• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Λιτσάκος' | 30 Μαΐου 2025, 10:06

    Άρθρο 3: Κατάρτιση και πιστοποίηση προσωπικού αναθετουσών αρχών και αναθετόντων φορέων. Αναφέρονται πολλοί αρμόδιοι φορείς. Θα ήταν χρήσιμο να διευκρινιστεί αν θα υπάρχει ένας συντονιστικός φορέας ή ένα πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ τους, για να αποφευχθούν επικαλύψεις ή κενά. Επίσης, μια πρόβλεψη για τακτική αξιολόγηση των προγραμμάτων κατάρτισης. Άρθρο 4: Σύσταση Μητρώου Επαγγελματιών Δημοσίων Συμβάσεων – Προϋποθέσεις εγγραφής και λόγοι διαγραφής. Μεταβατικές διατάξεις για τους ήδη υπηρετούντες. Το άρθρο 4, παρ. 2, περ. ε) απαιτεί πιστοποίηση επιπέδου 1 για την εγγραφή. Για τους υφιστάμενους υπαλλήλους που εργάζονται ήδη σε αυτόν τον τομέα, θα πρέπει να υπάρξει μια εύλογη μεταβατική περίοδος, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος Μέρους, υπηρετούν σε οργανικές μονάδες με αρμοδιότητα την υποστήριξη ή τη διενέργεια των διαδικασιών σχεδιασμού, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, δύναται να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος, η οποία δεν υπερβαίνει πχ τα δύο (2) έτη, για την απόκτηση της πιστοποίησης του επιπέδου 1 του άρθρου 344Γ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι εν λόγω υπάλληλοι διατηρούν την τοποθέτησή τους και δύνανται να υποβάλλουν αίτηση εγγραφής στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ. μετά την επιτυχή πιστοποίησή τους. Διευκρίνιση των λόγων διαγραφής. Η διαγραφή λόγω μη συμμετοχής ή αποτυχίας στην επαναπιστοποίηση (παρ. 4, περ. β) είναι λογική. Ωστόσο, η διαγραφή λόγω αλλαγής θέσης (παρ. 4, περ. α) θα πρέπει να συνδεθεί με το Άρθρο 6, παρ. 5, που περιορίζει τις μετακινήσεις. Να υπάρχει σαφήνεια αν η διαγραφή επέρχεται αυτόματα με την αλλαγή θέσης, ανεξάρτητα από τη θέληση του υπαλλήλου ή τον περιορισμό του άρθρου 6. Άρθρο 5: Πιστοποίηση στο αντικείμενο των δημοσίων συμβάσεων Αναφέρεται "επιτυχής παρακολούθηση των ειδικών προγραμμάτων" και "εξετάσεις". Θα ήταν χρήσιμο να προβλεφθεί ότι οι εξετάσεις θα διεξάγονται με αδιάβλητο τρόπο (π.χ., κεντρικά, με τράπεζα θεμάτων, ανώνυμη βαθμολόγηση) και ότι τα προγράμματα κατάρτισης θα είναι προσβάσιμα σε όλους. Διευκρίνιση για την "επαναπιστοποίηση στο υψηλότερο επίπεδο" (παρ. 3). Αν κάποιος είναι πιστοποιημένος στο Επίπεδο 1, για να ανανεώσει την πιστοποίησή του πρέπει να επαναπιστοποιηθεί στο υψηλότερο επίπεδο που κατέχει. Αυτό σημαίνει ότι αν είναι στο Επίπεδο 1, πρέπει να επαναπιστοποιηθεί στο Επίπεδο 1. Αν όμως έχει και Επίπεδο 2, πρέπει να επαναπιστοποιηθεί στο Επίπεδο 2. Η διατύπωση είναι λίγο ασαφής ως προς το αν υποχρεούται να ανέβει επίπεδο. Καλό είναι να διευκρινιστεί ότι η ανανέωση γίνεται στο ίδιο ή σε ανώτερο επίπεδο από αυτό που κατέχει ο υπάλληλος. Διευκρινίσεις για το Άρθρο 6 (344Δ) Να γίνει σαφές ότι οι διατάξεις του Άρθρου 344Δ για την ανάθεση καθηκόντων και την κινητικότητα υπερισχύουν των γενικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα (όπως το Άρθρο 30) για τους εγγεγραμμένους στο Μ.Ε.ΔΗ.ΣΥ. Περισσότερη Αποσαφήνιση της "Τεκμηριωμένης Έλλειψης Προσωπικού":Η φράση "εκτός αν αιτιολογείται ειδικά λόγω τεκμηριωμένης έλλειψης προσωπικού του φορέα" (παρ. 5, περ. β) μπορεί να οδηγήσει σε αυθαίρετες ερμηνείες. Χρειάζεται ένα πιο συγκεκριμένο πλαίσιο. θα μπορούσε να διατυπωθεί "εκτός αν αιτιολογείται ειδικά λόγω έκτακτης και σοβαρής υπηρεσιακής ανάγκης, που δεν δύναται να καλυφθεί με άλλον τρόπο και συνεπάγεται κίνδυνο για τη λειτουργία της υπηρεσίας. Η ανάθεση αυτή γίνεται για απολύτως αναγκαίο και περιορισμένο χρονικό διάστημα και κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του αρμόδιου Υπουργού ή του οικείου προϊσταμένου φορέα, η οποία κοινοποιείται στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων." Μεγαλύτερη Ευελιξία για τους Μικρούς ΟΤΑ. Ενώ υπάρχει ήδη εξαίρεση για ΟΤΑ α' βαθμού έως 150.000 κατοίκους, ίσως χρειάζεται περαιτέρω σκέψη για τους πολύ μικρούς ΟΤΑ ή φορείς που έχουν ελάχιστο προσωπικό και δεν μπορούν να διατηρήσουν υπαλλήλους αποκλειστικά σε ένα αντικείμενο. Αυτό βέβαια έρχεται σε αντίθεση με τον βασικό σκοπό του νόμου για εξειδίκευση. Άρθρο 7: Κίνητρα για εγγεγραμμένους στο Μητρώο Επαγγελματιών Δημοσίων Συμβάσεων υπαλλήλους Διευκρίνιση της αποζημίωσης (παρ. 1, περ. α). Η αποζημίωση έως 50% του ανώτατου ορίου του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 "περί αμοιβών συλλογικών οργάνων" είναι λίγο ασαφής. Θα πρέπει να γίνει σαφές πώς ακριβώς θα υπολογίζεται και πότε θα καταβάλλεται. Η ΚΥΑ που προβλέπεται θα το καθορίσει, αλλά ίσως μια ελάχιστη βάση ή διευκρίνιση για το αν συνδέεται με συγκεκριμένα καθήκοντα ή απλά με την εγγραφή στο Μητρώο. Διεύρυνση της τηλεργασίας για τους ΟΤΑ. Ενώ η τηλεργασία είναι σημαντικό κίνητρο, η εξαίρεση των ΟΤΑ α' και β' βαθμού από την κινητικότητα (παρ. 1, περ. δ) και η μη αναφορά τους στην τηλεργασία (παρ. 2) ίσως να είναι ένα σημείο που χρήζει βελτίωσης. Οι ΟΤΑ, ειδικά οι μικρότεροι, αντιμετωπίζουν συχνά προβλήματα στελέχωσης και η τηλεργασία θα μπορούσε να τους βοηθήσει να διατηρήσουν εξειδικευμένο προσωπικό. Διευκρίνιση για την "επιλογή κατά προτεραιότητα" σε θέσεις προϊσταμένων (παρ. 1, περ. γ). Πρέπει να γίνει σαφές πώς ακριβώς θα εφαρμόζεται αυτή η προτεραιότητα, ώστε να μην δημιουργούνται αμφιβολίες ή να μην παραβιάζονται άλλες διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα. Η προτεραιότητα να εφαρμόζεται και εφόσον πληρούν και τα λοιπά κριτήρια επιλογής προϊσταμένων που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις, τηρουμένων κατά τα λοιπά των προβλέψεων του άρθρου 84 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., περί προϊσταμένων οργανικών μονάδων, και του άρθρου 87 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, περί προϊσταμένων οργανικών μονάδων. Άρθρο 8: Σύσταση Τμήματος Δημοσίων Συμβάσεων στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Το Τμήμα θα εκπαιδεύει στελέχη. Θα ήταν χρήσιμο να προβλεφθεί η δυνατότητα για το Τμήμα να συνεργάζεται με φορείς της αγοράς, επαγγελματικούς συλλόγους ή ακόμη και διεθνείς οργανισμούς, για την επικαιροποίηση του προγράμματος σπουδών και την πρακτική άσκηση. Διευκρίνιση για τη γραπτή δοκιμασία (παρ. 3Α). Αναφέρεται γραπτή δοκιμασία κατά τη φάση προετοιμασίας διορισμού. Θα ήταν σημαντικό να διευκρινιστεί η φύση αυτής της δοκιμασίας (π.χ., πολλαπλής επιλογής, ανάπτυξης), ο βαθμολογικός της χαρακτήρας και αν επηρεάζει την τελική κατάταξη.