Άρθρο 6 Διαδικασία σύστασης ανωνύμων εταιριών

1. Για τη σύσταση μιας ανώνυμης εταιρίας, οι συμβαλλόμενοι υποχρεούνται, ενώπιον της Υπηρεσίας Μιας Στάσης , να προβούν στις παρακάτω ενέργειες :

(α) Υπογράφουν το συμβολαιογραφικό έγγραφο σύστασης της εταιρίας κατά τις διατάξεις του κ.ν. 2190/1920.

(β) Υποβάλλουν υπογεγραμμένη αίτηση καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ.

(γ) Υποβάλλουν αίτηση για την καταχώριση της επωνυμίας στο οικείο επιμελητήριο και για την εγγραφή της Εταιρίας ως μέλος σε αυτό.

(δ) Καταβάλλουν το Ενιαίο Τέλος.

(ε) Υποβάλλουν δήλωση για το Φόρο Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και εξοφλούν άμεσα τον προκύπτοντα φόρο.

(στ) Υποβάλλουν το μισθωτήριο συμβόλαιο ή τον τίτλο κυριότητας ή υπεύθυνη δήλωση περί δωρεάν παραχώρησης του χώρου για εγκατάσταση της Εταιρίας.

(ζ) Υποβάλλουν τις απαραίτητες αιτήσεις και συμπληρώνουν τα απαραίτητα έντυπα για τη χορήγηση αριθμού φορολογικού μητρώου και για την εγγραφή των μελών του διοικητικού συμβουλίου στον οικείο ασφαλιστικό φορέα.

2. Αυθημερόν ή εντός της επόμενης εργάσιμης ημέρας και μετά την ολοκλήρωση των προβλεπομένων στην παράγραφο 1 ενεργειών, η Υπηρεσία Μιας Στάσης υποχρεούται να προβεί στις παρακάτω ενέργειες:

(α) Προβαίνει σε έλεγχο της αίτησης καταχώρησης, συνιστάμενο σε έλεγχο νομιμοποίησης του αιτούντος και σε έλεγχο πληρότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων και εγγράφων.

(β) Προβαίνει, μέσω της πρόσβασης στα ηλεκτρονικά αρχεία των επιμελητηρίων, σε προέλεγχο της επωνυμίας και στη χορήγηση προέγκρισης χρήσης. Εφόσον η προτεινόμενη επωνυμία προσκρούει σε προγενέστερη καταχώριση, η Υπηρεσία Μιας Στάσης ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους και, μετά από συνεννόηση μαζί τους, προβαίνει σε τροποποίηση της επωνυμίας.

(γ) Προβαίνει στην κατάθεση του Ενιαίου Τέλους και του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου και χορηγεί βεβαιώσεις κατάθεσης αυτών.

(δ) Μεριμνά για τη χορήγηση Α.Φ.Μ. στους εταίρους, στο μέτρο που απαιτείται, καθώς και για την έκδοση των απαιτουμένων πιστοποιητικών ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας.

(ε) Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3, μεριμνά για την καταχώρηση και εγγραφή της εταιρίας στην Υπηρεσία ή στο Τμήμα Γ.Ε.ΜΗ. του άρθρ. 2 του ν. 3419/2005, και για τη χορήγηση Αριθμού Γ.Ε.ΜΗ. και Κωδικού Αριθμού Καταχώρησης που προβλέπονται στην παρ. 7 του άρθρ. 5 του ν. 3419/2005.

(στ) Συντάσσει και αποστέλλει σχέδιο ανακοίνωσης για την ανωτέρω καταχώρηση στην αρμόδια Υπηρεσία ή Τμήμα του Γ.Ε.ΜΗ.

(ζ) Μεριμνά, μέσω πρόσβασης στα οικεία ηλεκτρονικά αρχεία, για την έκδοση ΑΦΜ και για την έκδοση Α.Μ.Κ.Α. της εταιρίας., καθώς και για την εγγραφή των μελών του διοικητικού συμβουλίου στους οικείους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης.

(η) Προβαίνει στην εγγραφή της Εταιρίας στο αρμόδιο επιμελητήριο.

3. Εάν από τον έλεγχο της παρ. 2 στοιχ. α, προκύψει ότι η αίτηση, τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά ή το συμφωνητικό σύστασης δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται, μέσω τηλεομοιοτυπίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να προβούν εγγράφως στις αναγκαίες διευκρινίσεις, διορθώσεις ή συμπληρώσεις εντός δύο (2) εργασίμων, ή, εφόσον δικαιολογείται από τις περιστάσεις, δέκα (10) εργασίμων ημερών από τη λήψη της σχετικής πρόσκλησης. Η χορήγηση της προθεσμίας των δύο (2) ή δέκα (10) εργασίμων ημερών παρατείνει ανάλογα την προθεσμία που προβλέπεται παραπάνω στην παρ. 2. Αν η προθεσμία των δύο (2) ή δέκα (10) ημερών παρέλθει άπρακτη ή τα στοιχεία, παρά την εμπρόθεσμη υποβολή τους, εξακολουθούν να μην πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου, η σύσταση της εταιρίας δεν καταχωρείται στο Γ.Ε.ΜΗ. και το Ενιαίο Τέλος και ο Φόρος Συγκέντρωσης Κεφαλαίου που καταβλήθηκαν επιστρέφονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 4 του άρθρ. 2. Στην περίπτωση αυτή, όποιος έχει έννομο συμφέρον δύναται να προσφύγει στο αρμόδιο δικαστήριο, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα στο άρθρ. 12 του ν. 3419/2005.

4. Η ανώνυμη εταιρία αποκτά νομική προσωπικότητα με την καταχώριση του καταστατικού της στο Γ.Ε.ΜΗ.

5. Ο κατά το άρθρ. 4 παρ. 2α του κ.ν. 2190/1920 έλεγχος νομιμότητας της Διοικήσεως για τη σύσταση της ανώνυμης εταιρίας καταργείται για όλες τις περιπτώσεις ανεξαρτήτως ύψους του μετοχικού κεφαλαίου, εκτός των περιπτώσεων που αναφέρονται στο τρίτο εδάφιο της παρ. 2α και στην παρ. 2β του άρθρ. 4 του κ.ν. 2190/1920.

  • ΝΟΜΟΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

    Η ουσιαστική ταύτιση περιεχομένου των ρυθμίσεων των άρθρων 4-6 του προσχεδίου νόμου (εφεξής ΠρσχΝ) με εξαίρεση την αναφορά του εταιρικού τύπου, του τύπου της συστατικής πράξης και της ρύθμισης του άρθ. 6 § 5 ΠρσχΝ επιτρέπει την ενοποίηση των ρυθμίσεων σε μία, με αναφορά στους αντίστοιχους εταιρικούς τύπους και τις αναγκαίες προσαρμογές γι’ αυτούς. Το ενιαίο άρθρο θα μπορούσε, μάλιστα, να κατατμηθεί σε τρία ξεχωριστά που θα περιελάμβαναν την παράγραφο 1 των προαναφερθέντων άρθρων το ένα, τις παραγράφους 2 & 3 το δεύτερο και την παράγραο 4 το τρίτο.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

    — Προέλεγχος επωνυμίας

    Προβληματική εμφανίζεται στα άρθ. 4-6 ΠρσχΝ η ρύθμιση της παραγράφου 2 περ. β΄ αυτών σχετικά με τον προέλεγχο της επωνυμίας. Εφόσον ο εν λόγω προέλεγχος τελείται μετά την κατάρτιση της συστατικής πράξης, οι καλόπιστοι ιδρυτές που φρόντισαν να τηρήσουν όλες τις προϋποθέσεις του νόμου θα βρεθούν προ εκπλήξεως, αν συμπέσει η επωνυμία που επέλεξαν να ταυτίζεται με κάποια άλλη, και θα κληθούν μάλιστα υπό την πίεση του χρόνου να επιλέξουν μια άλλη. Και ναι μεν αυτό είναι κάτι απλό στις Ο.Ε. & Ε.Ε., στις οποίες η επωνυμία ούτως ή άλλως συντίθεται από τα ονόματα των εταίρων (άρθ. 20 & 23 § 2 Εμπορικού Νόμου), δεν ισχύει το ίδιο, όμως, με τις Α.Ε. & Ε.Π.Ε., στις οποίες η επωνυμία μπορεί να έχει αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης των ιδρυτών, οι οποίοι θα κληθούν εσπευσμένα να τη μεταβάλλουν.

    Την ανάγκη προστασίας των ιδρυτών στην επιλογή επωνυμίας Α.Ε. & Ε.Π.Ε. συμμερίζεται ήδη ο νομοθέτης, προβλέποντας στο άρθ. 5Α περ. γ΄ εδ. β΄ Ν. 1089/1980, όπως προστέθηκε με το άρθ. 1 § 8 Ν. 2941/2001, την προέγκριση της επωνυμίας της πριν από την κατάρτιση της συστατικής πράξης. Αν, λοιπόν, διατηρηθεί η ρύθμιση του ΠρσχΝ, μοιραία θα οδηγήσει σε σιωπηρή κατάργηση εκείνη του άρθ. 5Α περ. γ΄ εδ. β΄ Ν. 1089/1980, ως κατά περιεχόμενο ταυτόσημη, θίγοντας τα συμφέροντα των ιδρυτών, επιβραδύνοντας τη διαδικασία και αυξάνοντας ενδεχομένως σημαντικά το κόστος της. Για το λόγο αυτό θα ήταν σκόπιμο να διατηρηθεί η προέγκριση της επωνυμίας πριν από τη σύνταξη της συστατικής πράξης, όπως ήδη ισχύει στις Α.Ε. & Ε.Π.Ε.

    — Έλεγχος συστατικής πράξης από συμβολαιογράφο και εγγραφή εταιρίας στο Γ.Ε.ΜΗ.

    Τα άρθ. 5 § 2 περ. α΄ & 6 § 2 περ. α΄ ΠρσχΝ αναθέτουν στο συμβολαιογράφο τον έλεγχο της συστατικής πράξης, τον οποίο αφήνει να διαφανεί ότι περιορίζεται μόνο σε έλεγχο ύπαρξης των απαιτούμενων στοιχείων («πληρότητας») και όχι περιεχομένου, ενώ στην περ. ε΄ των ανωτέρω άρθρων επιμελείται και της εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. Ως προς αυτά πρέπει να παρατηρηθούν τα εξής:

    Από τη στιγμή που υφίσταται προληπτικός έλεγχος νομιμότητας – και δη και δικαστικός – της συστατικής πράξης του σωματείου (άρθ. 80 & 81 Αστικού Κώδικα) και του συνεταιρισμού, αστικού (άρθ. 1 Ν. 1667/1986) και αγροτικού (άρθ. 3 Ν. 2810/2000), που το πρώτο δεν έχει χρηματικό κεφάλαιο και οι δεύτεροι έχουν πολύ περιορισμένο – πρόκειται δηλ. για νομικά πρόσωπα των οποίων η δραστηριότητα εκθέτει λόγω της βάσης της σε ελάχιστο οικονομικά κίνδυνο τους συναλλασσομένους –, δεν γίνεται να μην υφίσταται τέτοιος έλεγχος στην Α.Ε. και την Ε.Π.Ε., που διαθέτουν σαφώς μεγαλύτερη περιουσιακή βάση και, συνεπώς, εκθέτει με αυτήν σε μεγαλύτερους κινδύνους τους συναλλασσομένους. Από τα παραπάνω έπεται ότι δεν μπορεί ο έλεγχος της συστατικής πράξης να περιορίζεται στην ύπαρξη των απαιτούμενων κατά νόμο στοιχείων και όχι στη νομιμότητά τους.

    Περαιτέρω, ο όποιος έλεγχος προληπτικός νομιμότητας, για να έχει αντίκρυσμα θα πρέπει να γίνεται από κάποιον τρίτο. Δεν μπορεί να αναμένεται ότι ο συντάκτης ενός εγγράφου θα ελέγξει εαυτόν, δηλ. θα παλινωδήσει. Ο συμβολαιογράφος, ως Υπηρεσία Μιας Στάσης, δεν καταγράφει απλώς τις δηλώσεις των ιδρυτών, όπως απαιτεί ο Κώδικας Συμβολαιογράφων (Ν. 2830/2000) και προκύπτει από τα άρθρα του 1, 8, 11 και 38 § 2· το κείμενο προέρχεται από τον ίδιο και απλώς προσαρμόζεται στις ειδικότερες απαιτήσεις της περίστασης που θέτουν οι ιδρυτές, χωρίς μάλιστα αυτοί να έχουν τη δυνατότητα ιδιαίτερης επέμβασης ελλείψει ειδικής γνώσης. Την άποψη αυτή υιοθετεί και ο νομοθέτης του ΠρσχΝ στα άρθ. 5 § 1 περ. α & 6 § 1 περ. α΄, που αναφέρουν ότι οι ιδρυτές «[υ]πογράφουν το συμβολαιογραφικό έγγραφο σύστασης της εταιρίας», δηλ. το αποδέχονται ως προδιαμορφωμένο χωρίς να υπαγορεύουν το περιεχόμενό του.

    Με άλλα λόγια, ο συμβολαιογράφος στη σύσταση Α.Ε. και Ε.Π.Ε. μετέχει ενεργά στη διαμόρφωση της συστατικής πράξης· ως εκ τούτου, δεν μπορεί να θεωρηθεί τρίτος έναντι της συστατικής πράξης και αμερόληπτος σε σχέση με αυτήν. Για το λόγο αυτό δεν μπορεί να αναμένεται από το συμβολαιογράφο να ασκήσει έλεγχο στα γραφόμενά του. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη μέχρι σήμερα τηρούμενη πρακτική. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να εναποτίθεται σ’ αυτόν ο έλεγχος της συστατικής πράξης, ούτε, περαιτέρω, η εγγραφή της εταιρίας που συστήνεται με αυτήν στο Γ.Ε.ΜΗ.· ο έλεγχος αυτός θα πρέπει να παραμείνει στις υπηρεσίες και τμήματα Γ.Ε.ΜΗ. Θα μπορούσε να επικαλεστεί κανείς ότι η παρεμβολή υπηρεσίας θα καθυστερήσει τη διαδικασία. Δεδομένου του εν πολλοίς τυποποιημένου των συστατικών πράξεων, θα μπορούσε ο έλεγχος να γίνεται εντός του χρονικού περιθωρίου του εισαγωγικού εδαφίου της δεύτερης παραγράφου του άρθ. 6, δηλ. αυθημερόν ή εντός της επόμενης εργάσιμης. Θα μπορούσαν, μάλιστα, να εισαχθούν πρότυπα συστατικών πράξεων, η τήρηση των οποίων να οδηγεί σε ταχύτερο και απλουστευμένο έλεγχο.

    — Κατάργηση προληπτικού διοικητικού ελέγχου νομιμότητας στις Α.Ε.

    Με το άρθ. 6 § 5 ΠρσχΝ καταργείται ο προληπτικός διοικητικός έλεγχος νομιμότητας της συστατικής πράξης Α.Ε. ανεξαρτήτως ποσού, με εξαίρεση τις ειδικές μορφές Α.Ε. Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι αυτό είναι επιτρεπτό σύμφωνα με το άρθ. 11 Οδηγίας 2009/101/ΕΚ, εφόσον η συστατική πράξη περιβάλλεται τον τύπο του δημοσίου εγγράφου. Ο κοινοτικός νομοθέτης εξισώνει το δημόσιο έγγραφο με το σύστημα του προληπτικού διοικητικού ελέγχου νομιμότητας θεωρώντας ότι ο συντάκτης του δημοσίου εγγράφου, ως φορέας που αποτελεί ή εξομοιώνεται με δημόσια αρχή, θα προβεί υποχρεωτικώς και αυτεπαγγέλτως σε έλεγχο νομιμότητας της συντασσόμενης πράξης, της οποίας το περιεχόμενο υπαγορεύουν άλλοι, οπότε περιττεύει δεύτερος κατά σειράν έλεγχος από εποπτική αρχή. Η οργανωτική εκδοχή της κοινοτικής ρύθμισης προϋποθέτει ότι ο συντάκτης του δημοσίου εγγράφου αποστασιοποιείται έναντι του περιεχομένου του, λειτουργεί ως τρίτος. Αυτό θα μπορούσε να ειπωθεί για τις υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ., όταν δέχονται ιδιωτικά συμφωνητικά σύστασης προσωπικών εμπορικών εταιριών. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν ισχύει για το συμβολαιογράφο επί Α.Ε. και Ε.Π.Ε., που και κατά τα άρθ. 5 § 1 περ. α΄ & 6 § 1 περ. α΄ ΠρσχΝ μετέχει ενεργά στην κατάρτιση της συστατικής πράξης διαμορφώνοντας αυτός και όχι οι συμβαλλόμενοι το περιεχόμενό της. Για το λόγο αυτό η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου νομιμότητας κατ’ άρθ. 6 § 5 ΠρσχΝ προσκρούει στη ρύθμιση του άρθ. 11 Οδηγίας 2009/101/ΕΚ.

    ΣΙΜΟΣ Ι. ΣΑΜΑΡΑΣ – Δικηγόρος
    Υπ. Διδάκτορας Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
    http://www.nomologio.wordpress.com

  • 2 Μαΐου 2010, 08:09 | Δημήτρης Ευγενίδης

    Η ίδια διαδικασία και για την ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ του καταστατικού ΑΕ και ΟΛΟΙ να έχουν πρόσβαση στο ΓΕΜΗ (Βλ. σχόλιό μου στα άρθρ. 4 και 6. Επίσης θα ήταν σκόπιμο στην ρύθμιση να υπαχθούν και οι κάθε είδους ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ που συνιστώνται (ιδιαίτερα αυτές του κατασκευαστικού τομέα)και οι οποίες σήμερα συνιστώνται με απλή κατάθεση του καταστατικού στη Δ.Ο.Υ. και λειτουργούν ως αδημοσίευτες προσωπικές εταιρίες, κυρίως για να εξυπηρετήσουν φορολογικούς λόγους.

  • 28 Απριλίου 2010, 17:14 | MARIA

    Κυρία Υπουργέ
    Οι πληρωμές από τις εταιρείες για την καταβολή αμοιβής των ελεγκτών των Νομαρχιών θα εξακολουθήσουν να υφίστανται;
    Θεωρώ ότι 300 Ευρώ για μια επίσκεψη δύο υπαλλήλων που τις περισσότερες φορές δεν γνωρίζουν καν να διενεργούν έλεγχο αλλά απλά επισκέπτονται την εταιρεία για καθαρά εισπρακτικούς λόγους είναι ένα ποσό σημαντικό για μια εταιρεία σε περίοδο κρίσεως.Εξ άλλου τα δικαιολογητικά της καταβολής αρχικού κεφαλαίου και της αύξησης αυτού μπορούν να προσκομιστούν και να ελεγχθούν από την Υπηρεσία χωρίς να απαιτείται καταβολή αμοιβής, το ύψος της οποίας έχει οριστεί με απόφαση Υπουργού .
    Πιστεύω, ότι όλες αυτές οι δαπάνες των εταιρειών μοναδικό σκοπό έχουν να ενισχύσουν το εισόδημα μερικών υπαλλήλων.Να σας ενημερώσω ότι και οι υπάλληλοι ελεγκτές εκφράζουν παράπονα για το τρόπο ορισμού νέων ελεγκτών οι οποίοι ορίζονται χωρίς καν να έχουν την γνώση του αντικειμένου.Ορίζονται με απόφασή σας απλά και μόνο αν έχουν συμπληρώσει την προϋπηρεσία που ορίζει ο Κ.Ν 2190/20.

  • 28 Απριλίου 2010, 12:03 | ΟΙΝΟΦΑΡΙΣ

    Αξιότιμη κύρια Υπουργέ,

    έχω τη γνώμη ότι για να απλουστεύσουμε τη διαδικασία ίδρυσης μιας εταιρείας δεν αρκεί να συγκεντρώσουμε σε μια Υπηρεσία όλες τις διαδικασίες που γίνονται σήμερα.

    Πρέπει να επανεξετάσουμε τη σκοπιμότητα των υφισταμένων διαδικασιών και να τις τροποποιήσουμε κατά τρόπο που η μηχανογραφική τους υποστήριξη να αποτελεί σημείο αναφοράς.

    Ειδικότερα για τις ανώνυμες εταιρείες δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη η υποχρεωτική ίδρυσή τους με τη σύναψη συμβολαιογραφικού εγγράφου.

    Το συμβολαιογραφικό έγγραφο δεν σημαίνει ότι διασφαλίζει την κατ’ αρχήν ορθότητα του καταστατικού, δεδομένου ότι είναι σύνηθες το φαινόμενο να συντάσσονται τροποποιητικές συμβολαιογραφικές πράξεις του αρχικού καταστατικού, κατόπιν παρεμβάσεων της Νομαρχίας, λόγω ασύμβατου με το κ.ν. 2190/1920 περιεχομένου.

    Το συμβολαιογραφικό έγγραφο δεν διασφαλίζει την σε βάθος χρόνου ορθότητα του καταστατικού, δεδομένου ότι όλες οι μετέπειτα μεταβολές του καταστατικού γίνονται και σήμερα χωρίς συμβολαιογραφικό έγγραφο.

    Περαιτέρω δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο το περιεχόμενο του καταστατικού έτσι όπως έχει επικρατήσει σήμερα.

    Το καταστατικό και της πιο απλής ανώνυμης εταιρείας αποτελείται σήμερα από ένα πολυσέλιδο συμβολαιογραφικό έγγραφο στο οποίο εκτός των απαραίτητων από το νόμο στοιχείων, αντιγράφονται διατάξεις του κ.ν. 2190/1920 η εφαρμογή των οποίων είναι υποχρεωτική ούτως ή άλλως, ακόμα και αν δεν περιέχονται στο καταστατικό. Οι διατάξεις μάλιστα αυτές έχει επικρατήσει να περιέχονται στο καταστατικό παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ο κ.ν. 2190/1920 στην παράγραφο 1α του άρθρου 2 προέβλεψε τη δυνατότητα να μην περιλαμβάνονται στο καταστατικό διατάξεις εφόσον αποτελούν απλώς επανάληψη του νόμου.

    Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η Διοίκηση δεν εγκρίνει καταστατικά που δεν περιέχουν τέτοιου είδους μη υποχρεωτικές διατάξεις.

    Η πρακτική αυτή όχι μόνο είναι ανώφελη, αλλά δημιουργεί μια ανακυκλούμενη γραφειοκρατία. Κάθε φορά που τροποποιείται ο κ.ν. 2190/1920 οι εταιρείες πρέπει να προβούν σε όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και τα έξοδα τροποποίησης του καταστατικού τους, εφόσον θέλουν να είναι απόλυτα σύννομες.
    Στην πραγματικότητα επικρατεί ένα κομφούζιο. Πολλές εταιρείες προκειμένου να αποφύγουν τα έξοδα δεν τροποποιούν τα καταστατικά τους κάθε φορά που τροποποιείται ο κ.ν. 2190/1920 με αποτέλεσμα να είναι ανακόλουθα σε σχέση με το νόμο.

    Σύμφωνα με το άρθρο 2 του κ.ν. 2190/1920 προβλέπεται ένα ελάχιστο περιεχόμενο για το καταστατικό μιας ανώνυμης εταιρείας που συνοπτικά αποτελείται από τις κατωτέρω δύο ομάδες στοιχείων:

    Α ΟΜΑΔΑ
    -επωνυμία και σκοπός,
    -έδρα,
    -διάρκεια,
    -ύψος και τρόπος καταβολής μετοχικού κεφαλαίου,
    -είδος, αριθμός,ονομαστική αξία μετοχών
    -αριθμός μετοχών κάθε κατηγορίας εάν υπάρχπουν περισσότερες
    -ατομικά στοιχεία αυτών που υπογράφουν το καταστατικό

    Β ΟΜΑΔΑ
    -μετατροπή μετοχών από ονομαστικές σε ανώνυμες ή το αντίστροφο
    -σύγκληση , συγκρότηση λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου
    -σύγκληση , συγκρότηση λειτουργία Γενικών Συνελεύσεων
    -ελεγκτές
    -δικαιώματα μετόχων
    -ισολογισμό και διάθεση κερδών
    -λύση και εκκαθάριση εταιρείας
    -συνολικό ποσό δαπανών σύστασης εταιρείας

    Εφόσον οι ιδρυτές μέτοχοι δεν επιθυμούν να ρυθμίσουν ειδικότερες σχέσεις, με επιτρεπτή παρέκκλιση από το νόμο, μπορούν να μην περιλάβουν διατάξεις στο καταστατικό που απλώς αντιγράφουν το νόμο.

    Ουσιαστικά δηλαδή το καταστατικό μιας ανώνυμης εταιρείας μπορεί να περιέχει τα στοιχεία της Α ΟΜΑΔΑΣ που αποτελούν και την ταυτότητα της εταιρείας και κανένα από τα στοιχεία της Β ΟΜΑΔΑΣ.

    Αν επομένως αξιοποιήσουμε τη δυνατότητα που μας δίνει ο νομοθέτης και περιορίσουμε το καταστατικό σ’ ένα απλό κείμενο με τις βασικές διατάξεις της Α ΟΜΑΔΑΣ που αποτελούν την ταυτότητα της εταιρείας, θα απλουστεύαμε σημαντικά τη διαδικασία ίδρυσης μιας ανώνυμης εταιρείας.

    Ένα τέτοιο καταστατικό θα μπορούσε να πάρει τη μορφή μιας προσχεδιασμένης ηλεκτρονικής φόρμας που εύκολα θα την συμπλήρωνε κανείς, ακόμη και μη ειδικός, μέσω για παράδειγμα της Νομαρχίας ή του Επιμελητηρίου ή ενός Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών.

    Αυτό θα είχε πολλαπλά αλυσιδωτά οφέλη.

    -Θα μείωνε σημαντικά το χρόνο ίδρυσης μιας εταιρείας.
    -Θα διευκόλυνε τη Διοίκηση στη διαδικασία ελέγχου του περιεχομένου του καταστατικού, αφού αυτό θα ήταν προκαθορισμένο.
    -Θα διευκόλυνε όλες τις διατυπώσεις δημοσιότητας που απαιτεί ο νόμος.
    -Δεν θα απαιτείτο να περιβληθεί το καταστατικό το χαρακτήρα συμβολαιογραφικού εγγράφου.
    -Θα βοηθούσε στην αυτόματη ηλεκτρονική ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων υπηρεσίων (Νομαρχία, Επιμελητήριο, Δ.Ο.Υ)
    -Θα μείωνε σημαντικά το κόστος ίδρυσης της εταιρείας (συμβολαιογραφικά, δικηγορικά, επισκέψεις στις υπηρεσίες, κλπ)

    Με επίσκεψη σε μία Υπηρεσία, π.χ. Νομαρχία ή Επιμελητήριο ή ΚΕΠ, όπου θα διαπιστωνόταν η ταυτότητα των ιδρυτών και θα συμπληρωνόταν η προσχεδιασμένη ηλεκτρονική φόρμα του καταστατικού με το περιεχόμενο της Α ΟΜΑΔΑΣ και με μία επίσκεψη στην τράπεζα για την κατάθεση των βασικών εξόδων σύστασης (φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου, παράβολο δημοσίευσης, εισφορά Επιτροπής Ανταγωνισμού και εγγραφή σε Επιμελητήριο) θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ίδρυσης από την πλευρά των επενδυτών σε μία ημέρα.

    Εξυπακούεται ότι η Υπηρεσία αυτή θα αναλάμβανε να ενημερώσει τις λοιπές εμπλεκόμενες υπηρεσίες με τα στοιχεία της νεοιδρυθείσας εταιρείας και των φορέων της. (ΔΟΥ για τη λήψη ΑΦΜ και ενημέρωση Μητρώου, Νομαρχία για λήψη αδείας και δημοσιότητα, Επιμελητήριο για εγγραφή). Δεν θα απαιτείτο οι ιδρυτές να μεταφέρουν ΦΕΚ από τη μία υπηρεσία στην άλλη.

    Όλες οι λοιπές σχέσεις που οι ιδρυτές μιας ανώνυμης εταιρείας επιθυμούν να ρυθμίσουν, μέσα στα πλαίσια των επιτρεπτών από το νόμο παρεκκλίσεων, μπορούν να περιληφθούν σε ένα ιδιαίτερο έγγραφο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του καταστατικού (by laws).

    Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ θα περιέχει μόνο τις ιδιαίτερες ρυθμίσεις χωρίς να αντιγράφει το νόμο. Για παράδειγμα θα αναφέρει τα αυξημένα, σε σχέση με το νόμο, ποσοστά απαρτίας και πλειοψηφίας για τη λήψη κάποιων αποφάσεων ή οτιδήποτε άλλο επιθυμούν οι ιδρυτές να ρυθμίσουν.

    Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ θα ακολουθεί τους κανόνες δημοσιότητας που ορίζει ο κ.ν. 2190/1920 όπως και το καταστατικό. Το περιεχόμενο του θα εγκρίνεται από τη Διοίκηση όπως και το καταστατικό. Μπορεί να έχει τη μορφή συμβολαιογραφικού εγγράφου ή απλού συμφωνητικού και να συντάσσεται οποτεδήποτε, κατά την ίδρυση ή μεταγενέστερα. Μπορεί να τροποποιείται όπως και το καταστατικό.

    Το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ διευκολύνει όχι μόνο την ίδρυση της ανώνυμης εταιρείας αλλά και τις μεταγενέστερες συναλλαγές της. Αν κάποια εταιρεία δεν έχει ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες ρυθμίσεις πέραν του νόμου. Αν έχει ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ εύκολα μπορούν να εντοπιστούν οι ιδιαίτερες ρυθμίσεις που έχουν συμφωνήσει οι μέτοχοι. Για παράδειγμα ο νομικός έλεγχος για τη λήψη ενός δανείου ή για την πώληση μέρους ή του συνόλου των μετοχών , για την εξαγορά ή τη συγχώνευση, κλπ δεν απαιτείται να διερευνά ένα πολυσέλιδο καταστατικό, όπως γίνεται σήμερα, για να εντοπίσει την τυχόν ύπαρξη ιδιαίτερων ρυθμίσεων.

    Τέλος έχω τη γνώμη ότι η ίδρυση και των υπολοίπων μορφών εταιρειών (ΕΠΕ,ΟΕ, ΕΕ) θα μπορούσε να ακολουθήσει την ίδια διαδικασία (συμπλήρωση ηλεκτρονικής προσχεδιασμένης φόρμας με τα βασικά στοιχεία, την ταυτότητα, της εταιρείας και ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ για τη ρύθμιση των ειδικότερων σχέσεων των εταίρων) και να απλουστευθεί η ίδρυση τους.

    Κυρία Υπουργέ
    αν δεν γίνει μια πραγματική μελέτη και τροποποίηση των υφισταμένων σήμερα διαδικασιών για την ίδρυση εταιρειών φοβάμαι ότι ο νόμος θα μείνει κενός περιεχομένου. Η απλή συγκέντρωση των σημερινών διαδικασιών στο συμβολαιογράφο και το χρόνο δεν θα συντομεύσει και το κόστος θα αυξήσει.

    Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.

    Με εκτίμηση
    ΟΙΝΟΦΑΡΙΣ

  • 26 Απριλίου 2010, 17:59 | Μιχάλης Μητσόπουλος

    Συμφωνώ με τους προηγούμενους.
    Αντί να απλοποιηθεί η ροή της γραφειοκρατίας δίνεται η εντύπωση ότι μάλλον η υφιστάμενη γραφειοκρατία φορτώνεται όλη σε συμβολαιογράφους και ΚΕΠ.
    Το ζητούμενο είναι να μειωθεί η ροή της, και όχι να φορτωθεί ως έχει σε κάποιον που πιθανώς να μην είναι σε θέση να ανταποκριθεί.
    Φοβάμαι και άλλες λεπτομέρειες. Όπως η βεβαίωση του ΦΣΚ (που μάλιστα η ΕΕ μας λέει να καταργήσουμε….) που θα γίνεται από συμβολαιογράφους και θα αποδίδεται από αυτούς και μάλιστα θα επιστρέφεται εφόσον μετά από 10 μέρες δεν έχει προσκομιστεί κάποιο «προσκομιζόμενο δικαιολογητικό» που να λείπει ή δεν είναι σωστό. Ποιά ακριβώς είναι αυτά τα δικαιολογητικά? Φοβάμαι ότι η διαμόρφωση των λεπτομερειών στις υπουργικές αποφάσεις που θα χρειαστούν θα καθυστερήσει πολύ την ενεργοποίηση στην πράξη του νόμου.
    Επίσης δεν μου είναι ξεκάθαρο πως νομιμοποιείται ο συμβολαιογράφος ( ή το ΚΕΠ) να βεβαιώνει δημόσια έσοδα (ΦΣΚ), να τα εισπράττει και να τα αποδίδει. Και δεν καταλαβαίνω γιατί είναι one-stop shop ο συμβολαιογράφος και το ΚΕΠ όταν η νομική υπόσταση αποκτάται με την καταχώρηση στο οικείο μητρώο- δεν θα έπρεπε καταρχήν να είναι το μητρώο και το one-stop shop?.
    Τέλος, το ΓΕΜΗ λειτουργεί? γιατί για να είναι αυτό το «οικείο μητρώο» σε αντικατάσταση της νομαρχίας και των πρωτοδικείων (για ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ) θα πρέπει να λειτουργεί στην πράξη – όχι μονο σαν εγκατεστημένο μηχανογραφικό υλικό και πρόγραμμα αλλά και σαν λειτουργική βάση δεδομένων και με διασύνδεση στα σημεία που θα το τροφοδοτούν με δεδομένα και που θα ενημερώνονται από αυτό.
    Αυτό έχει σημασία και για την τέλεση της δημοσιότητας. Ακόμα και αν λειτουργεί το ΓΕΜΗ, το νομοσχέδιο δεν αναλύει πως θα τελείται αυτή – με την καταχώρηση στο μητρώο που θα είναι δημόσια προσβάσιμο? Πρέπει τουλάχιστον να διευκρινιστεί ακόμα και αν πράγματι ισχύσει αυτό που είναι πολύ σωστό.

  • 26 Απριλίου 2010, 15:28 | Δ.ΒΑΜΒΑΚΑΣ

    ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ΑΡΙΘ.2830/2000

    ΚΩΔΙΚΑΣ ΣΥΜΒΟΛΑIΟΓΡΑΦΩΝ

    Άρθρο 1 – Καθήκοντα συμβολαιογράφων.

    1. Ο Συμβολαιογράφος είναι άμισθος δημόσιος λειτουργός με καθήκοντα:
    α. Να συντάσσει και να φυλάσσει έγγραφα συστατικά ή αποδεικτικά δικαιοπραξιών και δηλώσεων των ενδιαφερομένων όταν η σύνταξη των εγγράφων αυτών είναι υποχρεωτική σύμφωνα με το νόμο ή όταν οι ενδιαφερόμενοι επιθυμούν να προσδώσουν σε αυτά κύρος δημοσίου εγγράφου.
    …….

    **

    http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=1127546&lngDtrID=251

    19/04/10

    Μεγάλη φοροδιαφυγή στους συμβολαιογράφους αποκάλυψαν έρευνες του ΣΔΟΕ
    Περιπτώσεις κραυγαλέας φοροδιαφυγής αποκαλύπτουν οι έλεγχοι του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος σε ελεύθερους επαγγελματίες. Συμβολαιογράφοι βρέθηκαν να φοροδιαφεύγουν, δηλώνοντας ανύπαρκτες δαπάνες, προκειμένου να περιορίσουν τα καθαρά τους κέρδη και να γλιτώσουν φόρο.

    Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», μετά τους 151 ιατρούς του Κολωνακίου για τους οποίους ήδη ανοίγουν τραπεζικοί λογαριασμοί, σειρά πήραν 352 συμβολαιογράφοι σε όλη τη χώρα που ελέγχθηκαν τον Μάρτιο και τα στοιχεία που προέκυψαν είναι εντυπωσιακά: Σχεδόν οι μισοί (166) βρέθηκαν να φοροδιαφεύγουν δηλώνοντας ανύπαρκτες δαπάνες προκειμένου να περιορίσουν τα καθαρά τους κέρδη και να γλιτώσουν φόρο. Εντοπίστηκαν συνολικά 560 παραβάσεις, εκ των οποίων οι 343 αξιολογούνται ως ιδιαιτέρως σημαντικές.

  • 26 Απριλίου 2010, 11:46 | κ. μαυρή

    λέτε λοιπόν με το νομοσχέδιο , τα 16 βήματα που χρειάζεται ο πολίτης να κάνει για την ιδρυση μιας α.ε να τα κάνει ένας άνθρωπος , ο συμβολαιογράφος. ας ξεκινήσουμε λοιπόν. τα πρώτα 4 βήματα ήδη γίνονται και θα εξακολουθούν να γίνονται και μετά το νομοσχέδιο. και μας μένουν τα υπόλοιπα 12 βήματα που τώρα γίνονται από 7 διαφορετικές υπηρεσίες και 7 διαφορετικούς υπαλλήλους. τι σας κανει να πιστεύετε ότι αυτά τα 12 βήματα προλαβαίνει ΕΝΑΣ (ο συμβολαιογράφος) να τα ενεργεί μέσα σε μία ημέρα, τη στιγμή που ήδη ξέρομε ότι οι συμβολαιογράφοι από την δουλειά που έχουν ήδη ,δουλεύουν πρωί απόγευμα . το ξέρετε ότι για κάθε ένα βήμα χρειάζεται το ΟΛΙΓΟΤΕΡΟ 10 λεπτά της ώρας (εκτός της σύνταξης του σχεδίου ανακοίνωσης στο ΓΕΜΗ) , αν βέβαια είναι τυχερός και το internet δουλεύει, το κομπιούτερ δεν έχει κολλήσει, οι ιστοσελίδες της εφορίας- της τράπεζας- του επιμελητηρίου- της νομαρχίας – της Δ.Ο.Υ – του ΤΕΒΕ – του τυπογραφείου δεν έχουν πρόβλημα και δεν είναι εκτός λειτουργίας λόγω συντήρησης ή προβλήματος ! και αν βέβαια ξέρει απο γρήγορη δακτυλογράφηση , αλλιώς χρειάζεται πολύ παραπάνω από 10 λεπτά. και ας πούμε ότι όλα λειτουργούν ρολόϊ, επομένως χρειάζεται το ολιγότερο 2,5 ώρες για να ενεργήσει αυτά τα 12 βήματα, τι σας κάνει να πιστεύετε ότι θα εργάζεται παραπάνω από όσο δούλευε μέχρι τώρα για την σύσταση μιας και μόνο α.ε την ημέρα , όχι για παραπάνω , για την ψυχή της μάνας του ; Ξέρετε κανένα να εργάζεται αμισθί; ή μήπως θέλετε να εργάζεται ο κόσμος αμισθί ;
    Τελειώνοντας, (αναφερόμενη στην παρ. 5 του άρθρου 6 του νομοσχεδίου) με την κατάργηση του ελέγχου νομιμότητας της διοίκησης για τις α.ε που είχαν κεφάλαιο μέχρι 3000000 €, γνωρίζετε πόσες συμβολαιογραφικές πράξεις ίδρυσης α.ε που δεν ήταν σύμφωνες με τις διατάξεις του ΚΝ 2190 , καταχωρήθηκαν στο μητρώο α.ε , και τι συνέπειες έφεραν στην λειτουργία των α.ε ;
    Εγώ πάντως με αυτό το νομοσχέδιο δεν διαπιστώνω απλοποίηση διαδικασιών για τον πολίτη , αλλά μείωση μετακινήσεων για τον πολίτη, μείωση κόστους των μέχρι σήμερα αμοιβών και τελών , συγκέντρωση όλων των διαδικασιών σε ένα λειτουργό και ταυτόχρονη απορριψη δικηγόρων και δημοσίων λειτουργών που μέχρι σήμερα έκαναν τις διαδικασίες αυτές .

  • 24 Απριλίου 2010, 23:48 | Δ,ΒΑΜΒΑΚΑΣ

    παρ. (δ) Μεριμνά για τη χορήγηση Α.Φ.Μ. στους μετόχους (και όχι εταίρους),