• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ, ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ' | 28 Οκτωβρίου 2009, 17:55

    Γιατί αναφέρεται μόνον η διαδικασία απαλλαγής και όχι και ρύθμισης;; Τι ζητείται με την αίτηση; Τι πρέπει να αποφασίσει ο δικαστής;; Πως είναι δυνατόν να βεβαιώνει κάποιος τρίτος σχετικά για την προσπάθεια συμβιβιβασμού δύο μερών, όταν αυτός ο τρίτος δεν έχει καμμία σχέση με την προσπάθεια αυτή. Εκτός και εάν θεσμοθετηθεί τέτοιος ρόλος, δηλαδή η συμμετοχή του φορέα στην διαδικασία του συμβιβασμού. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να υπάρχει πλήρης πρόβλεψη της όλης διαδικασίας και των αρμοδιοτήτων. Η μη υποβολή των εγγράφων που ορίζει ο νόμος να καθιστά την διαδικασία άκυρη και η υπόθεση να μη εισάγεται κάν, χωρί ςνα χρειάζεται και επιπλέον μήνας. Μήπως πρέπει να παρέχει ο οφειλέτης και κατάσταση της περιουσίας του για τα προηγούμενα δύο ημερολογικά έτη προ της αιτήσεως; Η έννοια της περιουσίας, πρέπει να αποσαφηνιστεί οτι αφορά κάθε κινητή και ακίνητη περιουσία του οφειλέτη. Επίσης πρέπει να δίνεται και η δυνατότητα σε κάθε πιστωτή του οφειλέτη, εντός χρονικού διαστήματος 1 μηνός απο την κοινοποίηση της κατάστασης να μπορεί να ανταποδείξει με έγγραφα αποδεικτικά στοιχεία περί της ανακρίβειας της δήλωσης του οφειλέτη. Εάν απο τα στοιχεία αυτά προκύπτει ανακρίβεια της δήλωσης του οφειλέτη, να μη εισάγεται η υπόθεση για εξέταση, ωστε να μη επιβαρύνονται τα πινάκια ασκόπως. Να έχει επίσης σοβαρές επιπτώσεις η ψευδής δήλωση. Σε περίπτωση που δεν συμπεριληφθεί πιστωτής ή απαίτηση ή περιουσικό στοιχείο ή εισόδημα ή έσοδο στην κατάσταση, να θεωρείται ως μη γενομένη η αίτηση και να σταματάει η διαδικασία εις βάρος του οφειλέτη, μη δυνάμενος να επανέλθει για οποιαδήποτε αιτία με αίτημα υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου. Τα ευργετήματα του νόμου είναι τόσο σημαντικά που ο οφειλέτης πρέπει να τα αντιμετωπίσει με σοβαρότητα, επιβαρυνόμενος τις συνέπειες ψευδών ή ανακριβών δηλώσεων, που αποτελούν και απόπειρα εξαπάτησης του Δικαστηρίου. Η απλή συνέπεια οτι ο πιστωτής που δεν συμπεριελήφθη και δεν ενημερώθηκε, δεν επηρεάζεται απο την διαδικασία, είναι παντελώς άνευ αξίας, αφού βεβαίως και θα επηρεαστεί δεδομένου οτι η περιουσία του οφειλέτη επηρεάζεται απο την διαδικασία του νόμου, πολλώ δε μάλλον όταν εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις του πτωχευτικού δικαίου. Ποιός θα καταρτίζει το σχέδιο διευθέτησης οφειλών;; Με ποιά κριτήρια;; Ποιός κρίνει τα συμφέροντα των πιστωτών, ειδικά όταν αυτοί είναι πολλοί με αντικρουόμενα συμφέροντα;; Η αίτηση, μαζί με τα έγγραφα που πρέπει να υποβληθούν να πρέπει να κοινοποιηθούν στους πιστωτές, εντός 15 ημερών απο την λήξη της προθεσμίας υποβολής των εγγράφων πο τον οφειλέτη. Με την παρ. 3, προκύπτει ότι η αίτηση των προηγουμένων παραγράφων αφορά μόνον την επιβεβαίωση του σχεδίου διευθέτησης των οφειλών. Το Ειρηνοδικείο, αφού κρίνει την νομική και ουσιαστική βασιμότητα της αίτησης, στην ουσία επιλύει της διαφορά μεταξύ των πιστωτών που προέρχεται από την άρνηση του οφειλέτη να εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις του. Συνεπώς δεν μπορεί αυτή η διαδικασία να αποτελεί αντικείμενο εκουσίας δικαιοδοσίας, αλλά ενδεχομένως ειδικής διαδικασίας του νόμου αυτού. Οι διαδικασίες των επόμενων παραγράφων και άρθρων, είναι εν πολλοίς γενικές και περιπεπλεγμένες, με αποτέλεσμα ακόμα και ο Δικαστής να πρέπει να αυτοσχεδιάσει ερμηνεύοντας τον νόμο αφού δεν έχει σαφείς κατευθύνσεις και ξεκάθαρη αντιμετώπιση του νόμου. Ένας τέτοιος νόμος θα έπρεπε να καθοδηγεί τον Δικαστή και να μη του δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα ερμηνείας και εφαρμογής, αλλά να τον βοηθά να αποφασίσει απερίσπαστος για την ουσία που είναι η ανακούφιση του οφειλέτη και όχι η τιμωρία του. Οι αμφισβητούμενες ως προς την ερμηνεία και την εφαρμογή τους διατάξεις, θα αναγκάσουν τους οφειλέτες να επωμιστούν σοβαρό οικονομικό βάρος της νομικής υποστήριξης των ενεργειών τους, αφού θα απαιτούνται λεπτές και συντονισμένες νομικές ενέργειες και παρακολούθηση διαδικασιών. Επισημαίνω ότι ο νόμος αφορά μη επαγγελματικά χρέη, άρα οφειλέτες μη έμπειρους στις δικαστικές διαφορές και προφανώς μειωμένης περιουσιακής δυνατότητας.