• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΙΝΟΦΑΡΙΣ' | 28 Απριλίου 2010, 12:03

    Αξιότιμη κύρια Υπουργέ, έχω τη γνώμη ότι για να απλουστεύσουμε τη διαδικασία ίδρυσης μιας εταιρείας δεν αρκεί να συγκεντρώσουμε σε μια Υπηρεσία όλες τις διαδικασίες που γίνονται σήμερα. Πρέπει να επανεξετάσουμε τη σκοπιμότητα των υφισταμένων διαδικασιών και να τις τροποποιήσουμε κατά τρόπο που η μηχανογραφική τους υποστήριξη να αποτελεί σημείο αναφοράς. Ειδικότερα για τις ανώνυμες εταιρείες δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη η υποχρεωτική ίδρυσή τους με τη σύναψη συμβολαιογραφικού εγγράφου. Το συμβολαιογραφικό έγγραφο δεν σημαίνει ότι διασφαλίζει την κατ’ αρχήν ορθότητα του καταστατικού, δεδομένου ότι είναι σύνηθες το φαινόμενο να συντάσσονται τροποποιητικές συμβολαιογραφικές πράξεις του αρχικού καταστατικού, κατόπιν παρεμβάσεων της Νομαρχίας, λόγω ασύμβατου με το κ.ν. 2190/1920 περιεχομένου. Το συμβολαιογραφικό έγγραφο δεν διασφαλίζει την σε βάθος χρόνου ορθότητα του καταστατικού, δεδομένου ότι όλες οι μετέπειτα μεταβολές του καταστατικού γίνονται και σήμερα χωρίς συμβολαιογραφικό έγγραφο. Περαιτέρω δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο το περιεχόμενο του καταστατικού έτσι όπως έχει επικρατήσει σήμερα. Το καταστατικό και της πιο απλής ανώνυμης εταιρείας αποτελείται σήμερα από ένα πολυσέλιδο συμβολαιογραφικό έγγραφο στο οποίο εκτός των απαραίτητων από το νόμο στοιχείων, αντιγράφονται διατάξεις του κ.ν. 2190/1920 η εφαρμογή των οποίων είναι υποχρεωτική ούτως ή άλλως, ακόμα και αν δεν περιέχονται στο καταστατικό. Οι διατάξεις μάλιστα αυτές έχει επικρατήσει να περιέχονται στο καταστατικό παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο κ.ν. 2190/1920 στην παράγραφο 1α του άρθρου 2 προέβλεψε τη δυνατότητα να μην περιλαμβάνονται στο καταστατικό διατάξεις εφόσον αποτελούν απλώς επανάληψη του νόμου. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η Διοίκηση δεν εγκρίνει καταστατικά που δεν περιέχουν τέτοιου είδους μη υποχρεωτικές διατάξεις. Η πρακτική αυτή όχι μόνο είναι ανώφελη, αλλά δημιουργεί μια ανακυκλούμενη γραφειοκρατία. Κάθε φορά που τροποποιείται ο κ.ν. 2190/1920 οι εταιρείες πρέπει να προβούν σε όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και τα έξοδα τροποποίησης του καταστατικού τους, εφόσον θέλουν να είναι απόλυτα σύννομες. Στην πραγματικότητα επικρατεί ένα κομφούζιο. Πολλές εταιρείες προκειμένου να αποφύγουν τα έξοδα δεν τροποποιούν τα καταστατικά τους κάθε φορά που τροποποιείται ο κ.ν. 2190/1920 με αποτέλεσμα να είναι ανακόλουθα σε σχέση με το νόμο. Σύμφωνα με το άρθρο 2 του κ.ν. 2190/1920 προβλέπεται ένα ελάχιστο περιεχόμενο για το καταστατικό μιας ανώνυμης εταιρείας που συνοπτικά αποτελείται από τις κατωτέρω δύο ομάδες στοιχείων: Α ΟΜΑΔΑ -επωνυμία και σκοπός, -έδρα, -διάρκεια, -ύψος και τρόπος καταβολής μετοχικού κεφαλαίου, -είδος, αριθμός,ονομαστική αξία μετοχών -αριθμός μετοχών κάθε κατηγορίας εάν υπάρχπουν περισσότερες -ατομικά στοιχεία αυτών που υπογράφουν το καταστατικό Β ΟΜΑΔΑ -μετατροπή μετοχών από ονομαστικές σε ανώνυμες ή το αντίστροφο -σύγκληση , συγκρότηση λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου -σύγκληση , συγκρότηση λειτουργία Γενικών Συνελεύσεων -ελεγκτές -δικαιώματα μετόχων -ισολογισμό και διάθεση κερδών -λύση και εκκαθάριση εταιρείας -συνολικό ποσό δαπανών σύστασης εταιρείας Εφόσον οι ιδρυτές μέτοχοι δεν επιθυμούν να ρυθμίσουν ειδικότερες σχέσεις, με επιτρεπτή παρέκκλιση από το νόμο, μπορούν να μην περιλάβουν διατάξεις στο καταστατικό που απλώς αντιγράφουν το νόμο. Ουσιαστικά δηλαδή το καταστατικό μιας ανώνυμης εταιρείας μπορεί να περιέχει τα στοιχεία της Α ΟΜΑΔΑΣ που αποτελούν και την ταυτότητα της εταιρείας και κανένα από τα στοιχεία της Β ΟΜΑΔΑΣ. Αν επομένως αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που μας δίνει ο νομοθέτης και περιορίσουμε το καταστατικό σ’ ένα απλό κείμενο με τις βασικές διατάξεις της Α ΟΜΑΔΑΣ που αποτελούν την ταυτότητα της εταιρείας, θα απλουστεύαμε σημαντικά τη διαδικασία ίδρυσης μιας ανώνυμης εταιρείας. Ένα τέτοιο καταστατικό θα μπορούσε να πάρει τη μορφή μιας προσχεδιασμένης ηλεκτρονικής φόρμας που εύκολα θα την συμπλήρωνε κανείς, ακόμη και μη ειδικός, μέσω για παράδειγμα της Νομαρχίας ή του Επιμελητηρίου ή ενός Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών. Αυτό θα είχε πολλαπλά αλυσιδωτά οφέλη. -Θα μείωνε σημαντικά το χρόνο ίδρυσης μιας εταιρείας. -Θα διευκόλυνε τη Διοίκηση στη διαδικασία ελέγχου του περιεχομένου του καταστατικού, αφού αυτό θα ήταν προκαθορισμένο. -Θα διευκόλυνε όλες τις διατυπώσεις δημοσιότητας που απαιτεί ο νόμος. -Δεν θα απαιτείτο να περιβληθεί το καταστατικό το χαρακτήρα συμβολαιογραφικού εγγράφου. -Θα βοηθούσε στην αυτόματη ηλεκτρονική ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων υπηρεσίων (Νομαρχία, Επιμελητήριο, Δ.Ο.Υ) -Θα μείωνε σημαντικά το κόστος ίδρυσης της εταιρείας (συμβολαιογραφικά, δικηγορικά, επισκέψεις στις υπηρεσίες, κλπ) Με επίσκεψη σε μία Υπηρεσία, π.χ. Νομαρχία ή Επιμελητήριο ή ΚΕΠ, όπου θα διαπιστωνόταν η ταυτότητα των ιδρυτών και θα συμπληρωνόταν η προσχεδιασμένη ηλεκτρονική φόρμα του καταστατικού με το περιεχόμενο της Α ΟΜΑΔΑΣ και με μία επίσκεψη στην τράπεζα για την κατάθεση των βασικών εξόδων σύστασης (φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου, παράβολο δημοσίευσης, εισφορά Επιτροπής Ανταγωνισμού και εγγραφή σε Επιμελητήριο) θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ίδρυσης από την πλευρά των επενδυτών σε μία ημέρα. Εξυπακούεται ότι η Υπηρεσία αυτή θα αναλάμβανε να ενημερώσει τις λοιπές εμπλεκόμενες υπηρεσίες με τα στοιχεία της νεοιδρυθείσας εταιρείας και των φορέων της. (ΔΟΥ για τη λήψη ΑΦΜ και ενημέρωση Μητρώου, Νομαρχία για λήψη αδείας και δημοσιότητα, Επιμελητήριο για εγγραφή). Δεν θα απαιτείτο οι ιδρυτές να μεταφέρουν ΦΕΚ από τη μία υπηρεσία στην άλλη. Όλες οι λοιπές σχέσεις που οι ιδρυτές μιας ανώνυμης εταιρείας επιθυμούν να ρυθμίσουν, μέσα στα πλαίσια των επιτρεπτών από το νόμο παρεκκλίσεων, μπορούν να περιληφθούν σε ένα ιδιαίτερο έγγραφο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του καταστατικού (by laws). Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ θα περιέχει μόνο τις ιδιαίτερες ρυθμίσεις χωρίς να αντιγράφει το νόμο. Για παράδειγμα θα αναφέρει τα αυξημένα, σε σχέση με το νόμο, ποσοστά απαρτίας και πλειοψηφίας για τη λήψη κάποιων αποφάσεων ή οτιδήποτε άλλο επιθυμούν οι ιδρυτές να ρυθμίσουν. Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ θα ακολουθεί τους κανόνες δημοσιότητας που ορίζει ο κ.ν. 2190/1920 όπως και το καταστατικό. Το περιεχόμενο του θα εγκρίνεται από τη Διοίκηση όπως και το καταστατικό. Μπορεί να έχει τη μορφή συμβολαιογραφικού εγγράφου ή απλού συμφωνητικού και να συντάσσεται οποτεδήποτε, κατά την ίδρυση ή μεταγενέστερα. Μπορεί να τροποποιείται όπως και το καταστατικό. Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ διευκολύνει όχι μόνο την ίδρυση της ανώνυμης εταιρείας αλλά και τις μεταγενέστερες συναλλαγές της. Αν κάποια εταιρεία δεν έχει ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες ρυθμίσεις πέραν του νόμου. Αν έχει ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ εύκολα μπορούν να εντοπιστούν οι ιδιαίτερες ρυθμίσεις που έχουν συμφωνήσει οι μέτοχοι. Για παράδειγμα ο νομικός έλεγχος για τη λήψη ενός δανείου ή για την πώληση μέρους ή του συνόλου των μετοχών , για την εξαγορά ή τη συγχώνευση, κλπ δεν απαιτείται να διερευνά ένα πολυσέλιδο καταστατικό, όπως γίνεται σήμερα, για να εντοπίσει την τυχόν ύπαρξη ιδιαίτερων ρυθμίσεων. Τέλος έχω τη γνώμη ότι η ίδρυση και των υπολοίπων μορφών εταιρειών (ΕΠΕ,ΟΕ, ΕΕ) θα μπορούσε να ακολουθήσει την ίδια διαδικασία (συμπλήρωση ηλεκτρονικής προσχεδιασμένης φόρμας με τα βασικά στοιχεία, την ταυτότητα, της εταιρείας και ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ για τη ρύθμιση των ειδικότερων σχέσεων των εταίρων) και να απλουστευθεί η ίδρυση τους. Κυρία Υπουργέ αν δεν γίνει μια πραγματική μελέτη και τροποποίηση των υφισταμένων σήμερα διαδικασιών για την ίδρυση εταιρειών φοβάμαι ότι ο νόμος θα μείνει κενός περιεχομένου. Η απλή συγκέντρωση των σημερινών διαδικασιών στο συμβολαιογράφο και το χρόνο δεν θα συντομεύσει και το κόστος θα αυξήσει. Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας. Με εκτίμηση ΟΙΝΟΦΑΡΙΣ