• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ' | 23 Αυγούστου 2010, 15:14

    ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ, ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. – 23/08/2010 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΑΝ 2010. ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1. Θα πρέπει να επαινεθεί που για πρώτη φορά ο ΝΑΝ 2010, περιγράφει σε βάθος λεπτομέρειες διαδικασιών και προτεραιοτήτων, που δεν υπήρχαν ποτέ στον αναπτυξιακό νόμο. 2. Πρέπει να επαινεθεί ότι, η γενική κατάταξη των κριτηρίων του καθεστώτος περιφερειακών ενισχύσεων, αποτυπώνει για πρώτη φορά με ακρίβεια και με ευθυκρισία, τις ανάγκες και την πραγματική κατάσταση κατανομών. 3. Πρέπει να επαινεθεί, η επιλογή των αφορολογήτων όταν τα διαθέσιμα κονδύλια των ενισχύσεων, δεν επαρκούν. ΓΕΝΙΚΑ 1. Να εξειδικευτούν το ταχύτερο δυνατό, όλες οι περιγραφόμενες εξειδικεύσεις του Υπουργού Οικονομίας, για όλα τα θέματα, όπως κριτήρια, δείκτες, κ.α. 2. Να υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας του νόμου και υποβολής αιτήσεων, 3 φορές το χρόνο, ανά τετράμηνο. ΑΡΘΡΟ 2 1. Άρθρο 2, παράγραφος 1.β, 45-46 - υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια: Χρήσιμο θα ήταν να υπάγονται στο ΝΑΝ, οι επενδύσεις αναπλάσεις πόλεων με χονδρικό ή λιανικό εμπόριο (mall center), στις οποίες δραστηριότητες μπορεί να παρατηρηθεί σοβαρή επιθυμητή συμπίεση λιανεμπορικού κόστους, σε συνδυασμό με άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και αναπτύξεις περιοχών, με την ταυτόχρονη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας (το εμπόριο οχημάτων πως υπάγεται;). 2. Άρθρο 2, παράγραφος 4.α: Το καθεστώς περιφερειακών ενισχύσεων, θα πρέπει να εμπεριέχει εκτός από τα κριτήρια ΑΕΠ και τα κριτήρια συνεργειών, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της παραγωγής, ή ακόμη και λιανεμπορίου, π.χ. μια μεγάλη βιομηχανική μονάδα ή ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο σε μια απομακρυσμένη περιοχή, θα έχει τη δυνατότητα αυξημένων ενισχύσεων αλλά πολύ μικρή αποτελεσματικότητα, λόγω ελλείψεως κοινωνικών υποδομών. ΑΡΘΡΟ 3 1. Παράγραφος 1.α.i - κριτήρια φερεγγυότητας: Η φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, έχει σχέση με τη νομοθεσία ρυθμίσεων που χρησιμοποιούν οι περισσότερες επιχειρήσεις, αφορούν πληρωμές σε 36, 48 ή ακόμη και 96 δόσεις, αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο, άρα η ύπαρξη ασφαλιστικής ενημερότητας είναι κυμαινόμενος παράγων με τις συγκυρίες και δεν θα πρέπει να είναι ανασταλτικό για την προσέλκυση και λειτουργία επενδύσεων. Το ίδιο συμβαίνει και με τις φορολογικές ενημερότητες, όπου παρουσιάζονται συχνά τα φαινόμενα να βεβαιώνονται καταχρηστικές ή υπερβολικές βεβαιώσεις εκ μέρους των φορολογικών αρχών, η δικαστική διόρθωση είναι διαδικασία που αργεί πολύ. Εκτιμούμε ότι δεν θα πρέπει ο οποιοσδήποτε έφορος, από σκόπιμα ή μη καταχρηστικά κριτήρια, να είναι ρυθμιστικός παράγοντας της πορείας των επενδύσεων. Άλλωστε, η φερεγγυότητα μιας επιχείρησης και ενός επενδυτικού σχεδίου, εξαρτάται από το μέγεθος της, την κεφαλαιουχική της επάρκεια, την σχέση κεφαλαίων με υποχρεώσεις. Επίσης, το ποινικό μητρώο θα πρέπει να μην αφορά οικονομικές διεργασίες, όπως ήσσονος σημασίας και ποσού οικονομικές διαφορές. Η ίδια διάκριση πρέπει να ισχύει, για τυχόν εγγραφές στον Τειρεσία. 2. Παράγραφος 1.β. - κριτήρια αξιολόγησης του αναπτυξιακού αποτελέσματος: ii) Για τα κριτήρια πράσινης επιχειρηματικότητας και προστασίας του περιβάλλοντος, να ισχύουν προσαυξημένα ποσοστά στους κλάδους και στα επενδυτικά σχέδια, όπου η ενέργεια συνολικά είναι μεγαλύτερη από το 50% του κόστους λειτουργίας της μονάδας και να είναι μικρότερος στους κλάδους όπου είναι χαμηλότερο το ποσοστό συμμετοχής των ενεργειακών δαπανών. Βασικό κριτήριο διαφοροποίησης θα πρέπει να είναι, η αποσβενόμενη και η προσαρμοσμένη σε διεθνή βάση κοστολογική ενεργειακή δαπάνη. ΑΡΘΡΟ 4 1. Έπαινοι για την προσέγγιση. 2. Χρήσιμο είναι να δημιουργηθούν κριτήρια συγκέντρωσης παραγωγικών δομών, γιατί η χώρα μας με τους 52 νομούς έχει την δυνατότητα να δημιουργήσει στρεβλώσεις, από διασπάθιση συνεργειών. Στα περισσότερα ανεπτυγμένα κράτη, η βιομηχανική παραγωγή συγκεντρώνεται γύρω από προεπιλεγμένους άξονες που προσφέρουν οι υπηρεσίες και κοινωνικών υποδομών. Τέτοιες συγκεντρώσεις μπορεί να είναι η Βοιωτία, η Θεσσαλονίκη, η ευρύτερη Κομοτηνή, η ευρύτερη Κοζάνη, η ευρύτερη Λάρισα, η Πάτρα, η Κρήτη. Για την πρόθεση αυτή, μήπως θα πρέπει να γίνει περαιτέρω εξειδίκευση στα κριτήρια, χωρίζοντας το βιομηχανικό από τις άλλες δραστηριότητες. 3. Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να ληφθεί για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας παραγωγικής δομής και στον χώρο που είναι ήδη εγκατεστημένες και μπορούν να χρησιμοποιούν ήδη τις υπάρχουσες υποδομές, όπως κτίρια, τροφοδοσία καυσίμων, νερού, κλπ (πέραν των δεικτών 3 του ii, β του άρθρου 3). 4. Θα πρέπει να προβλεφθεί και να αποφευχθεί το γεγονός, ότι στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους το ~ 70% των εγκρίσεων απευθυνόταν στο νομό Αττικής. Το φαινόμενο αυτό, μπορεί να διορθωθεί με «καθαρή» περιφερειακή διάσταση στις κατανομές των κονδυλίων, που πρέπει να είναι γνωστές από πριν. Διαφορετικά, οι τάσεις και το σύστημα ακολουθεί μόνο του την υπάρχουσα συγκέντρωση σε ποσοστό διπλάσιο της δυναμικότητας της, με την αντίστοιχη υποχρηματοδότηση των περιφερειακών μονάδων παραγωγής, που οδηγούνται σε αφανισμό. ΑΡΘΡΟ 6 1. Έπαινοι για το κριτήριο της φορολογικής απαλλαγής. 2. Για την υπαγωγή στο κριτήριο της φορολογικής απαλλαγής, θα βοηθούσε να είναι γνωστή από την αρχή η απόφαση του Υπουργού για τις προϋποθέσεις. Χρήσιμη θα ήταν η «αυτοματοποίηση» της διαδικασίας, έτσι ώστε μια επιχείρηση που δεν ενδιαφέρεται για επιδοτήσεις, να μπορεί απλά και γρήγορα, να υλοποιεί επενδύσεις με φορολογικές απαλλαγές. ΑΡΘΡΟ 7 1. Παράγραφος 5 - φορολογική απαλλαγή: Προτείνεται η φορολογική απαλλαγή μέχρι το ισοδύναμο της ενίσχυσης, ή μέχρι ενός σημαντικού ποσοστού της ενίσχυσης, να μπορεί να εκπίπτεται από την φορολογία, από το 1ο μέχρι και το 10ο έτος, από την έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. Η φορολογική απαλλαγή αυτή, θα μπορεί να διενεργείται κατά την επιλογή της εταιρίας και όχι κατά κάποιο άλλον περιοριστικό ή άλλο τρόπο ίσης κατανομής. ΑΡΘΡΟ 8 1. Παράγραφος 3.Α.α & β - ιδία συμμετοχή του επενδυτή: Το ποσοστό της ιδίας συμμετοχής στην επένδυση, βέβαια να μην είναι κατώτερο του 25% των ενισχυόμενων δαπανών, να μην μπορεί σαν ποσό να μειωθεί μετά την έκδοση της απόφασης, αλλά αν η επένδυση κατά την διάρκεια της διαδικασίας μεγαλώσει, να είναι δυνατόν να γίνει αλλαγή, εφόσον καλύπτονται τα ποσά και τα ελάχιστα ποσοστά. ΑΡΘΡΟ 9 1. Έπαινοι για την γενική δομή του άρθρου αρμοδιοτήτων και διαδικασιών. 2. Παράγραφος 3 – χρόνος υποβολής αιτήσεων: Προτείνεται οι αιτήσεις να εξετάζονται 3 φορές τον χρόνο. 3. Παράγραφος 4.δ – απαιτούμενα δικαιολογητικά: Εάν χρειάζονται απαιτούμενα δικαιολογητικά ή πρόσθετα στοιχεία, να υπάρχει η δυνατότητα προσκόμισης των στοιχείων αυτών στην Υπηρεσία. 4. Παράγραφος 4.ε – διαδικασία εξέτασης και αξιολόγησης αιτήσεων: Να υπάρχει υποχρέωση nondisclosure των επενδυτικών σχεδίων, για λόγους προστασίας των επενδυτών. 5. Παράγραφος 5.ε: Να υπάρχει δυνατότητα κάποιας «αυτοματοποίησης» σε περίπτωση που το επενδυτικό σχέδιο αιτείται μόνο φορολογική απαλλαγή. 6. Παράγραφος 5.ζ: Στις περιπτώσεις που αιτείται μόνο φορολογική απαλλαγή, να μην υπάγονται τα επενδυτικά προγράμματα στη λογική … μέχρις εξαντλήσεως του συνολικού προϋπολογισμού κάθε περιόδου … . Επίσης, στην περίληψη της απόφασης, να λαμβάνεται κάθε μέριμνα για τους κανόνες εχεμύθειας. 7. Παράγραφος 5.η – ετήσιος προγραμματισμός εγκρινομένων βάσει του παρόντος ενισχύσεων: Είναι επαινετός ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων κονδυλίων. Υπάρχει καθολικό και διαχρονικό αίτημα σαφούς περιφερειοποίησης των ενισχύσεων του αναπτυξιακού νόμου, καθότι την προηγούμενη 10ετία το περ. 70% των κονδυλίων, συνέρρεαν στο περ. 35% - 40% της παραγωγικής δομής της χώρας, με αποτέλεσμα να υποχρηματοδοτούνται και να καταστρέφονται οι περιφερειακές παραγωγικές δραστηριότητες. Η δομή της παραγράφου αυτής είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Χρειάζεται όμως, ακριβής και όχι μόνο ποσοστιαία εξειδίκευση των ποσών προς την περιφέρεια. Το 14% του ετήσιου ποσού δεν επαρκεί για διόρθωση των περιφερειακών ανισοτήτων. Επίσης το 60% στις 2 κεντρικές Υπηρεσίες, δεν διευκρινίζεται πόσες στην Αττική και πόσες στην Βόρεια Ελλάδα. Προτείνεται το 70% - 80% του 60% να διατίθεται για την Βόρεια Ελλάδα. Είναι γνωστό ότι την τελευταία δεκαετία η βιομηχανία και αντίστοιχα το ΑΕΠ του νομού Θεσσαλονίκης, παρουσίασαν «σχετική» μείωση κατά 50%. 8. Παράγραφος 5.η.i: Επειδή υπάρχει μια τάση συγκέντρωσης των επενδύσεων στο νομό Αττικής και Βοιωτίας, οι κατανομές των ποσών να παραμένουν για άλλα 2 τετράμηνα και να μην επιστρέφονται, προκειμένου να δημιουργηθεί η τάση ότι υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για την ενίσχυση π.χ. αποεπενδυόμενων νομών. 9. Παράγραφος 5.θ.: Τα επενδυτικά σχέδια που πληρούν τα κριτήρια υπαγωγής στο νόμο με επιχορήγηση, λόγω αδράνειας του νόμου επί περίπου 2 χρόνια, να μπορούν να συμμετέχουν 2 φορές για τα επόμενα τετράμηνα ή εξάμηνα. Σε αντίθετη περίπτωση, να έχουν την δυνατότητα αυτόματης υπαγωγής στα αφορολόγητα. Αν η βαθμολόγηση γίνει υπό κλίμακα, τότε θα είναι άδικο να μην επανεξετάζονται αιτήσεις με βαθμολογία κάτω του 50%. 10. Παράγραφος 6 – γνωμοδοτικές επιτροπές: Σε όλες τις επιτροπές, να υπάρχει εκπροσώπηση της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, καθώς επίσης και εκπροσώπηση του νέου υπό σύσταση οργάνου για την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων, για να εκπροσωπούνται τα κριτήρια βελτιωμένων παραγωγικών δυνατοτήτων και προσέλκυσης επενδύσεων, για μεγάλα έργα, κλπ. 11. Παράγραφος 7 – χρόνος έναρξης υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων: Λόγω της επενδυτικής ασάφειας επί 2 χρόνια, χρήσιμο θα ήταν έναρξη υλοποίησης επενδυτικού σχεδίου, να νοούνται και οι δαπάνες που έχουν ξεκινήσει ακόμη και πριν την υποβολή της ως άνω αίτησης, για τα έτη 2009 και 2010, εφόσον υπάρχει πλήρης και καθαρή συνάφεια δαπάνης και επενδυτικού σχεδίου. ΑΡΘΡΟ 11 1. Παράγραφος 2 – ειδικά καθεστώτα ενισχύσεων: Να μνημονευτεί σαφώς ότι, στα ειδικά καθεστώτα περιφερειακών και τομεακών ενισχύσεων, να περιλαμβάνονται έργα αναπλάσεως χώρων με τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και να τυγχάνουν ιδιαίτερης μεταχείρισης όταν υπάρχει άμεση συνεργασία με ξένους επενδυτές. 2. Παράγραφος 5.α - ειδικές ρυθμίσεις για επενδυτικά σχέδια άνω των 500,000,000 €: Ειδικές ρυθμίσεις να αφορούν περιπτώσεις επενδύσεων και άνω των 500,000,000 €, αλλά και άνω των 200,000,000 €. 3. Παράγραφος 5.β: Το ποσοστό της φορολογικής διευκόλυνσης πέραν του ισοδύναμου της ενίσχυσης, να προβλέπει μειωμένο φόρο εισοδήματος κατά 10% - ίσως και πλήρες tax holiday, μέχρι κάποιου ποσού της επένδυσης. Νίκος Σπ. Φιλίππου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. Ν. Μοναστηρίου 114, Τ.Κ.56334 Θεσσαλονίκη, Ελλάδα Τ/Φ: 2310/763925-7 Τ/Ο: 2310/764883 e-mail: fil-sa@hol.gr