• Σχόλιο του χρήστη 'Οι υπάλληλοι του Τμήματος Υποστήριξης Επιχειρηματικότητας και Κινήτρων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας' | 9 Σεπτεμβρίου 2021, 11:59

    1.Η υποβάθμιση του ρόλου των περιφερειακών υπηρεσιών της χώρας δεν δικαιολογείται. Οι υπηρεσίες των Περιφερειών έχουν την απαραίτητη κατάρτιση και εμπειρία διαχείρισης επενδυτικών σχεδίων. Η συγκέντρωση της διαχείρισης από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αντιβαίνει στο βασικό στόχο των αναπτυξιακών νόμων περί αποκέντρωσης και περιφερειακής συνοχής, θα προκαλέσει τεράστιες καθυστερήσεις, αποδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας, ενώ θα χαθεί η δυνατότητα των επενδυτικών φορέων να παρακολουθούν άμεσα την πορεία των αιτήσεών τους. 2.Η οργανωτική δομή των Περιφερειών θα πρέπει να προσαρμοστεί για την έγκαιρη διεκπεραίωση του συνόλου των διαδικασιών που προβλέπονται από τον αναπτυξιακό νόμο. Στις Διευθύνσεις Αναπτυξιακού Προγραμματισμού των Περιφερειών ανήκουν τα Τμήματα Κινήτρων τα οποία έχουν την αρμοδιότητα της εφαρμογής των αναπτυξιακών νόμων. Συνεργάζονται με τις υπηρεσίες της ΓΔΙΕ για θέματα τεχνικής υποστήριξης, με τα μέλη του ΕΜΠΑ, ΕΜΠΕ και τους ορκωτούς λογιστές που επεξεργάζονται επενδυτικά σχέδια παρέχοντας τεχνική υποστήριξη (αξιολόγηση προτάσεων – ελέγχους) και με τα μελετητικά γραφεία και τους επενδυτές παρέχοντας πληροφορίες για θέματα διατάξεων του θεσμικού πλαισίου και πληροφορίες σχετικά με την πορεία των προτάσεών τους. Το σύνολο των εργασιών που διαχειρίζεται η Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου (και με τμήμα νομικής υποστήριξης), καλούνται αντίστοιχα να διαχειριστούν και να διεκπεραιώσουν ολιγομελή τμήματα Κινήτρων των Περιφερειών για τις προτάσεις αρμοδιότητάς τους. Συνεπώς μειώνοντας τον προϋπολογισμό των επενδυτικών προτάσεων δεν λύνεται το πρόβλημα των καθυστερήσεων αν δεν αλλάξει η οργανωτική δομή των περιφερειακών υπηρεσιών υποδοχής και διαχείρισης των επενδυτικών προτάσεων. Προτείνεται (δεδομένου ότι δεν υφίστανται αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων) να υπάρχουν Διευθύνσεις Ιδιωτικών Επενδύσεων στις Περιφέρειες της χώρας με την κατάλληλη τμηματοποίηση, κατανομή δραστηριοτήτων, λειτουργιών και στελέχωση ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες διαχείρισης των αναπτυξιακών νόμων τουλάχιστον σε αυτές, όπου παρατηρείται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον (σήμερα είναι σε εξέλιξη ο ν.4399/2016 και οι δύο προγενέστεροι ν.3299/2004 και ν.3908/2011 που τελούν ακόμη σε εφαρμογή). Με την συγκέντρωση μεγάλου αριθμού προτάσεων στη κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου δεν λύνονται τα προβλήματα των καθυστερήσεων όπως διαπιστώθηκε στο παρελθόν (φωτοβολταϊκά), αποδυναμώνεται ο ρόλος των Περιφερειών και αυξάνεται η ταλαιπωρία των επενδυτών της κάθε Περιφέρειας. 3.Η μείωση του προϋπολογισμού των προτάσεων που υποβάλλονται στις Περιφέρειες δεν τις αποφορτίζει καθώς το 80% περίπου των προτάσεων συνολικά σε όλα τα καθεστώτα ενίσχυσης που υποβάλλονται σε αυτές, είναι μέχρι 1.000.000 ευρώ. Σημαντικό τμήμα των προτάσεων αφορούν στον πρωτογενή τομέα και στην μεταποίηση των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, όπου οι ρυθμίσεις δεν είναι σαφείς τόσο στις Προκηρύξεις Ενισχύσεων όσο και στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρές καθυστερήσεις. 4.Προτείνεται να αναθεωρηθεί το ελάχιστο επιλέξιμο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων σε όλα τα καθεστώτα ενίσχυσης, στο ποσό των 300.000€. Τα ισχύοντα όρια χαμηλών προϋπολογισμών δεν καλύπτουν το σκοπό του αναπτυξιακού νόμου όπως διατυπώνεται στο άρθρο 1ο. Τα προγράμματα ΕΣΠΑ, Leader και τα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης του αρμόδιου Υπουργείου καλύπτουν τα επενδυτικά σχέδια με μικρούς προϋπολογισμούς, είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες αυτών, χωρίς να αναλώνεται το σύστημα διαχείρισης του αναπτυξιακού νόμου καθ΄ όλη την πορεία υλοποίησης της πρότασης, σε επενδυτικά σχέδια που ούτε ολοκληρωμένο χαρακτήρα μπορούν να έχουν ούτε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του θεσμικού πλαισίου. Τα επενδυτικά σχέδια με χαμηλούς προϋπολογισμούς διαφοροποιούν το σκοπό των αναπτυξιακών νόμων και προσπαθούν οι υπηρεσίες να προσαρμόσουν τις διατάξεις του νόμου, των προκηρύξεων ενίσχυσης και το σύνολο του θεσμικού πλαισίου, στις ανάγκες υλοποίησης των επενδύσεων αυτών με μεγάλες καθυστερήσεις και ταλαιπωρία εκατέρωθεν. 5.Προτείνεται να καταργηθεί η παράγραφος 6 του άρθρου 13 του νόμου, «Με την οικεία απόφαση προκήρυξης μπορούν να διαφοροποιούνται οι φορείς υποδοχής των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων, καθώς και τα αντίστοιχα όρια της παραγράφου 2», διότι δημιουργείται σύγχυση καθώς περιφερειακές υπηρεσίες και επενδυτές λειτουργούν σε μεταβαλλόμενο περιβάλλον όπου δεν διευκρινίζεται με ποια κριτήρια μπορεί να ληφθεί τέτοια απόφαση ενώ και πάλι υποβαθμίζεται ο ρόλος των Περιφερειών. 6.Το Υπουργείο πρέπει να ενισχύσει τον επιτελικό του ρόλο στην υλοποίηση των αναπτυξιακών νόμων, νομοθετώντας, εκδίδοντας άμεσα τις απαραίτητες εγκυκλίους, προσαρμόζοντας το ΠΣΚΕ εγκαίρως και απαντώντας ουσιαστικά στα ερωτήματα με ομοιόμορφο τρόπο για όλες τις υπηρεσίες.