• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Ελισσαίου' | 10 Ιανουαρίου 2022, 13:24

    Η Τοπική Αυτοδιοίκηση συμβάλλει πολλαπλά στο αναπτυξιακό γίγνεσθαι της χώρας, επιτελώντας πολλαπλό έργο αναπτυξιακού και κοινωνικού χαρακτήρα, με πνεύμα συνεργασίας, ευελιξίας και ενσωμάτωσης καινοτομιών στην οργάνωση και στην λειτουργία των Φορέων της Αυτοδιοίκησης. Η επιτυχημένη αξιοποίηση των Χωρικών Εργαλείων κατά την Π.Π. 2014-2020 επιτεύχθηκε κυρίως από την συμβολή της Αυτοδιοίκησης και την ικανότητάς της να προσαρμόζεται στις εξελίξεις με γνώμονα την τοπική ανάπτυξη. Η ανάπτυξη εταιρικών σχέσεων, η κινητοποίηση του τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου, η μεταφορά ευθυνών σχεδιασμού και διαχείρισης σε τοπικό επίπεδο, η ανάπτυξη συνεργιών και συνεργασίας των τοπικών αρχών και δομών διαχείρισης με τις διαχειριστικές δομές και αρχές σε Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο, αποτελούν ένα εγχείρημα που βρίσκεται σε εξέλιξη, με θετικά αποτελέσματα τα οποία θα πρέπει να κεφαλαιοποιηθούν, τόσο στο πλαίσιο της νέας Π.Π. 2021-2027, όσο και των αναγκών επιτάχυνσης της ανάπτυξης της Χώρας, για την ταχεία υπέρβαση των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας του covid-19. Στην Περιφέρεια Αττικής, οι συνθήκες της μητροπολιτικότητας και οι ανάγκες για βελτίωση της αναπτυξιακής δυναμικής της Περιφέρειας, επέτρεψαν στην εμβάθυνση της αξιοποίησης των Χωρικών Εργαλείων, με την εκχώρηση στις Τοπικές Αστικές Αρχές, του συνόλου των αρμοδιοτήτων της Διαχειριστικής Αρχής, καθιστώντας τους «νέους» Ενδιάμεσους Φορείς (Ε.Φ.) ως «ισοδύναμες» Αρχές του άρθρου 4, στοιχείο 1.δ του Ν. 4314/2014. Οι επιτυχημένες πρακτικές αποκεντρωμένης διαχείρισης ολοκληρωμένου χαρακτήρα προγραμμάτων χωρικής ανάπτυξης θα εφαρμοστούν και στην νέα Π.Π. 2021-2027, μέσω του Στόχου Πολιτικής 5 , ενώ ειδικότερα, στο ΕΠ Αττική 2021-2027, οι εγκεκριμένες ΒΑΑ/ΟΧΕ θα συνεχισθούν με επικαιροποίηση των Στρατηγικών τους και με διεύρυνση των δια-δημοτικών συνεργασιών. Προς τούτο, είναι αναγκαίο στο πλαίσιο του Σχεδίου Νόμου «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027», να διασφαλισθούν οι αναγκαίες διαχειριστικές και λειτουργικές απαιτήσεις και, να αρθούν όποιες ελλείψεις ή αδικίες. Συγκεκριμένα, στο υπό διαβούλευση σχέδιο του Νόμου προσδιορίζονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 1. Στο Άρθρο 4 (Αρμόδιες Αρχές Προγραμμάτων), ορίζονται ρητά οι Αρμόδιες Αρχές για τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027 που λαμβάνουν στήριξη από το ΕΤΠΑ, το ΕΚΤ+, το ΤΣ, το ΤΔΜ και το ΕΤΘΑΥ και προσδιορίζονται στις περ. α), β), γ) και δ) της παρ. 1 του άρθρου 3 του Νόμου, και, συγκεκριμένα: • Οι Διαχειριστικές Αρχές που ορίζονται στις παρ. 1, 3, 4 και 5 του άρθρου 5 του Σχεδίου του Νόμου. • Η Λογιστική Αρχή, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 11 για το σύνολο των Προγραμμάτων αυτών. • Η Αρχή Ελέγχου, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 12 για το σύνολο των Προγραμμάτων αυτών. • Οι Ενδιάμεσοι Φορείς στους οποίους ανατίθενται καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής υπό την ευθύνη της, σύμφωνα με το άρθρο 10 του Σχεδίου του Νόμου. 2. Στο Άρθρο 6 (Αρμοδιότητες Διαχειριστικής Αρχής για τα Προγράμματα 2021 – 2027), προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες των Διαχειριστικών Αρχών που είναι υπεύθυνες για τη διαχείριση του Προγράμματος με σκοπό την επίτευξη των στόχων του. 3. Στο Άρθρο 10 (Ενδιάμεσοι φορείς) και στην παράγραφο 1 αυτού ορίζεται ότι «.. 1. Οι Ενδιάμεσοι Φορείς εκτελούν συγκεκριμένα καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 6, υπό την ευθύνη και την εποπτεία της. Οι Ενδιάμεσοι Φορείς ορίζονται με Απόφαση Ορισμού, στην οποία προσδιορίζονται και τα καθήκοντα που τους ανατίθενται» 4. Στο ίδιο Άρθρο και στην παράγραφο 9α αυτού ορίζεται ότι «..Για την υλοποίηση στρατηγικών Ολοκληρωμένης Χωρικής Ανάπτυξης, οι εδαφικές αρχές εφόσον αναλαμβάνουν καθήκοντα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Διαχειριστικής Αρχής, εκτός από την επιλογή των πράξεων (σ.σ.: άρα με τις πλήρεις αρμοδιότητες και ευθύνες του άρθρου 6), ορίζονται από την οικεία Διαχειριστική Αρχή ως Ενδιάμεσοι Φορείς. 5. Από την αλληλουχία των προσδιοριζόμενων αρμοδιοτήτων, υποχρεώσεων, ευθυνών και λειτουργιών, στα σχετικώς αναφερόμενα άρθρα του Σχεδίου Νόμου, προκύπτει ότι οι Ενδιάμεσοι Φορείς του Ε.Π. Αττική, στους οποίους με τις υπ’ αριθμ. 378/7.2.2018 (ΦΕΚ 775 Β΄/7.3.2018), 631/28.2.2018 (ΦΕΚ 841 Β΄/9.3.2018) και 379/7.2.2018 (ΦΕΚ 789 Β΄/7.3.2018) αποφάσεις της Περιφερειάρχη Αττικής εκχωρήθηκαν πλήρεις αρμοδιότητες Διαχειριστικής Αρχής και ασκούν τις αρμοδιότητες διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική» 2014-2020. ενώ η Ειδική Υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής διατηρεί ρόλο εποπτικό και μόνο. Όσον αφορά στο υφιστάμενο στελεχιακό δυναμικό των Ενδιάμεσων Φορέων των ΒΑΑ/ΟΧΕ της Περιφέρειας Αττικής (τα οποία δεν υπερβαίνουν τα είκοσι πέντε ), επισημαίνεται ότι με το 21 του ν. 4469/2017 (ΦΕΚ 62 Α΄/3.5.2017), προβλέφθηκε η χορήγηση ειδικού επιδόματος, καταβαλλόμενο από τη Μ.Ο.Δ. ΑΕ από πόρους του ΠΔΕ, στους υπαλλήλους που αποσπώνται ή μετακινούνται, καθώς και σε αυτούς που είχαν ήδη κατά την έναρξη ισχύος του νόμου, αποσπασθεί ή μετακινηθεί, στις Ειδικές Υπηρεσίες ΕΣΠΑ του άρ. 4 του ν. 4314/2014 (Α΄ 265) και την Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ Α.Ε., από άλλους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα πλην της Μ.Ο.Δ. Α.Ε.. Σημειώνεται δε ότι το ως άνω άρ. 4 δεν αναφέρεται σε Ειδικές Υπηρεσίες, αλλά σε Αρμόδιες Αρχές για τη διαχείριση και έλεγχο και το συντονισμό του σχεδιασμού και εφαρμογής των ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020. Συνεπώς θεωρείται ότι σε αυτές (Ειδικές Υπηρεσίες) εμπίπτουν όχι μόνο οι Ειδικές Υπηρεσίες που ρητά προβλέπονται στο νόμο 4314/2014 ως Αρμόδιες Αρχές, αλλά και ο ανωτέρω Ενδιάμεσος Φορέας – Υπηρεσία, στον οποίο ανατέθηκαν – εκχωρήθηκαν δυνάμει των διατάξεων του νόμου πλήρεις αρμοδιότητες/καθήκοντα Αρμόδιας Αρχής (εν προκειμένω Διαχειριστικής Αρχής). 6. Περαιτέρω, ναι μεν η φράση «Ειδικές Υπηρεσίες ΕΣΠΑ του άρ. 4 του ν. 4314/2014» τροποποιήθηκε με το αρ. 52 του ν. 4472/2017 (ΦΕΚ 74 Α΄/ 19.5.2017) σε «Ειδικές Υπηρεσίες του ν. 4314/2014», αλλά η τροποποίηση έγινε όχι για να περιοριστεί το πεδίο εφαρμογής της ως άνω έννοιας, αλλά, όπως προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση του νόμου, προκειμένου να καταστεί σαφές, ότι «η ρύθμιση καταλαμβάνει τους υπαλλήλους όλων των Ειδικών Υπηρεσιών του νόμου 4314/2014 εξασφαλίζοντας την ίση μεταχείριση του συνόλου του υπηρετούντος προσωπικού». 7. Στη σχετική ρύθμιση υπάγονται και οι υπάλληλοι των Ειδικών Υπηρεσιών των Περιφερειών ως Διαχειριστικών Αρχών κατά το άρθρο 7 του ν. 4314/2014 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, οι οποίοι συνεπώς λαμβάνουν το επίδομα. 8. Πλην όμως, το επίδομα δεν χορηγείται και στους υπαλλήλους των Ενδιάμεσων Φορέων της Περιφέρειας Αττικής και, αυτό μολονότι οι Ενδιάμεσοι Φορείς, εκτελούν κατά τα ανωτέρω χρέη Ειδικής Υπηρεσίας, αποτελώντας κατ’ ουσίαν Ειδική Υπηρεσία του ν. 4314/2014 με πλήρεις αρμοδιότητες, τις οποίες και ασκούν, ενώ και ως προς τη στελέχωσή τους προσομοιάζεται με τέτοια, καθόσον κατά τη διάταξη του άρ. 23 παρ. 5 του ν. 4605/2019 δύναται να στελεχωθεί (ενν. η Υπηρεσία του ΕΦΔ ΑΣΔΑ) με (έως) δύο υπαλλήλους της Μ.Ο.Δ. Α.Ε. με απόσπαση για υποστήριξη του έργου τους. 9. Κατόπιν των ανωτέρω και προς αποκατάσταση της ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ των στελεχών των Ενδιάμεσων Φορέων Διαχείρισης και των υπαλλήλων που υπηρετούν στις εν λόγω Ειδικές Υπηρεσίες και ιδίως στις Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειών, διαθέτουν δε τα ίδια τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, απασχολούμενοι υπό τις ίδιες συνθήκες εργασίας στο ίδιο αντικείμενο και εκτελούν τα ίδια επακριβώς ή πάντως ουσιωδώς όμοια καθήκοντα με αυτούς, τηρώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες του ΣΔΕ και του ΟΠΣ ΕΣΠΑ, και όλες ανεξαιρέτως τις επικαιροποιήσεις, εγκυκλίους και ειδικότερες οδηγίες που διέπουν το θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, προτείνεται σχετική ρύθμιση στο άρθρο 53 του Σχεδίου του Νόμου «Μεταβατικές διατάξεις», με την προσθήκη της ακόλουθης πρότασης στην παράγραφο 2 αυτού, ως εξής: ''2. Οι διατάξεις του άρθρου 21 Ν. 4469/2017 (ΦΕΚ Α' 62/03.05.2017), όπως έχει τροποποιηθεί με το άρθρο 111 παρ.3 Ν.4497/2017 (ΦΕΚ Α 171/13.11.2017), εφαρμόζονται και για την προγραμματική περίοδο 2021-2027. Oι διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 4469/2017 εφαρμόζονται και για τους υπαλλήλους των Αστικών Αρχών οι οποίες μέσω Ενδιάμεσων Φορέων υλοποιούν Στρατηγικές Βιώσιμης Ανάπτυξης μέσω Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων (ΒΑΑ/ΟΧΕ), οι οποίοι ανήκουν σε Ο.Τ.Α. α` βαθμού της Περιφέρειας Αττικής και στους οποίους έχουν εκχωρηθεί πλήρεις αρμοδιότητες διαχείρισης, δυνάμει του άρθρου 4 του Ν 4314'' ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΛΙΣΣΑΙΟΥ Προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΦΔ ΑΣΔΑ