• Σημείωμα – Αποκλεισμός λιανικού εμπορίου από το πεδίο εφαρμογής του Ν/Σ Ν ««Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» 1. Σύμφωνα με το ά. 1 του Νομοσχεδίου με τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (εφεξής «Ν/Σ»), «Σκοπός του παρόντος είναι η προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας με τη χορήγηση κινήτρων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους, προκειμένου να επιτευχθούν ο ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η πράσινη μετάβαση, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας, η στήριξη καινοτόμων επενδύσεων και όσων επιδιώκουν την εισαγωγή νέων τεχνολογιών της «Βιομηχανίας 4.0», της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης, η ενίσχυση της απασχόλησης με εξειδικευμένο προσωπικό, η στήριξη της νέας επιχειρηματικότητας, η ενίσχυση λιγότερο ευνοημένων περιοχών της χώρας και περιοχών που εντάσσονται στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), καθώς και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας.» 2. Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ. 3 της Ανάλυσης Συνεπειών Ρύθμισης επί του Ν/Σ, οι ρυθμίσεις του περιέχουν κίνητρα προσέλκυσης και απευθύνεται σε υποψήφιους ημεδαπούς και αλλοδαπούς επενδυτές, προκειμένου να επενδύσουν σε επιχειρηματικές δραστηριότητες στη χώρα. Με την υλοποίηση των επενδύσεων αναμένεται να προκύψουν οφέλη για την ελληνική οικονομία, με την αύξηση της απασχόλησης και την ενίσχυση της ευημερίας, αφού με τον αυξανόμενη οικονομική δραστηριότητα ενδυναμώνεται η εθνική οικονομία. 3. Στο ά. 5 του Ν/Σ προβλέπονται ειδικότερα τα υπαγόμενα στο πεδίο εφαρμογής του επενδυτικά σχέδια, και ορίζεται μεταξύ άλλων ότι «1. Στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος υπάγονται επενδυτικά σχέδια όλων των τομέων της οικονομίας, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στο Παράρτημα Α΄ «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια». 4. Πραγματικά, στο Παράρτημα Α του Ν/Σ προβλέπεται μια σειρά εξαιρέσεων από το πεδίο εφαρμογής του, πολλές εκ των οποίων αποτελούν ρύθμιση άμεσης εφαρμογής του Ενωσιακού Δικαίου, όπως οι προβλεπόμενες στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014, και αφορούν κλάδους της οικονομίας που τελούν σε ειδικό καθεστώς όπως πχ ο κλάδος του χάλυβα, του άνθρακα κοκ. 5. Παρόλα αυτά, στην υποπαράγραφο Β. της παρ. 2 του Παραρτήματος Α, προβλέπεται και μια σειρά εξαιρέσεων από το ευεργετικό καθεστώς του Ν/Σ, χωρίς να υπάρχει έρεισμα ούτε στο Ενωσιακό Δίκαιο, αλλά ούτε και οιαδήποτε αιτιολογία ή συσχετισμός, που να δύνανται να δικαιολογήσουν την εν λόγω εξαίρεση και τη συναφή αποστέρηση των αντίστοιχων ωφελειών από τους συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας. 6. Μια τέτοια αναιτιολόγητη και κατά τα φαινόμενα μάλλον αυθαίρετη εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής του Ν/Σ συνιστά και ο κλάδος του Λιανικού Εμπορίου, καθώς ρητώς περιλαμβάνεται στους εξαιρούμενους τομείς (Κωδικός Άσκησης Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) 47.) 7. Είναι ωστόσο σαφές ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανικού εμπορίου δαπανούν σημαντικά ποσά για την κατασκευή, επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των κτιριακών τους εγκαταστάσεων στα πλαίσια ανάπτυξης των επιχειρηματικών τους σκοπών, παρέχουν και δύνανται να παράσχουν περαιτέρω θέσεις εργασίας σε συνανθρώπους μας που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση καθώς και σε εργαζομένους με αναπηρία, δαπανούν ποσά για την επαγγελματική κατάρτιση των εργαζομένων και φυσικά χρησιμοποιούν υπηρεσίες logistics, όπως κάθε άλλη επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε κλάδους που εντάσσονται στο καθεστώς ενισχύσεων του Ν/Σ. 8. Συνεπώς, το να εξαιρείται ο κλάδος του λιανικού εμπορίου από το πεδίο εφαρμογής του Ν/Σ και να αποστερείται των σχετικών ωφελειών, χωρίς κανέναν νομιμοποιητικό λόγο και παρά το γεγονός ότι οι σχετικές ανάγκες του κλάδου αλλά και τα επιδιωκώμενα από το Ν/Σ οφέλη – όπως περιγράφονται στον υπό ά.1 σκοπό του - είναι τα ίδια με τους καλυπτόμενους από αυτό κλάδους της οικονομίας, συνιστά άνιση μεταχείριση ίδιων περιπτώσεων καθώς και δυσμενή διάκριση εις βάρος του κλάδου του λιανικού εμπορίου, χωρίς νόμιμη αιτία. 9. Επιπροσθέτως, είναι πρόδηλο ότι η εξαίρεση του λιανικού εμπορίου από το πεδίο εφαρμογής του Ν/Σ και η ταυτόχρονη συμπερίληψη σχετικών και απαραίτητων για αυτό κλάδων όπως πχ αυτού της αποθήκευσης ή των υπηρεσιών Logistics, δίνουν ένα αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις μεγάλες επιχειρήσεις ή/και στους αντίστοιχους ομίλους, καθώς δύνανται να κάνουν απόσχιση των συγκεκριμένων υπηρεσιών σε αυτοτελείς νομικές οντότητες (spin-offs) προκειμένου να λάβουν τα αντίστοιχα οφέλη. Συνεπώς, μια μεσαία εταιρεία του λιανικού εμπορίου η οποία πχ εξυπηρετείται εσωτερικά για την αναγκαία αποθήκευση των προϊόντων της ή για υπηρεσίες logistics, θα βρίσκεται σε μειονεκτική ανταγωνιστικά θέση έναντι ενός δυνατότερου ανταγωνιστή της που ανήκει σε μεγάλο όμιλο, ο οποίος είτε έχει ήδη είτε έχει τη δυνατότητα να ιδρύσει ξεχωριστές και συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες για τη λήψη και παροχή των σχετικών υπηρεσιών λαμβάνοντας ταυτόχρονα και τη σχετική ενίσχυση. 10. Για τους προαναφερθέντες λόγους, θεωρούμε ότι η προτεινόμενη νομοθετική επιλογή αποκλεισμού των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανικού εμπορίου από το καθεστώς ενισχύσεων του Ν/Σ, όπως προβλέπεται στην παρ. 2 του Παραρτήματος Α, αποτελεί παραβίαση της καθιερωμένης με το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος αρχής της ισότητας, η οποία επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες, είτε με τη μορφή της εισαγωγής ενός χαριστικού μέτρου ή προνομίου, είτε με τη μορφή της επιβολής αδικαιολόγητης επιβάρυνσης, και ως εκ τούτου θα πρέπει να επανεξεταστεί η επιλογή αποκλεισμού του συγκεκριμένου κλάδου από το πεδίο εφαρμογής του Ν/Σ.