτυα εγείρουν και σοβαρά ζητήματα στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Προφανώς, οι διαχειριστές θα αντιμετωπίσουν με προσοχή μία πραγματικά στρατηγική επένδυση, αλλά, όπως προαναφέρθηκε, το νομοσχέδιο θεωρεί «στρατηγικό» έναν πάρα πολύ μεγάλο κύκλο έργων και δραστηριοτήτων. Συνεπώς, η ρύθμιση του νομοσχεδίου σύμφωνα με την οποία τα συνοδά έργα σύνδεσης με δίκτυα όπως της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου εκτελούνται «κατ’ απόλυτη προτεραιότητα» (παρ. 3) έχει, στην καλύτερη περίπτωση, χαρακτήρα παρότρυνσης.