• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλης Μερεκούλιας' | 26 Απριλίου 2010, 21:35

    Η έννοια της κοστοστρέφειας στην εκμετάλλευση των δικτύων δέχεται πολλές ερμηνείες και μπορεί να δώσει λάθος σήματα στους αναδόχους. Για παράδειγμα μπορεί να οδηγήσει σε τεχνητή διόγκωση του κόστους των υπηρεσιών (μέσω συμβάσεων με τρίτους ή υψηλές απολαβές για τη διοίκηση του σχήματος κ.λπ) καθώς με αυτό τον τρόπο ο ανάδοχος θα ρευστοποιεί τα κέρδη του κατά τη λειτουργία. Ταυτόχρονα ο υπολογισμός του κόστους δεν αποτελεί απλή διαδικασία. Το ίδιο ισχύει και για το ποσοστό επιχειρηματικού κέρδους καθώς εύκολα ο ανάδοχος μπορεί να φουσκώσει το κόστος λειτουργίας του δικτύου ή της επέκτασης ώστε να παρουσιάζει μικρό ή/και αρνητικό ποσοστό επιχειρηματικού κέρδους. Προτείνεται αντί της κοστοστρέφειας και του ορίου στο ποσοστό επιχειρηματικού κέρδους να παρέχονται κίνητρα στους αναδόχους για τη βελτίωση της λειτουργίας του δικτύου καθώς και τη μείωση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών. Τα κίνητρα αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν: • Δυνατότητα εισόδου και σε άλλες γεωγραφικές περιοχές για τον καλύτερο από τους αναδόχους • Απειλή εισόδου άλλων φορέων διαχείρισης σε μία περιοχή οι οποίοι θα μπορούν αν εκμεταλλευτούν τις υποδομές σωληνώσεων για αν αναπτύξουν τα δίκτυα τους • Ανταγωνισμός με παράλληλα δραστηριοποιούμενους αναδόχους Επιπλέον η επιβολή ρητρών σε αναδόχους οι οποίοι αποκλίνουν σε επίπεδο ποιότητας και κόστους υπηρεσιών σε σύγκριση με τις υπηρεσίες σε άλλες ζώνες ή/και σε χώρες δείκτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (διεθνές benchmarking). Η κάθετη λειτουργία του διαχειριστή των MANs θα πρέπει να αποφευχθεί. Ο χρονικός ορίζοντας του έργου, 25 χρόνια, σε συνδυασμό με τον όρο ότι οι συμπληρωματικές υποδομές που θα αναπτυχθούν να περιέλθουν στην κυριότητα του δημοσίου μπορούν να δημιουργήσουν στρεβλώσεις στη διαχείριση και λειτουργία των δικτύων. Ο όρος αυτός ουσιαστικά δρα αποτρεπτικά σε σημαντικές επενδύσεις από την πλευρά του αναδόχου ιδιαίτερα προς το τέλος της περιόδου των 25 χρόνων. Αντί αυτού του όρου θα πρέπει να τεθούν με λεπτομέρεια οι όροι στη διακήρυξη για τη συνέχιση λειτουργίας των δικτύων μέσω κάποιας νέας ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας. Η ιστορία της ανάπτυξης των ΤΠΕ στους Δήμους της χώρας δείχνει ότι αυτή, η ανάπτυξη, δε στερήθηκε χρηματοδότησης αλλά σε μεγάλο βαθμό στερήθηκε επιτυχίας. Αν μέρος των εσόδων κατευθύνεται προς τους Δήμους προτείνεται να γίνεται με ιδιαίτερα στοχευμένο τρόπο και κυρίως για την κάλυψη του ψηφιακού χάσματος σε αγροτικές και απομονωμένες περιοχές. Στις περιοχές αυτές θα μπορούσαν να αναπτυχθούν δημόσια δίκτυα υποδομών (π.χ. σωληνώσεων) για την παροχή στη συνέχεια ευρυζωνικών υπηρεσιών από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Εναλλακτικά θα μπορούσε να εξεταστεί η απευθείας χρηματοδότηση, με ιδιαίτερα προσεκτικό τρόπο, παρόχων για την επέκταση των δικτύων τους και την παροχή υπηρεσιών στις περιοχές αυτές.