• Σχόλιο του χρήστη 'Φίλιππος Ι. Καρυπίδης' | 14 Δεκεμβρίου 2010, 21:28

    ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ (από Φίλιππο Ι. Καρυπίδη, Καθηγητή Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης) Ι. ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Οι φορείς χάραξης πολιτικής και επικοινωνίας, ασκούν σοβαρή παιδευτική επιρροή στην κοινωνία. Γι αυτό, δε μπορούν να μη χειρίζονται με λεπτότητα κάθε θέμα που σχετίζεται με την επιχειρηματική δραστηριότητα, αφού με την αίσθηση και τις προσδοκίες που καλλιεργούν, παρουσιαζόμενοι ως σωτήρες ή υπερασπιστές του επιχειρείν, κάνουν τους επιχειρηματίες να γαντζώνονται στις αποφάσεις του κράτους, κάτι που οδηγεί σε απώλεια ευκαιριών και σε χαμηλότερα επίπεδα επιδόσεων. Έτσι, λιγοστεύουν και οι ελπίδες για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου. Βασικό ζητούμενο με επείγοντα χαρακτήρα είναι ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη που πέρα από τις πολλές κοινωνικές ωφέλειες απελευθερώνει δημιουργικές δυνάμεις και κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους από την επιχειρηματική τους προσφορά και την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Φυσικά πρέπει να γίνει λόγος και για μια άλλη πλευρά της πολιτικής και συνδικαλιστικής ζωής που βλέπει την επιχειρηματική δραστηριότητα ως δαίμονα που καραδοκεί να αρπάξει, ως αιτία των οικονομικών δεινών και ως δεξαμενή για άντληση φόρων και πόρων για κάθε χρήση (Ιδού και πάλι η επίκληση του: «μέτρον άριστον»). Η επιρροή της, από ένα σημείο και μετά, είναι ίσως καταστροφική. Συγχαρητήρια γιατί το νέο Σχέδιο Νόμου φαίνεται αισθητά βελτιωμένο, τεκμηριωμένο και διαφορετικό από κάθε προηγούμενο. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται παρατηρήσεις και προτάσεις επί ορισμένων σημείων του, ως εκπλήρωση ελάχιστης υποχρέωσης ενός πολίτη. ΙΙ. ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΑΡΘΡΟ 2 3. (στ). Γιατί εξαιρούνται δραστηριότητες και δαπάνες συνδεόμενες με εξαγωγική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων δαπανών για συγκρότηση δικτύου διανομής; Εξαιρούνται π.χ. επιχειρήσεις που αναπτύσσουν εμπορικό όνομα και δίκτυο διανομής, συγκεντρώνουν προϊόντα και τα διαθέτουν με δικό τους εμπορικό σήμα σε αγορές του εξωτερικού ή σε συγκεκριμένους τουριστικούς προορισμούς; Αν ναι γιατί; 5. Τα επενδυτικά σχέδια στη Γεωργία και Δασοκομία, αναφέρεται ότι θα υπάγονται με ΚΥΑ των δύο Υπουργών. Προτείνω να τροποποιηθεί σε: Με ΚΥΑ των δύο Υπουργών καθορίζονται οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα υπάγεται ένα επενδυτικό σχέδιο στις διατάξεις του νέου Επενδυτικού Νόμου (και όχι το επενδυτικό σχέδιο). Έτσι, δεν θα αναμένει μια επενδυτική πρωτοβουλία τις υπογραφές δύο Υπουργών, τουλάχιστον μέχρις ενός οικονομικού ύψους! ΑΡΘΡΟ 3 1 (β). Στα άυλα περιουσιακά στοιχεία προτείνω να συμπεριληφθούν η ανάπτυξη ονόματος σήματος (επωνυμίας). Συνδέεται με δραστηριότητες μάρκετινγκ που δεν αναπτύσσονται επαρκώς από τις ελληνικές επιχειρήσεις, παρόλο που αποτελούν προϋπόθεση για τη βιώσιμη επιχειρηματική επιτυχία. Αυτό αποτελεί ένα αδύνατο σημείο της ελληνικής παραγωγής, με αμέτρητα παραδείγματα προϊόντων που πωλούνται μέσω ξένων δικτύων διανομής, με ξένα εμπορικά ονόματα, έχοντας ως επακόλουθο τη «διαφυγή αξίας» και τον εύκολο εκτοπισμό από την αγορά. 1(γ). Αναφέρεται: …με Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ελλάδας και της ΕΕ. Προτείνω: α) να προστεθεί «και Ερευνητικά Ιδρύματα», β) να απαλειφθεί το Ανώτερα γιατί αυτά που ονομάζονται Ανώτερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. στην Αγγλία (Higher), ονομάζονται Ανώτατα στην Ελλάδα (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ), εκτός εάν συμπεριλαμβάνεται και κάτι άλλο. ΑΡΘΡΟ 4 1(α) Μήπως πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών, όπως αναφέρεται αμέσως παρακάτω; 1(β). Θα πρότεινα να εξεταστεί το ενδεχόμενο η επιχορήγηση να παίρνει και μορφή: α) κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών, ώστε να απαλλάσσεται η επιχείρηση για ένα χρονικό διάστημα από την καταβολή τους και β) επιδότησης επιτοκίου δανεισμού (εκτός αν καλύπτεται από την περίπτωση 4 του άρθρου 4 του παρόντος). ΑΡΘΡΟ 5 1(α). Αναρωτιέμαι μήπως σε ορισμένες περιπτώσεις, πρέπει να προστίθεται το κριτήριο ανεργίας, αφού υπάρχουν πολλοί θύλακες ανεργίας. Επίσης, αναρωτιέμαι μήπως είναι χρήσιμη η προσθήκη γεωγραφικών κριτηρίων, π.χ. ορεινές ή απομακρυσμένες ζώνες που έχουν φυσικό ή και ανθρωπογενή πλούτο για αξιοποίηση αλλά τα γεωγραφικά εμπόδια δυσκολεύουν κάτι τέτοιο. Εκτός εάν θεωρούνται επαρκώς ενσωματωμένα τα κριτήρια στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ ή θα ενταχθούν σε τομεακές, θεματικές ή περιφερειακές πολιτικές. ΑΡΘΡΟ 6 (β). Προτείνω να προστεθεί καινοτομίας και να γίνει τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας, αφού στον 21ο αιώνα τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα δεν αρκεί να βασίζονται σε ένα τεχνολογικό επίτευγμα αλλά κτίζονται πάνω σε πλήθος από στοιχεία, όπως διανοητικό κεφάλαιο (γνώσεις, μάθηση, εμπειρία, δημιουργικά ταλέντα, εμπορικά μυστικά, πρωτόκολλα, βάσεις δεδομένων), διαδικασίες, συστήματα. Είναι εξ άλλου κάτι που αναφέρεται με άλλες φράσεις και με άλλη οπτική, στο σημείο αυτό. ΑΡΘΡΟ 8 6(α). Επειδή υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι με διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας, μήπως ενδείκνυται να συνεκτιμηθεί η ελάχιστη εμπορική αξία (δύσκολη η εκτίμησή της) τους στα ίδια κεφάλαια, όταν πρόκειται για μικρές -ατομικές επιχειρήσεις; ΑΡΘΡΟ 10 1(α) Θα πρότεινα να προστεθεί ένα ακόμη κριτήριο για τα λοιπά στοιχεία του διανοητικού κεφάλαιου της εταιρείας και της θέσης της στην παγκόσμια αγορά. (μικρή διόρθωση στα σημεία στίξης….όπως και παρακάτω) 1(β) Θα πρότεινα να προστεθεί ένα ακόμη κριτήριο για τις προοπτικές τους προϊόντος ή της υπηρεσίας σε μακροχρόνιο ορίζοντα που μπορεί να μην αποτυπώνεται επαρκώς στα οικονομικά αποτελέσματα αλλά και να είναι διαφορετικές από του κλάδου. 1(γ) Εάν στον τίτλο προστεθεί καινοτομίας ( δηλαδή γίνει τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας) αντανακλάται καλύτερα το περιεχόμενο. 1(γ)(ii) Αντί νέων δραστηριοτήτων να γραφεί νέων υπηρεσιών, αφού αυτό εννοείται. 1(γ)(iv) Εάν στην προστιθέμενη αξία, όπως χρησιμοποιείται ο όρος, δεν εμπεριέχεται η μείωση κόστους, να προστεθεί ένα ακόμη κριτήριο που θα προσμετρά την προσδοκώμενη μείωση κόστους (η δημιουργία αξίας, ως άξονας ανταγωνιστικότητας, κατά μια θεωρία εμπεριέχει τις ωφέλειες προς πελάτες που οδηγούν σε υψηλή τιμή (ή αφοσίωση) και το κόστος που οδηγεί σε χαμηλότερες τιμές). ΑΡΘΡΟ 10 1(δ)(ii) Αναφορικά με την περιοχή εγκατάστασης έγιναν σχόλια στο άρθρο5, 1(α). 1(δ)(v) Μήπως το ύψος επένδυσης δε χρειάζεται να είναι κριτήριο αξιολόγησης αλλά ελάχιστο/μέγιστο προαπαιτούμενο για αποδοχή ή απόρριψη της πρότασης ή χαρακτηριστικό κατηγοριοποίησης; 1(δ)() Μήπως είναι χρήσιμο να προστεθεί και ένα ακόμη κριτήριο για πιθανές συνέργειες τοπικού/περιφερειακού χαρακτήρα; ΑΡΘΡΟ 13 1(α). Συγχαρητήρια για τα κίνητρα προς νέους. 1(δ). Ο έλληνας δε διακρίνεται γενικά για τη συνεργασιμότητά του. Τα μικρά όμως μεγέθη επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την ανάγκη για εξωστρέφεια (εξαγωγές), δυσκολεύονται να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν, χωρίς στρατηγικές συνεργασίες. Οι συνεργασίες όμως έχουν υψηλό κόστος διαχείρισης στην Ελλάδα. Σε ένα πρώτο στάδιο, είναι πολύ ωφέλιμο νομίζω να δημιουργηθούν έστω και μικρά σχήματα συνεργασίας. Μήπως λοιπόν ενδείκνυται να μειωθεί ο αριθμός των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων σε πέντε αλλά με χαμηλότερα κίνητρα; Αυτές, αφού επιτύχουν σε ένα πρώτο βαθμό τη διοικητική/εμπορική αποτελεσματικότητα που εξασφαλίζει την επιβίωση του συλλογικού σχήματος, ανεβαίνουν πιο εύκολα σε δεύτερο επίπεδο συνεργασίας, με μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων. ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΤΜΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΑΡΘΡΑ