• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Νίκου - Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Μέλος Οικονομικού Επιμελητηρίου, Α/Πρόεδρος Αγροδιατροφικής Σύμπραξης Δυτικής Μακεδονίας' | 17 Νοεμβρίου 2021, 17:18

    - Άρθρο 4 Παρατηρήσεις / επισημάνσεις Παρατηρούνται δύο παράγραφοι με αρίθμηση Νο2, το οποίο γίνεται κατανοητό πως αφορά τυπογραφικό λάθος. - Άρθρο 6 (παρ.1αα) «[…]Την κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων, κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές αθροιστικά δεν μπορούν να υπερβαίνουν το σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακού χαρακτήρα. Ο συντελεστής αυτός διαμορφώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%) για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της περ. γ΄ της παρ. 4 του Παραρτήματος A και στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) για τις αντίστοιχες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων της υποπερ. βδ΄ της περ. β΄ της παρ. 4 του ως άνω Παραρτήματος. Ο ως άνω συντελεστής διαμορφώνεται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε κτίρια, τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα.» Παρατηρήσεις / επισημάνσεις Οι κτιριακές εγκαταστάσεις αποτελούν σημαντική παράμετρο για την ανάπτυξη της παραγωγικής διαδικασίας ή / και για την επέκταση των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων. Ειδικότερα, βάσει του είδους της επιχειρηματικής δραστηριότητας, οι εγκαταστάσεις δύναται να αποτελέσουν είτε σημείο ανάπτυξης και διάθεσης του προσφερόμενου προϊόντος / υπηρεσίας είτε υποστηρικτική υποδομή που εξυπηρετεί την απρόσκοπτη λειτουργία της επιχείρησης. Συγχρόνως, λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική για περιορισμό του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της επιχειρηματικής δραστηριότητας, προκύπτει η ανάγκη εκσυγχρονισμού του παραγωγικού μοντέλου μέσω, μεταξύ άλλων, της αναβάθμισης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και της ανάπτυξης νέων ενεργειακά αποδοτικών κτιρίων. Δεδομένων των ανωτέρω, αναδεικνύεται η συμβολή του εν λόγω είδους δαπανών στον μετασχηματισμό της οικονομίας καθώς και στην επιτυχημένη υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων. Ως εκ τούτου, τυχόν αδυναμία χρηματοδότησης των ως άνω δαπανών ενδέχεται να επιδράσει αρνητικά στην υλοποίηση σημαντικού μεγέθους επενδυτικών σχεδίων και στις προοπτικές ενίσχυσης των τοπικών οικονομιών. Στο πλαίσιο αυτό, το ποσοστό του 45% κρίνεται ως μη επαρκές και προτείνεται η αύξηση του σε άνω του 70%. Η πρόβλεψη αυτή θα μπορούσε να γίνει στην περίπτωση των επενδυτικών σχεδίων που αφορούν σε περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων της Δίκαιης Μετάβασης και ειδικά για έργα που αφορούν στην Αγροδιατροφή, ώστε να διατηρηθεί σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα το προβλεπόμενο δημοσιονομικό κόστος. Η ανάγκη διασφάλισης της υλοποίησης σημαντικής κλίμακας επενδύσεων με συμβολή στην τοπική οικονομία, αναδεικνύεται περαιτέρω στις περιπτώσεις των περιοχών οι οποίες επηρεάζονται άμεσα από την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων. Συγκεκριμένα, δεδομένου του υψηλού βαθμού εξάρτησης των εν λόγω περιοχών από τη λιγνιτική δραστηριότητα, η μετάβαση προς μία κλιματικά ουδέτερη οικονομία προϋποθέτει την προώθηση του μετασχηματισμού των τοπικών οικονομιών μέσω της προσέλκυσης νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με πρόσθετα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική οικονομία. Για το σκοπό αυτό, κρίνεται απαραίτητη η εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδοτικής στήριξης και η δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου κινητροδότησης της ανάπτυξης επιχειρηματικής δραστηριότητας. - Άρθρο 12 «1. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ, με εξαίρεση όσα από τα καθεστώτα του Κεφαλαίου Θ ορίζουν διαφορετικό ποσό. 2. Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα επενδυτικού σχεδίου ενισχύσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, δεν μπορεί να υπερβούν σωρευτικά τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 4 του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού» Παρατηρήσεις / επισημάνσεις Λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική για αναμόρφωση και εκσυγχρονισμό του παραγωγικού μοντέλου της εγχώριας οικονομίας καθώς και τις προκλήσεις που απορρέουν από την τρέχουσα υγειονομική κρίση, προκύπτει η ανάγκη προώθησης της υλοποίησης δράσεων υποστήριξης του μετασχηματισμού των επιχειρήσεων και των τοπικών οικονομιών. Ωστόσο, η θέσπιση ανώτατων ορίων χρηματοδότησης ενδέχεται να επιδράσει ανασταλτικά στην ανάπτυξη παραγωγικών επενδύσεων, η υλοποίηση των οποίων συνδέεται με πρόσθετα πολλαπλασιαστικά οφέλη σε επίπεδο οικονομίας και κοινωνίας (π.χ. ενίσχυση απασχόλησης, ανάπτυξη τοπικών οικονομιών, τόνωση δημοσίων εσόδων κ.α.). Στο πλαίσιο αυτό, και ειδικότερα για τις περιοχές που επηρεάζονται άμεσα από τη διαδικασία της απολιγνιτοποίησης, αναδεικνύεται η σημασία διεύρυνσης του μέγιστου ύψους χρηματοδότησης ανά επενδυτικό σχέδιο, επιχειρηματικό φορέα και όμιλο με σκοπό την προσέλκυση και υποστήριξη της υλοποίησης σημαντικού μεγέθους επενδύσεων. Εν προκειμένω, προτείνεται το όριο σώρευσης ανά επενδυτικό σχέδιο να διασφαλιστεί ότι θα είναι μεγαλύτερο των €15.000.000,00 και αντίστοιχα, το όριο σώρευσης ανά Νομικό Πρόσωπο (μαζί με τις συνδεδεμένες/συνεργαζόμενες επιχειρήσεις) να διασφαλιστεί ότι θα είναι μεγαλύτερο των €21.000.000. - Άρθρο 21 (παρ.3α και 3β, παρ.5αα, παρ.10), Άρθρο 22 (παρ.6 και παρ.7β), Άρθρο 24 ( παρ.1α και παρ.2α) Παρατηρήσεις / επισημάνσεις Γίνεται κατανοητό πως οι αναφορές στα ποσοστά 50% και 65% στις ως άνω διατάξεις σχετίζονται με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επένδυσης. Σε αυτήν την περίπτωση, κρίνεται σκόπιμη η παροχή πρόσθετων διευκρινίσεων σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των εν λόγω διατάξεων για τις περιπτώσεις ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων που είτε υπολείπονται είτε υπερβαίνουν τα ως άνω δύο ποσοστά αναφοράς. - Άρθρο 27 (παρ.1) «Κατά την υποβολή των επενδυτικών σχεδίων απαιτείται η καταβολή παραβόλου, το οποίο ορίζεται στο 0,0005 (πέντε τοις χιλίοις) του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ως άνω ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριακοσίων (300) ευρώ και ανώτερο των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ.» Παρατηρήσεις / επισημάνσεις Το ύψος του παραβόλου ορίζεται ολογράφως σε «πέντε τοις χιλίοις». Ωστόσο, το αναγραφόμενο νούμερο ανέρχεται σε 0,0005 το οποίο αντιστοιχεί σε 0,5 τοις χιλίοις και ως εκ τούτου γίνεται κατανοητό πως αφορά τυπογραφικό λάθος.