• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Γιαλής' | 17 Νοεμβρίου 2021, 15:02

    Προτάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης του νέου Αναπτυξιακού Νόμου Άρθρο 6: Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων Αναπροσαρμογή των ποσοστών κτιριακών δαπανών Στο κείμενο διαβούλευσης αναφέρεται: «αα Την κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτηριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτηρίων, κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές αθροιστικά δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 45% του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακού χαρακτήρα. Ο συντελεστής αυτός διαμορφώνεται στο 60% για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 4 του Παραρτήματος Α και στο 70% για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της υποπερίπτωσης βδ’΄ της περίπτωσης β΄ της παραγράφου 4 του ως άνω παραρτήματος. Ο ως άνω συντελεστής διαμορφώνεται στο 80% για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε κτήρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα.» Πρόταση Να γίνει αύξηση του ποσοστού από 45% σε ποσοστό 55% του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακού χαρακτήρα. Επίσης το ποσοστό ενίσχυσης των κτιριακών εγκαταστάσεων στον τομέα του τουρισμού να ανέλθει από το 60% στο 70% σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των ποσοστών και αναλογιών των επιμέρους κατηγοριών στο τομέα των τουριστικών επενδύσεων τα οποία αναφέρονται στον σχετικό οδηγό αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων. Με τα σημερινά αναγραφόμενα όρια του μηχανολογικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού είναι αδύνατον να επιτευχθεί η αναλογία 60% κτιριακά και 40% μηχανολογικός και λοιπός εξοπλισμός για τις τουριστικές επενδύσεις. Ενίσχυση μεσαίων επιχειρήσεων Στα νέα καθεστώτα δεν προβλέπεται η ενίσχυση με το κίνητρο της επιχορήγησης για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Πρόταση Να προβλεφθεί η ενίσχυση με επιχορήγηση για μεσαίες επιχειρήσεις σε ειδικές περιπτώσεις τουλάχιστον στους τομείς προτεραιότητας (π.χ. Τουρισμός, Αγροδιατροφή, ΤΠΕ, Βιομηχανική παραγωγή κ.λπ.).   Άρθρο 19: Διαδικασίες Αξιολόγησης Στο άρθρο 19, «Διαδικασίες αξιολόγησης» προβλέπεται, σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπόμενων προθεσμιών για την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων από την Επιτροπή Αξιολόγησης (45 και 30 ημέρες), την ανάθεση του ελέγχου των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης σε ορκωτό ελεγκτή. Η ανάθεση της αξιολόγησης σε ορκωτούς ελεγκτές, ενδέχεται να δημιουργήσει δυσλειτουργίες στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων καθώς αυτή πλέον δεν θα γίνεται από εξειδικευμένα μέλη του Μητρώου Αξιολογητών ή της επιτροπής Αξιολόγησης. Επιπλέον δημιουργείται το παράδοξο οι ελεγκτικές εταιρείες τόσο να αξιολογούν όσο και να ελέγχουν τα επενδυτικά σχέδια χωρίς εποπτεία ή τελική γνωμάτευση της Επιτροπής Αξιολόγησης. Πρόταση Προτείνεται, σε περίπτωση που ανατεθεί η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων σε ορκωτό ελεγκτή, η τελική πρόταση και κρίση να διαμορφώνεται από Επιτροπή στην οποία θα προεδρεύει μέλος της Υπηρεσίας. Έναρξη επιλεξιμότητας δαπανών Με την έναρξη του νέου έτους 2022 ξεκινά ουσιαστικά η νέα περίοδος εφαρμογής του νέου Αναπτυξιακού Νόμου. Πρόταση Να εξεταστεί το ενδεχόμενο ένταξης στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, επιλέξιμων δαπανών από την 01/01/2022, δεδομένου ότι από τις αρχές του νέου έτους θα συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις έναρξης λειτουργίας του αναπτυξιακού νόμου, ήτοι θα υπάρχει εγκεκριμένο το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του (νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός, νέο ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης), συνεπώς οι όποιες δαπάνες θα πραγματοποιηθούν με γνώμονα την κρατική ενίσχυση και την ένταξη της επένδυσης στα καθεστώτα το αναπτυξιακού νόμου. Η δυνατότητα ένταξης επιλέξιμων δαπανών από την 01/01/2022, θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της υλοποίησης ιδιωτικών επενδύσεων στρατηγικής σημασίας που θα συνδράμουν στην αναπτυξιακή δυναμική της χώρας και στην άμεση δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Άρθρο 9 Είδη ενισχύσεων Έναρξη φορολογικών απαλλαγών στο πλαίσιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου Σήμερα η θεμελίωση του δικαιώματος των φορολογικών απαλλαγών γίνεται για το φορολογικό έτος κατά το οποίο πιστοποιείται από την αρμόδια υπηρεσία ( Υπουργείο ή Περιφέρειες ) το αίτημα ελέγχου του επενδυτή / επιχείρησης ενώ ταυτόχρονα απαιτείται, μέσα στο έτος, η έκδοση του σχετικού ΦΕΚ ( για την πιστοποίηση του 100% του σχεδίου ) ή της απόφασης του Προϊσταμένου για την πιστοποίηση του 50% του σχεδίου. Πρόταση Με αφορμή τη διαβούλευση του νέου αναπτυξιακού νόμου προτείνουμε να υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης του κινήτρου των φορολογικών απαλλαγών για το οικονομικό έτος κατά το οποίο υποβάλλεται το σχετικό αίτημα από την επιχείρηση εφόσον αυτό ( το αίτημα ) πιστοποιείται από την αρμόδια υπηρεσία πριν την υποβολή της φορολογικής δήλωσης για το εν λόγω φορολογικό έτος. Προτείνεται ( ενδεικτικά ) η θεμελίωση του δικαιώματος των φορολογικών απαλλαγών να ενσωματωθεί ως ακολούθως: «Φορολογική απαλλαγή α. Το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την αίτηση προς την αρμόδια υπηρεσία και με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% ή του 65% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου πριν την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας αποτελεί το έτος κατά το οποίο έχει υποβληθεί η αίτηση προς την αρμόδια υπηρεσία και η πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% ή του 65% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου έχει γίνει πριν την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για τις δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου τους αιτήματος. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής εντός δεκαπέντε (15) φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης της ωφέλειας με τους ακόλουθους περιορισμούς που ισχύουν σωρευτικά» ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ – ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (άρθρα 129-130) Το δικαίωμα αλλαγής του τρόπου χρηματοδότησης από συμβατική σε χρηματοδοτική μίσθωση να επιτραπεί και για τον Ν.4399/2016 στο πλαίσιο των μεταβατικών διατάξεων του νέου αναπτυξιακού νόμου Πρόταση Για τα αιτήματα τροποποίησης ή έγκρισης μεταβολής στοιχείων των επενδυτικών σχεδίων του Ν4399/2016 να επιτρέπεται η αλλαγή τρόπου χρηματοδότησης της επένδυσης, καθώς και αλλαγή του τρόπου απόκτησης των ενισχυόμενων δαπανών (συμβατική – χρηματοδοτική μίσθωση) σε περίπτωση που, για τις ενισχυόμενες δαπάνες, έχει εγκριθεί η ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής και χωρίς να επέλθει μεταβολή στη μορφή της ενίσχυσης, Αρθρο 22 Τροποποιήσεις επενδυτικών σχεδίων Να επιτρέπεται το δικαίωμα αλλαγής του τρόπου χρηματοδότησης από επιχορήγηση σε επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και αντίστροφα. Πρόταση Για τα αιτήματα τροποποίησης ή έγκρισης μεταβολής στοιχείων των επενδυτικών σχεδίων να επιτρέπεται η αλλαγή τρόπου χρηματοδότησης της επένδυσης από επιχορήγηση σε επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και αντίστροφα καθώς και οι δύο μορφές ενίσχυσης επί της ουσίας αποτελούν κεφαλαιακή ενίσχυση του επενδυτικού σχεδίου. Η μεταβολή να επιτραπεί και για τα σχέδια του Ν.4399/2016. Άρθρο 23 (Ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης ) Στο κείμενο διαβούλευσης αναφέρεται η προθεσμία των 60 ημέρων για την υποβολή στο ΠΣ-Αν αιτημάτων μετά την λήξη των προθεσμιών είτε για το 50% ή 65% είτε για το 100% του επενδυτικού έργου. Ενδεικτικά αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης: 1. Ο επενδυτής υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω ΠΣ-Αν … για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης …. το αργότερο μέσα σε εξήντα (60) μέρες από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης …..» Πρόταση Η αναφορά σε εξήντα (60) μέρες να αλλάξει σε 6 μήνες σύμφωνα με οριζόμενα στο Ν3299/04 και Ν3908/11 και συγκεκριμένα: Η πιστοποίηση της ολοκλήρωσης της επένδυσης και έναρξης της παραγωγικής της λειτουργίας γίνεται μετά από αίτηση του επενδυτή, η οποία κατατίθεται μαζί με τα απαιτούμενα παραστατικά στην αρμόδια υπηρεσία το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης, όπως αυτή ισχύει. Η εν λόγω διάταξη να εφαρμοστεί και στα επενδυτικά σχέδια του Ν.4399/2016. Απλούστευση των δικαιολογητικών Το πλήθος των δικαιολογητικών τα οποία καλείται να προσκομίσει ο επενδυτής κατά τη υποβολή της αίτησης υπαγωγής είναι πολύ μεγάλο, με αποτέλεσμα να δαπανάται παραγωγικός χρόνος σε μη ουσιώδη στοιχεία του επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται να απλουστευτεί ο κατάλογος δικαιολογητικών κατά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής, καθώς γίνεται ούτως ή αλλιώς πλήρης έλεγχος της νομιμότητας του επενδυτικού σχεδίου κατά την υλοποίηση και αξιολόγηση των αιτημάτων ελέγχου στη συνέχεια. Τήρηση Χρονοδιαγράμματος διαδικασιών αξιολόγησης και διαχείρισης σχεδίων Το σοβαρότερο πρόβλημα κατά την διαδικασία αξιολόγησης είτε των αιτήσεων υπαγωγής είτε της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, αποτελεί η μη τήρηση των ορισθέντων χρονοδιαγραμμάτων και των προθεσμιών τις οποίες ορίζει το θεσμικό πλαίσιο και οι συνοδευτικές εγκύκλιοι. Προτείνεται να θεσμοθετηθεί επακριβώς το χρονοδιάγραμμα όλων των ενεργειών στο πλαίσιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και των εκάστοτε προκηρύξεών του και να παρέχεται η δυνατότητα στο προσωπικό της αρμόδιας υπηρεσίας να παρεμβαίνει με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών. Παράταση προθεσμιών ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων Παράταση προθεσμιών ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων υπαχθέντων στους νόμους 3299/2004 (Α΄ 261) και 3908/2011 (Α΄ 8). Ν.3908/2011. Για τα επενδυτικά σχέδια στο πλαίσιο του Ν.3908/2011 να δοθεί παράταση των αιτημάτων ολοκλήρωσης για το 50% έως 31/12/2022 Ν.3299/2004. Για τα επενδυτικά σχέδια στο πλαίσιο του Ν.3299/2004 να αποδεσμευτεί το θέμα της ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου όσον αφορά στην υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου από τις διαδικασίες για την πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του. Συγκεκριμένα να οριστεί ως ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου η 30/6/2022 και ως καταληκτική ημερομηνία για την πιστοποίηση της έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας, της έκδοσης των νομιμοποιητικών εγγράφων και της υποβολής αιτήματος ολοκλήρωσης ένα έτος μετά δηλαδή στις 30/6/2023 όπως ίσχυε σε παλαιότερους αναπτυξιακούς νόμους.