• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ' | 10 Σεπτεμβρίου 2022, 16:11

    Άρθρο 47 μεταβατικές διατάξεις, Παρ. 9 Σχολιασμός: Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 47 του ΣχΝ προβλέπει τη δυνατότητα υπαγωγής του ΟΥΜΕΔ στο καθεστώς του νέου νόμου και πριν την παρέλευση της πενταετίας. Η πρόβλεψη είναι ορθή, διότι το νέο καθεστώς Ε.Π. του νέου νόμου θα επιτρέπει στον φορέα διαχείρισής του την εκτέλεση έργων που αφορούν είτε στην κατασκευή νέων υποδομών είτε στην αναβάθμιση υφιστάμενων. Εξάλλου, η υπαγωγή ΟΥΜΕΔ στο καθεστώς του νέου νόμου θα είναι επιβεβλημένη σε περίπτωση ένταξης προτάσεων κατασκευής νέων έργων υποδομής ή αναβάθμισης υφισταμένων υποδομών, σε δημόσιο ή ενωσιακό πρόγραμμα ενίσχυσης. Επειδή η υφιστάμενη διατύπωση προβλέπει ότι η υπαγωγή γίνεται «κατόπιν αίτησης» χωρίς να εξειδικεύει τον αιτούντα φορέα, θα πρέπει να συμπληρωθεί. Επίσης, η υφιστάμενη διατύπωση προβλέπει ότι για την εκούσια (πρότερη) υπαγωγή, απαιτείται η υποβολή επιχειρηματικού σχεδίου. Η πρόβλεψη είναι άστοχη διότι δε νοείται επιχειρηματικό σχέδιο για λειτουργούντες ΟΥΜΕΔ. Ούτε νοείται απόρριψη του αιτήματος υπαγωγής λόγω έλλειψης επιχειρηματικού σχεδίου, αφού στη λήξη της 5ετίας θα συντελεστεί υποχρεωτική υπαγωγή χωρίς επιχειρηματικό σχέδιο. Τέλος, εκ παραδρομής γίνεται παραπομπή σε εξουσιοδοτική διάταξη της παραγράφου 12 του «άρθρου 45» αντί του ορθού «άρθρου 46». Προτείνεται η εξής διατύπωση: « Με τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος οι Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. που διέπονται από τους ν. 4458/1965 (Α’ 33), 2545/1997 (Α’ 254) και 3982/2011 υπάγονται υποχρεωτικά στις διατάξεις του παρόντος με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την οποία: (α) ο Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. μετονομάζεται σε «Επιχειρηματικό Πάρκο», συνοδευόμενο από τον γεωγραφικό προσδιορισμό του και (β) ορίζονται οι ειδικότεροι όροι λειτουργίας ή ανάπτυξης του, βάσει του παρόντος. Για τον σκοπό αυτό η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας σχηματίζει σχετικό φάκελο ανά Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. εντός ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Η υπαγωγή μπορεί να γίνει και πριν από τη συμπλήρωση πέντε (5) ετών με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ιδίως όταν η κατασκευή νέων ή η αναβάθμιση υφιστάμενων έργων υποδομής έχει ενταχθεί σε οποιοδήποτε πρόγραμμα ενίσχυσης ή επιχορήγησης, κατόπιν αίτησης του Φορέα που ασκεί τη Διοίκηση και Διαχείρισή τους συνοδευόμενη από τα στοιχεία που καθορίζονται στην απόφαση της παρ. 12 του άρθρου 46». Άρθρο 47 μεταβατικές διατάξεις, Παρ. 11 Σχολιασμός: Στους υφιστάμενους ΟΥΜΕΔ οι Κανονισμοί Λειτουργίας είναι κανονιστικές πράξεις (Βασιλικά διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις εκδοθέντα κατ’ εξουσιοδότηση νόμου) και ως τέτοιες δεσμεύουν τα πρόσωπα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του (Φορέας – Επιχειρήσεις). Έχει διαπιστωθεί στην πράξη ότι επιχειρήσεις που έχουν την κυριότητα των βιομηχανικών γηπέδων, προχωρούν σε μεταβιβάσεις χωρίς την έγκριση του Φορέα παρά τις σχετικές προβλέψεις. Μετά την «μετάλλαξή» τους -εκ του νόμου, άρθρο 23 παρ. 7- σε «ιδιωτικές συμβάσεις», είναι αναγκαία η διασφάλιση -εκ του νόμου- της δέσμευσης από τον ΚανΛειτ των καθολικών ή ειδικών διαδόχων των «συμβαλλόμενων». Προτείνεται η εξής διατύπωση: «11. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπαγωγής της παρ. 9, οι Κανονισμοί Λειτουργίας που είχαν εγκριθεί με κανονιστικές αποφάσεις οποιασδήποτε μορφής αποβάλλουν τον χαρακτήρα της κανονιστικής απόφασης και εφεξής ισχύουν ως Κανονισμοί Λειτουργίας του άρθρου 23. Η τήρηση και εφαρμογή των διατάξεων τους είναι υποχρεωτική στο σύνολο τους από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις, όσο και από τους ειδικούς ή καθολικούς διαδόχους αυτών, ανεξαρτήτως εάν ο Κανονισμός Λειτουργίας μνημονεύεται στους οικείους τίτλους κτήσεως.». Άρθρο 47 μεταβατικές διατάξεις, παρ. 14 Σχολιασμός: Η μη μεταγραφή στο βιβλίο μεταγραφών υποθηκοφυλακείου ή η μη καταχώριση στα κτηματολογικά φύλλα κτηματολογικού γραφείου θα πρέπει να προβλέπονται διαζευκτικά. Προτείνεται η εξής διατύπωση: «14. Κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, όλες οι ήδη συνταχθείσες, πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, συμβολαιογραφικές πράξεις σύστασης και μεταβίβασης δικαιώματος επιφανείας επί των Ο.Υ.Μ.Ε.Δ., δια των οποίων προβλέπεται διαίρεση και κατάτμηση οικοπέδου και οι οποίες δεν έχουν ακόμη μεταγραφεί στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή και δεν έχουν καταχωρισθεί στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο, θεωρούνται εξ υπαρχής έγκυρες και ισχυρές και μεταγράφονται στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή καταχωρίζονται στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο νομίμως σύμφωνα με τα άρθρα 36 έως 45, άλλως επιτρέπεται η επανακατάθεσή τους για καταχώριση στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή κτηματολογικό γραφείο, χωρίς μεσολάβηση άλλης συμβολαιογραφικής ή διοικητικής πράξης. Με την καταχώριση ή την επανακαταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο επέρχεται και η γεωμετρική μεταβολή που περιγράφεται σε αυτά, εφόσον πληρούνται οι σχετικές τεχνικές προϋποθέσεις. Η επανακαταχώριση των ανωτέρω συμβολαιογραφικών πράξεων δεν βαρύνεται με αναλογικά τέλη ή τέλη υπέρ τρίτων. Σε κάθε περίπτωση, τα άρθρα 36 έως 44 καταλαμβάνουν και τα έως σήμερα οικόπεδα εντός Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. επί των οποίων συστήθηκε και μεταβιβάσθηκε δικαίωμα επιφανείας βάσει του ν. 4635/2019 (Α’ 167) και του ν. 4738/2020 (Α’ 207).». Άρθρο 47 Μεταβατικές διατάξεις, Νέα Παράγραφος Σχολιασμός: Οι προβλέψεις των Κανονισμών Λειτουργίας για συμμετοχικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων δεν επιτρέπουν στον Φορέα διαχείρισης ΟΥΜΕΔ να υποβάλει εμπροθέσμως προτάσεις για την ένταξη έργων υποδομής (εκτέλεση νέων ή αναβάθμιση υφιστάμενων) σε οποιοδήποτε πρόγραμμα ενίσχυσης ή επιχορήγησης. Από την άλλη, η ένταξη έργου υποδομής ΟΥΜΕΔ σε πρόγραμμα ενωσιακής ή δημόσιας ενίσχυσης οποιασδήποτε μορφής παρέχει τα εχέγγυα για την αναγκαιότητά του έργου ως εργαλείου περαιτέρω βελτίωσης του υποδοχέα και της ανταγωνιστικότητας των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου, στην περίπτωση αυτή όχι απλώς δικαιολογείται, αλλά απαιτείται η παρέκκλιση από τις υφιστάμενες προβλέψεις χρονοβόρων συμμετοχικών διαδικασιών. Προτείνεται να ενσωματωθεί νέα παρ. ως εξής: «Κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης, ο Φορέας που ασκεί τη Διοίκηση και Διαχείριση του Ο.Υ.Μ.Ε.Δ. ή η ΕΑΔΕΠ, μπορεί να αποφασίζει την εκτέλεση έργων που εντάσσονται σε πρόγραμμα ενίσχυσης ή επιχορήγησης και να ορίζει τους όρους λειτουργίας αυτών, μετά την ολοκλήρωσή τους.». Άρθρο 47 Μεταβατικές διατάξεις, Νέα Παράγραφος Σχολιασμός: Οι Δημόσιες δασικές εκτάσεις αλλά και τα δάση που δεν υπάγονται στις προστατευόμενες κατηγορίες είτε ως ιδιαίτερου κάλους είτε ως τμήματα σημαντικών οικοσυστημάτων σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν.998/1979, αποτελούν εκτάσεις στις οποίες είναι δυνατή η ανάπτυξη βιομηχανικής δραστηριότητας μετά από την έγκριση επέμβασης και την παραχώρηση χρήσης σ’ αυτές. Η σύνταξη και κύρωση δασικών χαρτών σε ολόκληρη τη χώρα αλλά και η ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου δημιουργεί ένα ασφαλές πλαίσιο για τον γρήγορο εντοπισμό δασικών εκτάσεων που έχουν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη οργανωμένης βιομηχανικής δραστηριότητας. Θα πρέπει να εναρμονιστεί προς αυτήν την κατεύθυνση και η σχετική πρόβλεψη της βασικής δασικής νομοθεσίας (άρθρο 51 παρ. 3 Ν. 1998/1979). Προτείνεται το εξής: Η παράγραφος 3 του άρθρου 51 Ν. 998/1979 τροποποιείται ως εξής: «3. Η δημιουργία ή επέκταση Οργανωμένου Υποδοχέα Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, κατά τον ορισμό της κείμενης νομοθεσίας, είναι δυνατή στις εκτάσεις των παρ.2 και 5 του άρθρου 3 του παρόντος, καθώς σε δάση των παρ. γ, δ και ε του άρθρου 4 του παρόντος».