• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΡΙΚΣΟΝ ΕΛΛΑΣ' | 22 Απριλίου 2010, 15:59

    Επιμέρους ερωτήσεις: 1. Ποιες κατά τη γνώμη σας θα πρέπει να είναι οι ενέργειες προτεραιότητας, όσον αφορά στη συμβολή των ΤΠΕ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί επιτυχώς 1. ο στόχος αναθέρμανσης της πραγματικής οικονομίας 2. η στήριξη της επιχειρηματικότητας και 3. η ουσιαστική αύξηση της ανταγωνιστικότητας/ εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων; Αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την επίτευξη όλων των στόχων που προτίθεται να επιτύχει το Πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης είναι η διαθεσιμότητα υψηλής ποιότητας ευρυζωνικής πρόσβασης σε όλη την επικράτεια, σε όλους τους πολίτες, Δημόσιους Οργανισμούς, επιχειρήσεις και εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Εάν δεν δοθεί άμεση προτεραιότητα και έμφαση στην επιτάχυνση της επαρκούς ευρυζωνικής κάλυψης του συνόλου της χώρας με ένα συνδυασμό τεχνολογιών σταθερής και κινητής επικοινωνίας, τότε οι στόχοι του Προγράμματος οδεύουν προς την αποτυχία. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει άμεσα να επιλυθούν χρονίζοντα ρυθμιστικά και νομικά θέματα, όπως για παράδειγμα η αδειοδότηση σταθμών βάσης κινητών επικοινωνιών, τα δικαιώματα διέλευσης για εγκαταστάσεις οπτικών ινών, η άμεση κατανομή του ψηφιακού μερίσματος κλπ. Μια τέτοια κατεύθυνση θα ‘ξεκλείδωνε’ επενδύσεις, θα έδινε μια ανάσα στη αγορά εργασίας και θα απέφερε σημαντικότατα πλεονεκτήματα στη χώρα, όπως (ενδεικτικά): • αύξηση της αποτελεσματικότητας, παραγωγικότητας και αποδοτικότητας πολιτών, οργανισμών, επιχειρήσεων • πραγματοποίηση και επιτάχυνση της πράσινης ανάπτυξης μέσω της εισαγωγής πληθώρας υπηρεσιών όπως τα Έξυπνα Συστήματα Μεταφοράς, η Αποϋλοποίηση – αντικατάσταση προϊόντων ή φυσικών διαδικασιών από υπηρεσίες ή τα Έξυπνα Δίκτυα Ηλεκτρικής Ενέργειας • αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, του δημοσίου, της χώρας ολόκληρης Μια δεύτερη παράμετρος-προϋπόθεση που επίσης πρέπει να καλυφθεί εκ παραλλήλου με την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, είναι η εκπαίδευση των πολιτών σε όλα τα επίπεδα και σε όλες τις ηλικίες και περιοχές στις νέες αυτές τεχνολογίες και υπηρεσίες. Εάν κατορθώσουμε το πρώτο αλλά δεν προχωρήσει παράλληλα η εκπαίδευση, το ρίσκο να μην αποδώσουν τα προτεινόμενα μέτρα, παρά ελάχιστα, είναι εξαιρετικά υψηλό. Είναι θεμελιώδους σημασίας να ξεκινήσουμε από το ίδιο το Δημόσιο, εκπαιδεύοντας και καταρτίζοντας τους δημόσιους λειτουργούς της χώρας σε όλα τα επίπεδα, παρέχοντάς τους σχετικά κίνητρα απόδοσης και να προχωρήσουμε κατόπιν ή – ακόμη καλύτερα - παράλληλα σε όλους τους πολίτες. 3. Κρίνετε αναγκαία/ θετική την ανωτέρω διατυπωθείσα αλλαγή στις προτεραιότητες και στην εστίαση των παρεμβάσεων 1. για τις ίδιες τις επιχειρήσεις (αποδέκτες-χρήστες της τεχνολογίας), αλλά και 2. για τον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών (προμηθευτές-παρόχους λύσεων); Ναι, και 3.1 και 3.2 4. Που εκτιμάτε ότι οφείλεται η χαμηλή ανταποδοτικότητα/ αποτελεσματικότητα των πόρων που κατευθύνθηκαν προς επιχειρήσεις στο πλαίσιο παλαιότερων παρεμβάσεων και ποια θεωρείτε ως τα βασικότερα λάθη που θα πρέπει να αποφευχθούν; Το παρελθόν μας δίδαξε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ούτως ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ της σύνταξης των προδιαγραφών, της έκδοσης της προκήρυξης και της υλοποίησης, καθώς ο πολυετής – πολλές φορές - κύκλος υλοποίησης από την Πρόσκληση-Ένταξη-Προκήρυξη-Αξιολόγηση-Ανάθεση-Παράδοση μπορεί να οδηγήσει τόσο σε απαξίωση του προμηθεύομενου εξοπλισμού ή/και των παρεχόμενων υπηρεσιών λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, όσο και σε τελική ασυμβατότητα με τις διαδικασίες και τις πραγματικές ανάγκες των επωφελούμενων Φορέων, οι οποίες πιθανόν εν τω μεταξύ να έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά. Επίσης, βασικό θέμα, το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται εκ παραλλήλου και σε συνεχή βάση, είναι η δια βίου εκπαίδευση πρωταρχικά των χρηστών των Φορέων Δημοσίου και δευτερευόντως των πολιτών που απολαμβάνουν της υπηρεσίας. Ειδικά εάν η λειτουργία και διαχείριση του έργου δεν έχει ανατεθεί σε ανάδοχο μέσω Υπηρεσιών Διαχείρισης ή χρήσης τεχνικών Cloud Computing, τότε θα πρέπει οι λειτουργοί και χρήστες του συστήματος/έργου/υπηρεσίας που ανήκουν στο εκάστοτε Δημόσιο Φορέα, να εκπαιδεύονται όχι μόνο σε εκτελεστικό επίπεδο αλλά και σε σχεδιαστικό και λειτουργικό, δηλαδή να είναι σε θέση να λειτουργούν τα παραδιδόμενα έργα με ευχέρεια. Ενδεικτικό της επικρατούσας κατάστασης είναι ότι οι περισσότεροι Φορείς Δημοσίου δεν διαθέτουν καν κωδικό ΤΠΕ στον Προϋπολογισμό των επόμενων χρόνων και της Στρατηγικής τους (ICT Budget). 5. Ποιες συγκεκριμένες δράσεις θα μπορούσαν κατά τη γνώμη σας να υποστηρίξουν την ανάπτυξη αλλά και τη βιωσιμότητα νέων επιχειρήσεων; Η βιωσιμότητα των νέων επιχειρήσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα, και όχι μόνο στα αρχικά στάδια της ίδρυσής τους, εξαρτάται από το συνεχώς βελτιούμενο πολιτικό-οικονομικό-θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να στοχεύει στη διατήρηση και ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Στη προκειμένη περίπτωση, θα μπορούσε η Πολιτεία να επιλέξει και να προτεραιοποιήσει μια ή δύο εξειδικευμένες περιοχές δράσεων σε συνάρτηση με τη γενικότερη στρατηγική της χώρας και να δημιουργήσει το κατάλληλο περιβάλλον (νομικό, ρυθμιστικό κλπ) ούτως ώστε οι νέες επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιηθούν σε αυτούς τους επιλεγμένους τομείς να μπορούν να αναπτυχθούν και να προκόψουν λειτουργώντας σε ένα ευνοϊκό περιβάλλον. Για να γίνουμε πιο κατανοητοί θα επιχειρήσουμε να παραθέσουμε τρία παραδείγματα: 1. η Ericsson πιστεύει ότι οδεύουμε προς μια αγορά 50 δισεκατομμυρίων διασυνδεδεμένων συσκευών ήδη το 2020 και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση με πρωτοβουλίες όπως το Διαδίκτυο του Μέλλοντος κ.ά. στοχεύει στην διατήρηση της ηγετικής θέσης που ήδη κατέχει η ΕΕ στις κινητές επικοινωνίες και στο νέο διαδικτυακό κόσμο της επικοινωνίας Μηχανής προς Μηχανή (Machine to Machine) που βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό διαμόρφωση. Με αυτά τα δεδομένα, θα μπορούσε το Προγράμμα Ψηφιακή Σύγκλιση να δώσει συγκεκριμένα κίνητρα ανάπτυξης, κατευθύνοντας νέες ελληνικές επιχειρήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. 2. Ένας άλλος, πολύ σημαντικός τομέας ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια που βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με την ανάγκη μας ως κοινωνία για μια πιό πράσινη ανάπτυξη είναι ο τομέας της ‘αποϋλοποίησης’, η αντικατάσταση δηλαδή φυσικών προϊόντων από υπηρεσίες (όπου αυτό είναι δυνατόν φυσικά) με άμεσο επακόλουθο το μετασχηματισμό ολόκληρων κλάδων (εφοδιαστικές αλυσίδες, μεταφορές, αγορά περιεχομένου κλπ.) μέσω της χρήσης τεχνολογιών ΤΠΕ. Θα μπορούσαμε λοιπόν να αναπτύξουμε συγκεκριμένες δράσεις μέσα στο υπό συζήτηση Πρόγραμμα που να έχουν αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. 3. Τέλος, ο τομέας της Ενέργειας γενικότερα και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, είναι ένας τομέας που πρόκειται να κάνει χρήση κατ’ εξοχήν εξελιγμένων υπηρεσιών ΤΠΕ τόσο για την αυτόματη μέτρηση της κατανάλωσης αλλά και της παραγόμενης ενέργειας, όσο και για την υλοποίηση Έξυπνων Δικτύων Μεταφοράς & Διανομής Ενέργειας με άμεσες θετικές επιπτώσεις τόσο στην ανάπτυξη της χώρας (η οποία είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ΑΠΕ) όσο και στο περιβάλλον. Τέλος και όπως έχει ήδη προαναφερθεί, το Πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης επιβάλλεται να περιέχει δράσεις Δια Βίου Εκπαίδευσης ειδικά στη χρήση υπηρεσιών ΤΠΕ πρώτα απ΄όλα των στελεχών του Δημοσίου αλλά και των επιχειρήσεων και των πολιτών καθώς και δράσεις που παρακολουθούν την τεχνολογία, φέρνουν στην επιφάνεια νέες ιδέες, εφαρμογές και υπηρεσίες, ώστε σε συνεχή βάση να υποστηρίζουν την ανάπτυξη και μακρόχρονη βιωσιμότητα των νέων επιχειρήσεων. 6. Σε ποιες θεματικές περιοχές και κατηγορίες παρεμβάσεων θεωρείτε ότι μπορεί να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για την ενίσχυση της ελληνικής αγορά ΤΠΕ; Παρακαλώ αναφερθείτε στην απάντησή μας στην Ενότητα Β (3), επιμέρους ερώτηση 3. 7. Ποιες δράσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ενίσχυση των ελληνικών επιχειρήσεων ΤΠΕ, αλλά και στη δημιουργία νέων με έμφαση στην κάλυψη νέων για τα ελληνικά δεδομένα αγορών (niche markets); Παρακαλώ αναφερθείτε στην απάντησή μας στην Ενότητα Β (3), επιμέρους ερώτηση 3.