• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΣΜΑ' | 9 Σεπτεμβρίου 2021, 20:46

    Εισαγωγικές Παρατηρήσεις 1. Με στόχο να διασφαλιστεί η δυνατότητα των Επενδυτών να κατανοούν με εύκολο τρόπο (και χωρίς δημιουργία αμφιβολιών) τη δυνητική επιλεξιμότητα των Επενδυτικών Σχεδίων τους, καθώς και τις ενισχύσεις / ειδικές ρυθμίσεις που είναι δυνατόν να διεκδικήσουν, κρίνεται σκόπιμο να υπάρχει ένα Ενιαίο Κείμενο για το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τις Ιδιωτικές Επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων και των Επενδύσεων Στρατηγικού χαρακτήρα. Τα κείμενα των Αναπτυξιακών Νόμων, μέχρι σήμερα, διακρίνονται από πολυπλοκότητα, με επιμέρους ειδικές ρυθμίσεις και εξαιρέσεις, αναφορές σε όρους και έννοιες που συχνά προέρχονται από κείμενα της ΕΕ (π.χ. Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός και Κατευθυντήριες Γραμμές Κρατικών Ενισχύσεων), καθώς και παραπομπές στην έκδοση κρίσιμων Υπουργικών Αποφάσεων που θα εξειδικεύσουν επιμέρους ρυθμίσεις, οι οποίες συχνά δεν εκδίδονται στο συνολικό κύκλο ζωής τους. Η κατάσταση αυτή γίνεται ακόμη δυσκολότερη από τις συχνές τροποποιήσεις των διατάξεών τους, οι οποίες πραγματοποιούνται αποσπασματικά, συχνά μάλιστα με δυσνόητο λεκτικό και πάντα με παραπομπές σε διατάξεις άλλων Νόμων, χωρίς να εξηγείται με σαφήνεια ο χαρακτήρας της ρύθμισης, ούτε βέβαια η σκοπιμότητά της. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητο στο Ενιαίο Κείμενο να περιλαμβάνεται άρθρο στο οποίο να περιέχονται οι ορισμοί όρων και εννοιών που αναφέρονται / χρησιμοποιούνται και συχνά δεν είναι με σαφήνεια κατανοητοί από το επενδυτικό κοινό (π.χ. αρχική επένδυση για νέα οικονομική δραστηριότητα, ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης, ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης, κλπ.), ώστε να μην απαιτείται η προσφυγή σε άλλα εθνικά, ή ενωσιακά κανονιστικά κείμενα. Επίσης, είναι απόλυτα απαραίτητη η κωδικοποίηση του Ενιαίου Κειμένου, αμέσως μετά από κάθε τροποποίηση διατάξεων του, καθώς και ορθολογική κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση του συνόλου της Νομοθεσίας, καθώς και των σχετικών κειμένων της ΕΕ, των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, Εγκυκλίων, Απαντήσεων σε Συχνές Ερωτήσεις και των απαραίτητων Υποδειγμάτων, σε κατάλληλη και εύχρηστη βάση δεδομένων. 2. Επιπρόσθετα, οι συνθήκες της Ελληνικής οικονομίας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, όπως διαμορφώθηκαν μετά και τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας της COVID -19, έχουν ως αποτέλεσμα τη χαμηλή ελκυστικότητα της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής. Κατά συνέπεια, κρίνεται σκόπιμο να δοθεί έμφαση στις μορφές ενίσχυσης της επιχορήγησης και της επιδότησης της χρηματοδοτικής μίσθωσης, με παράλληλη υιοθέτηση πρακτικών, οι οποίες θα βοηθήσουν στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθες προτεινόμενες ρυθμίσεις: • Συνδυασμένη παροχή των ενισχύσεων της επιχορήγησης και της φορολογικής απαλλαγής, ώστε το συνολικό ποσό της ενίσχυσης να αντιστοιχεί στη μέγιστη επιτρεπόμενη ένταση ενισχύσεων για τις επενδύσεις περιφερειακού χαρακτήρα. • Εφαρμογή των προβλέψεων του Κανονισμού 651/2014 σε ότι αφορά το ύψος έντασης της ενίσχυσης για όλες τις επενδυτικές δαπάνες μη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ανάλογα με το μέγεθος των επιχειρήσεων. Προς τον σκοπό αυτό είναι απαραίτητη η άμεση έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης της παραγράφου 12 του Άρθρου 9 του Ν.4399/2016, που αφορά στην εξειδίκευση των επιλέξιμων δαπανών σχετικών με την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και την αξιοποίηση των ΑΠΕ, δηλαδή δαπανών που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος. Σημειώνεται ότι η μη έκδοση, μέχρι σήμερα, της Απόφασης αυτής ουσιαστικά αποθαρρύνει την υλοποίηση επενδυτικών δαπανών που αφορούν στην προστασία περιβάλλοντος, η οποία μάλιστα αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα τόσο της χώρας μας, όσο και της ΕΕ. • Βελτίωση της ελκυστικότητας της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής, με την παροχή της δυνατότητας ταχύτερης ανάκτησης της ισοδύναμης επιχορήγησης (αύξηση του μέγιστου ετήσιου ποσοστού της χρήσης της συνολικής φορολογικής απαλλαγής). • Χορήγηση προκαταβολής της επιχορήγησης με όρους – διασφαλίσεις, εκτός της προσκόμισης εγγυητικής επιστολής (κατάθεση σε καταπιστευτικό λογαριασμό και σταδιακή αποδέσμευση της επιχορήγησης, με βάση τις επιμέρους πιστοποιήσεις των επιλέξιμων δαπανών από την Τράπεζα τήρησης του λογαριασμού), όπως προβλέπεται και στον Νόμο για τη Διαχείριση και Έλεγχο του ΕΣΠΑ 2014 - 2020. Η προκαταβολή θα πρέπει να χορηγείται τμηματικά, με βάση την πρόοδο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, ώστε να μην δεσμεύονται χρήματα για μεγάλο χρονικά διάστημα, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, πολλές φορές, μάλιστα, με δημιουργία ελλείμματος χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί με αποκλειστική χρηματοδότηση από τους Επενδυτές. 3. Τέλος, επισημαίνεται η σκοπιμότητα και η αναγκαιότητα της αξιοποίησης της ειδικής εμπειρίας και τεχνογνωσίας των εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ στην επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου. Οι εταιρείες Συμβούλων Μάνατζμεντ διαθέτουν την απαιτούμενη επάρκεια τεχνογνωσίας, και εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και το συγκριτικό πλεονέκτημα της ετοιμότητα εμπλοκής, ώστε να συμμετέχουν στην αποτελεσματική αξιολόγηση και έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται προς ένταξη, ή έχουν ενταχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο με ταχύτητα, αξιοπιστία και αντικειμενικότητα. Παράλληλα η συμμετοχή τους αυτή θα ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό, προς όφελος, τόσο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όσο και των επενδυτών – φορέων υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων. Προς τον σκοπό αυτό, προτείνεται η δημιουργία σχετικού Μητρώου Συμβουλευτικών Εταιρειών Αναπτυξιακού Νόμου. Προτάσεις τροποποιήσεων των διατάξεων του ν. 4399/2016 που δεν περιλαμβάνονται στο αντικείμενο του σε διαβούλευση σχεδίου νόμου Α) Προτείνεται η τροποποίηση της παραγράφου 3 του Άρθρου 8 «Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων». Το ποσοστό του 45% και 60% για τις κτιριακές δαπάνες είναι πολύ μικρό και δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική αναλογία μεγεθών στην κατασκευή των επενδύσεων. Ειδικά στις περιπτώσεις οίκων ευγηρίας, κέντρων αποκατάστασης, γηπέδων και υπογείων χώρων στάθμευσης η αναλογία των κτηριακών δαπανών κυμαίνεται στο 70%-85% των συνολικών δαπανών και όχι στο 45% που προβλέπεται για αυτές. Το ίδιο ισχύει και για τον τουρισμό. Ως εκ τούτου προτείνεται η τροποποίηση της παραγράφου 3 του Άρθρου 8 ως εξής: 3. Οι επιλέξιμες δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού είναι οι ακόλουθες: α. Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτηριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων και οι κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές αθροιστικά δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 60% του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών περιφερειακών ενισχύσεων. Ο συντελεστής αυτός διαμορφώνεται στο 75% για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της περιπτώσεις γ ́ της παραγράφου 4 του άρθρου 7 και στο 80% για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της υποπερίπτωσης γγ ́ της περίπτωσης β ́ της παραγράφου 4 και ε, στ της ίδιας παραγράφου. Ο ως άνω συντελεστής διαμορφώνεται στο 85% για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε κτήρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα. Β) Προτείνεται η προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 40 του ν. 4399/2016 (Α’ 117), ως ακολούθως: «3.Το ποσοστό της επιχορήγησης για τα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε περιοχές που επλήγησαν από τις καταστροφικές περιοχές του Αυγούστου 2021 ορίζεται στο εκατό τοις εκατό (100%) της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης ενίσχυσης.» Το σοβαρό πλήγμα που υπέστησαν οι επιχειρήσεις των περιοχών αυτών καθιστά επιβεβλημένη την ανωτέρω ρύθμιση. Γ) Προτείνεται το ποσοστό της επιχορήγησης για τα επενδυτικά σχέδια των Καθεστώτων Ενισχύσεων ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ και ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΓΙΑ ΜΜΕ, τα οποία υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 12, να ανέρχεται στο ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης ενίσχυσης. Παράλληλα, προτείνεται το υπολειπόμενο ποσοστό μέχρι το εκατό τοις εκατό (100%) της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης ενίσχυσης να χορηγείται ως φορολογική απαλλαγή. Το σοβαρό πλήγμα που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις από την πανδημία της COVID-19, καθιστά απαραίτητη την αύξηση της έντασης της ενίσχυσης της επιχορήγησης για τα επενδυτικά σχέδια τους στα συγκεκριμένα Καθεστώτα Ενισχύσεων. Δ) Προτείνεται η τροποποίηση της αξιολόγησης της προβληματικής επιχείρησης. Στις περιπτώσεις που πριν την υποβολή της αίτησης έχει καλυφθεί το κριτήριο της προβληματικότητας θα πρέπει να καλύπτεται η επιλεξιμότητα του επενδυτικού φορέα με την προσκόμιση ισοζυγίου τελευταίας ανάλυσης και προσωρινού ισολογισμού σφραγισμένου και υπογεγραμμένου από Λογιστή Ά τάξης. Ε) Στην περίπτωση στ, της παρ. 6 του άρθρου 8 του ν.4399/2016 όπως ισχύει, αναφέρεται: στ) ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί γηπέδου που δεν ανήκει κατά κυριότητα στον φορέα της επένδυσης, εκτός αν τούτο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή από φορέα της Γενικής Κυβέρνησης ή έχει μισθωθεί από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, για τον σκοπό αυτόν για δεκαπέντε (15) τουλάχιστον έτη από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής. Οι μισθώσεις αυτές μπορεί να καταρτίζονται και με ιδιωτικό έγγραφο εφόσον τα στοιχεία τους υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αντίστοιχη πλατφόρμα της Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ. (taxis) και το συμφωνητικό της μίσθωσης μεταγράφεται στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο ή καταχωρείται στο Κτηματολόγιο αρμοδίως. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταγραφής, η μίσθωση αποκτά την ισχύ που προβλέπεται στο άρθρο 618 του Αστικού Κώδικα.» Με δεδομένο ότι ο νόμος κάνει ρητή αναφορά σε «ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων» προτείνεται να διευκρινιστεί ότι στις περιπτώσεις εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχείων απαιτείται μισθωτήριο συμβόλαιο που να καλύπτει την περίοδο υλοποίησης της επένδυσης και των μακροχρόνιων υποχρεώσεων, χωρίς να είναι απαραίτητη η μεταγραφή του. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις προτείνεται να μειωθεί το χρονικό διάστημα από 15 έτη, στο χρονικό διάστημα που είναι απαραίτητο για την υλοποίηση της επένδυσης και την κάλυψη των μακροχρονίων υποχρεώσεων.